I Foreningen Af Danske Elbilsejeres Facebook gruppe diskuterede vi livstids CO2 udledning fra Fossil- kontra Elbiler.
Da foreslog jeg at anvende 260 g/CO2 /kWh, istedet for Energinets daværende midlertidige tal på 145g. Men jeg endte med at sammenlignede diesel bilen direkte med el-bilen med nedenstående argumentation:
'Jeg har afstået fra egne korrektioner fordi:
- Fossil bilens CO2 udledning er undervurderet fordi brændtoffets upstrøm CO2 ikke indgår
- El-bilens CO2 udledning er undervurderet, fordi Energinet.dk's deklaration på 145 g CO2 / kWh betragter 13% Biomasse som grøn energi. At importeret træflis og træpiller HØSTET FRA EKSISTERENDE SKOV er bæredygtigt, kan der stilles stor tvivl ved.
Træflis er sikkert bæredygigt over 95 år, men ikke på den korte bane. Jeg har selv i anden sammenhæng flyttet 13% biomasse over til fossil siden og så er CO2 udledningen per kWh i 2019 istedet 260 g /kWh.'
De 13% skulle være andelen fra langvarie kulstofkredsløb .
De 95 år kommer omtrent herfra: https://publications.jrc.ec.europa.eu/repo...
Blind høne . . . . .