Informationsdisplay på Køge Nords nye vartegn spares væk
Køge Nord station er et stærkt promoveret projekt. Som den eneste station på den nye bane mellem København og Ringsted skal den være et »trafikalt center og hotspot for hele hovedstadsområdet«. Stationen har sin egen Instagram-profil og skal forbinde København-Ringsted-banen med S-tog og parkeringsanlæg.
Et særkende ved stationen, der stadig er under opførelse, bliver den 225 meter lange gangbro, der skal bugte sig over sporene samt Køge Bugt Motorvejen. Gangbroen skulle efter planen have et informationsdisplay med oplysninger om ledige parkeringspladser, togtider og køretider til København, men alt tyder nu på, at dette centrale element i byggeriet spares væk.
Hensigten med informationsdisplayet var at gøre det nemt for bilister på Køge Bugt Motorvejen at skifte til toget eller parkere i det nyopførte parkeringsanlæg ved stationen. Et anlæg, som Køge Kommune ville udstyre med et system, som kunne sende data om ledige parkeringspladser til det store informationsskilt.
»Køge Kommune har en klar forventning om, at data fra dette anlæg vil blive benyttet i et vejvisningsøjemed for at informere bilister om skiftemulighederne til den kollektive trafik,« skriver borgmester i Køge Kommune Marie Stærke (S) i et brev til transportudvalget.
»Det er derfor med forundring, at Køge Kommune har erfaret, at Banedanmark ikke længere har bevilling til informationsdisplayprojektet,« tilføjer hun.
Læs også: Køge Nord Station: 100 ton stål løftes på plads over S-banen
Skiltede med displayet i arkitektforslaget
I arkitektkonkurrencen, som projektet blev valgt på grundlag af, var det spektakulære display også en vigtig del.
»Broens lukkede yderfacade tænkes at fungere som et levende kommunikativt display, som ved hjælp af LED-belysning løbende kan oplyse trafikanterne om f.eks. køre-/ventetider til bestemte destinationer,« som der står i dommerbetænkningen
Desuden fremgik det, at »forslaget har vakt interesse, men skal naturligvis bearbejdes både i forhold til gældende normer og i forhold til brokonstruktionens udtryk.«
Generelt har hele Køge Nord Station været ganske vigtig for Køge Kommune. Stationen skal være vartegn for den nye bydel Køge Nord, og »dens arkitektoniske vovemod genfindes i hele området«, som der står i masterplanen for den nye bydel omkring stationen. Samtidig var stationen i 2015 nomineret som ‘Best futura project« i den prestigefyldte MIPIN-arkitektkonkurrence.
Læs også: Ny Ringsted-bane til ti milliarder åbner uden et eneste lyntog
Et teknisk problem
Men der var ingen positive nyheder, da transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i slutningen af november sidste år svarede Køge Kommune:
»Såfremt der i ejerskabskredsen med DSB og kommunen ikke kan findes en holdbar løsning indenfor de tekniske og økonomiske rammer, forventes det desværre ikke muligt at etablere et informationsdisplay på Køge Nord Station,« skriver han.
Ole Birk Olesen henviser desuden til, at problemet i en eller anden forstand er teknisk:
»Jeg forstår, at etablering af en informationstavle på Køge Nord Station har forudsat, at der kunne findes en teknisk holdbar løsning. Banedanmark oplyser, at det er forsøgt at finde alternative løsninger for at gennemføre informationsdisplayet, men hidtil uden held.«
Det har endnu ikke været muligt at få oplyst, hvori dette tekniske problem ligger, eller hvorfor det ikke var en del af løsningen, selvom det altid har været en del af stationsprojektet.
