Infrarøde optagelser afslører hektisk redningsaktion på krydstogtskib

Den dramatiske redningsaktion af de over 4.000 ombordværende på det forliste krydstogtskib Costa Concordia er til dels foreviget fra helikopter af den italienske kystvagt. Optagelserne, der er optaget med infrarødt kamera, er netop blevet frigivet af den italienske kystvagt.

På optagelserne ses tydeligt, hvordan passagerer bevæger sig hen over siden på skibet for at komme i redningsbådene.

Ifølge de seneste oplysninger har man funder yderligere fem døde. Det samlede dødstal er således ifølge Ingeniørens oplysninger oppe på 11, og der savnes fortsat 24 passagerer.

Emner : Skibe
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

fantastisk at ING kan finde billeder af folk der er i livsfare og folk der drukner og endda i infrarød,bravo

  • 0
  • 0

Ok, klap lige hesten. Hvis vi gå ud fra et worst-case scenario med 35 døde, så skal du tage den cruise 79 gang i træk inden din chancer kommer ned på 50/50. Det er ikke Titanic vi snakker om, vel?

  • 0
  • 0

Mon den gode kaptajn forlod skuden, før hun tog bunden på modsat side af bugten? Man kan ikke lade være med at tænke, at såfremt der ikke havde været max 30 meter under kølen, men 30 meter plus, hvor mange var så mon kommet derfra med livet i behold?

Det er jo helt sygt så uduelige de her navigatører på skibets bro har været.

Mvh.

  • 0
  • 0

Så... Til gengæld beordrer Kystvagten kaptajnen til IKKE at forlade stedet. Han gentager deres sætninger., som om det er forstået. Men skred i en taxa.

Jeg skal ALDRIG mere ud at sejle på passagerskibe, hvis det er sådan det virker. Jeg troede, man havde lært noget af "Estonia"- og den anden. (Har glemt navnet og wikipedia er lukket).

"Herald of Free Enterprise". Var det vist. Næh- det var "Scandinavian Star"- jeg tænkte på.

Mvh Tine

  • 0
  • 0

Jeg har den helt modsatte holdning til optagelsen end du, Peter Andersen. Den viser mennesker der i god ro og orden kommer af skibet. Jeg ser ingen der kaster sig ud over siden, ingen der tramper henover hinanden.

Når man tænker på at så mange mennesker skal af borde så er det imponerende at panikken ikke spredte sig mere end den gjorde og ingen, tilsynesladende, blev trampet ihjel.

Kan man i øvrigt se filmen med faktuelle briller så er der mulighed for at blive klogere på hvordan folk i sådanne situationer opfører sig og dernæst have det med i tankerne når man designer cruise ships fremover.

Måske der skal være flere rebstiger?

  • 0
  • 0

Interessante optagelser, uden den helt store dramatik, man kan dog bemærke at der kun er tre redningsbåde igen, som ikke er søsat, jeg har set andre billeder fra SB før hun kæntrede, hvor der ligeledes er tre både igen, af i alt 13 pr side.

Til sidst i filmen hvor man ser et overblik kan man bemærke at CC krænger ~90°, ligger meget højt og ganske tæt på kysten, man kan næsten springe i land fra skorstenen. På optagelser fra dagen efter er hun sunket længer ned og har rettet sig op.

Man kan se nogle sorte områder på den plane bund, det må være opvarmede fuel tanke, som endnu skiller sig ud fra omgivelserne. Derimod ser det ikke ud til at der er de store skader i den plane bund. Hvis den synlige skade omkring stenen er den eneste skade, kan man undres over at hun overhovedet er kæntret. Krydstogtskibe har normalt ikke de store åbne rum under vandlinjen, som giver kritiske frie væskeoverflader.

Hvor dramatisk situationen end har været har jeg endnu ikke set optagelser der vidner om den store panik ombord, kun almindelig italiensk kaos.

Jeg savner en tidsangivelse på stort set alle billeder og optagelser fra CC. Hvordan var tidsforløbet? Hvor lang tid gik der fra grundstødning til kæntring.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten