Ikea tilbagekalder cykler: Drivremmen springer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ikea tilbagekalder cykler: Drivremmen springer

Illustration: Ikea

Efter 11 rapporter om hændelser og to tilskadekomne, vælger Ikea nu at trække deres Sladda-cykel tilbage.

»Vi opfordrer alle kunder til at stoppe med at bruge cyklen øjeblikkeligt, da drivremmen kan springe,« skriver Ikea i en pressemeddelelse.

Det betyder, at danske købere kan levere cyklen tilbage til ethvert Ikea-varehus uden kvittering.

»I det her tilfælde må vi erkende, at vi ikke har kunnet skabe en cykel, der lever op til vores sikkerhedsstandard. Derfor trækker vi den tilbage.,« siger Rikke Andersen, pressemedarbejder hos Ikea Danmark.

Hun forklarer desuden, at det ikke har været muligt blot at udskifte remmen med den nuværende leverandør.

Sikkerhedsfejlen betyder, at Ikea ikke sælger cykler for tiden, men Rikke Andersen afviser ikke, at cykler kan komme tilbage på varehushylderne:

»Vi ved jo ikke, om der i fremtiden kommer nogle bedre, kreative løsninger,« konstaterer Rikke Andersen.

Forsvandt fra hjemmesiden

Fans af cyklen opdagede allerede i marts, at cyklen forsvandt fra Ikeas hjemmesider – og det kunne godt hænge sammen med, at Ikea i dag vælger at kalde cyklen tilbage.

Rikke Andersen forklarer, at når der sker denne slags hændelser, rapporterer kundeservice tilbage til afdelingen med design og produktudvikling. Her overvåges alle rapporter og det vurderes om et produkt skal salgsstoppes, mens en sag undersøges.

»Baseret på rapporterne undersøges produktet og sikkerhedstestes igen. Det kan handle om et enkeltstående tilfælde eller muligvis, at varen ikke er samlet korrekt,« siger hun.

Det var dog ikke tilfældet med Sladda, som nu tilbagekaldes.

Ikea udviklede Sladda-cyklen som et bæredygtigt transportmiddel for købere verden over.

»Men da vi ikke mener, at cyklen overholder vores stramme krav til sikkerhed, opfordrer vi derfor alle kunder til at komme retur med deres Sladda-cykel,« skriver Ikea i sin meddelelse.

Emner : cykler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Gad vide, hvor mange “ hændelser” og tilskadekomne, der har været med cykler, hvor kæden er sprunget eller hoppet af i samme periode, som IKEA har omtalt 11 hændelser og 2 tilskadekomne med remtrækket?

Netop uheld med kæder, der hopper af er slemme på cykler med fodbremser, og jeg kender flere eksempler, der er resulteret i hoved og tandskader.
Jeg var meget tæt på at have købt en cykel med remtræk, netop for at undgå bøvlet med kæder, der ruster, hvis de ikke bliver smurt, sviner, hvis de bliver smurt og under alle omstændigheder bliver for slappe ved slid.

Træls, at IKEA ikke havde den rigtige rem. Måske skulle se tjekke med Harley-Davidson, der benyttede remtræk til flere modeller. Ved ikke om de stadig gør det.

Måske skulle de bare tjekke med Batavus..... eller Cube...... eller andre.

  • 4
  • 1

Det er vist mere et spørgsmål om remmens kvalitet.

Helt enig.

Jeg har anvendt tandremme i servostyringer, som har været i daglig drift i over 20 år med en præcision på bedre end 0,01 mm vha. lineære encodere.

Selv drivhjulene var af plastic for at nedbringe inertimomentet i forhold til f.eks. aluminiumshjul eller oh skræk - stål. Havde forventet en vis slidtage, men selv efter de mange års daglig drift, var der stort set intet at spore.

Når man påtænker, at tandremme i biler, udover stødvise momenter, ofte virker under høje temperaturer, er det nærliggende at antage, at Ikea har benyttet underlødige tandremme (lødige har som regel et solidt stålwire indlæg), for at presse prisen i bund.

Jeg skifter tandrem på min bil for hver 90.000 km - der er nok ikke ret mange der har samme serviceinterval på en cykel.

Tja. Jeg har haft min racercykel - oh skræk - i 44 år uden at skifte kæde, og den har senest været misbrugt til at cykle i Hareskoven og rundt om Bagsværd sø.

De første modeller af min nuværende bil havde tandremme, de seneste seneste modeller har kæder, så udskiftningsintervallet ifølge servicemanualen er øget fra 100.000 til 200.000+ km.

Kort sagt: begge dele er ok, bare kvaliteten er i orden - og jeg ville persoligt foretrække tandrem.

  • 3
  • 0

Tandremmen på IKEA's cykler er en Conti Synchrochain Carbon fra Continental ContiTech der sælges under navnet "Continental Bicycle Systems" De er lavet af polyurethan med cabonwire.

Det er svært at sige hvad problemet er, men det er de kraftigste tandremme som Conti producerer, og kraftigere end dem der bruges i biler.

Info om remmen: https://www.contitech.de/en-GL/Solutions/P...

  • 5
  • 0

Netop uheld med kæder, der hopper af er slemme på cykler med fodbremser, og jeg kender flere eksempler, der er resulteret i hoved og tandskader.

Af samme grund er det et også lovkrav, at en cykel er udstyret med mindst to uafhængige bremsesystemer, der virker på henholdsvis for- og baghjul. Med mindre cyklen er fra før 1. januar 1998. Jvf. Bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr m.v., kapitel 5, § 7. Forsikringsselskaberne er i deres gode ret til, at afvise sådanne personskader.

  • 3
  • 0

Det kan måske være et dårligt batch IKEA har købt. Men jeg ville ikke levere min cykel tilbage pga. sådan en bagatel, en ny tandrem kan fås fra omkring 300 kr., og kan skiftes på under 5 min. Jeg har gode erfaringer med Gates Carbon Drive produkter, som også er leverandør af tandremme til de Københavnske bycykler.

  • 2
  • 0

Jeg skifter tandrem på min bil for hver 90.000 km - der er nok ikke ret mange der har samme serviceinterval på en cykel.

Som reference siger det nærmest intet. Uanset hvad der trækker knasterne på en motor sidder det beskyttet (smurt når kæde). Kendt miljø og belastning er forudsætning for levetid ved begge løsninger. På en cykel hvor remmen/kæden sidder helt frit er der mange faktorer der kan påvirke levetiden (uv, skader, overlast, kemi..). Kæden er fantastisk i sin forudsigelighed - restlevetiden kan med stor sikker måles på længden. Tandremme viser giver nærmest ingen varsel.

Min bil har kæde. Den skal inspiceres ved 200.000km. Er den slidt ved det kunne høres som støj inden den fejler. I modsætning til en rem.

Jeg foretrækker tandremmen over kæden når der er helt styr på driftsbetingelserne. Også på bilen, for der kan remmen være problem og støjfri. Men rem på en cykel er et modefænomen/pop og en på næsten alle parametre dårligere løsning.

  • 5
  • 0

Det kan måske være et dårligt batch IKEA har købt.


Ja det er sært. På motorcykler der skal overføre mange flere kW, er det ikke noget problem

Bæltet kræver ingen eller kun få justeringer (afhængig af producent), og et bælte har typisk en levetid på 40.000–60.000 km – tallene for vedligehold og udskiftning findes i køretøjets instruktionsbog. Ulempen ved bæltetræk er, at det kan være sårbart over for fremmedlegemer som småsten eller lignende, og det er eksempelvis ikke velegnet til offroad.

  • 1
  • 1

Tandremme bevæger i hele levetiden knastakslerne mere præcist. Desværre er noge motorer konstrueret sådan, at springer tandremmen, så kan de ødelægge ventilerne.

Kæder bliver slidte og knastakslerne bevæger sig mere og mere upræcist (slør). Kæder springer praktisk taget aldrig.

Tandrem versus kæder på motorer er ligegyldigt for cykler, men en tandrem på en cykel bør aldrig springe.

  • 2
  • 0

Tja. Jeg har haft min racercykel - oh skræk - i 44 år uden at skifte kæde, og den har senest været misbrugt til at cykle i Hareskoven og rundt om Bagsværd sø.


Det lyder på grænsen til urealistisk....
Vores datter kører cykelløb og kører måske 3-400 km om ugen og har på godt et år slidt en kæde og krans og den smøres stort set hver dag.
Jeg er godt klar over du næppe har kørt 300 km om ugen i 44 år, men det er stadig mange år.
Kæde og specielt klingerne men også kransen holder næppe så mange år.
Hvor lang er et led på den nu ?
På en ny kæde er et led 1".

  • 2
  • 0

Da jeg googlede cyklen fandt jeg en blog med et fjols, der brugte 1½time på at samle cyklen forkert, bl.a. havde han vendt styret om.

Jeg er overbevist om at alle sprængte drivremme skyldes fejlmontering og justering, måske kombineret med mishandling og forstærket af den vanartede erstatningsret i USA.

De rasende dyre københavnske bycykler benytter samme tandrem.

  • 1
  • 0

På biler med kædetrukne knastaksler holder kæden stort set bilens livstid... den er så en hel del kraftigere end end en cykelkæde.

Ja det er ihvertfald sådan de oftest er designet. Men det hjælper så heller ikke når en underleverandør levere for ringe kvalitet. F.eks PSA har haft problemer med at deres knastkæder blev for lange. Vi var ude for det med en 2007 1.6HDI der efter 3,5år og ~80000km var ved at spise topstykket.

Men tilbage til cykler med rem træk - Der er producenter der har haft det på markedet i nogle år. F.eks Gates der har haft 10års jubilæum på deres "Carbon Drive System" Det anvendes på mange standard cykler men det er ikke billigt ....

  • 0
  • 0

Jeg skrev:

Tja. Jeg har haft min racercykel - oh skræk - i 44 år uden at skifte kæde, og den har senest været misbrugt til at cykle i Hareskoven og rundt om Bagsværd sø

Christian Islev-Andresen responderede:

Det lyder på grænsen til urealistisk....

Det er ikke desto mindre tilfældet. Jeg har opslidt adskillige dæk. I en lang årrække cyklede jeg fra min bopæl i indre by til mit arbejde Hareskovby, når vejret tillod det. Senere flyttede jeg til Hareskovby og cyklede som nævnt gennem Hareskoven og rundt om Bagsværd sø for motionens skyld.

Jeg har aldrig bekymret mig særligt om kæden, men har ca. en gang om året, måske hvert andet år, vasket den i petroleum og efterfølgende smurt den.

Kæde og specielt klingerne men også kransen holder næppe så mange år.

Det skal jeg ikke gøre mig klog på, men jeg kan blot konstatere, at begge dele her 44 år senere fungerer upåklageligt.

Hvor lang er et led på den nu ?
På en ny kæde er et led 1".

Jeg aner det ikke, og det har aldrig bekymret mig - som nævnt kører jeg på original kæde.

  • 0
  • 0

jo Harley bruger tandremme i stor stil. Man siger hvis at modstanden i en tandrem er mindre end i en kæde-MEN de er dyre og på en Harley skal man have bagsvingeren af for at skifte rem. Det er ikke så smart hvis man står på stepperne i Mongoliet så ville det være nemmere at hive et par kædesamlere frem og være kørende igen.
Ps- hvis man er en af dem der kører i Mongoliet kører man ikke Harley.
ved i hvorfor Harley kørere altid kører nogen stykker sammen ( så kan de hjælpes ad med at rejse den op hvis de vælter ;-)

  • 1
  • 0

Så er det imponerende, intet mindre.

Kæden har som nævn aldrig bekymret mig. Sadlen er skiftet en enkelt gang.

Det største problem var og er, at fælgene er af rustfrit stål, hvorfor bremseevnen i regnvejr er mangelfulde, for nu at udtrykke det mildt.

Med hidtil har jeg overlevet :-)

  • 0
  • 0

Normalt, hvis man benytter en kæde til at styre knastakslen, så behøver man ikke skifte noget som helst, så hvem der fandt ud af at en blød rem - som skal skiftes med jævne intervaller, ville være en god idé, får stå hen i det uvisse? Og at benytte Harley Davidson som eksempel, en motorcykel som stadig benytter en kæmpemotor, med et ganske ordinært og gammeldags ventilstyrings system, mange år efter at alle andre er gået over have knastakslen liggende ved og over ventilerne - til at trække den 400 kilos "motorcykel" adstadigt frem ad landevejen, må nok siges at være søgt? Jeg ejer selv en cykel med tandrem - og det er ingen god idé!

  • 0
  • 0

Jeg læste på et tidspunkt noget om det. Syntes at kunne huske at det var vigtigt hvordan man pakkede den ud, og det blev også påpeget at det vigtigt at kædelinjen var meget præcis. Tandhjulene lige over for hinanden.

  • 0
  • 0