Ing-læsere om speed pedelec: Andre trafikanter tager ikke højde for farten
more_vert
close
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ing-læsere om speed pedelec: Andre trafikanter tager ikke højde for farten

Illustration: Dina_Asileva, BigStock

Ingeniøren har siden torsdag fokuseret på speed pedelecs, der ifølge et nyt udspil fra Færdselsstyrelsen nu skal op på cykelstierne fremfor vejene.

Emnet har givet anledning til meget debat, og det viste sig (endnu engang), at Ingeniørens læsere lå inde med både viden og erfaringer på området.

Læs også: Super-elcykel skal køre 45 km/t på danske cykelstier

Rasmus Nyholm har prøvet det på egen krop:
Jeg har selv haft en Speed i godt 3 år og kørt ca. 8000 km uden uheld.
Mange af lempelserne er fine. Dog synes jeg godt man kunne forlange noget i retning af et "knallertkørekort", da 45 km/t altså er en del hurtigere end 25. Jeg blev også lidt fartblind og overraskende ofte andre cyklister når jeg passerede dem.

Ingeniøren har talt med speed pedelec-ejer Svend Kloppenborg Møller, der har ejet en speed pedelec i godt et halvt år.

»Det er absolut anbefalelsesværdigt i mit område, men jeg kan godt se en masse skriveri om, hvordan det er inde i byerne,« siger han.

Svend Kloppenborg Møller bor i Give og oplever, at hans speed pedelec er hurtigere end offentlig transport op til 50 km fra sin bopæl.

Han blev så irriteret over de andre trafikanters opførsel på vejene, at han på tre ture talte, hvordan og hvor mange trafikanter der foretog hasarderede overhalinger.

Han fortæller, at han godt kan nå op de omtalte 45 km/t, men at det kræver, han træder meget hårdt, så hans gennemsnitsfart ligger på 29,9 km/t.

Rækkevidde afhængig af batteri

Rasmus Nyholm Jørgensen fortæller i en kommentar, at:

»Batteriforbruget stiger voldsomt, når Speed cyklen hjælper dig på den anden side af de 25 km/t.«

Han har pendlet 40 km på cykel med et 612 Wh-batteri, og han skriver, at det kun lige akkurat gav nok rækkevidde, når vinden var værst.

Svend Kloppenborg Møller oplever det samme. Hvis han om morgenen kører i turbo-mode, så er han nødt til at skrue ned for bluset på vej hjem. Han har et 500 Wh-batteri, og hans erfaringer viser, at han kan køre 35-40 km på en ladning.

Meget dyr

Thomas Mygind bemærker desuden, at prisen på speed pedelecs er meget høje og hævder, at det kan gøres meget billigere, hvis man blot selv har styr på at finde og samle de rigtige komponenter. Han skriver:

»Køb en alm. Citybike-cykel med skivebremser i Thansen for 2500 kr og køb et pedelec-kit med motor og kontroller m.v. på Ebay for 1200 kr, og så køb et 36v LiFePO4-batteri fra Kina, så kan det godt gøres for ca. 5000 kr.«

Til sammenligning kostede mange af de speed pedelecs, Ingeniøren kunne finde hos danske forhandlere vel over 20.000 kroner.

Biler tager ikke højde for den høje fart

Per Alstrup fortæller om sine oplevelser på speed pedelec på Roskildevej, hvor bilerne har svært ved at skelne de hurtige cykler fra de langsommere:

»Ang. sikkerhed, har det mest været i forhold til, at biler ikke tager højde for den fart en 45 har. Der har været et par farlige situationer. Men altså - det er farligt at leve,« skriver han.

Svend Kloppenborg Møller har også erfaringer med, at bilister ikke har kendskab eller forståelse for de hurtige cykler, og han glæder sig til lovligt at kunne køre på landevejens cykelstier, så han ikke skal kæmpe med de store trafikanter på vejen. Han understreger dog samtidigt, at cykelstierne på landevejen og i byen er svære at sammenligne.

Når jeg ser en cyklist, så regner jeg ikke med en knallert - jeg regner ikke med 45.
Når de kommer vil jeg ikke regne med 45 km/t - fordi jeg vil møde dem så sjældent.
Dertil skal man regne med at de kommer lydløst. En knallert kan man høre komme, og dermed regne med den.

Det er jo mere de hurtige der skal regne med de andre. Netop derfor er et "45 kort" en ting der skal til, for at sikre sig at de forstår det, ligesom med et knallertkort.

Og man skal huske på jeg hvis jeg overhaler en anden cyklist (og jeg kører hurtigt), så regner jeg i cyklehastighed, som for mig er ca 30 km/t. Og når jeg ser hvor mange andre "overhaler" uden overhovedet at se sig bagud så er det skræmmende. Især kvinder bliver overrasket over at andre også overhaler og siger "pas dog på" uden at tænke på at de selv skulle passe på... og se bagud

  • 14
  • 0

@Rud.

Nu kan det jo være svært at vide på forhånd, om den der ringer med klokken bagfra er en trænet motionscyklist eller en med hjælpemotor, der kører 30 eller 35 km i timen.

Og under alle omstændigheder er det alle cyklister, der skal vise hensyn, også dig.

Når det er sagt så er der selvfølgelig problemer i de største byer på de mest trafikerede cykelstrækninger, når de ønskede hastigheder er meget forskellige.

  • 22
  • 0

De er svære at opfatte for mig, der kun kører K30. Også til fodgængere herude på bø-landet: Jeres røde blinkende veste, som I nok selv tror, er MEGET synlige. Nej, jeg tror, det er baglygterne på den bil, der lige har overhalet/det er lys langtvæk der skal advare flytrafikken!
En anden gang i tåget vejr, så jeg da godt nok "pletter i luften"- men det tog noget tid at opfatte, at det var cykellys!

Nu kører jeg K30 (og modsat hvad en eller anden... mente i en anden tråd!), så gør jeg det fordi, jeg aldrig har haft kørekort, det har mind mand heller ikke, og vi er ikke spritbilister, selvom vi kører K30. Tak!

Cykelstier? Hvad er det?! Herude på landevejen, hvor en del kører meget forstærkt- og for tæt på- og det er ubehageligt på alle slags tohjulede køretøjer. Især lastvognstog, der suger een ud på vejen ved sidevind. Eller hælder vand på en og i foråret støv og grus i ansigtet på en.

Jeg har kørt i Odense på cykelstien, og det er ikke til...

Mvh
Tine- jeg ønsker mig en kabinescooter af varevognstypen- men 50.000 er også en slags penge!

  • 1
  • 2

Hvis en SpedElec vil overhale mig bagfra og bruger "hornet" eller klokken kraftigt
for at få mig mobbet til at trække ind i nærheden af kantstenen med afløbsriste og
andet kram så bliver jeg mindst 2 meter bred og svinger voldsomt med min lange
kædelås.

Så kan de lære det.

Tror at man skal være ret tilbageholdende med "at lære" andre trafikanter "det".
Når jeg i min bil ønsker at overhale en langsommere bil, så må jeg selv finde en forsvarlig måde at gøre det på, uden at genere den langsomme. Til gengæld kan jeg i visse situationer være den langsomme, som når jeg for eksempel kører med campingvogn. Så er jeg meget bevidst om hvad jeg trækker af bilkø, og så finder jeg gerne en vigeplads så halen kan komme videre.

Hvordan gør man på de tæt befærdede cykelsstier, jeg kommer der ikke selv og mindes ikke at have prøvet at køre på cykelsti i en stor by.
Hvis man ellers kører normalt derudaf på cykel, i mit tilfælde ville det være 15-20 Km/t, så er det vel den hurtige bagfra, som via et lille pling med klokken "beder om lov" til at komme forbi, ikk'?
B.t.w. - at råbe af hinanden, - er det et storbyfænomen? (retorisk spørgsmål)

  • 7
  • 0

Spandex-segmentet. Dem, der tror, de kører Tour de Force, og at min mukkebik er egnet som pacer. Kære ven: Hvis du er så tæt på mig, at jeg ikke kan se dig i mik bakspejl, SÅ er du for TÆT på!

Og jeg er tvunget til at gasse meget langsomt ned, så jeg kan køre ind til siden. Jeg VIL ikke have dig i nakken, hvis der render et eller andet over vejen, og jeg må bremse hårdt op. Jeg har oplevet en traktorvogn, der ved et uheldt rendte over vejen lige foran mig.

Så gå venligst væk, jeg er ikke pacer ulønnet for dig, hyr en, der vil!
DIN forsikring, hvis du har éen, dækker den mig? Ellers dækker min, men mit forsikringsselskab vil gøre regress. Det hjælper nu ingen af os, hvis vi er kommet grimt til skade!

  • 7
  • 2

Det virker som om mange har stirret sig blind på 45 km/t. Enhver cykel kan køre både langsommere og hurtigere end 45 km/t, det er blot den hastighed hvor elmotoren på en speed pedelec holder op med at hjælpe til.
Svend Kloppenborg Møller angiver ovenfor at hans gennemsnitsfart på en speed pedelec ligger på 29,9 km/t.
I bloggen "Intelligent trafik" angiver blogejer, at han kører 25-27 km/t på en alm. elcykel.

Hollænderne har sat sig for at udvikle trafikken ud fra en forskningsmæssig tilgang, i stedet for den halvreligiøse tilgang (hvor alle speed pedelecs altid kører 45 km/t) som man ser her i Ingeniøren. Bl.a. har de analyseret cykeltrafikken i myldretiden i en storby ud fra videooptagelser, og lavet andre undersøgelser der bl.a. viser:

"On average the cycling speed on an electric bicycle is about 2 km/hour faster than on a regular bike: the average on a regular bike about is 15 km/hour and on an electric bicycle 17 km/hour. The speed cycled on a speed pedelec is an average of 9 km/hour faster than on a regular bike (about 24 km/hour). The speed at which one rides a pedelec, is age-dependent."

I Holland er lovgivningen i øvrigt pr. 1/1 2017 sådan at der for speed pedelecs gælder:
• max 45 k/h på vej
• max 30 km/h på cykelstier i bymæssig bebyggelse
• max 40 km/h på cykelstier udenfor bymæssig bebyggelse.

Holland har også lavet en national standard for hjelme til brug for speed pedelecs, med bedre beskyttelse end en almindelig cykelhjelm, og bedre ventilation end en knallerthjelm. Standarden arbejder de nu på at få vedtaget som EU norm.

  • 24
  • 0

Der findes alligevel så mange 30 knallerter der kører 50-60Km/t... cyklister (som jeg selv er) i medvind, kan også sagtens nå 40-50Km/t... jeg ser ikke det store problem i de nye cykler.. ud over det er super man sætter krav til bremserne! Hvor mange racercykler kan klare samme bremsekrav? Og undre mig der desuden SLET ingen krav er til en racercykel?

Worst case... kan man i medvind ned af bakke med en "småfed" mand som jeg, med rygsæk, nemt runde 120Kg (mand+cykel+taske) og krav til bremser er... ingenting... ud over "de skal virke" men bremseafstand ser man bort fra...

Jeg byder de nye cykler stort velkommen!!

  • 10
  • 5

At andre knallerter kører for stærkt, er ikke en undskyldning for at cykler, må kører hurtigere end lovlige knallerter.

Jeg er bange for at fremtidige normale elcykler, bliver tunet til højere hastighed også, fordi der er mindre chance for at blive stoppet, når politiet ikke kan se forskel på 25 og 45 km/t cykler.

Nogle racere kan have små dårlige bremser, men langt de fleste fungerenede cykel bremser, bremser bedre end dækkene kan holde greb alligevel, så for det meste er det mere sikkert med lang bremse afstand end at glide på asfalten.
Hvis du kan holde greb på forhjulet med dine 100kg, kan du frit opgradere dine bremser, hvis nødvendigt.

  • 3
  • 2

Vil lige oplyse om at EU har fastsat krav til en speedcykels bremser, et L1e-A køretøj som en speed elcykel er, skal leve op til detailforskrifterne for motoriseret køretøjer.

Det bestyder også at et L1e-A køretøj er typegodkendt og har code of compliance dokumenter, hvilket gør at det overstående eksempel i artiklen på en billig hjemmebygget elcykel, ikke vil være lovlig.

  • 8
  • 1

Når jeg kører i min bil så skal jeg have sikkerhedssele på. Børn skal sidde i specialindrettede stole. Der er krav til bremselængde og gentagne syn. Der er også hastighedsbegrænsninger.

Cykler der kører med samme fart som biler i byen. Måske skal der også være krav til disse cykler. Hvis vi er oppe på 45 km/t så er en kollision potentielt livstruende. Både for cyklisten og evt. den han kører ind i.

Når det er sagt, så må bilister lære at se sig for ... også selvom disse cykler ikke laver lyd og kører hurtigt. Og løsningen er nok ikke sikkerhedssele til cyklister … :-)

  • 1
  • 1

En speed elcykel som er lovlig har dæk som lever op til ECE-75R certificeringen som er en standart af dæk, der er lovlige at køre med på en speed elcykl. Dæk der lever op til ECE-75R er også min. 67mm brede.

Jeg forstår ikke at du nævner tuning som et problem, den eneste måde jeg kender til at tune en elmotor på, er ved at give batteriet flere celler. Det vil sige komplet ny intern elektronik og batteri med flere celler, det giver ingen mening at gøre med en ny indkøbt speed elcykel til 30.000 kr + det nok er svært at skjule :-)

  • 1
  • 0

Thomas Mygind bemærker desuden, at prisen på speed pedelecs er meget høje og hævder, at det kan gøres meget billigere, hvis man blot selv har styr på at finde og samle de rigtige komponenter. Han skriver:

»Køb en alm. Citybike-cykel med skivebremser i Thansen for 2500 kr og køb et pedelec-kit med motor og kontroller m.v. på Ebay for 1200 kr, og så køb et 36v LiFePO4-batteri fra Kina, så kan det godt gøres for ca. 5000 kr.«

Der er bare to problemer med denne løsning.

1: Stellene på de billige cykler er typisk ikke stærke nok til, at man bare lige kan smide et s-pedelec kit på, uden man laver forstærkende modifikationer. Fx vil en forhjulsnav motor på 200+ Watt, med dens drejningsmoment hurtig kunne rive en aluminium forgaffel fra hinanden. Herefter kan man godt gøre sig klar med læberne til, at kysse asfalten og håbe på, at man ikke ender som en grøntsag eller ni fod under jorden, alt efter hastighed. Der er adskillige hjemmebyggere rundt på diverse cykelfora, der har lært lektien på den hårde måde i forbindelse med s-pedelec kits, ved ikke at have sikret sig at forgaflen kan holde til det.

https://www.electricbike.com/torque-arm/

2: Gør det selv kits som disse, er ikke CE-godkendte i henhold til EN15194. Så medmindre man selv sørger for godkendelsen efterfølgende, så skal man lige være opmærksom på, at ens forsikringsselskab kan afvise en, hvis man styrter på cyklen og kommer til skade, eller man forvolder skade på andre med cyklen. Dette kan hurtigt komme til, at koste meget mere end man sparede ved selv at bygge din egen s-pedelec. Derudover tvivler jeg også på, at den vil være lovlig.

  • 7
  • 3

Jeg har samlet boet 14 år i Odense og Aarhus, med kun mine god cykler som transportmidler og når man først kendte lyskrydsene lå jeg mellem 30-40 km/t i snit gennem byen.

Med lidt omtanke gav det ikke nogen problemer, kun når andre cyklister ikke så sig for og bare trak ud i sidste øjeblik. Jeg har haft prøvet en vens Pedelec og som der skrives i artiklen, så banker den ikke bare en op på 45 km/t som en stor knallert, men den sikrer at man kan holde en god fart over en lang strækning også i kuperet terræn. Jeg vil umiddelbart vurdere at jeg også her ville ligge med 30-40 km/t, bare over længere tid end de 5-10 km jeg kørte før.

Jeg synes at speed pedelecs især vil være meget nyttige uden for byerne, evt. med en by som afsluttende strækning og her er det altså til at undgå problemer med andre cyklister - snarere utålmodige bilister der er problemet og der gør 30 eller 45 km/t ingen forskel...

  • 6
  • 1

Findes der overhovedet et eksempel i danmarkshistorien hvor en cyklist har fået en bøde for ulovlig indretning eller konstruktion, udover manglende lygteføring?

Diskussionen om ulovlige elcykler må dreje sig om at kunne sløre forholdene for forsikringsselskabet, næppe politiet.
!

  • 1
  • 0

For nogle af os.

Når jeg cykler til arbejde, ligger jeg mellem 35 - 40 km/t.
Helt og aldeles på rugbrødskraft.
De hurtige el-cykler er ikke noget problem.

Forskellen til en moderne knallert, måske ligefrem en elektrisk er ikke så stor.
En del af dem larmer ikke, så det kan høres i bilerne !
Det er ikke 1970'erne mere, trods alt.

Største problem er andre cyklisters slingren på cykelstien og at de overhovedet ikke orienterer sig bagud, inden de trækker ud for at passere en endnu langsommere cyklist.
Sålænge man bare er opmærksom på det og ikke begynder at køre hidsigt og råbe (udover et "Pas På") af hinanden, så går det.
Meget trafik ville glide nemmere, hvis de enkelte trafikarter slappede af på den fascistoide holdning til hinanden.

  • 8
  • 0

At bruge gennemsnittet for at fortælle hvor farlig en cykel er, er totalt ligegyldig.
Men måske 95-percentilen ville give et mere uhyggeligt billede?
Det er jo ikke gennemsnits-cyklisten der oplever ulykker.

Jeg forestiller mig at der statistik der viser at
en cyklist med en fart på >35 km/h har en X% større sandsynlighed for ulykke
der er Y % flere der cykler >35km/h på en speed pedelec
er det ikke mere interresant?

Og 9km/h hurtigere i snit synes jeg da lyder af frygtelig meget?! 50%! Hvor ligger 90-percentilen så ikke?!

Samtidig forstår jeg da godt at man vil eje en hurtig-cykel...
Men burde vi ikke kunne bruge argumentation for hurtig-cykler på 45-nallerter og smide dem væk fra vejen nu vi er i gang?

  • 3
  • 1

Største problem er andre cyklisters slingren på cykelstien og at de overhovedet ikke orienterer sig bagud, inden de trækker ud for at passere en endnu langsommere cyklist.

Det er et virkelig stort problem, og et cykelkort ville være en god ide.
Faktisk havde vi i skolen en cykeldag, men vi var helt klart for unge til at kunne bruge det til noget.

En kort aftenskolekursus til et cykelkort ville hjælpe meget, med simple ting som "lad være med at fylde det hele", "hold til højre" og "se bagud inden du overhaler" samt "når du sludrer med veninden ved siden af og er helt væk fra den virkelige verden, så blokerer i trafikken"

  • 3
  • 1

Men burde vi ikke kunne bruge argumentation for hurtig-cykler på 45-nallerter og smide dem væk fra vejen nu vi er i gang?

45 knallerterne har et sikkerhedsmæssigt problem på vejbanen, fordi biltrafikken typisk kører væsentligt hurtigere og der derfor er mange overhalinger.
I Holland arbejder de med cykelstier med to baner, netop for at både langsomme og hurtige cyklister og knallertkørere kan være der uden den store risiko og utryghed.

De har også i tættere bebyggede områder lavet veje hvor biltrafikken skal tilpasse hastigheden efter de tohjulede, så disse kan bruge hele vejbanen til overhaling.

Men hastighedsforskellen mellem 45 knallerter og cykler, herunder eldrevne, er så stor at de ikke må køre på en almindelig cykelsti.

Forskellen på 45 knallerter og speed pedelecs er at knallerten i gennemsnit kører væsentligt hurtigere (= gennemsnitlig kortere levetid for trafikanterne) og forurener (= gennemsnitlig kortere levetid for os alle). Speed pedelecs giver motion (= gennemsnitlig længere levetid og bedre helbred for brugeren) og forurener væsentlig mindre end anden form for motoriseret transport. Så kan man flytte transport fra især biler over på speed pedelecs vil det både gavne sundheden (færre dødsfald pga forurening og manglende motion) og fremkommeligheden i byerne (pga færre biler).
Derfor synes nogen at de bør fremmes.

  • 4
  • 0

Hvis en SpedElec vil overhale mig bagfra og bruger "hornet" eller klokken kraftigt
for at få mig mobbet til at trække ind i nærheden af kantstenen med afløbsriste og
andet kram så bliver jeg mindst 2 meter bred og svinger voldsomt med min lange
kædelås.

Så kan de lære det.

Rud ..... det er en utrolig grad af umodenhed du udviser her!

Personligt synes jeg du bør holde dig helt væk fra trafikken. Det er din slags intolerante trafikfascister der er farlige, uanset om det er på cykelstien eller kørebanen.

  • 4
  • 0

Som bilist er det mig ganske naturligt, at man altid ved hvordan trafikken også er bagved. Med min pragtfulde normal pedelec gør jeg det vha mit bakspejl i venstre side. Jeg ville sket ikke turde køre uden, for at vende hovedet for at se sig bagud forstyrrer både synet fremad og balancen, selvom vi snakker om splitsekunder. Vi kører jo 5-8 m/s. Bakspejl burde være lovpligtigt også på cykler.

Jeg kører normalt 25-27 km/t, og bliver iøvrigt ofte overhalet af spandexfolket. Man danner sig også et indtryk af cyklisterne foran, og nogle af dem er man nødt til at give et klemt med klokken, til alles bedste. Det kalder færdselsloven at køre efter forholdene.

  • 4
  • 0

gik fra hestetrukne køretøjer over til fossildrevne var der også en tilvænningsperiode.

Det er ikke anderledes med de nye cykler.

Hvis du løber på fortorvet bliver gamle med krykker og stok også bange... Ligeledes er usikre cyklister bange.

  • 4
  • 0

Der er lidt af en gåde. Mit første transportmiddel i shanghai var en dyr cykel til 250 kr ( 20 år siden) så kom elcyklerne de kostede ca 2000 kr. Hvert år blev de billigere og scotere kostede så ca 2000 kr.
De første elcykler havde batteri bag styret og bumpede gevaldigt når man kørte op ad noget. Det hjalp lidt med fjedrende forgafler men batteri skal sidde bag til og der skal være fjedre på begge hjul. Det var bly batterier, de døde om sommeren så cyklen skulle oplades indenfor i airconditioning, men så holdt de fint i årevis ( eller indtil cyklen blev stjålet).
Ofte blev de stjålet men det var bare en god undskyldning for at få en af de sidste nye.
Eksport blev vanskeligtgjort fordi alle sikkerheds komponenter skulle godkendes. Få fabrikanter havde lyst til at spendere flere hundrede tusind på det. Men det er ret utroligt at priserne er så høje i Danmark.

Lys bruges ikke meget, især ikke på cykler og hjelme er til vinterbrug. Folk pegede hvis jeg havde lys på.
Min første fejl skete i regnvejr hvor pludselig en bil kørte ind foran mig som kørte 45km/h med den ene hånd på styret og i den anden havde en pose kager. Bremsningen fik det hele til at skride ud, havde jeg været yngre var der ikke sket noget, men nu gik nakken i asphalten. Jeg besluttede at få en hjælm. 60 årige er for langsomme.
Næste gang åbnede en taxachauffør døren som jeg ikke kunne undgå at køre ind i. I luften tænkte jeg at jeg var ligeglad med om jeg slog hovedet, for nu havde jeg hjælm på.
Foden fik en tur til hospitalet. Chaufføren var forsikret. Men foden var bare øm.
Tager man trafikforholdene i Shanghai i betragtning så er elcykler super sikre. Også ved 45 km/h

  • 2
  • 0

Igen i dag havde jeg på morgen tur til arbejde på cykel to opbremsninger for billister som ikke tror at ubetinget vigepligt gælder over cykelsti. Hvis en var kommet med 45 km/t i stedet for mine ca 30km/t, ja så have begge biler fået buler.
Jeg har 3 kraftige forlygter på.
Kikker man på kvaliteten af cykelstier i Dk, så er der en del af dem jeg ikke har lyst til at køre 45 mk/t på. Det er huller, kloakdæksler som ikke kan være i højde med asfalten, og kantstene på tværs af cykelstierne.
Og så er der selvfølgelig cyklister som skal snakke i telefon og fylde en 2 meter bred cykelsti med deres slingren.
Bustoppesteder, ikke fordi der er nogen bus i nærheden, men det er åbenbart nødvendigt for at en fodgængernes mobiltelefon kan virke at man skal pludselig ud på cykelstien fra det brede fortov.
Men måske nogle påkørsler med 45 km/t kan vække folks opmærksomhed.

  • 3
  • 1

Tine- jeg ønsker mig en kabinescooter af varevognstypen- men 50.000 er også en slags penge!


Hvorfor ikke købe en billig bil? Jeg købte min bil for 8000 kr. og den kører fint ca. 2 år til næste syn. Her får jeg så et par tusind for den i skrot. Det er 3000 kr. om året plus forsikring og afgift. Jeg har også haft en knallert 30, men den kostede det samme, da den var dyrere i vedligeholdelse.

Cykler der kører 45 km/t er mere farlige end en knallert der kører ved samme hastighed. En knallert er man opmærksom på kører hurtigt - og forventer, at de kører hurtigere end 30 - mens man forventer at en cykel kører væsentligt langsommere end 45 km/t. Det betyder, at biler og andre køretøjer ikke overholder deres vigepligt i kryds, da de forventer at nemt kunne køre frem før cyklen kommer. Når cyklen kører hurtigt, så kan det være svært at vurdere hastighed fra sideveje, og de fleste bruger deres erfaring for, hvor lang tid det tager for en normal cyklist.

  • 3
  • 1

En kort aftenskolekursus til et cykelkort ville hjælpe meget, med simple ting som "lad være med at fylde det hele", "hold til højre" og "se bagud inden du overhaler" samt "når du sludrer med veninden ved siden af og er helt væk fra den virkelige verden, så blokerer i trafikken"


Du glemte "tro ikke, at du har mere ret, blot fordi du kører hurtigere end andre".

Alle de ting, du nævnte, var ensidigt fokuseret på at give plads til en hurtigtkørende bagfrakommende. Alene det at køre væsentligt hurtigere end de andre, og så bare forvente, at de andre skal se at komme af banen, og det hurtigst muligt, er bestemt også et af de mere alvorlige problemer. Faktisk kan alle de ovenstående problemer løses ved at ringe venligt med klokken i passende tid inden man overhaler, så folk har tid til at trække til højre og ikke selv begynder en overhaling.

Det er fint nok at køre hurtigt, når der ikke er andre på cykelstien og ingen fare for, at folk fra fortovet træder ud på cykelstien, enten fordi de ikke forventer en cyklist i så høj fart eller bare er let distraherbare børn. Men farten skal sættes respektfuldt ned, når der overhales, og der skal advares venligt med klokke i god tid; ellers er det for farligt (og dermed også unødigt stressende) for de overhalede. Ligeledes skal farten sættes passende ned, hvis der er en vis risiko for, at folk (især børn) fra fortovet eller biler fra sidevejene kan overse en, fordi man kører så hurtigt. Husk, at det også skader en bilist alvorligt psykisk (på livstid), når de kommer til at slå en cyklist ihjel. Samt at et barn under uheldige omstændigheder også kan blive slået ihjel af at blive ramt af en hurtig cyklist. Og jo hurtigere man kører, jo mere alvorligt bliver sammenstødet – energien i sammenstødet vokser endda med kvadratet på hastigheden.

Så det at køre hurtigt på cykelstien uden meget nøje vurdering af omgivelserne og tilpasning af farten til disse omgivelser, er også en væsentlig del af problemet i den manglende uddannelse af cyklister.

  • 1
  • 0

Det kunne være interessant at vide om styrelsen har overvejet at markere pedelec'erne i trafikken ?

Man kunne f.eks kræve en konstant tændt for/baglygte af en vis lysstyrke på de cykler hvor hjælpemotoren virker over 25 km/h.

Det jo i runde træk det samme "trick" man bruger til at skelne imellem motorcykler og knallerter og jeg tror godt det kunne virke i praksis.

  • 0
  • 0

Du har så evigt ret - og jeg vil tilføje:

Hvis een på een eller anden form for "racer-cykel" kommer bagfra og mener at det at kunne køre stærkt også giver ret til at presse sig frem med en vild klokke klimpren så bare kom an:

Jeg er 195 cm høj, vejer ikke under 135 Kg og det er en cykellås i lang kæde jeg svinger i venstre hånd.

Til almindelig orientering jeg er også som værnepligtig - med kors og bånd og stjerner på - tvangsuddannet i det Danske forsvar til at skade andre mennesker hvis jeg bliver truet.

  • 1
  • 4

Min første fejl skete i regnvejr hvor pludselig en bil kørte ind foran mig som kørte 45km/h med den ene hånd på styret og i den anden havde en pose kager. Bremsningen fik det hele til at skride ud, havde jeg været yngre var der ikke sket noget, men nu gik nakken i asphalten.


Næste gang åbnede en taxachauffør døren som jeg ikke kunne undgå at køre ind i. … Foden fik en tur til hospitalet.

Tager man trafikforholdene i Shanghai i betragtning så er elcykler super sikre. Også ved 45 km/h


Så du har haft to ulykker, som kunne være gået langt værre, og som netop illustrerer blot nogle af problemerne ved at folk kører 45 km/h på en cykel (fx at de kan finde på at køre med kun én hånd på styret samtidig med den høje fart og i regnvejr, og at de på grund af farten ikke kan bremse i tide ved problemer). Og det får dig til at konkludere, at elcykler er super sikre?

Og hvorfor er det i øvrigt lige, at vi skulle sammenligne os med Kina?

  • 1
  • 0

Til almindelig orientering jeg er også som værnepligtig - med kors og bånd og stjerner på - tvangsuddannet i det Danske forsvar til at skade andre mennesker hvis jeg bliver truet.

Og formodentlig dumpet med et brag, hvis du ikke kan kende forskel på hvordan du skal opføre dig i det civile?

Og selvom du er et stort brød der føler sig Meget Vigtig skal du stadig overholde Færdselslovens §3 lige som alle os andre:

"§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen."

  • 4
  • 0

....Gælder da vist for alle

§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres. Der skal også vises hensyn over for dem, der bor eller opholder sig ved vejen."

Problemet er dem, hvis cykel er for spinkel til, at den også kan bære en ringeklokkke og som tror, at man kan nå at reagerere, så hurtigt som fartgeniet, der kommer med 40km/t, som to meter bag en råber "bagfra" forventer. (Iron9)
Som jeg ser det og som jeg selv bevæger mig på cykelstierne, så sænker jeg farten og bruger ringklokken i god tid, for at få pladstil passage fra en langsomt forankørende.
Selvfølgeligt irriterer det også mig når cykelstien er smal og den forankørendes evner ikke rækker til at få cyklen til at fylde mindre(børn og personer der snart burde anskaffe sig en trehjuler)

Men pedalmachokisterne går nærmest i panik, hvis de skulle være tvunget til at sænke farten og tage hensyn til forankørendes mindre hastighed og placering på cykelstien. De tror at de ejer cykelstien...slet og ret.

  • 3
  • 1

Nu er jeg en ældre herre på 70 og i min ungdom havde vi, hvad vi kaldte en "Røvskubber", som med sort nummerplade og en motor, kunne køre op til, vist 60 km? En sådan hastighed på et u-affjedret cykelstel, er vel lidt i overkanten?

  • 0
  • 0