Ingen virksomheder gider teste elendige mobilantenner

Foto: Aalborg Universitet

Energistyrelsen har forgæves forsøgt at få virksomheder til at teste antennekvaliteten på de mest brugte mobiltelefoner i landet, efter at de to seneste test har dumpet de store producenters topmodeller på stribe.

Energistyrelsen har forgæves eftersøgt nogen, der vil undersøge antennekvaliteten på 25 nye modeller af mobiltelefoner og 5 tablets, oplyser styrelsen til Berlingske Business’ blog ‘Bizzen’.

Efter at undersøgelser for Energistyrelsen i 2012 og 2013 viste, at antennerne på de mest brugte smartphones i Danmark var af chokerende ringe kvalitet, ville styrelsen sammen med kollegaer i de andre nordiske lande have foretaget nye og større undersøgelser.

Læs også: EU-mærkning af elendige mobilantenner strandet

Da disse undersøgelser skal være væsentligt mere omfattende end de tidligere undersøgelser, måtte styrelsen sende opgaven i udbud frem for at udbyde den til Aalborg Universitet, som det har været tilfældet de tidligere år, har styrelsen tidligere oplyst til Ingeniøren. Det er dette udbud, der nu er strandet, uden at nogen har budt på opgaven.

»Vi er nu i gang med at analysere årsagen til, at der ikke kom nogen bud, og ikke mindst, hvad der eventuelt skal til for at justere i opgavebeskrivelsen,« skriver Energistyrelsens pressechef, Ture Falbe-Hansen, i en mail til bloggen.

Læs også: Ny undersøgelse: Antenner i smartphones er gået fra dårlige til chokerende ringe

Undersøgelserne skulle indeholde test af antennernes kvalitet til hhv. samtale- og databrug. Testene skulle derfor indeholde undersøgelser ved såvel forskellige frekvensbånd som forskellige antenneteknologier (2G, 3G og 4G). Herudover krævede testen to forskellige forsøgsopstillinger, da antennerne skulle testes, både når de lå i håndfladen, og når de blev holdt op til øret.

Testen skulle være udført i løbet af foråret til en maksimumpris på lige under én mio. kr.

Kommentarer (15)

I stedet for denne overvågning af vores brug, så kunne man kræve operatørernes logning af telefonernes egenskaber. De holder skam øje med hvordan deres netværk og telefonerne fungerer, så de kan optimere, eller presse prisen. Med så meget data, må man kunne se forskelle mellem de forskellige modeller.
Det sker også, at de laver mere kontrollerede tests.

  • 4
  • 4

30 enheder, to anvendelser (tale og data) i to forskellige forsøgsopstillinger - alt sammen skal analyseres og dokumenteres, og det forventes at det kunne klares for 1 million kr.? Det lyder umiddelbart for billigt.

  • 4
  • 0

  • 7
  • 2

30 enheder, to anvendelser (tale og data) i to forskellige forsøgsopstillinger - alt sammen skal analyseres og dokumenteres, og det forventes at det kunne klares for 1 million kr.? Det lyder umiddelbart for billigt.

Og hvorfor skulle samfundet smide en million ud på det pjat?

Der skal laves udbudsforretning, vælges en vinder, foretages test, afrapporteres og hvad ved jeg - så når resultaterne foreligger er hovedparten af modellerne allerede en til to generationer gamle.

Svarende til at DSB skulle undersøge hvilke dieseltog der var de mest effektive - sikkert interessante betragtninger der kunne komme frem, men totalt uanvendeligt for de frysende passagerer der står på de vindblæste perroner og forgæves spejder efter et tog.

I øvrigt har John Strand jo sagt at antennerne på en iPhone er noget bras, det må vel være videnskabeligt bevis nok! (</irony>)

  • 3
  • 6

Netværksoperatørerne har langt mere end normale forbrugs data.

Når jeg skifter SIM kort har det indtil nu lykkedes dem, at sende de rigtige MMS og internet indstillinger til telefonen indenfor 5 min.
Det må betyde, at de i det mindste ved om min telefon er styret af Android, Apple eller Microsoft.
Hvis telefonen er SIM låst ved køb, så er de 95% sikre på hvilken model telefon deres kunder har.

Alle telefoner hopper mellem mobil antennerne og ud fra den info, sammen med signal styrken, ved de også hvor man ca. befinder sig.
Hvis telefonen ikke logger på en antennemast, kan de konkludere at antennen ikke kan nå eller telefonen er løbet tør for strøm.
Hvis flere telefoner forsvinder samme sted, kan de så udelukke det tomme batteri.

Hvis en telefon spørger om de samme pakker flere gange, på grund af fejl i trafikken, kan de se hvilke telefon modeller der har den dårligste antenne og hvilke der har den bedste.

Hvis en undersøgelse offentligøres, vil 3-5 kæmpe firmaer stå i kø for at pille den fra hinanden.
Det spiller næsten ingen rolle hvor godt testene udføres, når der sidder flere hundrede personer, der er ansat til at forsvare deres arbejdsgiver.

  • 7
  • 3

Jeg kan godt forstå, at der ikke er nogen firmaer der byder ind her.
Moderne mobiltelefoner og smartphones har nemlig ikke nogen antenne, for det er der ingen forbrugere der ønsker.
I stedet har de to (måske tre) "chip-antennas" i SMD-form, der kan modtage og udstråle en vis mængde højfrekvensenergi, men med et betydeligt tab. Det har intet med antenner at gøre, nærmere med et "HF-utæt" dæmpningsled.
Til sammenligning havde f.eks. de gamle Nokia 2010 en ledende plastikpind, som man kunne trække ud som antenne. Absolut ikke optimalt, men bedre end intet. Men den slags gammeldags pjat er passé.

Løsningen i dag er et tættere net af basisstationer, som dermed kompenserer for "antennerne" (læs: dæmpningsleddene) i telefonerne.
Det er naturligvis noget bras når man bor på landet, men da de fleste mennesker bor i byerne lader man 5 være lige.

MvH,

Bent.

  • 5
  • 5

Få det nu frem i lyset, således at det bliver helt åbentlyst at der skal forbedringer til på udviklingsgangen.
Vi bøvler med tabt data forbindelse eller ringe forbindelse og vi bøvler med dårlig lydkvalitet så vi ikke kan forstå hvad den anden siger. ØV. De der asiatiske udviklere dur ikke.
Betal noget mere for testen, så de der 100 personer som skal forsvare producenten rigtig kommer til at svede. For lige nu er det ikke godt nok.

  • 3
  • 4

Helt enig! Ud med asiatiske udviklere som Apple, Qualcomm og Nokia! Det er nok fordi de har skæve øjne at de ikke kan se hvad der er galt på de bittesmå antenner man bruger i dag. /s

  • 4
  • 1

Arh Bent - den er vist lidt letkøbt... Der er 2 grunde til at antennerne i dag er interne, som jeg ser det:
1) Den æstetiske - det ser meget bedre ud, og er langt mere praktisk at ha' en ikke-strittende tlf i lommen (jeg har ikke lyst til at skulle skift tilbage til min 2110-mursten
2) De mindre tlf'er har større udfordringer med SAR. Derfor vælges antenne-typer, hvor udstrålingen i nærfeltet kan styres væk fra hovedet - det er ikke muligt med en lille rundstrålende pisk

Derudover er der ikke nogen af de tlf'er jeg har set adskilt der bruger chip-antenner til andet end Bluetooth, WiFi og GPS - mobildelen er stadig en nøje udformet antenne, der er tilpasset den enkelte tlf (nogen bedre end andre...)

Og så giver jeg Svend ret i at mobiludbyderne ved "præcis" hvor gode (dårlige) antennerne er i de forskellige mobiler - men det nytter jo ikke noget at fortælle hvor dårlige Apple er i forhold til en ældre Nokia - vi køber jo stadig iPhones selvom alle ved de har dårlige antenner

  • 4
  • 2

I byerne, og jo der bor flest, er der små afstande mellem masterne, mens vi på landet kan have mange kilometer til nærmeste.
Her må man vælge mobiltelefon efter om den "kan sparke røv" for at nå de måske 8-10 kilometer hen over bakkerne.
Her vil en klassificering af antennen+senderen, altså telefonens samlede formåen, være særdeles velkommen.

Om det vil skade fabrikanternes ry og omdømme???
VW klarer sig ganske godt og var da lige på charmeoffensiv her ved Danmarks Indsamlingen :-)

I nogle tilfælde har forbrugertest indflydelse på vores valg, andre gange slet ikke. Det er måske fordi der er så mange stavelser i korttidshukommelse :-))

  • 4
  • 0

Er det efterhånden ligegyldigt om det virker. Pengestrøm og funktionalitet er godt og grundigt blevet skilt ad. Og store aktionærer er da bedøvende ligeglad med produktet. Bare de tjener penge. Hell, de ejer vel efterhånden kun en aktie i et micro sekundt. På den tid kan man ikke forholde sig til noget.
Måske vi skulle overveje at begynde at tænke selv, også ikke købe lortet. (Det var sarkasme).
Det sidste 3 pc'er jeg har haft, har alle haft fejl. Det samme har mine mobiler... min datters Samsung bliver ved med at genstarte.
Og jeg kan blive ved.
Så betal endelig Aalborg uni, for at teste, så vi ved at det er noget skrammel, vi til stadighed smider penge efter...

  • 0
  • 0

Giv dog Aalborg Universitet 2 mill for at lave testen kvalificeret på højt niveau

Hvad med om man bare gav AAU 2 millioner i al almindelighed, det ville jeg meget gerne tilslutte mig - og så kunne deres antennelaboratorium for den sags skyld godt lave undersøgelser på mobiltelefoner på et overordnet plan, men det er spild af penge at lave en specifik liste over alle leverandører, som alligevel vil være forældet om et år.

Og folk er jo, som andre også skriver, alligevel ligeglade, hvis de har forelsket sig en i specifik telefon, så er det meget svært at ændre deres holdning ud fra småting, eksempelvis om den overhovedet kan bruges til formålet.

  • 1
  • 1

Det betyder selvfølgelig noget hvad mobilen koster (gælder det også for æble tilhængerne?), så man må prioritere hvilken teknik mobilen skal have. Imidlertid vil jeg da personligt gerne give afkald på det ene kamera i mobilen for til gengæld at få længere rækkevidde.

  • 0
  • 0