Inderhavnsbroen lukkes i aften. Skal være mere langfingret

Temperaturforskellen mellem overside og underside på Inderhavnsbroens skydefag kan komme helt op på 30 grader. Det betyder, at broen krummer mere, end ingeniørerne havde forventet, og ikke lukker helt tæt. Derfor skal samlingen mellem de to skydefag nu gøres mere langfingret. Illustration: Københavns Kommune

I aften lukker Inderhavnsbroen i København kl 21. Frem til kl. 6 i morgen tidlig skal fingersamlingen mellem broens to skydefag have monteret gummilister. Listerne skal forhindre at smalle cykelhjul, høje hæle og andre smalle genstande kommer i klemme i fingersamlingen. Det skriver Københavns Kommune i en pressemeddelelse.

Trods broens romantiske tilnavn, Kyssebroen, har den nemlig haft svært ved at flette fingrene helt rigtigt. Problemet er, at broingeniørerne ikke forudså, præcist hvordan de to stålskydefag ville blive påvirket af varme og kulde fra sol, luft og vand.

Fingersamlingen mellem de to skydefag skulle forhindre, at cykeldæk, høje hæle og andre smalle genstande kan komme i klemme, men samlingen passer ikke, når vejret og vandet driller. Illustration: Københavns Kommune

Forårssol og koldt vand afslørede problem

Broen forventedes under projekteringen at give sig 100 mm, når temperaturen veksler mellem de to ekstremer, den er godkendt til, henholdsvis 49 og -31 grader Celcius.

Men allerede i foråret - før broen åbnede - opdagede ingeniørene at gabet blev endnu større - og fingrene ikke altid nåede sammen. Kombinationen af koldt vand og varm forårssol betød, at skydefagene vred sig mere, end ingeniørerne havde forudset, og fingrene ikke altid kunne nå hinanden.

»Der skal enten ændres i tændernes geometri eller i deres størrelse,« konkluderede kommunens bygherrerådgiver Erik Heibel Sørensen i juli. Samtidig fortalte han Ingeniøren, at han forventede, at problemet for længst vil være løst til september, hvor det potentielt kunne opstå igen.

Læs også: Belægning, bænke og kuldegab: Inderhavnsbroen er næsten færdig

For at finde ud af, præcist hvor stort problemet var, har kommunen i nogle måneder målt temperaturforskellen mellem skydefagenes underside og overside og gabet mellem fingrene mellem dem. Måleprogrammet blev først færdigt i september, så løsningen kunne ikke blive så hurtigt klar, som Erik Heibel Sørensen oprindeligt forventede.

Temperaturforskel på 30 grader

Måleprogrammet har vist, at gabet imellem de to stålbrofag bliver ca. 1,6 mm. smallere, når middeltemperaturen mellem stålet på broens overside og underside stiger en grad, og tilsvarende ca. 1,6 mm bredere, når temperaturen falder en grad. I alt er der målt op til 30 graders forskel imellem overside og underside af de bevægelige stålbrofag.

Fordi ingeniørerne har skulle bruge tid på at designe og prissætte en løsning, er kommunen ikke klar med en permanent løsning nu og her.

Fingre udskiftes i december

Først til december fjernes de gummilister, der skal monteres i aften. Udskiftningen med længere fingre forventes at vare 2-3 uger, og fordi der skal svejses, bliver der sat telt op over de stærkninger, hvor der arbejdes. Arbejdet vil foregå i etaper på tværs af broen, så både cyklister og gående vil kunne benytte broen, mens arbejdet står på.

Samtidig med monteringen af gummilister vil broens mekaniske og hydrauliske systemer blive efterset og kontrolleret. Blandt andet skal broens wiresystem måles, justeres og smøres, så det er klar til vinteren.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Da broen kun støder sammen på midten med tværgående samling, og da det ved de to andre overgange er en langsgående samling. samt at brofagene skal have/ har en stopanordning aktiveret af at fagene mødes på midten, er det det forunderligt, at man ikke holder hele temperaturudvidelsen i de (altid) frie ender. Så ville en lille fingeranordning vel kunne klare det. Gabet ville altid være lille. Jeg spurgte dengang, vi kunne 'komme med på tur', men fik aldrig et svar.

https://ing.dk/galleri/kom-med-tur-paa-kys...

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten