Indisk discount-elbil til Danmark til foråret

Danskere der ikke helt har råd til en Tesla, er trætte af at vente på en dyr Think, og ikke kan nøjes med en Buddy eller nogle af de andre små elbiler, får nu en helt ny mulighed.

Den indiske elbilfabrikant Reva har netop lanceret Reva NXR Intercity, en typegodkendt elbil til fire personer. Tophastigheden er 104 km/h og lithium-ion-batteripakken på 15 kWh giver en rækkevidde på 160 km.

Sikkerhedsmæssigt er bilen også bedre end forgængeren i kraft af bedre kollisionssikring og airbags. Modellen kan både bestilles med batterier og uden batterier - hvor man så leaser batterierne.

Hvis man vælger den første mulighed, så kommer prisen ifølge en pressemeddelelse fra Reva til at ligge omkring 15.000 euro. I Danmark vil priserne begynde omkring 160.000, fortæller Palle Beiskjær, der er direktør i Cityel Aps, og importør af Reva-biler.

»Det er stadig meget usikkert, hvad prisen præcist ender med at være. Det ved jeg i uge 40, når jeg selv har været nede og se modellen. Men jeg vil skyde på at priserne komme til at begynde omkring 160.000 kr. De fleste vil dog nok vælge lidt dyrere modeller, hvor der er indbygget oliefyr. Det er meget praktisk i et land som Danmark,« siger han.

Reva leverer modellen med en hel del tilvalgsmuligheder. Men standard er ordningen Revivem, der sikrer, at hvis man er kørt flad et sted, kan man ved at ringe til Revas kundecenter få dem til at logge på bilens styresystem og frigive en restladning, der altid vil være til stede i batteriet, så man kan komme frem til en stikkontakt.

I Norge sælges den indiske elbil med plads til fire personer 80.000 kroner billigere end den norske Think med plads til kun to personer.

Mitsubishi er med sin I-Miev den eneste anden elbilproducent, som har ambitioner om at deltage i discount-slagsmålet, men den bil er der i første omgang ikke planer om at hente til Danmark.

Indiske Reva-NXR kommer også i en endnu mere skrabet version med blybatterier. Her er rækkevidden nede på 80 km og tophastigheden er 80 km/h.

Bilen kan bestilles nu, men produktionen går først i gang i foråret 2010. Palle Beiskjær håber dog, at han kan få en demonstrationsmodel til landet i forbindelse med klimatopmødet i december.

Dokumentation

Læs pressemeddelelsen fra Reva
Importørens hjemmeside

Emner : Elbiler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De fleste vil dog nok vælge lidt dyrere modeller, hvor der er indbygget oliefyr

En elbil med oliefyr? Er det teknisk umuligt, eller bare upraktisk at opvarme med el? Det virker en smule bagvendt.

  • 0
  • 0

El er noget af det mest kostbare man har i en elbil. At bruge det til opvarmningsformål er dumt. Det er meget mere praktisk at benytte et oliefyr.

Har selv et 5kW oliefyr i min elbil.

Martin. http://www.citystromer.dk

  • 0
  • 0

At dømme efter antallet af el-bil fortalere her på Ingeniøren må der være masser af kunder til sådan en bil. Det bliver spændende at se hvor mange der lader handling følge ord og rent faktisk køber en el-bil!

Min forudsigelse er at +95% finder noget at indvende mod produktet og køber en benzin- eller dieselbil i stedet. Men lad os høre hvem er klar til at købe?

  • 0
  • 0

[quote]De fleste vil dog nok vælge lidt dyrere modeller, hvor der er indbygget oliefyr

En elbil med oliefyr? Er det teknisk umuligt, eller bare upraktisk at opvarme med el? Det virker en smule bagvendt.[/quote]

Ja, hvad med et halmfyr?

  • Søren
  • 0
  • 0

At dømme efter antallet af el-bil fortalere her på Ingeniøren må der være masser af kunder til sådan en bil. Det bliver spændende at se hvor mange der lader handling følge ord og rent faktisk køber en el-bil!

Min forudsigelse er at +95% finder noget at indvende mod produktet og køber en benzin- eller dieselbil i stedet. Men lad os høre hvem er klar til at købe?

Mit gæt er +99%! Hvorfor? Elbiler ser jo nok renlige ud, men er ikke det mindste energibesparende. Det koster præcist samme mængde energi at flytte 100kg 100km som med benzin eller diesel. - Selv om elbiler midlertidigt er fritaget for afgifter (dog ikke moms), er de rasende dyre i indkøb, og lithium-ion batterier holder efter min erfaring (fra laptops) max 5 år. I den tid blivere de svagere og svagere. Et nyt sæt batterier koster formentlig ca 40.000kr + moms. (dvs ½ Suzuki Alto) - Nåh ja - så mangler der også lige stikkontakter et par steder i landet!! Venligst CB

  • 0
  • 0

Jeg synes at den nye Renault Fluence ZE er et godt bud på en elbil, og jeg kan ikke vente med at se salgsbetingelserne. Better Place-idéen lyder også fin, men kan bilen lynoplades kunne det også være en mulighed.

  • 0
  • 0

Tja, med et oliefyr, så er der jo også en CO2 forurening, for uden at tale om partikelforureningen fra sådan et fyr.

Og hvad med sikkerheden? har man ikke set batterier i LapTop gå op i flammer? Jeg tør ikke sidde i en sådan bil med en potentiel bombe under under sæderne (tænk lige på den energi der er gemt, og som ikke kræver ilt ell. luft for at "gå af", blot en simpel fejl i batteriet eller kortslutning i det primære ledningsnet er nok)

  • 0
  • 0

Fin feature med en reservekapacitet, men hvorfor skal man være afhængig af et callcenter for at få adgang til denne, det ansvar kan vel godt overlades til de fleste bilejere. Og det kan da kun på alle måder være med til at gøre bilen dyrere: hardware til at tilgå den remote (plus et mobil abbonement formoder jeg) og personale til at tage imod dit opkald. Og så må man håbe man ikke havner på en øde landevej og man har glemt sin mobil eller der slet ikke er dækning. En knap i bilen vil være meget mere simpel og billig.

Det at de overhovedet kan logge på bilens styresystem, kan da godt få det til risle køligt ned af ryggen. Den mulighed åbner da for en masse spændende scenarier.

  • 0
  • 0

Det er da noget smartere at finde en lille 2kW generator, så får man lidt mere rækkevidde samtidig med at man får varme.

  • 0
  • 0

Sikkerheden.. tja den er vel ikke anderledes end i en benzin drevet bil. De går også af og til op i røg p.g.a. elfejl. Det er jo også en ren brandbombe, når ilden når benzintanken.

  • 0
  • 0

Sikkerheden.. tja den er vel ikke anderledes end i en benzin drevet bil. De går også af og til op i røg p.g.a. elfejl. Det er jo også en ren brandbombe, når ilden når benzintanken.

Og hvornår har du lige sidst set det?? - Husk benzin kan ikke brænde!

Venligst CB

  • 0
  • 0

Fjern de tåbelige danske afgifter fra elbilerne.

Så vil vi se befolkningen skifte til disse elbiler. Sålænge staten i sin uendelige grådighed skal have afgifter af alt, ligesålænge bremser vi udviklingen imod et energimæssigt positivt samfund

  • 0
  • 0

[quote][quote]De fleste vil dog nok vælge lidt dyrere modeller, hvor der er indbygget oliefyr

En elbil med oliefyr? Er det teknisk umuligt, eller bare upraktisk at opvarme med el? Det virker en smule bagvendt.[/quote]

Ja, hvad med et halmfyr?

  • Søren[/quote] Du er sq sjov :-)) Har du bemærket dine thumps up ?
  • 0
  • 0

Der har vi den igen! Det er muligt dette at en bil med det format passer sig i Bombay. Jeg kan ikke se hvad vi skal med den, og jeg tror den ryger lige lukt samme vej som alle de andre ubrugelige, usikre, grimme og alt for dyre youghurtbægre, inklusive Think!

For nogen ligger det åbenbart i ordet "elbil", at så taler vi om et klientel der skammer sig over at køre bil!

Elbilkonceptet, med de nuværende betingelser, egner sig bedst til mellem- og især luksusbil-klassen. Det giver en bil der kan rumme batterierne, uden at blive for tung ift størrelsen, samt en bil til en fornuftig pris, når afgiften er fjernet, ift klassen.

En god prisklasse for en aktuel elbil, er 5-600.000,- , og så skal den være udformet og udstyret som en benzinbil i 800.000 - 1.000.000,- klassen. Den skal kunne yde mindst de samme præstationer ved accelerationer, men ikke nødvendigvis kunne køre over 185 km/t.

Den skal kunne dække daglig kørsel på max 80 km på en hurtig opladning (15-20 minutter), og mindst 350 km på en fuld opladning.

Disse biler vil have et marked anno 2009-2010. Ikke stort, men større end de luksusbiler de matcher.

Den lille grønne på billedet er lidt for stor. - ellers ville den have været fin til en baby, der skal bruge noget at holde i for at lære at gå!

  • 0
  • 0

En elbil med oliefyr

Hvorfor er det OK at opvarmningen sker med olie, hvis fremdriften ikke må? Hvis batteriet er på 15kWh og opvarmningen kræver 5kW, er energibehovene til fremdrift og opvarmning sammenlignelige størrelser (e.g. 3 timers kørsel). Det vil vel sige at det i virkeligheden er en hybrid mellem el og fossile brændstoffer?

  • 0
  • 0

hvis man prøver at læse lidt på de nordmænd der skrive om deres Buddy, så har beretter mange af dem om at de har kørt til og fra arbejde i den hele vintern, lade den op hver eller hver anden dag, og brugt ca 5liter diesel til at holde varmen hele vintern, og det til med i bergen.

  • 0
  • 0

Hvorfor kan en del af jer ikke chatte på Facebook og lade en udmærket side som ing.dk forblive seriøs? Det er for nemt at sætte ligegyldige indlæg på med hurtig kantineagtig approach.

Mvh. Christian, Saxo Electrique-ejer med 10-20 liter benzin til varmeren på en vinter - og yes, endnu alt for meget kulstrøm til at lade bilen med, men det arbejder vi jo også med at få bragt ned, ikke? Udgangspunktet er + 80% virkningsgrad på motoren, hvilket er fantastisk - mulighed for 100% ren VE-strøm til at drive den, hvilket jeg gør med mellemrum. Derudover mulighed for at kombinere med cykel, tog, delebil og apostlenes heste. Det er også frivilligt om sommerhuset skal ligge ved Blåvand, hvis man bor i Brønshøj. Desuden mulighed for at arbejde hjemme en del af tiden. Biler er jo en del af mange helheder, men 95% af debatflokken samt det meste af pressen kommer ikke udover systemtankegangen med håbet om den direkte afløser for fossilbilens grænseløse antal km og enorme motorkraft. Energi handler også om ikke bruge mere end der er behov for. Det behøver ikke føre til et ringere liv, ville jeg mene.

  • 0
  • 0

[quote]En elbil med oliefyr

Hvorfor er det OK at opvarmningen sker med olie, hvis fremdriften ikke må? Hvis batteriet er på 15kWh og opvarmningen kræver 5kW, er energibehovene til fremdrift og opvarmning sammenlignelige størrelser (e.g. 3 timers kørsel). Det vil vel sige at det i virkeligheden er en hybrid mellem el og fossile brændstoffer?[/quote] Hvis du kører ud af lige landevej med 80 km/t, så forbruger elbilen vel de 15kWh på en time og du er nået 80 km frem. Hvis du bruger 1/3 af din energi til varme, så når du ikke nær så langt. Desuden er det koldt når du skal bruge varme i bilen og dine batterier har ikke den samme udnyttelsesgrad ved 0 grader som ved 20 grader. Energiudnyttelsesgraden er måske faldet til 80%. Så alt i alt er det smartere at benytte elenergien til fremdrift og lidt (raps)olie til oliefyret. Jeg bruger ca. 20 l fyringsolie i min elbil per år, hvilket er ca. 250 km/l ;-)

Martin. http://www.citystromer.dk

  • 0
  • 0

Mit gæt er 99%! Hvorfor? Elbiler ser jo nok renlige ud, men er ikke det mindste energibesparende. Det koster præcist samme mængde energi at flytte 100kg 100km som med benzin eller diesel.

Det har du ret i - men tydeligvis misforstået!

Det kræver ganske vidst samme mængde energi at drive dem, - men forskellen består i hvor meget energi de taber.

En højspændings jævnstrømsmotor har 93-96% virkningsgrad. Batteriet har 99,8-99,8% tab og laderen 90-93% tab.

Det gir et samlet tab på 83,5-89%

Hvis al strømmen produceres på et meget ineffektivt termisk kraftværk, kommer vi helt ned på 36% (men det skulle vi jo gerne undgå).

Til sammenligning har en benzinmotor eller dieselmotor en virkningsgrad på i omegnen af 25%!

Resten af den energi der er i brændstoffet går nemlig op i varme og mekanisk tab.

En årgang 2010 Golf diesel, der er opgivet til at køre ca 21 km/l, udleder derfor 127 g CO2 pr. km.

En Chevy Volt på ren eldrift, der bruger 0,15 kWh/km, udleder til sammenligning 82 g CO2 pr. km i gennemsnit, på danskproduceret strøm.

Volten har desuden den mulighed, at den kan komme helt ned i nærheden af 0 g CO2-udslip, hvilket de jo er tæt på at praktisere i bl.a. Norge.

Med dagens diesel og elpriser, koster Golfen 39 øre/km, mens Volten koster 30 øre/km.

Det afspejler jo afgifterne i forhold til CO2-udslippet, især når strømmen koster det samme, om den så var produceret på ren vindkraft.

  • 0
  • 0

Med dagens diesel og elpriser, koster Golfen 39 øre/km, mens Volten koster 30 øre/km.

Prøv lige at regne afskrivning af batteripakken med i regnestykket. En ikke uvæsentlig udgift som folk har en tendens til at glemme. Jeg plejer at sige at man ikke skal køre i elbil fordi man vil spare penge, men fordi man tror på ideen og ikke vil lukke forureningen ud i børnehøjde i byerne. Min totalomkostning pr. km i min elbil er ca. 40 - 50 ører pr. km i eludgift, men 70 - 90 ører pr. km i batteriudgift. En mere moderne elbil vil være billigere, men måske ligge omkring 2/3 i eludgift og 1/3 i batteriudgift. Dermed vil elbilen lande på omkring 30 ører pr. km i eludgift og 25 ører i batteriudgift pr. km.

Martin. http://www.citystromer.dk

  • 0
  • 0

Det kræver ganske vidst samme mængde energi at drive dem, - men forskellen består i hvor meget energi de taber.

En højspændings jævnstrømsmotor har 93-96% virkningsgrad. Batteriet har 99,8-99,8% tab og laderen 90-93% tab.

Det gir et samlet tab på 83,5-89%

Hvis al strømmen produceres på et meget ineffektivt termisk kraftværk, kommer vi helt ned på 36% (men det skulle vi jo gerne undgå).

En Chevy Volt på ren eldrift, der bruger 0,15 kWh/km, udleder til sammenligning 82 g CO2 pr. km i gennemsnit, på danskproduceret strøm.

Er det kun mig der er lidt forvirret! Snakker vi energitab eller virkningsgrad?

Det samlede energitab er 83,5 - 89 % - men enkeltabet i batteriet er 99,8%-99,8% og i laderen 90 - 93 % hvilket nok må siges at være rystende lavt, hvis det virkelig er sandt - ved ineffektive kraftværker falder det samlede energitab? til 36% - Det er vel i og for sig godtnok! Et mindre tab må jo betyde en højere virkningsgrad.

Til sidst og måske lidt mere seriøst - kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken samlet virkningsgrad du regner med når du kommer frem til et CO2-udslip på 82 g/km

  • 0
  • 0

Undskyld, det er vist MIG der er forvirret, med stor smitterisiko!

Jeg skriver derfor lige indlægget om:

Mit gæt er 99%! Hvorfor? Elbiler ser jo nok renlige ud, men er ikke det mindste energibesparende. Det koster præcist samme mængde energi at flytte 100kg 100km som med benzin eller diesel.

Det har du ret i - men tydeligvis misforstået!

Det kræver ganske vidst samme mængde energi at drive dem, - men forskellen består i hvor meget energi de taber.

En højspændings jævnstrømsmotor har 93-96% virkningsgrad. Batteriet har 99,8-99,8% effektivitet og laderen 90-93%.

Det gir en samlet virkningsgrad på 83,5-89%

Hvis al strømmen produceres på et meget ineffektivt termisk kraftværk, kommer vi helt ned på 36% (men det skulle vi jo gerne undgå).

Til sammenligning har en benzinmotor eller dieselmotor en virkningsgrad på i omegnen af 25%!

Resten af den energi der er i brændstoffet går nemlig op i varme og mekanisk tab.

En årgang 2010 Golf diesel, der er opgivet til at køre ca 21 km/l, udleder derfor 127 g CO2 pr. km.

En Chevy Volt på ren eldrift, der bruger 0,15 kWh/km, udleder til sammenligning 82 g CO2 pr. km i gennemsnit, på danskproduceret strøm.

Volten har desuden den mulighed, at den kan komme helt ned i nærheden af 0 g CO2-udslip, hvilket de jo er tæt på at praktisere i bl.a. Norge.

Med dagens diesel og elpriser, koster Golfen 39 øre/km, mens Volten koster 30 øre/km.

Det afspejler jo afgifterne i forhold til CO2-udslippet, især når strømmen koster det samme, om den så var produceret på ren vindkraft.

  • 0
  • 0

Det samlede energitab er 83,5 - 89 % - men enkeltabet i batteriet er 99,8%-99,8% og i laderen 90 - 93 % hvilket nok må siges at være rystende lavt, hvis det virkelig er sandt - ved ineffektive kraftværker falder det samlede energitab? til 36% - Det er vel i og for sig godtnok! Et mindre tab må jo betyde en højere virkningsgrad.

Til sidst og måske lidt mere seriøst - kunne jeg godt tænke mig at vide hvilken samlet virkningsgrad du regner med når du kommer frem til et CO2-udslip på 82 g/km

Ja, undskyld forvirringen!

De 36% er selvfølgelig virkningsgraden, efter alle de tab det kostede fra kul til hjul, hvis strømmen produceres på et kraftværk med godt 40% virkningsgrad.

De 82 g/km er såmænd bare den gennemsnitlige Danske CO2-udledning for 0,15 kWh elproduktion.

De 0,15 kWh/km er GM's opgivne milage, målt efter EPA's målenormer.

Det forbrug er normalt ikke ret realistisk, selv med den mest hysteriske svigermor på bagsædet. Det normale vil nok snarere være omkring 0,2 kWh/km.

Men det samme gælder for Golfen, som brugeren nok vil opleve kører omkring 16 km/l.

Jeg foretrækker blot at sammenligne de officielle date, som er opnået efter standardiserede målemetoder, så de netop kan sammenlignes. Så må folk selv skalere op efter måden de kører bil på.

  • 0
  • 0

Man kan subsidiere elbiler på den ene eller anden måde, fjerne afgifter osv, men det man ikke kan fjerne, er produktionsomkostningerne. Så udover at elbiler ikke er det mindste energibesparende i direkte brug (selv om det kan se sådan ud, når man undlader at lave en vugge til grav-analyse eller en vugge til vugge-analyse) skal man huske, at produktionsomkostningerne også er udtryk for et energiforbrug. Produktionsomkostninger til bilen, til batterierne, evt til vindmøller, til infrastruktur osv.

Det kloge på langt sigt ville være at afgiftsbelægge de forskellige transporttyper ens, fordi forbrugeren i sidste ende er den bedste til at vurdere pris i forhold til effektivitet. Hvis elbiler ikke kan klare sig i det almindelige marked, er det fordi de ikke er energieffektive nok. Det billede forvrides, så snart det offentlige på kommisær-manér støtter og straffer. Lad det offentlige tage sig af uddannelse og sundhed osv, men lad forbrugerne styre det almindelige forbrug.

Venligst CB

  • 0
  • 0

Hvis elbiler ikke kan klare sig i det almindelige marked, er det fordi de ikke er energieffektive nok. Det billede forvrides, så snart det offentlige på kommisær-manér støtter og straffer.

Ægte neoliberal tankegang, -lad os vente til efterspørgslen efter olie bliver så stor i forhold til udbuddet, at prisen ryger gennem loftet, så er der nok nogen, der finder på noget..... Hvorfor besvære sig nu, det går jo meget godt?

Hvad med lidt rettidig omhu?

mvhS

  • 0
  • 0

Hvis du bruger 1/3 af din energi til varme, så når du ikke nær så langt.

Nej, men hvis 1/3 af bilens energiforbrug er fra fyringsolie, er det så en el-bil eller en hybrid?

  • 0
  • 0

[quote]Hvis du bruger 1/3 af din energi til varme, så når du ikke nær så langt.

Nej, men hvis 1/3 af bilens energiforbrug er fra fyringsolie, er det så en el-bil eller en hybrid?[/quote] Det er en elbil, da der ikke er hybriddrift mht. fremdrift.

Martin.

  • 0
  • 0

Med alle muligheder for kritik fra de mange kloge debat hoveder, så HVORLEDES : Reguleres et halmfyrs forbrænding, når fyret bevæger sig mellem 0- og 80km/timen ?

Kendte styringssystemer af halmfyr er baceret på stationære fyr.

  • 0
  • 0

[quote]Hvis elbiler ikke kan klare sig i det almindelige marked, er det fordi de ikke er energieffektive nok. Det billede forvrides, så snart det offentlige på kommisær-manér støtter og straffer.

Ægte neoliberal tankegang, -lad os vente til efterspørgslen efter olie bliver så stor i forhold til udbuddet, at prisen ryger gennem loftet, så er der nok nogen, der finder på noget..... Hvorfor besvære sig nu, det går jo meget godt?

Hvad med lidt rettidig omhu?

mvhS[/quote]

Ja - lad os overgive markedstyringen til Søren Rasmussen! Så skal det nok gå!!

Jeg skrev jo netop, at det offentlige skal tage sig af de områder, der naturligt er offentlige. Alle kan vel se, at uddannelse, sundhedsvæsen, færdselsregler osv ikke egner sig til privat styring.

Lad os blive fri for disse automatiske popfraser som "ægte neoliberal". Skriv hvad du mener og overlad bedømmelsen af mit standpunkt til hver enkelt. Jeg har ikke bedt om, og jeg har ikke brug for, at du giver mig karakterer - hold dem for dig selv!!

Venligst CB

  • 0
  • 0

Prøv lige at regne afskrivning af batteripakken med i regnestykket. En ikke uvæsentlig udgift som folk har en tendens til at glemme. [...] Dermed vil elbilen lande på omkring 30 ører pr. km i eludgift og 25 ører i batteriudgift pr. km.

25 øre pr. km.

Er det ikke nogenlunde det vi bruger på olieskift, luftfiltre, tandremme, tændrør, udstødninger, koblinger, utætte motorpakninger, kølerslanger, rustne kølere, og andre dyre komponenter, der pludselig går i stykker i det komplekse maskineri, som en forbrændingsmotor er i sammenligning med en elmotor, hvis eneste mekaniske slid ligger i to vedligeholdelsesfrie kuglelejer, med ligeså lang levetid som bilen.

Dertil kommer at bremsernes levetid forlænges betragteligt, idet elmotorerne yder en ret stor del af nedbremsningen.

Kan 25 øre/km gøre det ?

  • 0
  • 0

[quote]Prøv lige at regne afskrivning af batteripakken med i regnestykket. En ikke uvæsentlig udgift som folk har en tendens til at glemme. [...] Dermed vil elbilen lande på omkring 30 ører pr. km i eludgift og 25 ører i batteriudgift pr. km.

25 øre pr. km.

Er det ikke nogenlunde det vi bruger på olieskift, luftfiltre, tandremme, tændrør, udstødninger, koblinger, utætte motorpakninger, kølerslanger, rustne kølere, og andre dyre komponenter, der pludselig går i stykker i det komplekse maskineri, som en forbrændingsmotor er i sammenligning med en elmotor, hvis eneste mekaniske slid ligger i to vedligeholdelsesfrie kuglelejer, med ligeså lang levetid som bilen.

Dertil kommer at bremsernes levetid forlænges betragteligt, idet elmotorerne yder en ret stor del af nedbremsningen.

Kan 25 øre/km gøre det ?[/quote]

Hvis elbiler er så vedligeholdelsesfri, må de kunne konkurrere med benzinbiler i økonomi - fx gennem leasingaftaler. Den eneste praktiske erfaring på det danske marked er fra det lille børnebadekar med 3 cykelhjul "Ellerten" - eller Cityel der faktisk stadig produceres i Sydtyskland. Den rummer een person og en taske og kan afgiftsfrit erhverves for ca 70.000kr. Man kan læse lidt om ellertentusiasternes fritidsbesæftigelse her: http://www.ellert.info/Myellert.htm - Forestil jer hvad det ville koste at skulle pudse en specialuddannet mekaniker på den! - Jeg forstår godt, at nogle af entusiasterne køber to, så de også har en, der kan køre:-)

Venligst CB

  • 0
  • 0

Jeg har ikke læst alle indlæggende, men har lige en lille tilføjelse til Søren Lund's regnestykke.

Hvis al strømmen produceres på et meget ineffektivt termisk kraftværk, kommer vi helt ned på 36% (men det skulle vi jo gerne undgå).

En årgang 2010 Golf diesel, der er opgivet til at køre ca 21 km/l, udleder derfor 127 g CO2 pr. km.

En Chevy Volt på ren eldrift, der bruger 0,15 kWh/km, udleder til sammenligning 82 g CO2 pr. km i gennemsnit, på danskproduceret strøm.

Når man medregner kraftværkernes effektivitet i el-bilens virkningsgrad, så burde man vel også overveje den energi der bliver brugt på raffinaderierne for at raffinere benzin og diesel. Det syntes jeg tit bliver glemt i disse udregninger. Det vil ikke gavne de brændstofdrevne køretøjer i dette regnestykke ;)

  • 0
  • 0

Når man medregner kraftværkernes effektivitet i el-bilens virkningsgrad, så burde man vel også overveje den energi der bliver brugt på raffinaderierne for at raffinere benzin og diesel. Det syntes jeg tit bliver glemt i disse udregninger. Det vil ikke gavne de brændstofdrevne køretøjer i dette regnestykke ;)

Der er helt relevant. Men du skal så i samme ombæring medregne energi til minedrift og transport af kul.

Jeg har ikke været til bunds i det, men det er vist nok kullet der har det bedste regnskab, så længe det skibes direkte til kraftværket.

Mere interessant, og meget mere relevant, er det dog at elbilen jo slet ikke behøver at køre på kulstrøm, eller andet termisk produceret strøm, eller at andelen af det kan reduceres.

Udgangspunktet er at elbilen er noget mere miljøvenlig en fossilbilen, og kan derefter blive meget mere miljøvenlig. D.v.s. mange elbiler på gaden giver bedre miljø, men samtidig øget anledning til at udfase fossil elkraft.

  • 0
  • 0

Energien til olieudvinding modsvares nok af energien til udvindingen af kobber til motorerne, samt Bly og Lithium til batterierne.

Plus den ekstra energi der skal anvendes for at accelerere og overvinde rullemodstanden som dels batteriernes vægt giver men også den ekstra vægt som bilens konstruktion skal have for at kunne bære batteriet.

Buddyen (KEWET) vejer 1020kg og må medbringe 150 kg passagerlast, hvilket vil sige mig,min PC og min madpakke :-)

http://www.elbilnorge.no/metrobuddy/pure-t...

Samt ikke at forglemme, at bortskaffelsen af batterier også koster energi.

Det vil være ligeså svært for os, der debatterer her, via debatten, at kunne levere et sandt regnskab over forskellen i energiforbrug, som det vil være for en skotte at sælge elastik i metermål :-)

Vi er alle farvede af vor holdninger.

Forskellen er som Søren Lund er inde på, at i første omgang er den mekaniske pålidelighed væsentlig større ved el end ved fossildrift.

Dernæst får man et køretøj der ikke forurener i byens gader, med støj og os. Forureningen med os er der stadig men på elværkerne hvis det er fossile værker. Der kan røgen kontrolleres bedre og bliver det, hvis det er dem som er leverandører. Ved vindmølleladning i det omfang det kan lade sig gøre vil da være udmærket, men der noget der er bedre endnu........ men jeg siger ikke hvad :-)

Man bliver bare kaldt fanatisk fantast ;-D

  • 0
  • 0

[quote]De fleste vil dog nok vælge lidt dyrere modeller, hvor der er indbygget oliefyr

En elbil med oliefyr? Er det teknisk umuligt, eller bare upraktisk at opvarme med el? Det virker en smule bagvendt.[/quote]

Hedder det ikke en hybridbil ;-)

  • 0
  • 0

Energien til olieudvinding modsvares nok af energien til udvindingen af kobber til motorerne, samt Bly og Lithium til batterierne.

Glem blysyrebatterier. De hører ikke hjemme i moderne elbiler.

Kobber er ikke mere energikrævende at udvinde end aluminium og stål, og det kan genbruges næsten i det uendelige.

Der går muligvis lidt mere metal til en elbil end til en fossilbil. Til gengæld bruger fossilbilen 20-30 tons olie i sin levetid, og det kan IKKE genbruges.

Lithium-salt er et meget let materiale at transportere, og graves op næsten direkte fra overfladen i Bolivia's saltørken. Der er desuden ikke ret meget lithium i et Li-Ion batteri.

Plus den ekstra energi der skal anvendes for at accelerere og overvinde rullemodstanden som dels batteriernes vægt giver men også den ekstra vægt som bilens konstruktion skal have for at kunne bære batteriet.

Ja, elbiler er med de nuværende batteriteknologi 10-15% tungere end tilsvarende fossilbiler . Men det er jo indeholdt i alle sammenligningerne mellem elbiler's og fossilbiler's forbrug.

Buddyen (KEWET) vejer 1020kg og må medbringe 150 kg passagerlast, hvilket vil sige mig,min PC og min madpakke :-)

Bjarke, først og fremmest skulle du nok glemme den Kewet (og Think, Hope Whisper og alt det gamle l...), og opdatere din viden om nutidens og fremtidens elbiler.

Der er vist ingen andre end dig her der der har blysyrebatterier og primitive lavspændings-børstemotorer i betragtning i den sammenhæng.

Samt ikke at forglemme, at bortskaffelsen af batterier også koster energi.

98% af et Li-Ion batteri kan recycles. Når batterierne engang er kørt ned til 80% kapacitet, hvor man regner dem som udtjent i transportsammenhæng, kan de evt. tjene som stationære batterier, evt i husholdninger med solceller.

Men det kan vise sig til den tid at være bedre at recycle dem til nye og mere effektive batterier.

  • 0
  • 0

Søren Lund jeg er ikke uenig med dine synspukter. Jeg synes bare at det hele skal med.

Jeg er enig med dig at bly/syre Batterier ikke hører hjemme i moderne el biler. Men de er desværre en del af Think og Buddy projekterne.

Jeg er da ikke i tvivl om at lithium batterier kan recykles, jeg har bare udtrykt at det også koster energi at gøre det.

  • 0
  • 0

[quote]En elbil med oliefyr

Hvorfor er det OK at opvarmningen sker med olie, hvis fremdriften ikke må? Hvis batteriet er på 15kWh og opvarmningen kræver 5kW, er energibehovene til fremdrift og opvarmning sammenlignelige størrelser (e.g. 3 timers kørsel). Det vil vel sige at det i virkeligheden er en hybrid mellem el og fossile brændstoffer?[/quote] Jeg bruger 1.5 MWh til fremdrift (6000 km), men kun 200 kWh til opvarmning (20 l fyringsolie) på et år. Problemet er som før skrevet, at man har brug for varmen når batterierne i forvejen er presset pga. kulden - specielt når man bruger blybatterier til fremdrift. De yder kun ca. 50% når temperaturen er 0 grader.

Martin.

  • 0
  • 0

[quote]Buddyen (KEWET) vejer 1020kg og må medbringe 150 kg passagerlast, hvilket vil sige mig,min PC og min madpakke :-)

Bjarke, først og fremmest skulle du nok glemme den Kewet (og Think, Hope Whisper og alt det gamle l...), og opdatere din viden om nutidens og fremtidens elbiler.[/quote] Det er muligt man skal se fremad, men nu er de nævnte mærker rent faktisk på vejene nu og ikke bare konceptbiler eller noget der måske skal sælges i 2010/11/12... Så det kan vi forholde os til og vi er en del, der rent faktisk har drifterfaringer med det. De andre drømmer kun og deler ud af deres forkerte marketingstal ala Audi. Jeg ved godt at min bil er baseret på gammeldags teknologi, men det er i det mindste noget jeg kan gå ud og sparke til så det siger "klonk". Når jeg har skrabet 60K sammen til en ny batteripakke, så må vi se hvad vi kan få ud af en stak LiFePO4 batterier i en gammel Golf 3.

Martin http://www.citystromer.dk Martin.

  • 0
  • 0

[quote]Bjarke, først og fremmest skulle du nok glemme den Kewet (og Think, Hope Whisper og alt det gamle l...), og opdatere din viden om nutidens og fremtidens elbiler.

Det er muligt man skal se fremad, men nu er de nævnte mærker rent faktisk på vejene nu og ikke bare konceptbiler eller noget der måske skal sælges i 2010/11/12[/quote] Så vidt jeg husk, kom Hope vist aldrig længere end til et frontalt sammenstød med tilskuertribunen i Fyns Forum i 1982. I betragtning af hvor mange Kewetter og Thinker der "dominerer" gadebilledet, synes det ikke at være disse koncepter der skal få den brede forbrugerskare fra benzin over i el.

Derfor er det heller ikke interessant at diskutere på baggrund af disse. At argumentere for at eksempelvis Mitzubishi i-MiEV og andre har et ringerere energiregnskab end tilsværende benzin-biler, ved at bruge en Kewet som eksempel, er da nonsens!

  • 0
  • 0

Jeg er enig med dig at bly/syre Batterier ikke hører hjemme i moderne el biler. Men de er desværre en del af Think og Buddy projekterne.

Det er præcis derfor de aldrig får mere succes end de har, selvom hver eneste elbil producent har troet de ville revolutionere hele bilindustrien med dette koncept, lige siden 60'erne, inklusive Thure Barsøe-Carnfeldt med hans Hope Whisper!

Kewet og diverse golfbiler er de eneste der har haft succes med dette koncept, fordi de fra starten har målrettet bilen til absolut nærtransport, og ikke som transportmiddel for en almindelig husholdning.

  • 0
  • 0

Derfor er det heller ikke interessant at diskutere på baggrund af disse. At argumentere for at eksempelvis Mitzubishi i-MiEV og andre har et ringerere energiregnskab end tilsværende benzin-biler, ved at bruge en Kewet som eksempel, er da nonsens!

Nej - lad os hellere diskutere ud fra glittede reklamer og fantasifulde specifikationer!

I det øjeblik elbiler bliver brugbare og økonomisk rentable, vil de også blive solgt - hvis de altså nogensinde når der til. Hvis staten gerne vil favorisere el frem for andre energiformer, kan man bare fjerne afgifterne på el. - Længere behøver den såmænd ikke være!

Venligst CB

  • 0
  • 0

Netop hjemvendt fra IAA i Frankfurt, hvor jeg iøvrigt så blien, kan jeg tælle een kunde blandt bloggens læsere.

Jeg kan næsten ikke tælle indvendingerne mod bilen, og det var vel nærmest min pointe ...

  • 0
  • 0

Rækkevidden på kun 160 km, gør knapt så meget, når man kan få 40 km ekstra ved et kvaters lynopladning. Men hvor kan man så får det? Det vil være smart, hvis almindelige tankstationer tilbyder det.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten