Industriens robotter er en stor misforståelse
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Industriens robotter er en stor misforståelse

Klik på billedet for at læse artiklen fra 11. oktober 1985

Læs også: Sådan bliver det nye radiohus

Læs også: Burmeister & Wain søsætter dieselskibet Selandia

Læs også: Københavns Sporveje får automatgear

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

29. feb 2016, ing.dk: Mercedes udskifter nu robotterne med mennesker:
Citat: "...
Variationen i Mercedes-modeller bliver større og større, for kunderne vil have individuelt tilpassede biler. Den opgave har robotterne svært ved at klare. Derfor bliver de nu erstattet af mennesker.
...
Men de mange tilpasninger giver robotterne sved på panden, for det er ikke nemt at håndtere så mange variationer af én model. Og hvis produktionen skal ændres, kræver det tid at omprogrammere robotterne.
...
»Vi bevæger os væk fra at forsøge at maksimere automationen. I stedet skal mennesker tage større del i den industrielle proces igen. Vi har brug for at være fleksible,« siger Markus Schaefer.
Daimler er ikke de eneste, som trækker flere mennesker ind i produktionen. Også BMW og VW satser på samarbejdende robotter til specialopgaver.
..."

  • 0
  • 2

Med andre ord:

Robotterne er ikke omstillingsparate.

25. maj 2015, ing.dk: Industry 4.0 - Fup eller Fakta?:
Citat: "...
Industry 4.0 er omvendt ikke et "quick fix" for løsningen af alle din virksomheds problemer.
”No size fits all”, så det er vigtigt at du og din virksomhed selv udstikker strategien og træffer de for dig og din virksomhed rigtige valg.
Denne menneskelige vinkel
Det hurtige og populistiske vinkel er jo, at robotterne vil overtage alt vores arbejde.
Fremtidens virkelighed er nok lidt mere nuanceret.
..."

24. jan 2018, ing.dk: Virksomhedsleder: Industri 4.0 er for meget snak og for få løsninger.

9. nov 2017, ing.dk: Sportssko løber foran i Industri 4.0: Nu er Nike på vej hjem:
Citat: "...
Men nu, i 2017, er sportsskosindustrien med ét på vej til at blive blandt de første til at forløse potentialet i Industri 4.0: Ideen om individualiseret masseproduktion, produceret lokalt og via digitale teknologier som automation og 3D-print – selve antonymet på den masseproduktion i lavtlønslande, som Adidas og Nike selv har været bannerførere for.
...
Netop de relativt høje gennemløbs- og udviklingstider var to af årsagerne til, at Adidas følte sig kaldet til at flytte produktionen hjem til Bayern, rapporterer magasinet Wired, der har besøgt Speedfactory-fabrikken.
Adidas havde simpelthen outsourcet sig selv ihjel. For med udflytningen til Asien fulgte også alle de pinsler, der er veldokumenterede fra andre brancher: geografisk og organisatorisk adskillelse mellem udvikling og produktion, lange transporttider til søs, dårlig pr som følge af brug af asiatiske børnearbejdere og problemer med at håndhæve kvaliteten.
Samtidig havde ændrede forbrugermønstre – heriblandt de yngre forbrugeres ønsker om mere unikke sko – fået Adidas’ årlige salg til at falde med 23 procent til godt 7 milliarder danske kroner. Rigtig mange skosnuder efter rivalen Nike.
Ensformige designs og udviklingstider på minimum ét år var ved at udsulte det ikoniske brand.
..."

  • 0
  • 2

14. aug 2017, ing.dk: Sydkorea skruer ned for robotstøtten:
Citat: "...
Men det kan også opfattes som det første stadie i et mere symbolsk opgør med tankegangen om, at jo flere robotter, desto bedre. Og at man i stedet for at sende statsstøtte i robotternes retning bruger nogle af de penge på at lukke de huller i statskassen, som nogle ville mene, at ny automationsteknologi indirekte genererer i form af manglende skatteindtægter.
...
Ligeledes har Microsoft-stifter Bill Gates plæderet for netop at indføre en skat på robotter, der modsvarer den skat, fysiske personer skal betale.
...
Ingen lande har endnu indført en decideret robotskat. Spørgsmålet er, om Sydkoreas tiltag bliver en enlig svale eller forvarslet om en mere gennemgående holdningsændring til den mekaniske kollega.
..."

31. maj 2017, ing.dk: Robotten er ikke din banemand men din nye kollega:
Citat: "...
Robotten vil stadig være en såkaldt smal intelligens, som på ingen måder truer menneskets verdensherredømme, men den vil være uhyre effektiv til forskellige, klart definerede opgaver.
[]
En ting er sikkert: Haddadins tanker ligger betydeligt tættere på, hvad robotter kan lige nu, end de vilde, dystopiske tanker, som vi diskuterer i medierne. Tanker, som ifølge Haddidin ligger langt ude i fremtiden. Det er nemlig svært og tidskrævende at bygge en avanceret og præcis robot, som han siger.
..."

  • 1
  • 2

Variationen i Mercedes-modeller bliver større og større, for kunderne vil have individuelt tilpassede biler. Den opgave har robotterne svært ved at klare. Derfor bliver de nu erstattet af mennesker.

Med al respekt så er det også en teoretisk mulighed at de sidste 30 års førte politik er medvirkende. For eksempel er arbejdskraften, ved hjælp af arbitrær straf for arbejdsløshed, gjort så billig og omstillingsparat at virksomheder mangler incitament til tung langsigtet investering i robotisering.
På CSR siden tæller også selv stærkt underbetalt arbejdskraft mere end maskiner.
Flytter eller udvidder en virksomhed med mange medarbejder er der ulig flere muligheder for at modtage offentlig / regional bistand eller reducerede etableringsomkostninger.

  • 2
  • 0

teknologisk.dk: Mytepunktering: "Robotter stjæler mit arbejde":
Citat: "...
- Faktisk ser man mange eksempler på produktion, som vender tilbage til Danmark, da vi her har bedre forudsætninger for at automatisere og sikre en høj kvalitet. Så robotter ikke kun fastholder jobs i Danmark, de skaber også jobs i Danmark, siger Søren Peter Johansen, faglig leder ved Teknologisk Institut.
..."

21. november 2017, information.dk: Hold nu kæft med den robot!

6. apr 2018, ing.dk: Er robotter roden til Teslas problemer?:
Citat: "...
Toyota og Mercedes dropper robotterne.
Andre steder i bilbranchen har flere andre bilproducenter allerede taget konsekvensen af robotternes manglende fleksibilitet.
Kundernes stadigt større krav til individualisering og skræddersyede bilmodeller fik eksempelvis Mercedes-Benz til i 2016 at satse mere på menneskelig arbejdskraft frem for traditionelle robotter – dog vel at mærke suppleret af de fremadstormende cobots, der i højere grad kan arbejde side om side med medarbejderne direkte på linjen.
Også hos Toyota har man ifølge erhvervsmediet Fast Company ikke øget automationsgraden nævneværdigt de seneste 15 år. Globalt set har robotter de seneste ti år varetaget under otte procent af processerne på Toyotas produktionslinjer.
..."

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten