Ikke et eneste godstog vil køre gennem Femerntunnelen i tre år

En spritny tunnel til over 40 milliarder kroner vil i 2021 funkle under Femern Bælt. I Danmark vil jernbanen til Rødby være opgraderet og klar til at tage imod hurtigtkørende, moderne passagertog med elmotorer såvel som tunge godstog.

Men ikke et eneste godstog vil køre igennem tunnelen i de første tre år af dens levetid. For Tyskland kan ikke leve op til sin forpligtelse om at elektrificere jernbanen fra Puttgarten til Bad Schwartau nord for Lübeck, når forbindelsen åbner. Tidligst i 2024 er en helt ny, dobbeltsporet jernbane klar.

Læs også: Ingen køreledninger på den tyske side af Femern-tunnelen før i 2024

For det største godsselskab på de danske skinner, tyskejede DB Schenker, er sagen meget enkel.

Femernsundbroen, hvor jernbanen og landevejen i dag kører side om side, er en af flaskehalsene på den tyske side af Femernforbindelsen. Illustration: Wikimedia

»Vi kan ikke køre med diesellokomotiver i Tyskland,« konstaterer selskabets danske direktør for kommunikation og politik, Jan Wildau.

Han oplister lynhurtigt en række grunde: Det kan ikke betale sig at investere stort i for eksempel ombygning af lokomotiver eller nye lokomotiver, når det kun er en midlertidig løsning. Diesellokomotiver er desuden svagere end ellokomotiver, så der skal som oftest to diesellokomotiver til at erstatte et på strøm. Dertil kommer, at det bliver dyrere i drift.

Læs også: Tysk tidsplan for jernbane til Femern på vej til at skride

»Så vi kommer til at køre over Storebælt, selv om det er længere og dermed også dyrere. Det er ærgerligt i forhold til togets konkurrenceevne,« konstaterer Jan Wildau.

Der er derimod intet galt for, at lastbiler allerede fra dag ét kan tage turen gennem tunnelen til Tyskland, og det er lige præcis, hvad DB Schenker forudser.

»Der kommer til at køre 800-900 ekstra lastbiler ned over Femern Bælt. Det betyder, at vi får mere CO2 og mere trængsel på vejene i området omkring København,« siger Jan Wildau.

Læs også: Tysk ja til omstridt tosporet jernbane til Femern

Han påpeger, at der desuden kan blive trængsel på jernbaneforbindelsen over Fyn, som ikke bliver aflastet af Femerntunnelen.

Transportminister Magnus Heunicke (S) skal til februar drøfte forsinkelsen med sin tyske kollega, Alexander Dobrindt.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvad betyder det for økonomien i Femernforbindelsen?

Egentligt ønsker jeg ikke at kende svaret, da jeg ønsker forbindelsen bygget uanset der ikke vil køre godstog i tre år. Men det er bare et spørgsmål vi ikke undgår, og modstanderne hurtigt vil bringe op.

Det kan forsinke forbindelsen yderligere, den er i forvejen tre år forsinket.

I dag dukker det her op, en måned inden anlægsloven skal vedtages i folketinget. Beklager, men det her er dårligt politisk håndværk hr. Transportminister Magnus.

Anlægsarbejderne på Falster og Lolland er også fremrykket af regeringen, det er altså dårlig timing det her.

  • 1
  • 2

Ingen godstog fra 2021 til 2024. Hvad med passagertog?

Højhastighedstog kan heller ikke køre uden el. Altså IC4-tog eller ICE TD som kører i dag. Begge tog i en betænkelig kvalitet, mildest sagt. Måske de 31 år gamle IC3 (i 2021 har de ældste været i drift i 31 år).

  • 5
  • 2

Beklager, men det her er dårligt politisk håndværk hr. Transportminister Magnus.

Nok meget præcist - desværre kan de 2024 nok let blive til 2026-2028 pga. tyske miljøproblemer. Noget kan tyde på at linjeføringerne i Tyskland indeholder flere udfordringer. Et spørgsmål kan være - hvor længe har man haft denne viden i ministeriet ? uger - måneder ? Om der ligger flere overraskelser og venter - her ultra kort før anlægsloven skal vedtages - kan også være et spørgsmål.

  • 3
  • 0

Hvis tyskerne ikke vil have tog den vej er skaden ikke så stor.Sidste opperation er at lægge skinner og hvis man undlader det, har man en formidabel biltransportkorridor.

  • 1
  • 6

Den forsinkede part må jo blot betale for diesellokomotiver til elektrificeringen er klar.

  • 1
  • 0

Når Femern tunnelen åbner har transportministeren lovet at udvide antallet af lokaltog over Fyn "pendlertog", vi må antage at der skæres kraftigt i tildelingen af nye slots til transittog når de udløber, hvis DB ikke vil køre over Femern før der elektrificeres, så må de lægge pres på den Tyske regering, holde 3 års pause, eller sejle til Sverige.

Mon ikke udmeldingen om at de ikke vil køre dieseltog er et forsøg på at lægge pres, i det mindste får de regeringen til at betale prisen for at leje diesel lokomotiver til de 3 års drift.

  • 1
  • 0

Fra artiklen! »Så vi kommer til at køre over Storebælt, selv om det er længere og dermed også dyrere. Det er ærgerligt i forhold til togets konkurrenceevne,« konstaterer Jan Wildau.

Jeg mener tidligere at have læst at prissætningen på Femern tunnelen sættes tilsvarende højere så det svarer til omkostningen ved de 160km der spares, så transit prisen i kroner bliver ens, konkurrence evnen bliver bedre ved at de får tiden "gratis".

  • 1
  • 0

DB Schenkers talsmand synes ikke at ane meget om jernbane, eller er han som andre, ude i spin?

DB Schenker kørte sidste år en del godstog Tyskland - Sverige via Tønder - Esbjerg, fordi den normale sønderjyske strækning var lukket. Her anvendtes diesellokomotiver Hamburg - Esbjerg. Tror at det også skal ske i år - så diesellokomotiverne har de (hos DB).

At skulle skifte lokomotiv i Puttgarten kan være en mulighed - det koster vel 30 minutter. Hvis der kan køre 1 godstog pr. time hver vej, og måske 2 i timer, hvor der er begrænset persontrafik, kan man formentlig få det meste denne vej.

Og selv med et skifte af lokomotiv, bør kørsel denne vej ikke være længere tidsmæssigt, end over Storebælt.

  • 2
  • 2

Lokomotiv må vel skiftes et sted så findes der ikke nogle (gamle) danske diesellok tilbage? Alle er vel ikke solgt/"hugget op"?

  • 1
  • 0

I dag kører der InterCity-tog mellem Frankfurt og Puttgarden, fremført af BR 218 diesellokomotiver. https://www.youtube.com/watch?v=UOjMjntUImY

Den enkle løsning ville være, at lade disse fortsætte til København, med lokomotivskift i Puttgarden. Hvis bare man kunne få en del af stationen elektrificeret, så kunne der stå et dansk ellokomotiv parat til at tage over. De tyske IC-vogne må gerne køre i Danmark, og er på lige så højt komfortniveau som ICE-TD og IC3. Styrevognene bruger også samme ZWS som vores dobbeltdækkervogne. Så de ville sagtens kunne bruges samme med f.eks EA, som pt er i gang med at blive renoveret, bla. med nyt ZWS.

  • 0
  • 0

citat: »Der kommer til at køre 800-900 ekstra lastbiler ned over Femern Bælt. Det betyder, at vi får mere CO2 og mere trængsel på vejene i området omkring København,« siger Jan Wildau.

Spørgsmål: hvor kommer disse 800-900 ekstra lastbiler fra? De kommer vel ikke fordi der er åbnet en fast forbindelse ? Hvordan er den godsmængde blevet transporteret inden tunnellens åbning ?

Hvis det er transitkørsel mellem Sverige og Tyskland, vil den alligevel passere Københavns-området uanset.

Vi må da håbe på, at den faste forbindelse genererer så megen vækst i Tyskland og Sverige, at der skal køre 80 godstog om dagen på strækningen.

Det betyder nemlig, at der kommer gang i hjulene.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten