Informationsdisplay på Køge Nords nye vartegn spares væk
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Informationsdisplay på Køge Nords nye vartegn spares væk

Oplysninger om ledige parkeringspladser og køretider skulle have fristet bilister på Køge Bugt Motorvejen til at sætte bilen ved Køge Nord station og tage toget ind mod København. Men displayet er nu sparet væk. Illustration: COBE & DISSING+WEITLING

Køge Nord station er et stærkt promoveret projekt. Som den eneste station på den nye bane mellem København og Ringsted skal den være et »trafikalt center og hotspot for hele hovedstadsområdet«. Stationen har sin egen Instagram-profil og skal forbinde København-Ringsted-banen med S-tog og parkeringsanlæg.

Et særkende ved stationen, der stadig er under opførelse, bliver den 225 meter lange gangbro, der skal bugte sig over sporene samt Køge Bugt Motorvejen. Gangbroen skulle efter planen have et informationsdisplay med oplysninger om ledige parkeringspladser, togtider og køretider til København, men alt tyder nu på, at dette centrale element i byggeriet spares væk.

Hensigten med informationsdisplayet var at gøre det nemt for bilister på Køge Bugt Motorvejen at skifte til toget eller parkere i det nyopførte parkeringsanlæg ved stationen. Et anlæg, som Køge Kommune ville udstyre med et system, som kunne sende data om ledige parkeringspladser til det store informationsskilt.

»Køge Kommune har en klar forventning om, at data fra dette anlæg vil blive benyttet i et vejvisningsøjemed for at informere bilister om skiftemulighederne til den kollektive trafik,« skriver borgmester i Køge Kommune Marie Stærke (S) i et brev til transportudvalget.

»Det er derfor med forundring, at Køge Kommune har erfaret, at Banedanmark ikke længere har bevilling til informationsdisplayprojektet,« tilføjer hun.

Læs også: Køge Nord Station: 100 ton stål løftes på plads over S-banen

Skiltede med displayet i arkitektforslaget

I arkitektkonkurrencen, som projektet blev valgt på grundlag af, var det spektakulære display også en vigtig del.

»Broens lukkede yderfacade tænkes at fungere som et levende kommunikativt display, som ved hjælp af LED-belysning løbende kan oplyse trafikanterne om f.eks. køre-/ventetider til bestemte destinationer,« som der står i dommerbetænkningen

Desuden fremgik det, at »forslaget har vakt interesse, men skal naturligvis bearbejdes både i forhold til gældende normer og i forhold til brokonstruktionens udtryk.«

Generelt har hele Køge Nord Station været ganske vigtig for Køge Kommune. Stationen skal være vartegn for den nye bydel Køge Nord, og »dens arkitektoniske vovemod genfindes i hele området«, som der står i masterplanen for den nye bydel omkring stationen. Samtidig var stationen i 2015 nomineret som ‘Best futura project« i den prestigefyldte MIPIN-arkitektkonkurrence.

Læs også: Ny Ringsted-bane til ti milliarder åbner uden et eneste lyntog

Et teknisk problem

Men der var ingen positive nyheder, da transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i slutningen af november sidste år svarede Køge Kommune:

»Såfremt der i ejerskabskredsen med DSB og kommunen ikke kan findes en holdbar løsning indenfor de tekniske og økonomiske rammer, forventes det desværre ikke muligt at etablere et informationsdisplay på Køge Nord Station,« skriver han.

Ole Birk Olesen henviser desuden til, at problemet i en eller anden forstand er teknisk:

»Jeg forstår, at etablering af en informationstavle på Køge Nord Station har forudsat, at der kunne findes en teknisk holdbar løsning. Banedanmark oplyser, at det er forsøgt at finde alternative løsninger for at gennemføre informationsdisplayet, men hidtil uden held.«

Det har endnu ikke været muligt at få oplyst, hvori dette tekniske problem ligger, eller hvorfor det ikke var en del af løsningen, selvom det altid har været en del af stationsprojektet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Lige siden budgettet blev fastlagt til 10 mia kr. og ikke én krone mere - af Claus Hjorth i 2010 - har det samlede projekt skulle kæmpe med at opfylde selv de simpleste ting. Fx. blev der skåret ned på støjdæmningen flere steder langs strækningen (Vallensbæk, Cemnetvej, Vigerslev, Allingvej m.fl.) Sammenfletningen i RIngsted hvor der end ikke var penge til den elendige vestlige udfletning, og da slet ikke til det eneste alternativ: en østlig udlfetning.
Der har ikke været vilje eller råd til at etablere flere stationer på strækningen (Greve/Hundige, Bjæverskov m.fl.)
Der er kun ét overhalingsspor, nemlig i Køge Nord, og det er for kort (800 m) til de stedse længere godstog.
Roskilde-banen kobles ikke på Køge Nord, men tilsluttes ca. 300 m sydligere.
Stevns-banen føres ikke igennem til Køge Nord, og således fortabes muligheden for at gøre Køge Nord til Østsjællands jernbaenknudepunkt.
mOg sådan fortsætter den bedrøvelige liste over oplagte muligheder, der er sparet væk, eller som ikke realiseres forde opgaven er overladt til visionsløse politikere og planlæggere, der ikke anerkender behovet for at opruste jernbanen mhp. de igangværende klimaforandringer, for slet ikke at tale om at udtynde de overfyldte motorveje.
Det mest idiotiske er, at man ikke fulgte Banedanmarks gennemtænkte forslag fra sidste i 90'erne til ca. 15 mia kr. Det var for dyrt mente skiftende regeringer, og så tog man til takke med dette skrabed projekt.

  • 25
  • 2

Køge Nord virker som en overflødig station som blot forsinker de tog som gerne skulle sikre at man hurtigt kom frem såvel mellem landsdelene som fra vest og sydsjælland.

Stationen ligger allerede for langt væk fra det kommende "supersygehus" i Køge og Køge har såvel S-tog som jernbane. Sidste dog ikke direkte mod København - men de har motorvej lige ved bygrænsen.

Det er nok de færreste bilister som stopper i Køge Nord for at køre de sidste km til deres arbejdsplads.
Skal man gøre offentlig trafik attraktiv for de efterhåndende mange bilister skal der andre boller på suppen.
For 4-5 år siden var der kø såvel vest som syd for sammenfletningen ved Køge på motorvejen.
Så kom der et ekstra spor i begge retninger og nu er der atter kø hver morgen ind mod København syd og vest for sammenfletningen. Helt forventeligt!

Skal vi "lokke" nogle af disse mange bilister over i offentlig transport (=jernbane) skal vi dels have hyppigere afgange, dels bedre P-pladser ved stationerne i provinsen.
Vi kan ikke rigtig ændre på hvordan den enkelte kommer fra hjem til stationen. Rigtig mange bor allerede i parcelhusområder med kun få busafgange og 5-8 min gang til et stoppested. Bus som køer 10-15 min for at nå fremt til en station beliggende midt i provinsbyen.
Flyttede man station ud i udkanten klods op af en ringevj (som llerede findes mange steder) og gratis overvåget P-huse og direkte adgang til jernbanestationen. Ja så kunne vi måske lokke nogle af de mange bilister over i toget. Men det kræver hyppige afgange og få stop på vejen ind til København / Århus / Odense. Formentlig udvidelse af skinnelegemet med 2 spor ekstra på hovedstrækningerne mellem København og Århus.
Stationen i Køge Nord virker derfor malplaceret.

  • 4
  • 4

på motorvejen. Så kom der et ekstra spor i begge retninger

En mere fremtidssikker løsning havde været et vendbart dobbeltrettet tracé i midten af motorvejen men adskilt fra de øvrige spor. Retningen er nordpå om morgenen, sydpå om eftermiddagen. Det bruges i områder med stor belastning, fx São Paulo, Washington m.fl

Skal vi "lokke" nogle af disse mange bilister over i offentlig transport (=jernbane)

En trafikprofessor foreslog at lægge en skiftestation for Ringstedbanen ved Ring3-letbanen, derved kan folk springe motorvejskøen over og komme afslappet til forstædernes erhvervskvarterer.

Angående displayet, så kan lysdioder sættes på overfladen og sammen give et tekstdisplay, det kræver ikke en tavle. Noget lignende kan ses på Industriens Hus på Københavns Rådhusplads.

  • 9
  • 0

En mere fremtidssikker løsning havde været et vendbart dobbeltrettet tracé i midten af motorvejen men adskilt fra de øvrige spor. Retningen er nordpå om morgenen, sydpå om eftermiddagen. Det bruges i områder med stor belastning, fx São Paulo, Washington m.fl


Enig - man kunne faktisk med fordel have lavet 3 spor ved siden af de eksisterende (før man byggede den nye jernbane) og have haft 3 spor fra sammenfletningen ved Vest- & Sydmotorvejen frem til Motorringvej 3 forbehold for personbiler og UDEN afkørselmuligheder.
Kørselsretning mod København fra kl. 4 om morgenen frem til kl. 12.
Efter kl. 13 og frem til kl. 22 den modsatte vej.
Det havde givet 3 spor mere ind mod København.
Så kunne man have placeret nogle store P-huse herinde i nærheden af S-tog og Metro. (Ja ved godt der d.d. ikke er metro og S-tog i området - men det havde man kunne lave relativt billigt.)

  • 2
  • 0

Kan være det ødelægger ambitionerne i de politiske planer og/eller besværligøre kreativiteten i arkitektkonkurrencerne. MEN hvornår begynder man at inddrage de økonomiske omstændigheder tidligere i processerne, så der er et større SAMSPIL?
Måske ikke altid tidligere i processen, men bare en større integration i hvad man vil & hvad tingene koster. Det selvfølgelig simpelt at sige - Men når man ser underbudgeteringer og besparelser, som foringer det oprindelige projekt betydeligt om og om igen, så begynder man at tænke om der overhovedet er overvejelser.

  • 3
  • 0

Et jernbanespor midt i motorvejen ser flot ud på et skrivebord, men i praksis vil på alle måder være en utrolig dårlig løsning.
Dels aflaster den ikke i tilstrækkelig grad den overbelastede strækning København-Roskilde, hvor der de sidste 30 år har været så lidt plads, at DSB ikke kan køre med alle de tog, der er brug for. Så der ER intet alternativ til den nye Ringted-bane.
At anlægge et jernbanespor midt i landets mest trafikerede motorvej, vil give store gener for biltraifkken i hele anlægsperioden. Når banen så er bygget, så vil det ikke være muligt, at kunne komme til den når der skal udføres reparations- og vedligeholdelsesarbejder, hertil kommer redningsveje mv.

  • 2
  • 1

Jeg tror faktisk Torben mente vongbane og ikke (jernbane) spor.
Der er faktisk både fjerntog på Køge nord og S-tog i Ølby. Det er faktisk meningen med den markante bro at forbinde fjernbanen med S-toget.

Køge kommune vil/har anlagt 650 P-pladser med mulighed for 250 flere.

Derfor er det et spild af muligheder ikke at gøre bilisterne opmærksomme på p-pladserne og næste afgange med toget.

Men nu kan Køge kommune måske stille et LED skilt op ved siden af motorvejen, noget som også ses andre steder, med den nødvendige information. Det kan ovenikøbet være at de kan placeres mere trafiksikkert i forhold til en frakørsel mod stationen.

Hvis der skal bygges p-hus tror jeg kun det bliver hvis bilisterne stemmer for med deres parkerede biler :-D

mvh Jens

  • 4
  • 0

Amsterdam, Holland; bytteområde https://youtu.be/tevb2fCp-7U?t=152
Dyrt eksempel på retningsskiftende hævet vej https://youtu.be/LkM-MC3N-oY?t=134
Midterbarrieren flyttes https://www.youtube.com/watch?v=dl0Q2bDnBUc
også på Golden Gate https://www.youtube.com/watch?v=hMkLcAstxgA
og i Kina https://www.youtube.com/watch?v=hsdCQri18PY
Sådan lukkes vejen før retningsskift https://www.youtube.com/watch?v=xji4IV4YL2U

Der er mange transportløsninger som kræver at politikere og planlæggere tænker mere end 20 år frem. Det er desværre ikke kutyme i Danmark, hvor løsningerne afskærer sig selv fra at blive udbygget senere. Eksemplerne er mange, fx Vintapperrampen i Lyngby og den manglende skiftestation mellem Ringstedbane og Letbane. Nordhavnsvej-rampen var oprindeligt tænkt at være et simpelt lyskryds, men blev heldigvis ændret til rampe, men Nordhavnsvejen er stadig begrænset til 2x2 spor og kan ikke udbygges til trafik fra evt. østlig Ringvej som kunne aflaste midtbyen.
Det bør være et krav at løsninger bygges som hidtil med 20 års udsigt, men at man bevarer mulighed for at udbygge senere til 50 og 100 års brug.

  • 1
  • 0

Jeg har boet en del år i München og Frankfurt. Her har man P&R anlæg i udkanten af byerne. Dvs gratis P-pladser, rigelige af dem, ved S-togs stationerne udenfor den store by.

Så sætter man bilen og tager toget ind det sidste stykke. Har arbejdspladsen ikke en gratis P-kælder el. opvejes udgiften til parkering og benzin rigeligt af udgifterne til tog (måske dog lidt billigere i Tyskland), og det er endda hurtigere og behageligere på den måde end at sidde i morgenkø.

Køge Nord er nok for langt væk til at være kandidat til P&R. Men i byer som Hundige, Avedøre, Lyngby, Rødovre, Buddinge, Bagsværd før motorvejskrydset, ville det være ret smart med nogle store P-anlæg, kombineret med nogle gode til/frakørselsforhold fra de store indfaldsmotorveje, så bilerne let kunne komme dertil, og finde en plads.

Et 2019-forslag kunne så være supercykelstier ved disse gratis P-pladser ind imod byen. Så kunne man stille bilen og tage cyklen ind, de dage man (og vejret) nu følte for det. Mange kunne sikkert lokkes til at cykle de sidste 5-8 km ind til byen, hvis altså bare det var nemt og ikke væsentligt langsommere. Men det virker uoverkommmetligt på mange at cykle over 20km hver vej.

Derfor - måden at få bilerne ud af byerne er store gratis P-anlæg i udkanten, kombineret med gode muligheder for at komme til og fra disse P-anlæg.

  • 0
  • 0

Der er ingen grund til at opfinde den dybe tallerken ved at være system integrator mellem to fremmede systemer.

En overstørrelse skærm mage til dem som står på alle landets banegårde og en tavle mage til dem der i forvejen informerer om køretid på hovedstadens motorvejsstrækninger sat op ved siden af hinanden som adskilte systemer.

Det kan ikke være en teknisk forhindring. Det lugter mere af at nogen har gået efter arkitektur uden at skele til om der nogensinde vil blive penge til projektet.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten