Induktions-ladede racerbiler er vejen frem ifølge engelsk ex-minister

Ing.dk har tidligere skrevet om teknologier, der gør det muligt at oplade elbiler, uden at det er nødvendigt at rode med forlængerledninger og lignende. De fleste systemer baserer sig på samme teknologi, nemlig induktion. En teknologi som er mest kendt fra komfurer og tandbørster. Det er også denne teknologi, det engelske firma HaloIPT baserer sit system på.

Systemet virker på den måde at elektricitet overføres fra en senderplade på jorden med en magnet, der vibrerer i forhold til en magnet placeret i en modtagerplade på elbilen.

HaloIPTs vision er, at udbygge en hel infrastruktur med ladere over alt, f.eks. ved stoplys og lignende som så løbende kan oplade en elbil på farten. Men selskabet har altså også indgået et samarbejde med det engelske firma Drayson Racing Technologies, der arbejder på at fremme grønne teknologier i motorsport.

Håbet er at udvikle et system hvor senderplader er gravet ned over hele racerbanen, og på den måde få støjfri og forureningsfri motorsport, der undgår pitstops for at fylde brændstof på.

»Dynamisk trådløs opladning bliver en rigtig game-changer, som gør det muligt for nul-emissions-elbiler at køre over lange perioder uden behov for tunge batterier. Motorløb er det ideelle miljø til udvikling af denne lovende teknologi og til at teste, udvikle og bevise dens effektivitet,« forklarer medstifter og tidligere videnskabs- og innovationsminister, Lord Paul Drayson, grundlægger af Drayson Racing Technologies og fortsætter:

»Dette er en milepæl, der vil have en dramatisk effekt ikke bare på væddeløb, men også på den almindelige bilindustri. Vi glæder os til at udfordre denne nye teknologi, mens den lader på racerbiler med hastigheder op mod 320 km/t,« fortæller Lord Drayson, i en pressemeddelelse.

Konstruktionen af pladerne, eller pads som de kaldes på engelsk, er forseglet på en sådan måde, at de skærmer for elektromagnetisk interferens eller EMI, og så pladerne fungerer på en afstand op til 400 mm, hvilket betyder at man ikke behøver at holde lige ovenpå senderpladen.

Effekten fra et typisk system, altså dem der sidder i gadebiler, er på 300 VDC og 3 kW med en overførelseseffektivitet på over 85 %.

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Effekten fra et typisk system, altså dem der sidder i gadebiler, er på 300 VDC og 3 kW med en overførelseseffektivitet på over 85 %." Javelså ?! Det giver 2550 watt til drift, og det er jo riiigeligt til at vride en racer rundt på, for eksempel, en Scalectrix bane ...

  • 0
  • 0

Det giver 2550 watt til drift, og det er jo riiigeligt til at vride en racer rundt på, for eksempel, en Scalectrix bane ...

Må være en mini Scalextric bane da rækkevidden kun er 40 cm ;)

  • 0
  • 0

Er da for blæret at kunne køre op til 320 km/t med et forbrug på 2550 watt. Det er da energibesparende.

  • 0
  • 0

Det er irriterende, at man i den slags pressemeddelelser ofte skal fortolke og læse mellem linjerne. Sagen er jo nok, at hvor der nævnes konkrete tal, er der tale om en prototype, mens talen om racerbiler er en vision, der ligger flere år ude i fremtiden.

Men bortset fra det er det da en spændende mulighed for at øge rækkevidden ved at supplere med opladning udvalgte steder.

  • 0
  • 0

Hvad med at bruge den på s-tog.? Man skal jo stoppe det samme sted hver gang toget skal til stationen. Og den skal holde 10 sekunder ved hver station. Så er det bare at lade den nok op til at den kan klarer næste strækning.

Selvfølgelig hvis det er DSB som skal lave den, så vil resten af verden havde lavet tog med mobile fusions reaktor, får DSB får det til at virke... Men derfor er ideen jo stadig god.

Hvis man brugte den i stedet for "det tredje spor" på de engelske baner. Så ville det være mere sikkert at være arbejder på togbanen.

  • 0
  • 0

Jeg håber ærligt talt ikke at dette bliver en realitet, da det vil dræbe to gode elementer i motorsport - pitstops og lyden af en fuldblodsracer. Hvorfor vil nogen dog tage dette ud af motorsporten?!

Ja - olien slipper op på et tidspunkt, men forhåbentlig er vi rykket over i el-biler tidsnok til at vi kan bibeholde motorsporten som vi kender den i dag!

  • 0
  • 0

Hvad med at bruge den på s-tog.? Man skal jo stoppe det samme sted hver gang toget skal til stationen. Og den skal holde 10 sekunder ved hver station. Så er det bare at lade den nok op til at den kan klarer næste strækning..

Hvorfor mener du at dette vil være bedre/billigere end det eksisterende relativt godt udbyggede system med luftkabler? Du skal tilføje nogle ret robuste batterier i toget for at kunne lagre nok strøm til at kunne få det op fra nul til fuld fart. Disse batterier vil gøre toget tungere og gør at der skal bruges mere energi.end nu.

P.S. Regenerativ opbremsning bruges allerede i S-togene via luftledningerne, så det i sig selv er ikke grund nok til at tilføje batterier.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten