Infrarød teknologi tæller bilpassagerer

Efter fire års intensiv forskning kan spin-off virksomheden fra Loughborough Universitet, Vehicle Occupancy Limited (VOL), præsentere dtect, der ved hjælp af infrarødt lys lynhurtigt registrerer, hvor mange passagerer der er i de passerende biler.

Muligheden har længe været efterspurgt, da der i langt de fleste biler kun sidder en enkelt person, nemlig chaufføren, og den nye teknologi gør det muligt at differentiere priser på veje og broer efter antallet af passagerer.

Teknologien kan eksempelvis tages i brug, hvis København indfører afgiftszoner i byen som en pisk eller gulerod til at få folk til at dele bilerne i højere grad end i dag.

Udviklerne af dtect forventer, at et produkt vil være i produktion og til salg inden årets udgang.

Algoritmer finder ansigter

Princippet i dtect er, at der bliver sendt to infrarøde lysstråler med forskellig bølgelængde ind i bilen og samtidig bliver der taget to digitale billeder med kameraer specielt designet til at passe med de to bølgelængder. De to billeder bliver behandlet, så de giver et forstørret "billede" af passagerne.

Softwarebaserede algoritmer fjerner herefter alt, hvad der ikke er ansigter fra billederne, og softwaren tæller antallet af isolerede ansigter og gemmer dette sammen med tidspunkt og andre relevante informationer, så det eventuelt senere kan gives en bøde.

Projektet startede i 1998, da en bane på en britisk motorvej blev reserveret til biler med flere passagerer. Her var problemet nemlig, at afgøre om føreren var alene i bilen.

Forskerne på Loughborough Universitet fik opgaven, og i 2004 oprettede de virksomheden, så de kunne udnytte deres opfindelse kommercielt.

Dokumentation

Vehicle Occupancy Limited