Indtrængende vand stopper igen svensk skandaletunnel
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Indtrængende vand stopper igen svensk skandaletunnel

Borebisserne på Hallandsåsprojektet er netop nu i gang med en af de vanskeligste etaper af tunnelen. Men selv om entreprenøren har forstærket 250 meter tunnel, trænger grundvandet ind, og forvitret bjergmateriale falder ned i borehovedet og stopper videre fremfærd.

I Möllebackzonen, som boremaskinen netop har entret, er bjerget både forvitret og indeholder meget vand. Derfor er strækningen blevet forstærket i to etaper for at lette passagen.

Næsten 130 meter er tunnelen blevet forbehandlet ved at injicere cement, og yderligere 125 meter er frosset ned, sådan som det blev gjort omkring Nørreport under anlægsarbejdet på Københavns metro.

Alligevel har boremaskinen Åsa fået problemer. Forvitret bjergmateriale er faldet ned i borehovedet. Det skal først renses, og den resterende 97 meter lange strækning, som tunnelboremaskinen skal tilbagelægge, inden den når frem til den nedfrosne etape, skal, ifølge Banverket, der er bygherre på projektet, først gennemgå et omfattende tætnings- og forstærkningsarbejde.

Banverket tør ikke sige, hvor meget mere de nuværende problemer forsinker hele projektet med, men nøjes med at varsle, at tunnelgennembruddet i det østre rør forsinkes nogle måneder.

Anlægsarbejdet på Hallandsåstunnelen startede helt tilbage i 1992, men løber gang på gang ind i store problemer og bliver derfor yderligere tre år forsinket. Anlægsprisen er igennem tiderne vokset fra budgetterede 1,3 milliarder kroner til nu 10,5 milliarder.

Tidsplanen er indtil videre 19 år forsinket, hvis entreprenøren, Skanska Vinci, når det reviderede mål på 2015.

I dag er 11 kilometer tunnel anlagt. Det er 64 procent af hovedtunnelerne.

Probelemerne har først og fremmest drejet sig om indtrængende grundvand, men Banverket fastholder, at den valgte byggemetode stadig holder.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man må godt nok sige den tunnel har været forfulgt af uheld. Det mest alvorlige var vel da det viste sig at et fransk (som jeg husker det) indkøbt tætningsmiddel var vildt giftigt, og trængte ned i grundvandet. Det fik vist sat byggeriet på pause ganske længe.

Men når tunnellen er færdig, så er der vel stort set dobbeltspor hele vejen fra Malmö til Göteborg, så forbindelserne burde gerne blive meget bedre der imellem.

  • 0
  • 0

Ang. økonomi og tidsplan ligner det jo danske projekter

Langt fra og er slet ikke enig med dig. Sikke en pessimitisk billede du har om Danmark.

Oprindeligt skulle Hallandsås Tunnel bygges færdigt på 3 år, altså mellem 1992-95. Byge af uheld, fejl, fejlskøn, undervurdering osv, betyder nu at projektet bliver færdigt engang 2015. Altså det vil tage ca. 23 år om at færdiggøre Hallandsås Tunnel som er 8,5 km langt. 20 år mere end man havde forventet.

Man regnede med at bruge max 1 mia sek på at bygge tunnelen, men det endte med at koste 10 mia sek.

Sverige slår Danmark mht at ramme ved siden af tidsmålet og prismålet.

  • 0
  • 0

Rhoca-Gil som er et kemikalie blev anvendt under konsttruktionen og det gjorder arbejderne syge. Hvilket er een af de årsager til arbejdet med tunnelen blev forsinket.

  • 0
  • 0

Nej, nej og atter nej .. bortset fra visse med Italiensk leverandør...

Kom endeligt med nogen konkrete eksempler?

de bedste hilsner
Peter Kamp

M.h.t. forsinkelsens længde og budgetoverskridningens størrelse,kan man nok ikke sammenligne,men hvornår er et dansk projekt blevet færdigt til ell. før tiden,og hvornår har det været på ell. under budgettet

  • 0
  • 0