Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingen planer om at udbygge enkelt-sporet flaskehals i Køge

Illustration: Arne Bramsen / Bigstock

Mellem Køge station den nye station Køge Nord går der kun et enkelt spor. Det spor udgør en flaskehals mellem København – Ringstedbanen og de resterende forbindelser fra Køge, herunder til Næstved og Roskilde. Dette ene spor skal fremover betjene 8 tog i timen – og der er ingen forbedringer i sigte.

»Dette medfører reduceret frekvens mellem Hårlev, Køge og Roskilde samt usikkerhedsmoment i den fremtidige betjening af Ølby Station. Det er derfor fra både Køge Kommune og Region Sjælland tidligere påpeget, at der er et betydeligt behov for en udvidelse af sporkapaciteten mellem Køge og Køge Nord,« skriver Køge Kommunes borgmester Marie Stærke i et spørgsmål til Transportudvalget.

Hun påpeger desuden at flaskehalsen mellem Køge Nord og Køge station vil påvirke trafikken på strækningen mellem Faxe Ladeplads/Rødvig-Hårlev-Køge-Roskilde samt Næstved-Køge Nord-København-Nivå.

»Det er rigtigt, at den enkeltsporede strækning mellem Køge og Køge Nord kan komme til at udgøre en begrænsning for den fremtidige trafik mellem Stevns og Roskilde henholdsvis mellem Næstved/Haslev og København. Flaskehalsen bliver dog ikke mærkbar foreløbig,« skriver Trafik-, Bygnings- og Boligminister, Ole Birk Olesen (LA), til borgmesteren.

Jernbanestrækningen skal betjene fire tog i timen – hver vej. Forsinkelse for ét af de otte tog, som hver time passerer strækningen, kan forsinke de resterende. Illustration: Lasse Gorm Jensen

Reddet af signalprogrammet

Grunden til, at flaskehalsen ikke skulle blive et mærkbart problem, er et andet problem – implementering af signalsystemet ERTMS. Det forsinkede signalprogram er først udbygget på strækningen i 2021 og det bevirker ifølge Trafikministeren, at der alligevel ikke kan presses mere togtrafik igennem på strækningen.

Ifølge Banedanmark har ministeriet ikke sat en undersøgelse i gang af den korte flaskehals. Af samme årsag har man heller ikke bud på pris for endnu et spor, eller noget estimat over hvor lang tid en eventuel spor-udvidelse ville tage.

Samtidig med, at ERTMS implementeringen er i gang på København-Køge Nord-Ringsted-strækningen, elektrificerer man også strækningen Køge Nord-Køge-Næstved. Det arbejde forventes, ifølge Banedanmarks Anlægsplan 2030, også færdigt i 2021. Dermed kommer flaskehalsen også til at ligge midt i dette arbejde.

Læs også: Forsinket signalprogram forhindrer ekstra togafgange fra Køge Nord

Ingen grund til udvidelse – heller ikke når ERTMS er på plads.

Ingeniøren har forsøgt at få svar på, om der er planer for strækningen mellem Køge og Køge Nord, efter 2021, når alle andre strækninger skulle være på færdig-opgraderede. Spørgsmålet var adresseret til Transport-, Bygnings- og Boligminister Ole Birk Olesen, men i stedet har hans ministerium svaret:

»Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at der ikke er planer om at etablere et ekstra spor mellem Køge og Køge Nord. Der er planlagt kørsel med to tog i timen pr. retning mellem København og Køge samt to tog i timen pr retning mellem Stevns og Roskilde,« skriver ministeriet

Ministeriet bekræfter, at trafikken på strækningen mellem Køge Nord og Køge vil være begrænset til 4 tog i timen hver retning og først i 2021 når ERTMS er implementeret.

»I det lys kan man godt tale om en flaskehals for videre udvidelser af trafikken, men da der ikke er passagergrundlag for øget trafik, er det ikke et problem,« skriver ministeriet.

Altså, skal det enkelte spor betjene 8 tog i timen, uden mulighed for overhaling eller passage, hvis et modkørende tog er forsinket.

»Man kan måske klemme de ekstra tog igennem, men det giver nogle restriktioner for den øvrige trafik. Der vil altid være trafikmæssige fordele i at have dobbeltspor,« siger Henrik Sylvan, centerleder på DTU, men med det forbehold, at der er mange afvejninger som spiller ind i trafikplanlægningen.

Læs også: Informationsdisplay på Køge Nords nye vartegn spares væk

Optimistisk prognose

I Køge Kommune er man mindre optimistisk end Transport-, Bygnings- og Boligministeriet. Faktisk havde man ikke hørt, at yderligere udvidelse ikke var planlagt efter 2021, før svaret til Ingeniøren.

»Prognosen er måske rigtigt, med det befolkningsgrundlag vi har lige nu, men vi er også igang en byudvidelse i Køge Nord og med et kæmpe boligbyggeri, kaldet Køge Kyst, som skal løbe frem mod 2035,« siger Formand for Teknik- og Ejendomsudvalget i Køge Kommune, Erik Swiatek (S)

»Så det virker som om, at de fuldstændigt glemmer, at vi er igang med en masse ting i Køge og at de tror at det hele bare står helt stille. Det virker som om, at de i deres iver er sprunget over hvor gærdet er lavest,« siger han

For Køge kommune er det også problematisk, at fremtidige transportbehov ikke tages i betragtning. Eksempelvis til det nye supersygehus, Universitetshospital Sjælland. Det ligger ved Ølby station mellem Køge Nord station og Køge station.

»På grund af den enkeltsporede bane er der risiko for at mindre forsinkelser kan forplante sig i systemet, så både togene mod Roskilde og togene mod København forsinkes,« siger Torben Nøhr, Teknik- og Miljødirektør i Køge Kommune.

»Forbedring af togbetjeningen mellem Stevns og Roskilde er helt afhængig af udbygningen til to spor. Lige nu er der kun mulighed for halvtimesdrift, hvilket ikke er særlig kundevenligt for et lokaltog, der nærmest kan betragtes som en letbane mellem Stevns - Køge - Roskilde,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Pudsigt nok er kapaciteten og antallet af tog bestemt af enheder under ministeren - dejligt at se, at de i så fald arbejder sammen.
Den måske snart forhenværende Region Sjælland, der overtager trafikken Køge - Roskilde har imidlertid flere gange prædiket for at udvide trafikken dér til 15 min drift, som man pt har mellem (metropolen) Hårlev og Køge. Det kræver imidlertid at "Regionen også overtager ansvaret for infrastrukturen, så vi kan udvide den"

  • 4
  • 0

..bare for en ordens skyld.

"sprunget over hvor gærdet er lavest"... Der er tydeligvis mere udtryk for at der ikke har været et konkret grundlag for at udbygge den kapacitet som jo har været der hele tiden. Lokaltrafik i Køge bør vel bruge s-tog frem for regional tog

Hvor lang tid er et tog om at passere de 5 km?
Er der ikke mulighed for at passere på Ølby station - ellers kunne det sikkert laves forholdsvis let?

  • 2
  • 1

15 min.-driften skyldes at man har halvtimesdrift mellem hhv. Køge-Rødvig og Køge-Faxe Ldp. og disse to linier mødes i Hårlev og så er det nemmere at køre direkte end at skulle skifte/splitte tog.
Sidstnævnte gjorde man faktisk for år tilbage - jeg mener det var sådan, at hvis man kom fra Køge, så skulle man sørge for at sidde i den rigtige vogn, fordi i Hårlev delte de, så den ene vogn kørte mod Rødvig og den anden mod Faxe.

  • 3
  • 0

Lokaltrafik i Køge bør vel bruge s-tog frem for regional tog

Der køre ikke S-tog Køge-Roskilde, driften af Køge - Roskilde overgår til Østbanen. København - Køge - Næstved trafikeres af DSB, med fælles enkeltspor Køge Nord - Køge.

Er der ikke mulighed for at passere på Ølby station - ellers kunne det sikkert laves forholdsvis let?

Ølby er kun det man i gamle dage kaldte et trinbræt, uden mulighed for krydsning.

  • 2
  • 0

Herre du milde himmel: Kun 8 tog i timen på den bette ensporede strækning. Det skulle et milliarddyrt signalsystem vel nok kunne håndtere !! Og hvis det ikke kan, må vi ærlig talt spørge os selv hvor l-a-n-g-s-o-m-t- kører de tog da ?
Men det er det sædvanlige jernbanejammer: Det er altid bevillingernes skyld, aldrig systemet og dets ledelse selv.

  • 0
  • 5

“»Så det virker som om, at de fuldstændigt glemmer, at vi er igang med en masse ting i Køge og at de tror at det hele bare står helt stille. Det virker som om, at de i deres iver er sprunget over hvor gærdet er lavest,« siger han“

Den socialdemokratiske formand for teknikudvalget føler sig overset.
Den socialdemokratiske borgmester føler sig overset.

2009 under en borgerlig regering i forlig med Socialdemokratiet besluttes anlæg af en ny bane fra København til Ringsted via Køge med ny station i Køge nord og forbindelse til Køge via en enkeltsporet jernbane.

2013 indgår Socialdemokratiet, venstrefløjen og DF forlig om Togfonden DK som skal være til gavn for hele landet. Forliget indeholder heller ikke en opgradering af den enkeltsporede bane fra Køge Nord til Køge.

Jeg ved ikke, hvis der er nogen som har sovet i timen eller har glemt eller overset nogen, så er det da vist en eller flere fra Socialdemokratiet.
Det er sgu ikke kønt når man forsøger at få det til at se ud som om den siddende minister har overset noget eller glemmer nogen.

  • 0
  • 4

I 60-70erne bygges Sydmotorvejen tosporet på baggrund af antagelser om trafikbelastningen i fremtiden. Dnt viser sig ikke at holde. Så udvides motorvejen til 6 og 8 spor – og det viser sig så heller ikke at være nok, trafikpresset stiger og stiger, flere og flere biler. Så må der bygge en ny motorvej, ring 5, p.t. dog kun til Frederikssundmotorvejen (allerhelst dog helt til Helsingør). Men et enkeltsporet banestykke, besluttet i 2009 på baggrund af antagelser af trafikbehov på det tidspunkt, kan sandelig ikke få et ekstra spor, selvom stigende befolkningstal, hospitalsbyggeri, boligbyggeri i Køge og lokalbanedrift til Roskilde 10 år efter må siges at være ændring af banestrækningens 2009-forudsætninger. Og betyder denne enkeltsporede flaskehals gener for togpassagerer, så kan de jo tage automobilet, og har man ikke et sådant, så køb et. Og kan vejnettet som følge heraf ikke klare denne uforudsete yderligere belastning – ja, så udvides det da bare, hvor svært kan det være???

  • 3
  • 0