Ingen kontrol med rensemetoder for partikelfiltre

Seks timer, tre timer eller bare et kvarter. Sådan lyder slagtilbuddene fra en række virksomheder, der tilbyder at rense partikelfiltre på lastbiler, som kører inden for storbyernes miljøzoner.

Men uanset metode, så kan vognmændene ikke være sikre på, at filtrene er ordentligt renset.

Dels er der ingen klare retningslinjer for, hvordan det skal gøres, dels er der på det seneste rejst tvivl om kvaliteten af synshallernes testmetoder. Derfor ved vognmanden reelt ikke, om filtret er renset eller ej.

Det efterlader lastbilejerne på et marked, hvor løsningerne varierer fra en simpel gennemblæsning med trykluft til avanceret vask og afbrænding af sod og partikler.

Hvis filtrene ikke er ordentligt rengjorte, kan sod og aske gemme sig i krogene og blive blæst ud, når lastbilen får filteret monteret igen.

Nu vil Trafikstyrelsen i dialog med leverandørerne for at kigge på selve renseprocessen.

Tre timer på Fyn

Ved hjælp af en nøjagtig styring af forbrændingskurven er det lykkedes de fynske maskinbyggere fra Munch Miljø Teknik i Tommerup, at udvikle en proces, så det kun tager mellem to og tre timer at rense et partikelfilter til en lastbil. Normalt ville sådan en rensning tage helt op til 24 timer:

»Men nu er det altså muligt at få renset filtreret under den normale service af lastbiler,« fortæller udvikler og medejer af Munch Miljø Teknik, Bo Munch Jakobsen.

Når filtret skal testes, lyser Bo Munch Jakobsen igennem det og stikker et stykke svejsetråd ned i selve filtret for at se, om der kommer sod eller aske med op.

Seks timer i Farum

Hos Purifi i Farum har man valgt at kombinere opvarmningen med en regulær vask af partikelfiltret. Hele processen tager seks timer, men så er filtreret også garanteret rent:

»I stedet tilbyder vi vores kunder, at de kan få et ombytningsfilter, som vi garanterer for,« siger stifter og direktør Mende Trajkovski.

To-tre minutter i Ringsted

I Ringsted har firmaet Lavmands valgt en helt anden tilgang. Her nærmest sandblæser man filtreret med CO2. En tysk patenteret teknik, der også bruges til rensning af andre overflader. På den måde kan hele rensningsprocessen holdes nede på to-tre minutter:

»Bagefter gennemlyser vi filtreret og måler modtrykket for at være sikre på at der ikke er huller i. Det hele tager nok omkring et kvarter,« siger stifter og medejer Per Lavmand.

I Trafikstyrelsen er man godt klar over, at en lang række firmaer tilbyder forskellige former for rensnings af filtre. Centerleder i Center for Grøn Transport Niels-Anders Nielsen, siger:

»Udgangspunktet for rensning må være den detaljeret servicevejledning som leverandørerne af filtrene ifølge principgodkendelsen af det enkelte filer, er forpligtet til at udarbejde. Man kan altså ikke bare bruge en teknologi til rensning, som måske ligefrem er ødelæggende for filtret,« siger han.

Men Mende Trajkovski afviser, at det er filterleverandørerne som ikke lever op til Trafikstyrelsens krav:

»Godkendelsen siger ikke noget om, hvordan filteret skal renses, men kun at filteret skal serviceres svarende til, når en bil skal til service,« siger han.

Men Niels-Anders Nielsen vil nu tage vi en dialog med branchen for at sikre, at renseprocedurerne også lever op til godkendelserne.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man kan kun sikre kvalitet, ved at måle på fersk gerning. Det betyder, at myndigheder skal fokusere på stikprøvning af køretøjer der er i færd med at køre, i diverse konkrete situationer, fx når en bus igangsætter fra et stoppested. Hvis man da måle sig til, om bussen udsender for megen forurening, og hvis ikke, da får bussen lov til at flygte, men hvis, så kan man arrestere bussen i nogle minutter, undersøge motoren og brændstoffet, fangst af juridisk holdbare data, og lade bussen køre sin vej, og dernæst kan myndigheden finde ejeren, og kassere med bøder. Samtidig kan en myndighed reagere på de fundne fejl, forlange ændringer i en branches adfærd. Sådan fungerer fx flyvebranchen med hensyn til flyvesikkerhed, man kigger på konkrete ulykker og arbejder sig baglæns i årsagerne. Sådan minimerer man problemer.

Derimod, som nu: Vi inspicerer kun når køretøjer står i en garage, en kunstig situation, og endda er ejeren af køretøjet advaret på forhånd, kan derfor snyde, og vi kan se, at der ingen kontrol er med kontrollørerne, som er bonanza for involverede parter, de kan gøre hvad de vil. Det betyder, fordi der altid er prispres når ingen holder øje med kvalitet, at kvaliteten synker, fordi usselhed er billigst.

I Danmark har vi det samme helt forkert princip, når vi holder øje med drikkevand, vi tester kun i kilden, aldrig ved konkrete vandhaner.

Vi kan nævne vor kontrol med fødevarer, heller aldrig ved brugsstederne, det skal være stikprøver af mad på tallerkener i ægte dagligdag, det gør vi desværre ikke, vi tester kun hos producenter og hos distributører og i restauranters køkkener. Der kan være mange andre involverede faktorer, men det er der ingen der holder øje med.

Vi har så, i det mindste, en opsamling af statistik fra læger, om syge og døde danskere. Man kan sige, at det er en bundskrabning, at trods alt har vi kontrol med hvor mange der er syge og døde. Men årsagerne til sygdom og dødsfald, har vi reelt slet ikke, fordi vi mangler at teste ved brugsstederne: Luft, vand, mad, tøj, sengetøj, møbler, bilsæder, bilnøgler, telefoner, tastaturer og mus til computere, og så videre.

Faktum er, at hvis alt er rent omkring os, så er der aldrig sygdom. Hvis myndigheder gjorde deres job, tog stikprøver fra konkrete situationer, ville årsagerne til problemer kunne blive udraderet.

I stedet, desværre, har vi en liberal regering, der har som formål at køre landets offentlige system i sænk, det er selvste grundholdningen i liberalisme, med belæg, at det giver nemme indtægter til skruppelløse sælgere i et kaotisk samfund, fordi ingen undersøger. Fede fiduser, der giver fede indtægter, der giver råd til at sætte filtre på alle indsugninger i private hjem og i private biler og i private kontorarbejdspladser. En årsag til, at vi har forurening overalt. Bønders paradis.

  • 0
  • 0

Nu tror jeg ikke bare man kan skyde skylden på den nuværende, formentlig snart forgangne liberale regering. Hvem siger at en anden regering vil gøre det bedre? Fx. Kbh (dog ikke staten, men flest røde beslutningstagere), som har et styre som slet ikke håndhæver tomgangsregulativet? End ikke deres egne tjeneste/arbejdsbiler og lastbiler. Ej heller stiller de krav til serviceleverandører, og hvis de gør, gør de intet for at håndhæve det.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten