Ing-læserne: 5G - hvorfor nu det?

Produktionen på den nye fabrik går i gang i begyndelsen af 2021, i første omgang af Mercedes’ nye S-klasse. Indtil da har Daimlerkoncernen frigivet illustrationer som denne. Illustration: Daimler

I begyndelsen af september skrev vi en artikel om bilproducenten Daimler, der med en investering på 5,5 mia. kroner har færdiggjort et helt ny fabrik kaldet Factory 56, som både er ultrafleksibel, CO2-neutral og udstyret med 300 selvkørende robotter. En ny digital infrastruktur på fabrikken omfatter både WLAN og 5G netværk. Det betyder for eksempel, at hele produktionsgulvet på fabrikken er papirløs, da al information gives videre til medarbejderne via digital skærme.

Artiklen kastede en del debat om 5G af sig. Læs nogle af holdningerne her og resten under artiklen.

Torben Rune

Det undrer mig, at man i Danmark stadig venter på en afgørelse af, hvorvidt private 5G-net skal tillades. Afgørelsen har været ventet siden januar i år, og flere danske virksomheder har problemer, fordi man ikke kan komme i gang, samtidig med at andre europæiske lande har mere end to års forspring. Endnu værre, så forhaler afgørelsen den meget vigtige næste 5G-frekvensauktion, som endnu en gang er blevet udsat. Det er ikke rettidig omhu. 5G-førerpositionen er gledet os af hænde. Så desværre, danske politikere: Jeres nølen koster arbejdspladser, teknologisk udvikling og konkurrenceevne.

Maciej Szeliga

SAAB havde en fabrik i Malmø, som fungerede efter samme princip, den blev bygget i 1991! Der var både selvkørende robotter og et fuldautomatisk lager, og der var sgu ikke brug for 5G til formålet. Der opfindes grunde til nye teknologier for at retfærdiggøre teknologierne – det er sygt!

Torben Rune

Blandt grundene til, at man vil bruge et internationalt standardiseret kommunikationssystem i en produktionsvirksomhed, er dels, at det gør udstyret billigere, dels at det kan flyttes frit mellem produktions­steder over alt i verden. I transportsektoren flytter ‘produktionsapparatet’ sig hele tiden, og derfor er 5G bl.a. også meget interessant i f. eks landtransport, og skibsfart.

Jonas Iversen

Men det kan du vel også med wifi, LAN m.v.? Hvori er det smarte med 5G? Det ville overraske mig, hvis 5G er være billigere at implementere. Du skriver ‘udstyret er billigere’?

Torben Rune

5G er smart, fordi det bruger dedikerede frekvenser, som kun de, der har licens, får adgang til. Private 5G-net benytter også dedikerede frekvenser på det sted, hvor anvendelsen sker. Protokollerne beskytter også flere private 5G-net mod hinanden, hvis de anvendes inden for samme rækkevidde. 5G har sikkerhedsmekanismer, som er mange gange stærkere end noget andet radiosystem. Det har betydning for udstyrsprisen, at 5G er en global standard, men det er wifi også. Når 5G i industriel anvendelse alligevel bliver billigere, er det, fordi man men 5G får mulighed for at flytte sit produktionsudstyr rundt uden at skulle omkonfigurere eller teste noget. Eksempel: Når et skib skal laste eller losse via kraner på havnen, kan man styre kranerne fra skibet med 5G. Det virker uden nogen som helst problemer i alle havne (som har et privat 5G-net). I dag sker den styring forskelligt fra havn til havn.

Baldur Norddahl

Udbredelse ved de høje frekvenser er under alle omstændigheder begrænset. Det hjælper ikke bare at skrue op for effekten. Anvendelsen er eksempelvis fabrikshallen, hvor du kan vælge mellem at opsætte wifi 6E eller GSM 5G. I begge tilfælde på de gratis 6 GHz-frekvenser. Det virker til gengæld ikke i eksemplet med havnen. Det er kun til indendørs anvendelse.

Torben Rune

Det er fuldstændig korrekt, og det er netop af den grund, at det er så vigtigt, at vi i Danmark får tilladelser til at drive private 5G-net i 3,5 GHz, lige som i andre lande. I Holland er man i gang med at udstyre havne med privat 5G i 3,5 GHz til netop kranstyring.

Fortsæt gerne debatten under denne artikel.