Industrien: Intet alternativ til betalingsmotorveje

Direktør Kim Graugaard fra Dansk Industri går i rette med civilingeniør og lektor Harry Lahrmann fra Aalborg Universitet, som har advaret Danmark mod at indføre betalingsmotorveje.

Kim Graugaard, der er medlem af regeringens infrastrukturkommission, fremsatte selv forslaget om at lade pensionsselskabet skyde penge i betalingsmotorveje, tunneller og broer på kommissionens midtvejsmøde onsdag.

Betalingsmotorveje er kendt i blandt andet Frankrig og Italien, hvor trafikken ifølge Harry Lahrmann er skubbet over på mindre - og gratis - parallelveje, der ikke kan klare presset.

»Hvis Harry Lahrmann virkelig mener, at betalingsmotorveje skubber trafikken fra betalingsvejene over på mindre gratisveje, skulle han køre en tur på parallelvejen bag Køge Bugt-motorvejen. I dag er alle parallelveje jo totalt overbelastede, fordi de store indfaldsveje til hovedstaden er stoppet,« siger Kim Graugaard.

»Betalingsmotorveje vil have præcis den modsatte effekt. Jeg ved godt, at man visse steder i Europa ser trafikken flytte sig fra betalingsveje til mindre gratisveje, men det sker kun, hvis der er plads på de gratis veje,« tilføjer han.

»Så det er helt omvendt: Hvis man kan skabe fremkommelighed på de store veje, vil det aflaste parallelvejene,« fastslår Kim Graugaard, der også antaster præmissen om, at alternativet er offentlige investeringer:

»Nu bruger staten årligt syv milliarder kroner til drift og vedligehold på trafikområdet. Infrastrukturkommissionens bruttoliste over nødvendige investeringer beløber sig til langt mere end 100 milliarder kroner. Det vil der aldrig blive plads til i statsbudgettet. Der er ganske enkelt intet alternativ til privat opførte, brugerbetalte vejanlæg.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

... så benægter A fakta" son degnen sagde i Holbergs Erasmus Montanus. Under mit HD studie havde vi en interessant og meget aktuel opgave i Nationaløkonomi - nemlig at beregne den nationaløkonomiske gevinst ved en fast forbindelse over Storebælt som funktion af prisen. Resultatet var, at den højeste effekt var ved prisen 0 kroner. Måske Industrien skulle begynde at udvise lidt samfundssind, og se på alle de omkostninger der er ved deres logistik ud over de direkte omkostninger. Nu ser de jo konsekvenserne af at disponere på et forkert grundlag (manglende hensyn til de omkostninger samfundet har ved industriens løsninger) og så kunne det være at andre muligheder end 100% vejtransport er løsningen. Der ligger en transportvirksomhed på Esplanaden 50 i Købehvan som bl.a. driver nogle gods jernbaner i USA. Godt nok er forholdene nogle andre / større, men man kan vel ikke afvise, at hvis nu det havde været andre end DSB og Deutche Bahn = Rallion der havde stået for transporten at gods via bane måske kunne have haft et bedre ry? Som en af den gamle hr. Møllers venner I.C.Hempel sagde: Det er viljen til at ville der fostrer evnen til at kunne....

  • 0
  • 0

Vi lever i en tid hvor at privatisering er den eneste løsning på problemer som der ellers er samfunds problemer.

Når politikere/ eller ervergs ledere råber op om privatiseringer så ser jeg det som om at man har opgivet at løse problemet. Så er der intet nemmere end at sende det ud i licatation til en række private udbydere af tjænser som der nu kan løse problemet for et givet beløb pådenne måde kan politikeren nemt og bekvemt sige "hus forbi" det er i private hænder, har i problemer med servicen så er det der i skal klage.

Angående private betalings veje kontra offenlige veje, der har jeg den helt enke holdning at vi hellere skal som samfund satse på roadpricing som der helst skal indføres som et fælles eu system.

For ved at indføre roadpricng der kan vi effektivisere vejsystemet og udbygge det målrettet der hvor de største flaske hase er jeg er dyb modstander af vej udbygninger for at "skabe vægst".

Den vægst der skabes sker næsten 100% på bekostning af områder der ligger 30-100 km væk fra mortorvejen. vi ser en anden artikkel her i ingenøren om huse der er usælgelige i perfirien af samfundet http://ing.dk/artikel/80710

jeg bor selv i et sådanne område det gik stærkt med at afvikle området da motorvejen stod færdig fra aalborg til grænsen i 1990ne hvor vi ser kraftig vægst bare vi køre ca 30 km ind til års eller haverslev. usa har set precist den samme udvikling. det er en skrøne at motorveje skaber vægst motorveje de flytter vægst og ikke mere.

Resultatet er et tomt land uden livsgrundlag med meget store by samfund der ligger som perler på en snor langs motorveje som der tilsidst vokser sammen til en stor by.

Private betalings motorveje det er da idet minste det minste onde af 2 onder, For der vil der dog være en smule vægsttilbage ude i perfirien de ca 30-100 km væk fra motorvejen.

Ellers er jeg helt enig med dig Michael Deichmann vi skal se på andre løsninger jeg mener at roadpricing med difranceret pris nivue ud fra

1: geogratisk kørsel ud fra trafik mængte.

2: offenlige kørsels alternativer.

3: bilens milliø påvirkning.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten