Indonesien overvejer at bygge verdens længste hængebro

De indonesiske myndigheder overvejer i øjeblikket et projekt, som nok er særdeles spektakulært, men også hviler på et usikkert fundament både økonomisk og fysisk: En 30 kilometer lang bro mellem øerne Java og Sumatra.

Sådan en konstruktion vil koste over 50 milliarder kroner, skriver Financial Times. Det er godt 30 milliarder kroner i 1988 priser mere, end det kostede at opføre Storebæltsbroen.

Bliver broen til virkelighed, tager den prisen som verdens længste hængebro med et spænd på tre kilometer. Nu ligger Storebæltsbroen nummer to på den liste med et spænd på 1.624 meter, mens den japanske Akashi-Kaikyo-bro ligger nummer et med et spænd på 1.991 meter.

»Det vil øge den økonomiske vækst, og befolkningen på de to øer og omkringliggende områder vil opleve betydelige fordele,« siger Indonesiens transportminister Paskah Suzetta til avisen.

Foruden de økonomiske forhold har de indonesiske myndigheder også et geopolitisk sigte med konstruktionen. Øen Sumatra er tre gange større end Java og huser 70 millioner indbyggere, mens Java, der er på størrelse med England, lægger adresse til 130 millioner.

Ud over prisen er beliggenheden også et problem. Strædet, som broen skal krydse, ligger i et af verdens mest aktive jordskælvzoner. I december 2004 blev 230.000 dræbt af den gigantiske tsunami, som blev udlæst et jordskælv, som målte 9.0 på Richter-skalaen. Blot 40 kilometer væk ligger vulkanen Krakatau.

Konsortiet Artha Graha Network siger til Financial Times, at byggeriet tidligst kan begynde i 2012 og stå færdigt i 2025.

Italien har forsøgt sig med et lignende projekt, en bro, der skulle forbinde Sicilien med fastlandet. Den strandede blandt andet på grund af økonomien og risikoen for, at konstruktionen ikke kunne modstå jordskælv.

Emner : Broer