Ingen har søgt om at sende selvkørende biler ud på de danske veje
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ingen har søgt om at sende selvkørende biler ud på de danske veje

Projekter med selvkørende køretøjer som bussen Olli er stadig et stykke fra de danske veje.

Store forventninger og eufori over en førerløs fremtid spredte sig i medierne, da et enigt folketing i maj vedtog en ændring af færdselsloven, som muliggør forsøgsordninger med selvkørende biler.

Ansøgningsprocessen har nu været åben i over tre måneder, men på trods af, at flere aktører har meldt selvkørende forsøg på vej, så har ingen endnu ansøgt om godkendelse. Det oplyser Vejdirektoratet, der dog har fået én ansøgning om at få godkendt en assessor til et forsøg.

»En del har tilkendegivet interesse for forsøg med selvkørende biler. Enkelte røster i debatten sagde, at man fra offentlig side var for langsom med at komme i gang, og at der var risiko for, at Danmark potentielt gik glip af et erhvervseventyr. I det lys er det lidt ærgerligt, at der ikke er kommet nogle ansøgninger, når der nu er mulighed for det,« siger Andreas Egense, afdelingsleder for transportanalyse.

Læs også: Vi er slet ikke klar til førerløse biler

Vejdirektoratet er i dialog med flere, der ønsker forsøgsordninger, og Andreas Egense forventer at modtage en eller flere ansøgninger i løbet af efteråret.

Realiteterne rammer

Omkring vedtagelsen af lovændringen i maj blev især den førerløse bus Ollis snarlige debut på de vesthimmerlandske veje hyppigt nævnt i medierne. Men også blandt andet Aalborg Kommune og Hørsholm Kommune har meldt sig på banen. Det til trods er ansøgningsprocessen endnu ikke nået langt, og det skyldes måske en manglende forventningsafstemning.

»Måske har nogle haft lidt for høje forventninger. Der kan være nogle, som overvejer, om deres indledende tanker om at gennemføre forsøget stadigvæk giver mening, når realiteterne nu rammer,« siger Andreas Egense.

Læs også: Vejdirektoratet varsler separat motorvejsspor til selvkørende biler om 15 år

Når de første forsøg kommer på vejene, vil de selvkørende køretøjer køre nærmere 15 end 50 km/t, og det kan have lagt en dæmper på teknologibegejstringen.

»Der har været en forestilling om, at de her selvkørende biler stort set stod klar nede ved autoforhandleren og var i stand til at køre med høj hastighed og varetage fuldstændig samme transportbehov, som en almindelig bus eller bil kan i dag. Det er altså ikke tilfældet,« fastslår Andreas Egense.

Usikkerhed om processen

For at ansøge skal man have et selvkørende køretøj, der kan godkendes til sådan et forsøg, samt en udvalgt godkendt vejstrækning, som det kan køre på. Derudover skal man kunne lave en grundig beskrivelse af forsøget.

Til sidst skal man hyre en assessor, der kan vurdere forsøget.

Læs også: Selvkørende lastbiler testes allerede næste år i øvrige skandinaviske lande

Rådgivervirksomheden Niras har meldt sig på banen som assessor for godkendelsen af forsøg. Ekspertisechef Carsten Rasmussen forstår godt, at det har været svært at slå hul på bylden.

»Det handler om, at ingen ved, hvilken vej de skal gå. De føler sig alle sammen lidt som på herrens mark. Derfor vil vi gerne stille vores erfaring fra jernbaneområdet til rådighed,« siger Carsten Rasmussen.

Over at kommuner ligefrem beder om sådanne forsøg. Hvis leverandørerne stod i kø, var det anderledes.
Er det lidt som Viggofonen i Slagelse? En art kollektiv selvsuggestion, hvor vi absolut skal være med på det nye, selvom ingen fatter en dyt, og borgerne betaler jo.

  • 1
  • 2

"...vil de selvkørende køretøjer køre nærmere 15 end 50 km/t, og det kan have lagt en dæmper på teknologibegejstringen"

Altså ca. samme hastighed som de allerførste biler i 1800-tallet. Ja, jeg tænker også, at teknologibegejstringen nok er blevet udfordret lidt der.
Men god humor.

  • 1
  • 0