Inderhavnsbroen udskudt igen-igen

Danmark er en nation af brobyggere. Sådan lød det flere gange fra Københavns borgmester, Frank Jensen, da han 1. maj først talte hos sin kreds på Amager og senere på Arbejdermuseet i København.

Budskabet skulle nok ikke tages alt for bogstaveligt, for så måtte overborgmesteren have undret sig over, at byens længe ventede skydebro over Inderhavnen samme dag overskred endnu en tidsfrist.

Mangler test og finjustering

Den 1. maj skulle entreprenøren Valmont SM nemlig have afleveret broen til kommunen.

»Forvaltningen har modtaget en revideret tidsplan fra entreprenøren, hvor det forventes, at broen kan afleveres til forvaltningen 1. maj 2016. Det betyder, at entreprenøren til den tid forventer at være færdig med projektering, udførelse og montering af det nye bogiesystem, så vi får et system, der har den nødvendige robusthed og holdbarhed,« skrev Jens Christian Zøfting-Larsen der er chef for Center for Udførelse af Anlæg under kommunens teknik- og miljøforvaltning, i en e-mail til Ingeniøren i februar.

Men det har entreprenøren alligevel ikke kunnet nå.

‘I løbet af marts og april er det nye bogiesystem blevet monteret, og p.t. gennemføres de sidste tests og finjusteringer, før entreprenøren kan aflevere den færdige bro til kommunen,’ skriver teknik- og miljøforvaltningen i en ny mail til Ingeniøren.

7 år med fejl på fejl

Udskydelsen er endnu en i en lang række af forsinkelser på projektet, der begyndte i 2009, hvor det Cowi-ejede britiske ingeniørfirma Flint & Neill vandt arkitektkonkurrencen om broen.

I 2011 vandt Pihl & Søn entreprisen, men hurtigt dukkede der problemer op. Fejl dukkede op i projekteringsmaterialet, og kommunen var meget skeptiske over for den spanske stålvirksomhed, som Pihl & Søn havde hyret til at levere broens skydedæk. Skepsissen viste sig velbegrundet, for målinger af brodækkene viste, at de ikke havde den form, de skulle have. I 2013 gik Pihl konkurs, og kommunen måtte finde en ny entreprenør. Arbejdet endte hos DSSM A/S (der i dag hedder Valmont SM). Broen skulle have været klar til årsskiftet 2014/2015.

Kort efter viste revner i - og prøver af - betonen imidlertid, at der var for lidt armering i såvel brofæster som brodæk. Entreprenøren endte med at tilføre omkring 100 ton armering mere. I 2015 skulle det nye skydefag så monteres. Men de wirer, der skal trække skydedækkene frem og tilbage, stødte nu på konstruktionen, og i midten af oktober opdagede entreprenøren, at nogle af boltene i skydefagets hjulsæt - kaldet bogiesystemet - var knækket.

Efterfølgende analyser viste, at systemet var underdimensioneret, og at det skulle udskiftes. Det arbejde skulle entreprenøren have været færdig med 1. maj. Men det er altså ikke lykkedes.

Ingen løfter

I dag vil kommunen hverken sige, hvornår man forventer at modtage broen, eller hvornår Frank Jensen og resten af københavnerne kan håbe på at krydse den.

‘Forventningen er, at det (afleveringen, red.) sker inden længe, men kommunen ønsker hverken at melde en dato ud for aflevering eller indvielse.’ skriver kommunen nu.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Citat: "Danmark er en nation af brobyggere. Sådan lød det flere gange fra Københavns borgmester Frank Jensen, da han 1. maj først talte hos sin kreds på Amager og senere på Arbejdermuseet i København. Budskabet skulle nok ikke tages alt for bogstaveligt, for så måtte overborgmesteren have undret sig over, at byens længe ventede skydebro over Inderhavnen samme dag overskred endnu en tidsfrist"

Pinligt, pinligt, pinligt!

Måske hvis vi selv byggede vores broer, i stedet for at få dele produceret i Polen og andre steder, det ville gå noget bedre. Men det kan vi jo ikke på grund af EU´s udbudsregler. Vi har så meget glæde af EU.

Når det er sagt blev Storstrømsbroen for eksempel bygget af englændere, Storebæltsbroens overbygning lavet i Italien/Portugal med videre - så det der med vi er brobyggere i Danmark er vist i nogen grad noget vi bilder os ind.

  • 7
  • 4

Efter nærmere overvejelser syntes kerneproblemet at være at broen simpelthen er for blufærdig til at kysse i fuld offentlighed!

Mon den påtænker at drikke sig mod til?

  • 8
  • 0

Uanset 'rettidig BR-Opera', fremgår det mellem linierne, at det endelig er nært forestående. En anden korridor, der åbnes i nær fremtid, er en 300 m beton-rampe, der udgør miss.link af Carlsbergruten.

  • 0
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten