Ing-læsere om speed pedelec: Andre trafikanter tager ikke højde for farten
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ing-læsere om speed pedelec: Andre trafikanter tager ikke højde for farten

Illustration: Dina_Asileva, BigStock

Ingeniøren har siden torsdag fokuseret på speed pedelecs, der ifølge et nyt udspil fra Færdselsstyrelsen nu skal op på cykelstierne fremfor vejene.

Emnet har givet anledning til meget debat, og det viste sig (endnu engang), at Ingeniørens læsere lå inde med både viden og erfaringer på området.

Læs også: Super-elcykel skal køre 45 km/t på danske cykelstier

Rasmus Nyholm har prøvet det på egen krop:
Jeg har selv haft en Speed i godt 3 år og kørt ca. 8000 km uden uheld.
Mange af lempelserne er fine. Dog synes jeg godt man kunne forlange noget i retning af et "knallertkørekort", da 45 km/t altså er en del hurtigere end 25. Jeg blev også lidt fartblind og overraskende ofte andre cyklister når jeg passerede dem.

Ingeniøren har talt med speed pedelec-ejer Svend Kloppenborg Møller, der har ejet en speed pedelec i godt et halvt år.

»Det er absolut anbefalelsesværdigt i mit område, men jeg kan godt se en masse skriveri om, hvordan det er inde i byerne,« siger han.

Svend Kloppenborg Møller bor i Give og oplever, at hans speed pedelec er hurtigere end offentlig transport op til 50 km fra sin bopæl.

Han blev så irriteret over de andre trafikanters opførsel på vejene, at han på tre ture talte, hvordan og hvor mange trafikanter der foretog hasarderede overhalinger.

Han fortæller, at han godt kan nå op de omtalte 45 km/t, men at det kræver, han træder meget hårdt, så hans gennemsnitsfart ligger på 29,9 km/t.

Rækkevidde afhængig af batteri

Rasmus Nyholm Jørgensen fortæller i en kommentar, at:

»Batteriforbruget stiger voldsomt, når Speed cyklen hjælper dig på den anden side af de 25 km/t.«

Han har pendlet 40 km på cykel med et 612 Wh-batteri, og han skriver, at det kun lige akkurat gav nok rækkevidde, når vinden var værst.

Svend Kloppenborg Møller oplever det samme. Hvis han om morgenen kører i turbo-mode, så er han nødt til at skrue ned for bluset på vej hjem. Han har et 500 Wh-batteri, og hans erfaringer viser, at han kan køre 35-40 km på en ladning.

Meget dyr

Thomas Mygind bemærker desuden, at prisen på speed pedelecs er meget høje og hævder, at det kan gøres meget billigere, hvis man blot selv har styr på at finde og samle de rigtige komponenter. Han skriver:

»Køb en alm. Citybike-cykel med skivebremser i Thansen for 2500 kr og køb et pedelec-kit med motor og kontroller m.v. på Ebay for 1200 kr, og så køb et 36v LiFePO4-batteri fra Kina, så kan det godt gøres for ca. 5000 kr.«

Til sammenligning kostede mange af de speed pedelecs, Ingeniøren kunne finde hos danske forhandlere vel over 20.000 kroner.

Biler tager ikke højde for den høje fart

Per Alstrup fortæller om sine oplevelser på speed pedelec på Roskildevej, hvor bilerne har svært ved at skelne de hurtige cykler fra de langsommere:

»Ang. sikkerhed, har det mest været i forhold til, at biler ikke tager højde for den fart en 45 har. Der har været et par farlige situationer. Men altså - det er farligt at leve,« skriver han.

Svend Kloppenborg Møller har også erfaringer med, at bilister ikke har kendskab eller forståelse for de hurtige cykler, og han glæder sig til lovligt at kunne køre på landevejens cykelstier, så han ikke skal kæmpe med de store trafikanter på vejen. Han understreger dog samtidigt, at cykelstierne på landevejen og i byen er svære at sammenligne.

Når jeg ser en cyklist, så regner jeg ikke med en knallert - jeg regner ikke med 45.
Når de kommer vil jeg ikke regne med 45 km/t - fordi jeg vil møde dem så sjældent.
Dertil skal man regne med at de kommer lydløst. En knallert kan man høre komme, og dermed regne med den.

Det er jo mere de hurtige der skal regne med de andre. Netop derfor er et "45 kort" en ting der skal til, for at sikre sig at de forstår det, ligesom med et knallertkort.

Og man skal huske på jeg hvis jeg overhaler en anden cyklist (og jeg kører hurtigt), så regner jeg i cyklehastighed, som for mig er ca 30 km/t. Og når jeg ser hvor mange andre "overhaler" uden overhovedet at se sig bagud så er det skræmmende. Især kvinder bliver overrasket over at andre også overhaler og siger "pas dog på" uden at tænke på at de selv skulle passe på... og se bagud

  • 14
  • 0

@Rud.

Nu kan det jo være svært at vide på forhånd, om den der ringer med klokken bagfra er en trænet motionscyklist eller en med hjælpemotor, der kører 30 eller 35 km i timen.

Og under alle omstændigheder er det alle cyklister, der skal vise hensyn, også dig.

Når det er sagt så er der selvfølgelig problemer i de største byer på de mest trafikerede cykelstrækninger, når de ønskede hastigheder er meget forskellige.

  • 22
  • 0