Igen-igen: Apple spænder ben for uafhængige reparationer

8. august 2019 kl. 15:5860
Igen-igen: Apple spænder ben for uafhængige reparationer
Hvis du selv begiver dig ud i at skifte batteri på en nyere iPhone, fx den her model XS, kan du miste oversigten over batteriets tilstand, hvis batteriet sker på et uafhængigt værksted. Illustration: Apple.
Nyere iPhone-batterier kan angiveligt ikke længere skiftes af uafhængige reparatører, men kun af autoriserede Apple-forhandlere. Ellers mister iPhone-brugeren adgangen til information om batteriets tilstand.
Artiklen er ældre end 30 dage

Er du ejer af en nyere iPhone med et ødelagt batteri, så skal du spidse ører. For hvis du har planer om at udskifte batteriet hos et uautoriseret værksted, så risikerer du at få notifikationer om fejl, når du tænder for skærmen igen, også selvom det nye batteri er et originalt Apple-batteri.

Sådan lyder det fra flere medier og elektronik-communities.

Fænomenet blev første gang opdaget af Youtube-makeren Justin Ashford, der driver kanalen The Art of Repair.

I en 20 minutter lang video, som er publiceret torsdag i denne uge, viser han, hvordan en iPhone efter et batteriskift pludselig melder om batteriproblemer og ikke længere viser batteriets status. Fænomenet skal omfatte iPhone XR, XS og XS Max, som er de nyeste iPhone-modeller.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Fejlmeldingen dukker op, selvom det nye batteri er et originalt Apple-batteri og altså ikke et kopi-produkt.

Senere har community-siden Ifixit gentaget forsøget med samme resultat for alle tre modeller

Det betyder, at man kun kan få skiftet batteri uden fejlmeldinger, hvis skiftet er foretaget hos en autoriseret Apple-forhandler, som kan verificere batteriskiftet.

Funktionen kan sammenlignes med olie-lampen i en bil, som kun kan nulstilles af en autoriseret værksted.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Læs også: Forsker var en tur på genbrugspladsen: Umuligt at reparere moderne støvsugere

Batteriets tilstand forsvinder

Apple kan lave øvelsen, fordi der sidder en lille microcontroller med det mundrette navn Single-Cell Li-Ion Battery Fuel Gauge for Battery Pack Integration. Den chip er produceret af Texas Instruments og sidder på selve batteriet, som indsamler oplysninger om batteriets tilstand, fx kapacitet, temperatur, og hvornår batteriet løber tør for strøm.

På microcontrolleren er der en autentifikationsnøgle, som skal parres med selve telefonens logic board, som svarer til et motherboard i en bærbar computer. Hvis det ikke sker, dukker notifikationen op i telefonens indstillinger, og du har ikke længere adgang til at se batteriets tilstand i indstillingerne.

Sådan ser notifikationen ud, hvis en iPhone-ejer selv skifter batteriet ud og ikke får godkendt skiftet hos en autoriseret Apple-forhandler. Illustration: The Art of Repair.

Ifølge Justin Ashford har batteri-controlleren fra Texas Instruments længe været en del af iPhones, men uden at være aktiveret. Det er den så nu, og derfor skal man bruge den nødvendige Apple-software, som kun autoriserede forhandlere har adgang til, for at parre det nye batteri med telefonens logic board.

Ifølge Ifixit er det teknisk muligt at fjerne microcontroller-chippen fra det originale batteri og lodde det fast på det nye batteri. Det er dog ikke en helt nem opgave, og man burde slet ikke have loddekolben frem ved et simpelt batteriskift.

Remote video URL

Påvirker ikke selve batteriet

Står du pludselig en dag med service-notifikationen på din iPhone, skal du dog umiddelbart ikke frygte for batteriets levetid. Selve batteriet skulle ifølge Justin Ashford og ifixit ikke være påvirket.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Du kan bare ikke se, hvornår batteriet optimalt bør udskiftes, ligesom det kan give anledning til en del forvirring hos iPhone-ejerne, hvis de ikke er opmærksomme på den nye batteribegrænsning og derfor går i gang med løse problemet og evt. får skiftet batteriet to gange.

Læs også: Apple dropper datacenter-planer i Aabenraa

Endnu en begrænsning

Det er ikke første gang, Apple forsøger at låse reparationer til autoriserede Apple-forhandlere. Tilbage i 2016 opstod fejl 53, hvis en ejer havde udskiftet skærmen og derfor også touch ID-funktionen på et uautoriseret værksted. Det fik telefonen til at gå i sort.

Senere udsendte Apple en opdatering, så styresystemet ikke blev låst. Touch ID kan dog stadig ikke bruges. Med iOS-opdatering 13 i 2018 blev True Tone-funktioner og autobrightness slået fra, hvis skærmen var skiftet ud, selvom det var med en original Apple-skærm.

Det nye skridt fra Apple viser ifølge iFixit, at begrænsningerne ikke er indført af sikkerhedsmæssige årsager eller for at sikre den bedste ydeevne.

»Det her adfærdsmønster beviser endnu en gang, at Apple er ude på at stoppe alle former for reparationer udført af andre end Apple selv. Virksomheden hævder, at brug af tredjepartskomponenter kan kompromitere integriteten af en iPhones funktionalitet. Men når originale Apple-dele har det samme problem, så bliver det tydeligt, at det ikke handler om tredjepartskomponenter overhovedet,« skriver ifixit og fortsætter kritikken af Apple:

»Du har købt det, du ejer det, og så skal du også være i stand til at fikse det. Det er simpelt. At parre batterier med iPhones er en grov overreaktion. Det er et eksempel på, at du køber et produkt og så ikke er i stand til at udnytte det fuldt ud. Det er som at leje en bil, men hvor du betaler fuld pris for den,« skriver Ifixit.

Læs også: Apple erkender batteriproblemer og udskifter kunders iPhone-batterier

Reparationer deler vandene

Smartphones, køleskabe og støvsugere. Det har i årevis været et klassisk sværdslag mellem forbrugerorganisationer på den ene side – f.eks. den europæiske reparations- og makerbevægelse, der ønsker sig bedre muligheder for at reparere elektronik – og så elektronik-industrien på den anden side.

Senest har EU-Kommissionen med en revision af det såkaldte Ecodesign-direktiv lagt op til, at det skal være nemmere for forbrugere at få repareret deres elektronikprodukter hos uafhængige værksteder eller i de reparationscafeer, der dukker op landet over, hvor frivillige står klar til at reparere ødelagte kaffemaskiner og brødristere.

Fremover bliver det et lovkrav, at elektronikproducenter, der fremstiller køleskabe, vaskemaskiner, frysere og opvaskemaskiner, at dele manualer og dokumentation om reparation og vedligehold med værksteder. Mindre elektronik, eksempelvis smartphones, er dog ikke omfattet af de nye opdateringer.

Læs også: Nu skal det være nemmere selv at reparere sine hvidevarer

60 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
60
15. august 2019 kl. 14:19

"harddisken" er så også loddet på dette board og apple er de eneste som kan trække data ud fra det gamle board, så apple har virkeligt klemmet om nosserne på de stakkels kunder som må betale MANGE penge i løsesum for deres data og for at få deres maskine fikset.

Apple udfører IKKE datarecovery. Alt hvad der ligger på telefonen er mistet.

Ca 88 % af verdens telefoner er Android, så når man læser, at Android er svær at bruge så skal man nok kigge på sig selv ..

Apple må stoppes, for denne skadelige udvikling gavner ingen udover Apples pengekasse! Det skal være muligt, at reparere sine produkter!

59
12. august 2019 kl. 22:54

Der er en god chance for at det er en OEM skærm du har fået. Kina har et kæmpe marked for OEM dele der bliver smuglet ud af fabrikkerne.

57
12. august 2019 kl. 09:53

Det er i mine øjne latterligt at give 7000-10000 kr for en ny telefon, også selvom den har en supergod skærm osv.

Men man står med 3 børn der elsker iphone + en kone der også gør det. og man selv synes Apples setup, betjeneing osv er lidt bedre end Samsung m.m. og har opkoblet Ipad, apple tv så det spiller sammen med iphone - Ja så må man "nøjes" og vi har så alle en Iphone igennem yousee, hvor man pt, med de rabatter og opsparing m.m. kan, kan få en spritny iphone 7 for 1800 kr og det til et abb. der koster 149 i måneden med fri yousee musik, frr tale, sms, mms + 30 gb hvoraf 10 GB er i EU

Og ser man på benchmark for Iphone 7 er den ikke meget langsommere en f.eks I8 og IX med mindre man skal køre hardcore gaming.

https://www.antutu.com/en/ranking/ios1.htm

Så 90% af brugerne vil ikke mærke en hastighedsforskel på Iphone 7 vs topmodellerne.

Sådan kan man komme udenom Apple´s latterlige prispolitik og få en fin model uden at betale et latterlig høj pris.

56
11. august 2019 kl. 10:25

Man kunne indføre den regel at hvis ikke en reparation kan udføres af et uafhængigt værksted, så skal leverandøren eller hans autoriserede værksted udføre den gratis. Så skal de nok holde op med den slags julenumre.

Man burde lave en lov der hed at ingen fabrikant kan få lov at sælge et produkt i EU, uden at de har offentliggjort fuld schematic og uden at de vil sælge reservedele til uafhængige reperatører til en realistisk pris.

Har man chips som er programmeret, så skal disse chips leveres programmeret så de vil virke i det produkt de er købt til.

55
11. august 2019 kl. 10:23

@Mathias Markussen selvdestruerende var måske et stærkt ord, men det er tæt på. De nyere MacBooks kommer med en t2 chip på boardet, og hvis ikke du får skiftet den hos apple, vil din computer ikke komme til at fungere igen, da den indeholder specifik kode til et specifikt kort, så en model magen til som donor vil ikke engang være godt nok.(igen, de skifter dit login board i stedet for en enkelt chip)

Det har Louis Rossmann også lavet en video om.

Han vil gerne reparere din macbook til en fornuftig pris, men apple vil ikke sælge disse chips til ham. Han har så indtil nu, kunnet reparere disse boards ved at tage chippen fra et board som er kaput men hvor denne chip virker, men med nyeste generation er det ikke muligt da hver chip er kodet til den specifikke maskine, så selvom han flytter en fungerende chip så vil maskinen ikke virke.

Der er INGEN, sikkerhedsmæssige eller andre logiske forklaringer på hvorfor apple gør dette, så der er KUN forklaringen at de ikke ønsker at nogen andre end dem selv skal kunne reparere maskinerne og apple's egne teknikere er oftest u-uddannede modul-udskiftere som kun kan skifte dyre moduler og ikke reparere disse så en reparation af en mac vil så koste ca. det samme som en ny maskine.

"harddisken" er så også loddet på dette board og apple er de eneste som kan trække data ud fra det gamle board, så apple har virkeligt klemmet om nosserne på de stakkels kunder som må betale MANGE penge i løsesum for deres data og for at få deres maskine fikset.

Det eneste der er at sige til apple's forsvar er at så længe folk er dumme nok til ikke at droppe et firma med disse politiker, så længe vil folk selv bede om den slags.

54
10. august 2019 kl. 21:51

@Mathias Markussen selvdestruerende var måske et stærkt ord, men det er tæt på. De nyere MacBooks kommer med en t2 chip på boardet, og hvis ikke du får skiftet den hos apple, vil din computer ikke komme til at fungere igen, da den indeholder specifik kode til et specifikt kort, så en model magen til som donor vil ikke engang være godt nok.(igen, de skifter dit login board i stedet for en enkelt chip)

https://www.extremetech.com/computing/280501-apple-confirms-t2-chip-can-brick-macs-after-third-party-repairs

53
10. august 2019 kl. 21:18

Man kunne indføre den regel at hvis ikke en reparation kan udføres af et uafhængigt værksted, så skal leverandøren eller hans autoriserede værksted udføre den gratis. Så skal de nok holde op med den slags julenumre.

52
10. august 2019 kl. 17:16

Ja, jeg sammenligner de to topmodeller (flagskibene) fra henholdsvis Apple og Huawei fra deres basis pris. Om en telefon har 16 GB eller 64 GB flash gør det vel hverken mere eller mindre et flagskib.</p>
<p>Hvis vi skulle sammenligne to smartwatches fra Samsung og Apple, skulle jeg så vælge den dyreste model med 18K guld?</p>
<p>Og ja, du kan muligvis roote, installere bootloadere og hvad ved jeg - men det er jo helt urealistisk for langt de fleste mennesker.

Men det fede ved android og det som mange ved og benytter sig af er jo netop at man IKKE behøver købe en ekstremt dyr telefon.

Selv de billigere telefoner er jo riiiiiigeligt for langt de fleste almindelige brugere og selv de billigere telefoner får jo også opdateringer til styresystem, normalt i et par år og derefter sikkerhedsopdateringer.

Det kræver bare at man ved hvad man skal købe.

Det er jo så også en fordel at google og android telefon fabrikanter ikke (mig bekendt) bevidst sløver telefonerne ned når der kommer nye software versioner, ligesom apple er blevet snuppet i at gøre.

En 3 år gammel android bør være lige så hurtig som den dag den forlod fabrikken, i modsætning til apple telefoner.

51
10. august 2019 kl. 16:54

Så du tager altså en af de dyre Huawei's og sammenligner med den billigste iphone fra den tid.

Ja, jeg sammenligner de to topmodeller (flagskibene) fra henholdsvis Apple og Huawei fra deres basis pris. Om en telefon har 16 GB eller 64 GB flash gør det vel hverken mere eller mindre et flagskib.

Hvis vi skulle sammenligne to smartwatches fra Samsung og Apple, skulle jeg så vælge den dyreste model med 18K guld?

Og ja, du kan muligvis roote, installere bootloadere og hvad ved jeg - men det er jo helt urealistisk for langt de fleste mennesker.

50
10. august 2019 kl. 16:31

Er du seriøs? Det du kommenterer på, var et svar på en kommentar om miljø? Ja lad os da endelig producere ENDNU flere telefoner!

Det må vel være politikerne som definerer hvad de gerne vil med hensyn til miljø og hvis de mener at telefoner skal holde mere end 2 år, så må de vel lovgive om at producenter som, f.eks vil sælge telefoner i EU, har en forpligtigelse til at opdatere softwaren i X år.

Og gentag gerne lige dit flotte regnestykke med disse tal:

Huawei Mate 8 solgt i Marts 2016 til en vejledende pris af 4.599 kr. Apple iPhone 6S solgt i Oktober 2015 til en vejledende pris af 5.799 kr.

Så du tager altså en af de dyre Huawei's og sammenligner med den billigste iphone fra den tid.

Ja så er det jo nemt at få det til at virke forrykt.

Konens Huawei P10 lite kostede 1500 i indkøb og dengang kostede den dyreste Iphone vel over 10.000 Kr. så prøv lige at lave regnestykket 10.000/1500

Android Oreo (v8.0) (der snart er 2 år gammel), er gjort tilgængelig til Mate 8, så fra enheden kunne købes i Danmark til sidste software opdatering, er altså 1 år og 5 måneder.
Og hvis man læser dette svar på en Huawei support tråd, ja så var selv dén opdatering ikke planlagt:

SOFTWARE opdatering....Tja måske, nu er android jo sådan skruet sammen at man sagtens kan opdatere sikkerheden uden at opdatere softwaren.

Altså lidt ligesom din computer godt kan køre en ældre version af windows og være sikker fordi der kommer sikkerhedsopdateringer.

Min egen mobil som jeg købte for over 3 år siden kører android 9 som fabrikanten har frigivet og for et par dage siden kom de så med august sikkerhedsopdateringen til min mobil, så der findes altså fabrikanter som tager deres kunder seriøst.

Men det fede ved android er jo så at er man bare en smule teknisk anlagt, så kan man lægge en nyere version på selv.

Min tablet blev i sin tid leveret med android 4.4 og fik opdatering fra Samsung til 5.1 hvorefter de så droppede support.

Idag kører den også android 9 med juni sikkerhedsopdatering mener jeg det er.

Havde det været en ipad så havde jeg været på røveren når den blev obsolete for så kunne den ikke opdateres mere.

49
10. august 2019 kl. 16:17

Eller "Skal vi tælle hvor mange telefoner fra Huawei man kan købe for de samme penge".

Er du seriøs? Det du kommenterer på, var et svar på en kommentar om miljø? Ja lad os da endelig producere ENDNU flere telefoner!

Og gentag gerne lige dit flotte regnestykke med disse tal:

Huawei Mate 8 solgt i Marts 2016 til en vejledende pris af 4.599 kr. Apple iPhone 6S solgt i Oktober 2015 til en vejledende pris af 5.799 kr.

Android Oreo (v8.0) (der snart er 2 år gammel), er gjort tilgængelig til Mate 8, så fra enheden kunne købes i Danmark til sidste software opdatering, er altså 1 år og 5 måneder.Og hvis man læser dette svar på en Huawei support tråd, ja så var selv dén opdatering ikke planlagt:

Regarding your question, I can inform you that the Mate 8 is not scheduled to receive the Android Oreo update. From the Mate series, only the Mate 9 can receive it at the moment. Since the Mate 8 is a pretty old device and no longer in production, at the best it only receives the Android 7/EMUI 5 update.

Og lige for at opfriske, så står iPhone 6S til at modtage som minimum iOS 13, som udkommer til September, hvilket har betydet opdateringer i 4 år.

48
10. august 2019 kl. 14:49

Det er et generelt problem, at man kan købe en ret dyr dims og kan enten kun få den serviceret hos en meget dyr forhandler - hvis firmaet ikke helt har droppet service eller kræver at man sender den til udlandet og venter rigtig længe.

Når vi snakker Apple er det bare meget tydeligt fordi de er så populære at der er mange der bruger ressourcer på at lære at servicere dem uofficielt.

Alle produkter burde laves så de er mulige at servicere, men det bliver oftere ofret til fordel for at lave produkterne mindre eller spare produktionsomkostninger. Men så er der eksempler som her, hvor eneste formål er at låse folk til producentens serviceprogram - eller skubbe folk i retning af at smide ud og købe nyt. I nogle tilfælde virker en dims kun med producentens cloud service, selvom de kunne give mulighed for at pege den et andet sted hen og offentliggøre den nødvendige API (som de helt sikkert har dokumenteret internt). Men nej.

Det er noget svineri overfor forbrugerene, for miljøet og burde ikke være tilladt.

46
10. august 2019 kl. 12:58

Det samme med min nuværende bil: hold knap XX inde mens du sætter tænding på bilen i min 10sec, så er advarslen væk.

Jeg har faktisk kun haft 2 typer biler.

  1. Biler uden olieskift indikator
  2. Biler hvor jeg via en simpel metode kan nulstille timeren/tælleren selv.

Simpel metode = Hold en knap inde og sæt tænding på.

I vores nyeste er der direkte et menupunkt hvor der står "Resternede olie-liv" eller noget lignende og der skal man sådan set bare trykke på enden af armen i 5 sekunder og så spørger den "Vil du nulstille tælleren" og så skal man bekræfte ved at trykke een gang mere på knappen.

45
10. august 2019 kl. 12:47

Det er sjældent at man hører skidt fra folk der har skiftet fra én dyr model til en anden. Det er klart at man får noget for pengene når man spenderer. Jeg anbefaler altid folk at gå efter en tidligere topmodel frem for en nuværende budgetmodel, hvis de ikke er villige til (eller i det hele taget har mulighed for) at trække den store pengepung frem)

Tror nu mere det er cross platform skifte som gør det.

Nu VED vi jo ikke hvad det er med betjeningen som irriterer, men selve betjeningen af en billig Samsung og en dyr Samsung er nu ikke så forskellig.

Samsung sælger jo telefoner som er ligeså hjernedødt "overpriced" som Apple og jeg tvivler på at vedkommende der havde købt en A40 og peb over betjeningen ville have pebet mindre, hvis han havde købt en 10.000 Kr. samsung telefon for som sagt...Betjeningen er nogenlunde den samme på både den billige og den dyre samsung.

44
10. august 2019 kl. 12:06

Tja det er mere af samme skuffe. Lås Telefonen til kun at virke med Apple software, og aktivt forhindre forbrugeren i at overføre ting frit mellem telefon og pc.

43
10. august 2019 kl. 12:03

I en af Apples mobilmodeller var batteriet limet fast, så det var umuligt at udskifte. I min verden er den slags kriminelt.

Det er "limet" fast i alle dem jeg kender - med en stærk klæbefilm. Men kan faktisk ret nemt fjernes. Hvilken model tænker du specifikt på ?

Når det er sagt, er det bare et sølle træk af Apple, når de gør det "umuligt" at skifte batteri. Men, jeg har måske en smule forståelse for at man ønsker kontrol med at det batteri der monteres overholder visse krav, men så må Apple komme ind i kampen og levere originale reservedele til 3de part.

Det du bliver udsat for i en Apple butik er ofte ret sølle - jeg har en Iphone7, tabte den på natbordet en Lørdag morgen - og kunne høre det ikke var godt - ingen synlig skade, men så kun noget farvet flimmer og så sort.....

Var i Kina, men tog Metroen til en rigtig Apple store, og de skulle have ca, 1400RMB ( samme som DKK ) for en ny skærm, men de var ret overbeviste om at den nok ikke kunne laves...... Og - det ville tage 7 dage, skulle sendes ind, alle data ville blive slettet etc....

OK - det blev et nej.

Fandt så en shop i lokalområdet, diagnositceret på 10 min - skærm død. Jeg kunne vælge mellem "OEM" og "copy" skærm, hhv. 670 og 400RMB - jeg valgte "OEM" - 30 minutter senere gik jeg hjem med en fungerende telefon.... Og det er snart 9mdr. siden, jeg er sikker på at skærmen er en kopi, men jeg kan simpelthen ikke se forskel - selv da telefonen var åben, var den visuelt som den originale...

Jeg kan virkelig IKKE lide at Apple blokerer den slags reparationer, det er MIN telefon, det er min egen risiko at gøre med den som jeg vil.

41
10. august 2019 kl. 07:38

Det er lidt langt at forklare og jeg ved ikke om det stadig er et problem. Eksempel:

Lav en 200 sangs playliste på din stationære pc. Du hører musik i stuen på en bærbar eller lignende der er forbundet til musik anlæget og kommer i tanke om en sang. Når du forbinder telefonen til bærbaren, har du ikke de 200 andre sange ligende på bærbaren og Itunes blokkerer for sync af den ene sang. Du får valget om du vil lade vær med at sync eller slette de 200 sange og sync den ene nye sang in på telefonen. Du kan også manuelt lave din playliste fra bunden igen på bærbaren, så tillader Itunes at overføre den ene nye sang. Man kan ikke tilbageføre musikken fra ipod lager den bruger til at afspille fra, men man kan bruge dens resterende plads som et normalt USB pen lager. Jeg overførte så musikken dobbelt, så jeg kunne overføre de 200 sange til bærbaren og lave en playliste itunes, som var ens med den på den stationære pc, hvorefter Itunes så acepterede, at jeg tilføjede den nye sang, fordi itunes nu kunne se, at jeg havde de 200 sange fra tidligere. Når man går tilbage til den stationære pc kræver det så, at den nye sang også ligger på USB lageret, så man kan tilføje den til den playliste der ligger på den stationære pc.

Selvfølgelig kan man bare bruge den samme pc altid, men hvis der sker noget med den, som kræver en geninstallering, den udskiftes eller sendes til rep, så starter man forfra med musikken, eller beholder de gamle hits.

39
9. august 2019 kl. 21:52

Når vi nu er i gang med at bashe Apple for deres "uheldige" hardware design, må vi ikke glemme kablerne. De er udstyret med en sikkerhedschip, der i sig selv koster en lille formue. Det eneste den er designet til at sikre er vist profit. I hvert fald betyder det, at hvor du kan købe en fuldt funktionsdygtigt USB 2 med C interface for nærmest ingenting, koster et Lightning kabel let over 200kr hvis man skal være sikker på at det virker. Har man et kabel med uoriginal chip bliver telefonen nogle gange lidt pylret og vil ikke lade. Det mest provokerende er, at telefonen så fortæller dig at der ikke sidder originalt kabel i, og så er den ellers ikke til at diskutere med.

37
9. august 2019 kl. 18:38

Vi har en sådan Huawei mobiltelefon i huset. Da batteriet var slidt op kunne det alligevel godt skiftes, for en overkommelig pris. Godt nok er processen ikke helt enkel, men Apple har brugt ingeniørtimer for at forhindre udskiftning, det har Huawei ikke..

Folk, der køber Apple er vel ligeglade med miljøet.

Mvh Henrik

36
9. august 2019 kl. 18:18

Havde en Ipod Touch, som nu er kasseret, fordi den var for besværlig at bruge.

Havde alt musikken på den lagt dobbelt, fordi itunes skulle bruges til at importere musikken, men hvis man har 2 forskellige computere, eller mister sin playliste på anden måde, skulle man manuelt opbygge den komplette playliste igen, for at kunne få lov til at ligge 1 ny sang ind. Det løses ved at hente backup musikken, man selv havde lagt ind, fra Ipodens normale data lager ind på PC og så importere sangene ind i en ny itunes playliste, hvorefter man kunne få lov til at sync musiken ind i ipoden igen. Husk at ligge den nye sang ind dobbelt også. Ipod Touch tvinger en til at ligge sit betalings kort info ind, for at kunne åbne shoppen og downloade gratis eller allerede købte apps. Derfor følte jeg, at jeg skulle have en form for pinkode på min Ipod.

En kollega skulle vente ½ år før apple havde softwaren færdig, til at han kunne have 2 simkort i telefonen og så var det ikke alle udbydere der tilbød software simkort endnu.

Det er forkert at sige at Texas Batteri chippen først nu er aktiveret, da den højst sandsynligt har leveret batteri oplysninger til softwaren indtil nu, dens interne ID nr. er først nu blevet brugt af telefon softwaren, til at detectere en udskiftning af batteriet, hvor telefonen før ikke brugte batteri chip ID´en til noget som helst. Det er et bevidst valg Apple har taget, for at kunne detektere batteri skift.

32
9. august 2019 kl. 15:57

I en af Apples mobilmodeller var batteriet limet fast, så det var umuligt at udskifte. I min verden er den slags kriminelt.

31
9. august 2019 kl. 15:45

@ Emil Simonsen:

Jeg er enig med dig her, det er nødvendigt med frihed til at få repareret som man vil, især hvis der alligevel ikke er garanti på produktet. Jeg har dog en indvending. Det er ikke mit indtryk at ret mange reparerer elektronik på andre måder end at skifte hele print nu om dage. Apple smider heller ikke bare de dårlige print ud, de bliver indsamlet og så vidt muligt repareret (af maskiner, sikkert i Kina). De har fået lidt hug for i Danmark at de ikke kan/kunne (ved ikke hvad status er pt) garantere at de reparerede med nye dele, netop på grund af den praksis. Jeg vil tro at mange arbejder på samme måde.

Derudover vil jeg gerne vide hvad du mener med "selvdestruktive chips". Jeg læser det som at du mener at de installerer chips som med overlæg destruerer sig selv? Det har jeg aldrig set nogen der reelt kan sandsynliggøre. De har haft "selvdestruktive chips" i den forstand at de har haft f.eks. grafikchips fra nVidia der loddede sig selv af med tiden og den slags.

30
9. august 2019 kl. 15:07

Jeg syntes det er lidt sørgeligt, at ikke engang ingeniøren kan bringe en artikel om et firma, som bruger stærkt kritisable metoder til at oppe deres profit, uden at det ender i en ”mit er bedre end dit” krig. Det er vel fuldstændigt lige meget om du er mest til android eller iPhone. Pointen med artiklen er, at et firma vælger at sabotere reparationer af deres egne produkter, for at skrabe lidt flere penge sammen for reparationer af omtalte produkter. Om det er Samsung, Huawei eller Apple som laver dette stunt, eller hvilket produkt netop du foretrækker, burde være fuldstændigt irrelevant. Det burde ikke være nødvendigt med sådanne love, som siger, at ting skal kunne repareres af tredjepart eller forbrugeren selv, hvis muligt indenfor rimelighedens grænser, men Apple viser desværre gang på gang, at de vil gøre alt, for at man netop kun kan gå til dem med DINE produkter. Det øger deres profit, men går udover miljøet og brugeren, da deres reparationer ofte er dyrere og simplere end hos tredjepart, samt deres ”teknikkere” ofte er stærkt underuddannet, og slet ikke har kompetencer til andet end at sætte maskinen til et test-apparat udviklet af dem selv, samt at skrue et par skruer ind og ud at et logicboard. 3. parts reparationsbutikker har ofte langt bedre kompetencer end deres egne medarbejdere, så hvorfor skal de ikke have lov at skifte et batteri, uden at dit produkt viser fejl?

Nu går jeg lidt væk fra batterier og artiklen her, men deres brug af specielle skruer, lim og selvdestruktive chips er begyndt at gå mig på nerverne, så i får lige hele røflen, når nu i kaster med mad i stedet for at spise det:

Deres egne reparationer ville svare til, hvis vi følger journalistens analogi, at en mekaniker(er selv uddannet automekaniker og i gang som civilingeniør) sætter test apparatet til din bil, og derefter fortæller dig, at du må betale for en ny motor til næsten samme pris som en ny bil, eller købe en ny bil, da test apparatet ikke kan fortælle præcist, hvad fejlen er, men blot konstatere at der er en fejl, selvom det måske kun er en enkelt injektor som er fejlet.

Det er præcist hvad der sker når du sender dit Apple produkt til reparation. De sætter et test apparat på, og kommer derefter og fortæller dig, at der er fejl på dit logic board, men i stedet for at skifte en defekt chip til 50 kr, mener de, at du skal betale for et nyt logic board til xxxx tusind, hvilket både belaster miljøet og din pengepung. (samme gælder for batterier eller alle andre reperatioenr på apple produkter, nyeste nye er at du ikke kan skifte visse chips på din computer mere uden at selvdestruere hos 3. part)

De store firmaer gider tydeligt vis ikke have byrden af at skulle hyre kvalificeret medarbejdere som er i stand til at fejlsøge, men de vil stadig gerne beholde hele fortjenesten og så lidt til. ”you can’t have your cake and eat it”, som man siger, men det kan man altså åbenbart, hvis man har penge nok i tanken, og skider forbrugeren et langt stykke.

Anyways, god dag, håber i kommer til fornuft, og der snart kommer noget fornuftigt lovgivning.

29
9. august 2019 kl. 14:28

Jeg er også svoren android-mand, men hvis jeg skulle have et kompliceret lyd-og billedesætop med diverse skærme og kameraer til at fungere ville jeg nok vælge æble. Har set andre forsøge sig med windows etc, suk.

28
9. august 2019 kl. 14:22

med den praxis!

Klip fra artiklen:

**Det betyder, at man kun kan få skiftet batteri uden fejlmeldinger, hvis skiftet er foretaget hos en autoriseret Apple-forhandler, som kan verificere batteriskiftet.

Funktionen kan sammenlignes med olie-lampen i en bil, som kun kan nulstilles af en autoriseret værksted.**

Jeg ved ikke hvilke biler journalisten har i tankerne, men min gamle kærestes bimmerolie(skift)alarm lyste efter olieskift. En bekendt forklarede hvilke to kontakter i et multistik skulle forbindes for annullering. Det samme med min nuværende bil: hold knap XX inde mens du sætter tænding på bilen i min 10sec, så er advarslen væk.

Jeg håber virkelig EU-kommissionen skruer bissen på overfor disse unoder (bl. a. printere der tæller sider, uden skelen til om man har printet kladder eller farvemættede fotos!).

27
9. august 2019 kl. 11:02

Jeg kender en del helt almindelige mennesker som er analfabeter når det kommer til teknik. De har en forventning om at de kan købe en ny telefon, og så virker det bare. En forventning jeg finder helt og aldeles berettiget.

Jeg fornemmer, at den overvejende del af (>90%) almindelige brugere af elektroniske devices aldrig har læst brugervejledningen eller sat sig ind i mulighederne for tilpasning til netop deres behov. Det fører så til en bekymring. Den såkaldte IT-generation af unge aner ikke meget om, hvad det egentlig er, de sidder med, og hvilke muligheder det har. Som nævnt i dagspressen (bag betalingsmur) https://www.berlingske.dk/kronikker/lige-nu-er-vi-i-fuld-gang-med-at-spilde-en-hel-generations-talent

Selvom vi hævder, at matematik er vigtigt, sidder der nu mange elever i gymnasiet, som ikke kan dividere 10 med 10, og vores naturvidenskabelige universitetsuddannelser optager studerende, som ikke aner, hvad 10 procent betyder.

25
9. august 2019 kl. 10:31

Det er normalt at blive irriteret over betjeningen når man skifter styresystem.

Enig, det minder meget om de diskussioner der var mellem Sony Ericsson og Nokia brugere. Nokia brugere syntes ikke menu systemet i Sony Ericsson var brugervenligt. Sagen er at "brugervenlighed" i høj grad defineres ud fra hvad man har lært/er vandt til. Så man skal altid forvente en periode med omstilling når man laver et skift imellem f.eks. iPhone og Android.

Jeg har privat altid brugt Android og har flere gange haft iPhone som arbejdsmobil.

I min verden er Android brugervenligt og iPhones er det ikke - men det accepterer jeg også hænger sammen med at jeg har lagt mange flere timer i Android.

En ting som Apple sikkert har fanget rigtigt er at tingene "bare virker" i deres økosystem af devices og ting og sager. Ulempen er at man samtidig binder sig til deres hardware og devices og platforme.

Jeg er faldet over små underlige ting med Apple. iCloud: F.eksk. skulle jeg sikre at min mor havde en sikkerhedskopi af ting og sager på hendes PC. Hvis jeg brugte iCloud (hun har en iphone) så skulle filer til iCloud lægges i en "upload" folder. Og hvis hun lagde ting i iCloud fra sin iphone ville det dukke op i "download" folder på hendes PC. Hvis jeg brugte OneDrive eller lign, så synkroniserede een folder automatisk - meget nemmere.

Itunes: Hvorfor skal jeg bruge et stykke Apple software til at afspille musik og film? Hvorfor kan jeg ikke gøre det via en browser?

23
9. august 2019 kl. 10:14

Det er normalt at blive irriteret over betjeningen når man skifter styresystem.

Problemet er, når man stadig er irriteret efter tilvænningsperioden. Jeg er ikke specielt imponeret over iPhone, men de er lykkes med en betjenning, der er rimelig nem at gå til for almindelige mennesker. Jeg skal ikke kunne sige, om betjenningen af en Samsung telefon er bedre eller værre end andre Android telefoner, men af hvad jeg har set, virker den til at være forholdvis simpel. Men altså stadigvæk ikke fintunet nok, til at man undgår at blive irriteret på den.

Youl Caspersen rammer på godt og ondt hovedet på sømmet:

Apples forsimplede univers opdrager brugerne til at undlade at sætte sig ind i teknikken og blot forvente at alting virker, uanset hvordan det forbindes.

22
9. august 2019 kl. 10:12

Er det ikke bare sådan det bør være?

Det kunne da være lækkert, hvis alting bare virkede, uden at man behøvede sætte sig ind i noget, men det er bare ikke sådan, verden hænger sammen. Hvis man har en smule indsigt, kan man glæde sig over at have noget udstyr, der "bare virker", hvilket jeg antager er grunden til, at mange software-udviklere foretrækker en MacBook, men for helt "almindelige" mennesker uden teknisk indsigt er det giftigt, fordi de bliver teknisk handicappede og ude af stand til at klare de mest basale, tekniske problemer selv.

19
9. august 2019 kl. 10:05

hvor æble styresystemet havde en berigtigelse. op til win XP var det noget af en ørkenvandring at være windows bruger. Jeg tror også stadigvæk at iphone er lidt federe at betjene men jeg aner det ikke da jeg ikke gider lære et nyt system, min telefon kan alt det samme og mere til plus jeg kan bruge pengene på andre ting. Man kan ikke andet end blive imponeret over hvor stærke de telefoner er blevet. lynhurtig ansigtsgenkendelse uanset skæggets længde eller om jeg har shampoo i håret eller klap for øjet. 8GB/128Gb og 4 kerner. man kan have ligeså mange apps åbent man lyster og styresystemet kan stadigvæk levere den du ønsker til startskærmen uden nogen som helst tøven. Den er hurtigere end min i5 computer til helt almindelig dagligdags brug, kun den mindre skærm er begrænsende i forhold til mine 21:9 skærme. 2 dages batteritid der er virkelig sket noget.

18
9. august 2019 kl. 10:00

@Yoel:

Apples forsimplede univers opdrager brugerne til at undlade at sætte sig ind i teknikken og blot forvente at alting virker, uanset hvordan det forbindes.

Er det ikke bare sådan det bør være?

Jeg har haft en masse bøvl med en Android (Sony). Langsom på alle parametre og ustabil. Dertil alt for kort batteritid.

Efter skift til en iphone 7 har det hele bare virket 24/7/365. Rammer > 90 mbit på min 100 mbit wifi og 70 mbit på 4G.

At jeg kunne få en billigere Android rager mig en papand, fabrikat ligeså, men den skal pinedød fungere når jeg bruger den.

15
9. august 2019 kl. 09:42

Men hvorfor faen købte du så en telefon med en stor skærm til at begynde med, når du hellere vil have en lille skærm. ?</p>
<p>Det virker HELLER ikke specielt klogt.

Er der noget der er klogt, så? Altså, jeg anskaffede den telefon jeg gerne ville have (iPhone 7, dengang) ud fra mine kriterier, som lyder ca således:

  1. kører iOS
  2. Ikke er en skrabet / gammel model
  3. Ikke har for stor skærm Jeg ville da gerne at Apple ville tilbyde mig en skærmstørrelse mere i mindre retning frem for at tilføre den mellem de eksisterende modeller, som de gjorde med XR, men det bestemmer jeg jo ikke over. Jo, jeg kunne skifte til Android, men det er jeg ikke interesseret i af flere årsager.

Det er jo mit valg, jeg forstå ikke helt hvorfor det skal være op til debat på den måde?

Og ja, jeg synes også at det er latterligt at man ikke kan skifte sit batteri selv, hvis der ikke er en god teknisk årsag til det, hvilket jeg ikke kan se at der skulle være.

@ Yoel Caspersen: Den sidste del af dit indlæg er ok, der bringer du nogle valide pointer. Den første del er ikke ret god reklame for dit firma :) I mine øjne har man nærmest tabt debatten i det øjeblik man kalder andre for fanboy - og den variant du brugte er decideret upassende: https://en.wiktionary.org/wiki/boi

14
9. august 2019 kl. 09:20

Person 1 der argumenterer for iPhone: Jeg har altid brugt iPhone, men nu prøvede jeg Android model dit og dat, fordi jeg kunne købe den for 1/4 af hvad en iPhone koster. Men den er bare ikke lige så lækker. Desuden er den bøvlet at bruge. Næste gang køber jeg iPhone igen.

Person 2 er argumenterer for iPhone: Jeg har altid brugt Android fordi jeg syntes iPhone var for dyrt. Men nu slog jeg mig endelig i tøjret og købte en dyr iPhone. Nøj den er lækker, hurtig og nem. Selvom man lige skal vende sig til at betjeningen er lidt anderledes. Det skulle jeg have have gjort før.

Det er sjældent at man hører skidt fra folk der har skiftet fra én dyr model til en anden. Det er klart at man får noget for pengene når man spenderer. Jeg anbefaler altid folk at gå efter en tidligere topmodel frem for en nuværende budgetmodel, hvis de ikke er villige til (eller i det hele taget har mulighed for) at trække den store pengepung frem)

Idag kan man få virkelig fremragende telefoner med begge styresystemer. Så kan der være noget med personlige præferencer og "politiske" motiver i forhold til hvilke firmaer man bryder sig om og vil støtte.

(Person 3: Jeg gad egentlig godt skifte til Android, men så skal jeg også skifte Apple tv, Apple watch, Facetime. Og hvad med min iCloud og iTunes?)

13
9. august 2019 kl. 08:53

Køb nu for helvede bare den telefon, TV, table, computer osv som I gerne vil have, og så vær da pisse ligeglad med hvad andre brugere deres egne penge til!

At diskutere med en Apple-fanboi er nogle gange som at tale med en forelsket teenage-datter, der netop er kommet hjem med en problemramt og voldelig, jaloux weekendmisbruger. Man prøver af bedste evne at få hende til at se, hvor skidt det er for hende, men det er som at slå vand på en gås; det er ikke fornuften, men følelserne, der styrer, og forældrenes formanende ord gør kun ondt værre.

Når det er nære familiemedlemmer, man har et ansvar over for, må man derfor ty til diskret manipulation, hvis man vil bringe dem ud af endorfinrusen, men fremmede, som man ikke har et ansvar overfor, bør man nok bare lade blive i deres egen verden; thi de er uden for rækkevidde.

(Hvis jeg lyder en smule irriteret på Apple-brugere skyldes det, at de over en kam lægger forholdsmæssigt mest beslag på vores support-ressourcer i mit firma: Apples forsimplede univers opdrager brugerne til at undlade at sætte sig ind i teknikken og blot forvente at alting virker, uanset hvordan det forbindes. En klassiker er Apples AirPort, der som default kører i bridge mode og derfor eksponerer brugerens netværk til omverdenen, hvis den sluttes direkte til brugerens internetforbindelse - med deraf følgende IP-konflikter m.v. En anden klassiker er brugere, hvis hjem er fyldt med iDevices uden en eneste kablet ethernet-port. Brugeren klager over hastigheden på forbindelsen, men det er komplet umuligt at afgøre, om problemet er forbindelsen ud af huset eller det lokale WiFi-netværk)

12
9. august 2019 kl. 08:25

Det er sjovt nok sjældent, at det er iphone brugere, der brokker sig over android ejere.

11
9. august 2019 kl. 08:21

....går folk så meget op i hvad andre folk bruger deres egne penge på????

Jeg er da fuldstændig ligeglad med hvilken telefon I køber, og jeg er da om muligt endnu mere ligeglad med hvad I syntes om den telefon jeg har valgt at købe. Det er da helt op til folk selv hvad de vil bruge deres penge til.

Hvad er det, som få nogle til at skulle føle sig "hellige" over at de har købt en billigere telefon end andre??? Eller en dyrere for den sags skyld???

Køb nu for helvede bare den telefon, TV, table, computer osv som I gerne vil have, og så vær da pisse ligeglad med hvad andre brugere deres egne penge til!

Når det er sagt, så må I have en god weekend alle sammen :D :D :D

10
9. august 2019 kl. 06:46

Vi købte en Samsung A40 i stedet for en iPhone for at spare penge, men har efterhånden fortrudt det. Det er i småtingsafdelingen, men man bliver lettere irriteret over betjeningen af den.

Det er normalt at blive irriteret over betjeningen når man skifter styresystem.

Der er SÅ mange ting man kan ændre i betjeningen på en android. Med Nova launcher kan stort set alt kan fintunes som jeg selv vil have det. Men når man kommer fra Apple tager det lang tid at lære at bruge android ordentligt, man kan lave kludder på måder som man ikke kan hos æblet, og alt fungerer anderledes.

Materialevalget ved den billige A40 er måske ikke det bedste, den får kun 5/10. Jeg faldt pladask for materialerne og designet i min Nokia Sirocco. Men var før enormt glad for solide plastikmobiler - også fra Nokia - eller for den fantastiske HiFi-lyd fra LG´s V-topmodeller -https://mobil.nu/test-guides-af-smartphones/samsung-test-guides/test-og-anmeldelse-af-galaxy-a40-100962

9
9. august 2019 kl. 00:43

Virker som en rigtig dårlig deal at betale 4099 for en 2 år gammel mobil (model) med et 1800mAh batteri og en 4,7" IPS skærm, når man for 1636 kan få den Samsung A40 du har, som har et 3100mAh batteri og en 5,9" Amoled skærm.

En ny Sony koster nogenlunde det samme. Jeg er måske farvet af, at jeg for 10 år siden arbejde for Ericsson, men jeg synes det er nogle både gode og holdbare telefoner de laver.

De plejer først at gå i stykker når jeg får en ny, og min søn får fingrene i dem.

7
8. august 2019 kl. 22:19

Virker som en rigtig dårlig deal at betale 4099 for en 2 år gammel mobil (model) med et 1800mAh batteri og en 4,7" IPS skærm, når man for 1636 kan få den Samsung A40 du har, som har et 3100mAh batteri og en 5,9" Amoled skærm. Skærm til body ratio er også væsentligt bedre på Samsung'en, så den er faktisk ikke rigtigt større og vejer endda mindre end den gamle iphone model du nævner der.</p>
<p>Jeg ser ikke rigtigt noget udover som skulle være bedre på iphone'n, udover måske apple logoet, som nogen jo mener er det "hele værd".</p>
<p>Det virker ærligt talt som om du betaler mere end det dobbelte for "det halve" om man så må sige.</p>
<p>Igen....Virker som en dårlig deal, hvis du kun oplever ting i "småtingsafdelingen" med din Samsung A40

Så er det jo fordi du ikke læser:

men man bliver lettere irriteret over betjeningen af den.

Og nu er specs jo ikke alt. Jeg gider feks ikke slæbe rundt på (og bruge) en større skærm - jeg synes oftere min iPhone er for stor end jeg synes den er for lille.

6
8. august 2019 kl. 21:34

Så ville det nok blive en iPhone 8 til ca. 4.000 kr.

Virker som en rigtig dårlig deal at betale 4099 for en 2 år gammel mobil (model) med et 1800mAh batteri og en 4,7" IPS skærm, når man for 1636 kan få den Samsung A40 du har, som har et 3100mAh batteri og en 5,9" Amoled skærm. Skærm til body ratio er også væsentligt bedre på Samsung'en, så den er faktisk ikke rigtigt større og vejer endda mindre end den gamle iphone model du nævner der.

Jeg ser ikke rigtigt noget udover som skulle være bedre på iphone'n, udover måske apple logoet, som nogen jo mener er det "hele værd".

Det virker ærligt talt som om du betaler mere end det dobbelte for "det halve" om man så må sige.

Igen....Virker som en dårlig deal, hvis du kun oplever ting i "småtingsafdelingen" med din Samsung A40

5
8. august 2019 kl. 20:53

Man kan da prise sig selv lykkelig for at man aldrig personligt er blevet slave af den pengemaskine. Jeg har kun haft en galaxy s2 og en billig motorrola, indtil for 1 år siden. en 11 årig teknik interesseret dreng med en diagnose har sat sig ind i sagerne. jeg kigger ham over skulderen og ser hvor vanvitig stærk hans telefon er, og han forklare hvorfor og jeg lytter. dagen efter køber jeg den på den blå avis for 1400 kr. Jeg griner stadigvæk hverdag jeg bruger den..Ha ha.

gætte gætte leg..hvilken telefon købte jeg.

2
8. august 2019 kl. 18:21

Vi købte en Samsung A40 i stedet for en iPhone for at spare penge, men har efterhånden fortrudt det. Det er i småtingsafdelingen, men man bliver lettere irriteret over betjeningen af den.

1
8. august 2019 kl. 17:20

Køb nu.. forhelvede.. et andet mærke!