Ikea vil konkurrere med alle: Først solpaneler - nu cykler
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ikea vil konkurrere med alle: Først solpaneler - nu cykler

Ikea udvider nu for alvor sit sortiment til ikke kun at inkludere genstande til vores hjem. Fra august begynder den svenske gigant også at falbyde cykler.

SLADDA lyder navnet på cyklen, som er en hvid uni-sex model med aluminiumsstel. Den adskiller sig fra de fleste af vores tohjulede hjælpere ved at have remtræk i stedet for kæde.

I designverdenen har cyklen allerede fremkaldt begejstring. SLADDA vandt i kategorien bedste produktdesign i verdens største designkonkurrence Red Dot Design Award.

Selv hævder Ikea, at du ikke behøver grue for rust eller at bakse med olie, idet remtrækket kan køre 15.000 kilometer, uden de problemer opstår.

15.000 kilometer uden kvaler

Det internationale designhus Veryday står bag Ikea-cyklen, og – næppe overraskende – er Ikea’s designchef, Marcus Engman henrykt over udformningen.

»Hos Ikea laver vi ikke bare genstande, vi anvender design for at lave genstande bedre. Vi arbejder med det, vi kalder for demokratisk design, hvor vi holder øje med, at vores produkter har en god funktion, er formgivet lækkert og tåler at blive anvendt hver dag, samtidig med at de er miljømæssigt holdbare,« siger Marcus Engman.

Lamper, kødboller... og solceller

Den 9.april kunne Ing.dk også fortælle, at Ikea igen træder ind på markedet for solpaneler til privatkunder, og allerede i løbet af de kommende måneder bliver det muligt at købe solpaneler i flere af virksomhedens forretninger.

I første omgang lander solpanelerne i de engelske, hollandske og schweiziske Ikea-forretninger, og i løbet af 2016 og 2017 bliver tiltaget rullet ud i ni lande.

Ikea har tidligere solgt solpaneler fra den kinesiske producent Hanergy til private i virksomhedens britiske varehuse, men samarbejdet med Hanergy blev sidste år afbrudt.

Vil ikke selv producere solceller

Siden er der på forsøgsbasis blevet solgt solpaneler til Ikeas kunder i netop England, Holland og Schweiz, og det er succesen med det forsøg, der er grunden til, at salg af solpaneler nu bliver en fast del af Ikeas forretning i netop de lande.

Selvom samarbejdet med Hanergy er ophævet, skal Ikea dog ikke selv til at producere solpaneler, og det er heller ikke planen at indgå en samlet aftale med en enkelt leverandør, ligesom det var tilfældet med Hanergy. I stedet er virksomheden i gang med at etablere samarbejder med forskellige producenter, og det er planen, at arbejdet med at levere og installere solpanelerne skal i udbud på det enkelte marked.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ganske flot design. De havde også e-cykel til salg i udvalgte lande for et års tid siden, det må blive det næste.

  • 1
  • 0

Ja det har tit undret mig at remtræk ikke har vundet frem på cykel markedet noget før - mange nye remme, har nu om dage, næsten ligeså god holdbarhed udendørs som kæder :)

  • 1
  • 0

Ja det har tit undret mig at remtræk ikke har vundet frem på cykel markedet noget før - mange nye remme, har nu om dage, næsten ligeså god holdbarhed udendørs som kæder :)


For den almindelige gennemsnits cyklist (som mig) der ikke renser og olier sin kæde vil det være meget mere holdbart. Min kæde overlever ikke vinteren uanset hvor meget olie jeg pøser på den. Også det dyre skidt til 200kr, og nu er baghjulet helt brunt af rust og olie.
Se også hvor mange der køre rundt med en slap kæde. Remmen strækker sig ikke og skal ikke justeres.
Det bliver dejligt at slippe for

  • 2
  • 2

Jeg sagtens, at man kan køre 5.000 km, hvis kæden kommer i en lukket kasse. Min erfaring er, at man (selv med de bedste dæk) må regne med én punktering per 1000 km, så cyklen bliver alligevel langt fra vedligeholdelsesfri over 15.000 km.

Det ligner, at de har valgt en skivebremse foran. Har de meldt vægten ud?

  • 1
  • 0

Hvorfor er der ikke lys på cyklen? Er der heller ingen nav-dynamo? Jeg havde også forventet en bagagebærer. Det virker ikke som et praktisk Ikea produkt.

Hvordan bliver den leveret? Kommer den i en flad kasse, så den skal skrues sammen med unbrako-nøgle (insexnyckel) og en svensk-nøgle? ;-)

  • 3
  • 0
  • En tandrem har omtrent samme effekt tab som en kæde: 1-2%.
  • Tandrem og remhjul har nul vedligeholdelse.
  • Tandrem og remhjul koster 1/3 af kæder og tandhjul i løbet af 15.000km.
  • "Moderne" punkterfrie dæk klarerer 10-15.000km uden punkteringer og gennemslidning, men de er dobbelt så tunge (de har været på markedet i over 10 år).
  • Nogle syntes kædekasse er pænt andre gør ikke, det er helt sikkert en grund til at de ikke er særlig udbredte.
  • 2
  • 0

1: Den er hvid = ikke en farve, men passer til microbølgeovne og kummefrysere og blevet et statement for ugidelig stillingtagen, manglende livslyst og dødsyg modeefterløben.

2: Designet er grimt og ligner en kikset damecykel. Formentlig fordi det anses som det mest korrekte i en anti-seksuel verden som den Svenske.

3: Remtræk har eksisteret i årtier til cykler, men da der kun er ringe innovation og konkurrence på det Danske cykelmarked, står det pludseligt som en slags epokegørende nyhed, fordi det kommer fra IKEA.

Prøv at se på, hvad der er sket på det Amerikanske og Japanske marked, siden 1980'erne, hvor det døde lidt ud i Europa og særdeleshed Danmark.

  • 5
  • 6

Prøv at se på, hvad der er sket på det Amerikanske og Japanske marked, siden 1980'erne, hvor det døde lidt ud i Europa og særdeleshed Danmark.

Nu blev jeg nysgerrig, har du et par eksempler?

Kæden er i mine øjne en af de mest irriterende vedligeholdelsesting på en hverdagscykel. Den skal smøres, og bliver beskidt, og tandhjulene slides, og kæden bliver slap så baghjulet skal justeres og dermed også gearet hvis man har indvendigt gear. Altså det er jo ikke noget der tager lang tid at ordne, men det er lige at få det gjort.

  • 2
  • 0

Kæden er i mine øjne en af de mest irriterende vedligeholdelsesting på en hverdagscykel. Den skal smøres, og bliver beskidt, og tandhjulene slides, og kæden bliver slap så baghjulet skal justeres


HØRT!
F.eks til min mors cykel, ville det være en fryd af smide en rem på i stedet. Der er noget ved hendes cykel, som konstant gør at det aldrig rigtig køre godt - og lige præcis denne mekaniske del af alle maskiner, som hun ejer - genere hende allermest. Gad vide om man kan få et konverteringskit - eller det fylder måske for meget?

  • 1
  • 0

består i at teknologien nu flytter ned på helt almindeligt pris satte cykler. Bæltedrev har indtil nu kun været monteret på dyre cykler og uden gear.
Farvel olie smurte kæde. Det bliver selvfølgelig trist ikke at betale 3 gange så meget, og bruge maser af tid på vedligeholdes og rengøring. Lad os om 5 år åbne tråden igen og argumentere for genindførelsen af den olie smurte kæde på en cykel.
Det er jo så smart fordi.
1: ?
2: ?
3: ?
4: ?
5: ?

  • 3
  • 0

En tandrem har omtrent samme effekt tab som en kæde: 1-2%.

Ikke korrekt. Tandremmen har i cykelsammenhæng ca. 1/3 højere tab end en (ny og velsmurt) kæde. Tabet er forøvrigt helt anderledes da en stor del af tandremmens tab er uafhængigt af belastningen. Desuden kan den kun kombineres med fast eller indvendigt gear.

Med rem kan man ikke uden videre skifte gearing, cykelsmeden skal have utallige længder på lager, stellet skal kunne åbnes og remmen er meget følsom overfor opligning og småsten. Der er mange grunde til remmen ikke er det mest udbredte.

For en hverdags(dame)cykel hvor virkningsgrad prioriteres efter anvendelighed og pris er ovenstående næppe en ulempe og jeg er personligt tilhænger af remme til cykler med indvendigt gear og el-cykler i alle afskygninger.

  • 1
  • 0

I min verden er det nu nemmere at stramme en rem end en kæde - langt hurtigere at justere end remstrammer, end at pille et led af kæden :)

  • 0
  • 0

Revolutionen består i at teknologien nu flytter ned på helt almindeligt pris satte cykler. Bæltedrev har indtil nu kun været monteret på dyre cykler og uden gear.


Ikke korrekt, der findes allerede masser af bæltedrevne cykler med gear.
Canyon fx pt. 8 bæltedrevne modeller til priser fra 7.999,- til 17.599,- i deres Urban og Commuter serier, alle med Shimanos bedste og dyreste indvendige gear, Alfine med enten 8 eller 11 gear afhængig af model:

SHIMANO ALFINE, 8 gear:
URBAN 6.0 https://www.canyon.com/da/bikes/bike-detai...
URBAN 7.0 https://www.canyon.com/da/urban/urban/2016...
COMMUTER 4.0 https://www.canyon.com/da/urban/commuter/c...
COMMUTER 5.0 https://www.canyon.com/da/urban/commuter/c...
COMMUTER 7.0 https://www.canyon.com/da/urban/commuter/2...

SHIMANO ALFINE, 11 gear:
COMMUTER 6.0 https://www.canyon.com/da/urban/commuter/c...
COMMUTER BROOKS 150 https://www.canyon.com/da/urban/commuter/c...
COMMUTER 8.0 https://www.canyon.com/da/urban/commuter/c...

Der findes desuden mange andre cykelmærker med bæltedrenve modeller med invindeige gear på programmet.

  • 0
  • 0

Min nyeste cykel er den ringeste cykel, som jeg nogensinde har haft.
Tidligere kørte jeg med 28" stålstel efter engelske normer og uden gear.
Skiftet var til en 7 gears cykel med Al-stel.
(1) Cyklen kan "ikke styres", speciel ikke med vægt foran. Dette problem var helt ukendt fra alle mine tidligere cykler, Konstruktionsfejl !!!
(2) Gearet er det mest overflødige og generende udstyr, som jeg nogensinde har haft.
(Hvorfor skal cykler til kørsel i Danmark have gear ??? I Sverige har de bakker, som min ex sagde, så overlad gear-problemerne til svenskerne.)
(2a) Det tog næsten et år at få indstillet gearet, der skulle stå i en position ca. 35° fra den markerede.
(2b) Jeg kører konstant i 5.gear. Den eneste gang, hvor jeg har prøvet at skifte, gik den ud af gear, noget som jeg er panisk angst for.
(3) Man kan kun købe kvart-kædeskærme. Hverken halv-skærme eller lukkede hel-skærme var på markedet. Til slut måtte jeg omdanne en gammel brugt lukket helskærm (kan ikke fås fra ny mere).

(4) Styret var helt latterligt, det var alt for bredt og håndtagene strittede ud til siderne. Det tog mig et år at finde et styr, der var under 50 cm bredt og med bagudvendte håndtag.
At en rem skulle blive mindre slidt og blive mindre beskidt end en kæde forekommer mig det rene nonsens.

PRETEREA CENSEO:

Det burde være lovpligtigt, at alle danske cykler skal være udstyret med blinkende diodelygter, dag og nat samt hele året !!! (Uanset navdynamo).

Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 1
  • 12

Det burde være lovpligtigt, at alle danske cykler skal være udstyret med blinkende diodelygter, dag og nat samt hele året !!! (Uanset navdynamo).


Det burde nærmere forbydes at anvende blinkende lygter [og her er det ikke filmen jeg taler om].
De er allerede forbudt i Tyskland fordi undersøgelser har vist at det er meget sværere at bedømme, hvor langt en cyklist er væk når hans lygter blinker i stedet for at give et konstant lys.

  • 0
  • 3

At en rem skulle blive mindre slidt og blive mindre beskidt end en kæde forekommer mig det rene nonsens.


Selvfølgelig er det ikke nonsens, **langt'* fra endda. Det lyder som om du enten kun har prøvet at cykle med lukket kædeskærm eller kun hiver cyklen ud til en søndagstur i ny og næ i høj solskin og kun kører i pandekageflade områder som fx København (ingen brug for gear). Her i Århus er det bestem ikke sjovt at cykle uden gear, hvis man skal op af fx Mønsgade eller Randersvej.
Kæder skal smøres, og skidt klæber fast til smøremidlet så kæden lynhurtigt bliver snavset og buksebenet ligeså, hvis det komme i kontakt med kæden, eller det sprøjter fra kæden i vådt vejr.
En rem skal derimod aldrig smøres og tiltrækker derfor stort set ikke skidt. Den holder også meget længere end en kæde, især om vinteren, hvor kæder ruster på ingen tid på grund af vejsaltning meget fugtigt vejr.
Der findes dog en simpel og effektiv løsning på problem med beskidte kæder og dårlig holdbarhed, i hvert fald til cykler med indvendige gear. Løsningen er at anvende en lukket kædeskærm der dækker kæden hele vejen rundt og samtidig afskærmer den stort set fra snavs og nedbør. De findes på de fleste bedstefar/mor cykler. Det bevirker samtidig at kæden skal smøres langt sjældnere og holder meget længere end med åben kædeskærm eller slet ingen kædeskærm.
Har man udvendige gear er det dog ikke muligt at få en lukket kædeskærm. Man kan dog få en åben kædeskærm til udvendige gear, selv om det ikke ser særlig elegant ud da kæden flytter sig meget. Men omvendt så er det heller ikke muligt at anvende udvendige gear med remtræk.

(3) Man kan kun købe kvart-kædeskærme. Hverken halv-skærme eller lukkede hel-skærme var på markedet. Til slut måtte jeg omdanne en gammel brugt lukket helskærm (kan ikke fås fra ny mere).


Sikke noget sludder, man kan da sagtens købe lukkede kædeskærme endnu.
Her er det første link der dukkede op da jeg google lukket kædeskærm, de har flere modeller at vælge imellem: http://www.ecykelhandleren.dk/reservedele/...
Prøv også at søge på kædekasse, det bliver de tit kaldt, når der er tale om en lukket kædeskærm.
Jeg tjekkede også lige en anden cykelhandler, hvor jeg før har handlet, og her sælger de også lukkede kædeskærme: http://www.cykler.dk/spectra-lukket-kaedes...

  • 2
  • 0

inden i hidser jer alt for op i det røde felt, kig her hos gates (verdens største producent af belt's)
http://www.gatescarbondrive.com/

jeg har købt det til min cykel, (måtte skære den op og svejse den sammen) og det fungerer, tilmed hel lydløs og meget ren.

go' tur

  • 0
  • 0

Ja det er så vidt jeg ved gates der har leveret til alle cykel fabrikanterne, eller hvad ?
Har de patent på det, eller findes der andre producenter, nogen der ved.

Til Steen Ahrenkiel. trist du kom til at hælde olie på dit remtræk, så kan jeg godt forstå det sviner som en olie smurt kæde.

  • 0
  • 1

jeg har købt det til min cykel, (måtte skære den op og svejse den sammen) og det fungerer, tilmed hel lydløs og meget ren.


Hvordan har du svejset det sammen?

Dækproducenten Continental er også begyndt at lave remme til cykler: http://conti-drive-system.com
Jeg kan se at Canyon som jeg linkede til tidligere anvender CONTINENTAL CDS 1260 på deres billigste modeller og GATES CDN på deres dyreste modeller. Så Conti remme må være billigere end Gates remme.
Fra Canyon billederne ser det d til at Conti remmene har størrer takker end Gates og derfor færre takker per rem.

  • 0
  • 0

Ikke korrekt, der findes allerede masser af bæltedrevne cykler med gear.
Canyon fx pt. 8 bæltedrevne modeller til priser fra 7.999,- til 17.599,- i deres Urban og Commuter serier, alle med Shimanos bedste og dyreste indvendige gear, Alfine med enten 8 eller 11 gear afhængig af model:

Ja cykel udvikling er gået meget stærkt de sidste 3-4 år, man kan jo dårligt lukke komputeren ned så er der kommet en model. Dejligt at de remdrevne bliver billigere.
Der er dog langt fra 8.000 kr til 699 euro = 5.200kr som ikea vil have for deres.

  • 1
  • 0

Der er dog langt fra 8.000 kr til 699 euro = 5.200kr som ikea vil have for deres.


Der er også milevidt forskel i kvalitet på de to cykler og de komponenter der sidder på. Canyon er et high-ed mærke der henvender sig til et helt andet og meget mere kvalitetsbevidst kundesegment end Ikeas kundegruppe. Der findes nok andre lower-end mærker med rem der er billigere end Canyon.

Jeg kan godt lide idéen med rem i stedet for kæde, men jeg har ret dårlige erfaring med indvendige gear og foretrækker udvendige gear af flere årsager. Desværre er det umuligt at kombinere en rem med udvendige gear. For det første fordi der ingen skiftesystem findes og for det andet fordi remme ikke kan tåle et skævt træk modsat kæder.

  • 1
  • 0

Nogen gange er en kæde velsmurt for det meste ikke, så hvad er gennemsnittet for en alm. kæde?

Kan ikke se at tabet i en ubelastet tandrem har relevans, jeg antager at alle er nødt til at belaste drivlinjen på en cykel for at kunne køre på den. Det er tabet i en belastet rem vs. belastet gennemsnitlig smurt kæde der er interessant, og det er omtrent det samme.

Intet problem i at lave et stel der kan deles, findes i tusindvis. Og alle metalliske stel kan ombygges.

Tror godt de fleste kan tåle at vente et par dage på at cykelsmeden får den rigtige rem hjem når der går 5 år imellem udskiftning (hvis nogen sinde, mange rapporterer om over 25.000km på en rem).

Tandremme er IKKE følsom over for småsten og slid, jeg har kørt med en rem over 13.000km, året rundt og på alle underlag, man kan ikke engang se noget slid på den. En smule slid kan ses på remhjulene.

Der er mange grunde til at tandrem ikke er udbredt, men ingen af dine er brugbare.

  • 1
  • 0

(1) BLINKENDE LYGTER.

Specielt i bytrafik er blinkende cykellygter ca. 10 gange mere opmærksomheds-vækkende end konstant-lysende lygter. Også i dagslys, hvor der måske er mere brug for lygter på mørke/tågede/nedbørsrige dage, end der er om natten, er blinkende lygter langt mere tydelige.

(2) HELSKÆRM = LUKKET "KÆDEKASSE" ER ET MUST (FOR MIG).
Til gengæld har jeg stort set aldrig haft problemer med min kæde. Jeg har altid cyklet meget, hver dag i al slags vejr, herunder en del længere ture (op til 100 km på en dag).
Min nuværende cykel er købt 24/8-2010. Fra købstidspunktet og et år frem fandtes ingen halv- eller hel-skærme (lukkede kædekasser) på markedet, hverken på nettet, i butikker eller hos grossister. Man var simpelthen henvist til at "strippe" en ældre 28" cykel med stort tandhjul til pedalerne for en "kædekasse" i plast, hvorefter man måtte tilpasse denne med StormP-opfindelser for at anvende den til det meget mindre tandhjul på gearcyklen.

Det tog mig et år at gøre den indkøbte cykel køreklar, og jeg generede op mod 50 cykelbutikker med forespørgsler på dele, som de ikke kunne levere. –– Men det er nu snart 5 år siden, at jeg sluttede.

Med venlig hilsen - Steen Ahrenkiel.

  • 1
  • 5
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten