Indiske veje fyldes med plastaffald
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Indiske veje fyldes med plastaffald

Høje temperaturer, kraftige regnskyl og oversvømmelser betyder, at indiske asfaltveje har en meget kort levetid. Det omvendte er tilfældet for plastaffald, der er meget lang tid om at nedbrydes i naturen. Siden 2002 har indiske forskere og virksomheder forsøgt at løse begge problemer ved at genanvende plastaffald til at erstatte bitumen i asfalten og forstærke vejene. Dermed er de årtier foran lignende bestræbelser i Europa. Illustration: R. Vasudevan

Mens langt størstedelen af plastaffaldet herhjemme stadig ender i affaldsforbrændingsanlæggens ovne, har man i Indien i årevis brugt plastaffald til at forstærke landets veje. Dermed er landet langt foran ikke bare Danmark men også Storbritannien, hvor iværksætterfirmaet MacRebur har udviklet et produkt, der genbruger plastaffald til at erstatte bitumen og/eller forbedre vejens egenskaber og holdbarhed.

Læs også: Indkøbssposer, husholdningsfilm og kødbakker gør britiske veje stærkere

Engangsposer, fødevareemballage og forskellige typer flasker udgør ligesom i Danmark en stor del af plastaffaldet i Indien - og det har ikke kunnet betale sig for de affaldssorterer, der lever af at finde metal, elektronik glas og andre genbrugelige fraktioner på de indiske lossepladser, at sortere plasten ud i en separat fraktion.

Anlagde første vej i 2002

Men omkring årtusindskiftet begyndte forskere og forretningfolk fra forskellige dele af Indien at se en mulighed for at genbruge plastaffaldet til at løse et andet af landets store problemer: Veje, der alt for hurtigt bliver ødelagt af trafikbelastning, høje temperaturer, monsunregn og oversvømmelser.

I Indiens tredjestørste by Bangalore - hovedstaden i delstaten Karnataka - anlagde virksomheden KK Plastic Waste Management i 2002 en vej, hvor plastaffald erstattede en del af bitumenindholdet i asfalten.

Ifølge en artikel i fagmediet World Highways bruger KK Plastic Waste Management plasttyper, der ikke har andre genanvendelsesmuligheder så som flerlagsplast, der bruges til indpakning af fødevarer eller i engangsposer.

»Vi kan bruge alle materialer af polyetylen,« forklarer den ene af brødrene til World Highways.

Ville forhindre plastforbud

Længere mod syd gik kemi-professoren Rajagopalan Vasudevan omkring årtusindskiftet med de samme tanker. Han arbejdede på Thiagarajar College of Engineering i Madurai i delstaten Tamil Nadu.

Læs også: Entreprenør gør klar til veje af plast

Ifølge en artikel i det britiske medie The Guardian var han foruroliget over, at de åbenlyse og omfattende problemer med plastaffald fik flere til at kræve forbud mod plastprodukter.

»Forbyder du plastik, kan det påvirke lavindkomst familiers livskvalitet i voldsom grad. Men hvis du brænder plastaffaldet eller graver det ned, vil det uundgåeligt påvirke miljøet,« sagde han således til avisen i juli sidste år.

For at finde en ny anvendelse for plastaffaldet begyndte han at eksperimentere og kom frem til at plastaffald fungerer fortrinligt som erstatning for bitumen. Faktisk gjorde plastaffaldet veje stærkere og mere modstandsdygtige overfor både regn og høje temperaturer - to store risikofaktorer for det indiske vejnet.

Over 100.000 km plastveje

Siden den første vej blev lagt, er KK Plastic Waste Management produkt ifølge artiklen i World Highways blevet brugt til 3.000 km veje i Bangalore. Overfor nyhedsbureauet Reuters vurderede Rajagopalan Vasudevan at der alene i Tamil Nadu er bygget over 100.000 kilometer veje med plastaffald. Ifølge en artikel i den indiske avis The Hindu understøttes forskerens udsagn af officielle statistikker.

Lovkrav siden 2015

Udrulningen af veje med plastaffald understøttes desuden af den indiske regering. Lovgivningen således indeholder nu en standard for, hvordan plastaffaldet kan blandes med de øvrige bindemidler. og i 2015 besluttede regeringen, at entreprenører, der bygger i og omkring større byer (+500.000 indbyggere, red) som udgangspunkt skal bruge veje med plastaffald.

Læs også: Verden kæmper med plastaffald efter kinesisk stop for import

Ifølge artiklen i The Hindu har lovkravet om at bruge plastaffald imidlertid ikke ført til et gennembrud i brugen af plastaffald. Bortset fra i Tamil Nadu er der stadig mest tale om pilotprojekter.

»De første, der hyler over kravet om at bruge plastaffald, er entreprenørerne, der siger, at de vil miste penge, hvis de adlyder kravet. En del af deres frygt er, at vejene vil holde længere, og at de så ikke kan tjene penge på reparationer… Den anden del af problemet er, at granuleret plast ikke er så let at skaffe,« forklarer en anonym vejingeniør til avisen.

Endt i paradoks

Ifølge flere af avisens kilder er Indien endt i et paradoks, hvor myndighederne ikke holder fast i kravet om at bruge plastaffald, fordi entreprenørerne siger, at det er svært at fremskaffe. Omvendt kan det ikke betale sig for affaldssortererne at udsortere plasten, så længe der ikke er et marked, der vil betale tilstrækkeligt for det.

»Vi har brug for en ny affaldskultur og at de lokale myndigheder sørger for, at etablere et ordentligt indsamlingssystem,« lyder rådet fra Rajagopalan Vasudevan.

I Danmark har er der også opmærksomhed om at genbruge plastaffaldet som bitumenerstatning. Ifølge asfaltentreprenøren NCC Industry har virksomheden testet en affaldsfraktion fra en dansk sorteringsvirksomhed. Den fungerede imidlertid ikke ved de temperaturniveauer, som NCC Industry producerer under. Det problem hævder den britiske iværksættervirksomhed MacRebur imidlertid at have løst.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først