Industrigiganter går sammen om hybridelektriske fly

Illustration: Airbus

De første små elektrisk fly til undervisning og træning er for længst lettet, og nu ser det ud til at turen er kommet til markedet for mindre rutefly. I et nyt partnerskab mellem de tre teknologigiganter Airbus, Rolls-Royce og Siemens skal grunden til fremtidens helt eller delvist elektriske fly lægges. Flyet hedder E-Fan X, og målet er at flyet skal i luften i 2020.

I første omgang vil selskaberne udskifte den ene af en BAe 146's fire jetmotorer med en elektrisk motor. Motoren bliver på 2 MW og skal leveres af Siemens. Frem mod 2020 skal systemet testes på jorden.

Læs også: Elektriske fly giver mulighed for nyt design og lavere forbrug

Illustration: Airbus

»E-Fan X er et vigtigt næste skridt på vej mod vores mål om at gøre elektrisk flyvning en realitet inden for en overskuelig fremtid,« siger Paul Eremenko, der er teknologidirektør hos Airbus.

Airbus har allerede et samarbejde med Siemens om at udvikle elektriske motorer. I foråret viste Siemens, at de har styr på teknologien ved at sætte hastighedsrekord for elektriske fly med deres Extra 330LE.

Læs også: Første elflymotor klar til test

Opgaverne bliver fordelt sådan, at Airbus kommer til at stå for hele integrationen af de nye komponenter som batteri, motor og generator samt koblingen til flyets kontrolsystemer. Rolls-Royce skal levere et turbine-generator-system, som er i stand til at levere 2 MW til motoren, som Siemens skal levere.

Læs også: Biler, fly, skibe og tog: Transporten bliver elektrisk og førerløs

Umiddelbart vil flyets elmotor altså blive forsynet direkte fra en generator. Af den grafik, partnerskabet har udsendt, fremgår det, at der vil være et energilager på 2 MW. Men det er ikke beskrevet, hvor stort energiindholdet er. Det må derfor antages, at batteriet kun skal fungere som et mellemlager og ikke direkte til fremdrift.

Læs også: Israelsk startup: Vi er klar med 9-personers elfly om tre år

Partnerskabet fokuserer mod at have et fuldt kommercielt hybrid-fly klar i 2030.

Startups arbejder på elektriske fly

Tidligere på ugen erklærede Seattle-selskabet Zunum, at de nu gik i gang med udviklingen af et delvist elektrisk fly. I første omgang er målet et passagerfly med plads til 12 passagerer og med en jetturbine til at øge rækkevidden, når energien fra batterierne slipper op efter 300 km.

Læs også: Tyske udviklere vil have kortdistance flytrafik over på brint

Zunum håber på at have flyet klar i 2022 og satser på at kunne flyve med 50-100 passagerer i 2030.

Også den israelske flyproducent Eviation er ved at udvikle et mindre elektrisk passagerfly. Foreløbig har de vist en prototype på et lille fly med plads til ni passagerer. Batteriet skal være på 980 kWh, hvilket skulle give en rækkevidde på over 900 km. Den maksimale flyvehøjde er cirka tre kilometer, og kabinen er ikke tryksat.

I alt vurderer konsulentvirksomheden Roland Berger, at 70 etablerede virksomheder og startups for tiden arbejder med udvikling af helt eller delvist elektriske fly.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det virker som om man har valgt et fornuftigt princip med at have en stabil testplatform. Det er en almindeligt kendt metode i flyverden. Her kan man afprøve motor, styring og energilager med minimal risiko. Flyvning på 3 motorer (uden el) vil ikke være et problem. Ved at have en 2MW generator ombord indikeres det klart at dette kun er en test platform. Så bliver det spændende at se hvilke erfaringer man får og hvilken niche brugen af elmotorer kan få i flyverden. En af de interessant faktorer der ikke er omtalt er størrelsen af energilageret, hvor mange MWh vil det være på? Men ikke en masse 'Power point programmering' uden bund i virkeligheden. De fleste af de andre projekter bærer desværre meget præg af ikke at have set på det samlede system. Når de taler om tidsfrist for at systemet er 'i drift' ses det tydeligt at de slet ikke har taget den tid der skal til for at en godkendelse med i deres planer.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten