Ikke helt selvkørende: Holo forsøger med autonome busser i Nordhavnen

Stoppestedet ved Göteborg plads Illustration: Morten Egholm Jeppesen

En far holder godt fast i sit barn på sædet i den lille, hvide-orange Navya-bus, da den skærer hjørnet ved Göteborg plads og navigerer mellem cafélivet og de badende gæster, der har indfundet sig i eftermiddagsolen.

Og hans impuls er forståelig nok - der sidder nemlig ingen bag rattet. Blot en chauffør med på ruten, klar til at gribe ind, hvis teknologien svigter.

Det er den anden rute, som firmaet Holo åbner i Danmark. Projektet i Nordhavn kommer efter startskuddet for den første rute i Aalborg i marts tidligere på året, og er en del af den samlede udrulning af autonome køretøjer i Norden.

»For os handler det om at skabe mobilitet, der er mere fleksibel for dem, der skal bruge det. Og samtidigt skabe det på en måde, hvor man ikke behøver sit eget køretøj,« siger Michael Skibsted, der er Projekt Manager hos Holo.

Initiativet er en del af et stort europæisk samarbejde – Avenue Project – hvor 16 partnere i syv europæiske lande er gået sammen i udbredelsen af førerløse køretøjer.

Ideen er at effektivisere den kollektive trafik og transport i en bæredygtig infrastruktur i fremtiden.

Nordhavn skal stresse teknologien

Det bliver hurtigt gjort klart, at projektet i Nordhavn stadigvæk er på et indledende stadie, der skal files til i kanterne, inden den kan integreres i den offentlige trafik.

»Du skal lige holde godt fast i dit barn,« advarer buschaufføren.

Bump!

Det skaber en brat opbremsning, da et par øldrikkende teenagere ikke kan styre deres trang til at komme tilbage i vandkanten og vader direkte ud foran bussen.

Da banen er fri igen finder bussen hurtigt tilbage på en 20 km/t og fortsætter videre på dens rute, der strækker sig lidt over en kilometer med seks stop.

Det bliver ikke sidste opbremsning. Undervejs bliver Navya-bussens sensorsystem udfordret flere gange på den menneskefyldte strækning.

Og ruten i Nordhavn er netop valgt på grund af sine svære omgivelser, der giver mulighed for at presse teknologien, lyder det fra Holo.

»Nordhavn er gylden mulighed for at tage køretøjet ud på offentlig vej og ud i et bymiljø, hvor der er mange af de her mixed zones: Gående, cyklister og bilister i en samhørighed,« siger Michael Skibsted.

Bussen holdt stille en halv times, da der var teknisk svigt på åbningsdagen. Illustration: Morten Egholm Jeppesen

Den nyopførte rute skal ikke primært ses som et tiltag i den kollektive trafik i Nordhavn. Tværtimod er der tale om en forsøgsordning, der måske på sigt kan være med til at ændre vores måde at tænke på trafik.

Kræver stadigvæk menneskehænder

Den menneskelige intuition og tilpasningsevne er dog ikke erstattet fuldstændigt. Det autonome køretøj er stadig følsomt overfor pludselige forandringer i landskabet, der afviger fra den oprindelige indkodede rute.

Flere mindre heldige parkeringer på Århusgade gør, at chaufføren må tage fat i sit Xbox-lignende joystick og styre uden om forhindringerne.

På turen sker det flere gange, at det bliver nødvendigt at aktivere den manuelle styring, der vidner om, at det er en teknologi i udvikling.

»Der er flere lag i det. Vi koder bussen til at køre et bestemt sted, og så er der lovgivningsmæssigt nogle regler for, hvor meget bussen selv må vurdere, om den skal afvige, hvis der holder noget i vejen. Bussen har lidt "obstacle avoidance", men det er ikke noget, vi vil bruge nu,« siger Michael Skibsted

Der er bump på vejen, og Holos hvide Navya-bus er måske ikke helt selvkørende endnu. Men begejstringen i den lille drengs øjne er imidlertid nem at spore, da han og faren forundrede stiger af på rutens sidste stop.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er en sporvogn der kører på usynlige skinner. Implementeret med præcision GPS og HD map. Sidstnævnte er et kort hvor alt omkring ruten er kortlagt med centimeter præcision.

Jeg vil ikke snakke denne teknik ned, som kan have sin plads, men det er vigtigt at forstå at selvkørende biler er noget helt andet.

  • 6
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten