IEA-direktør: 'Sommeren kan føre værre energikrise end i 1970'erne med sig'

I februar 2016 kostede benzinen under det halve af, hvad den koster i dag, hvor prisen på diesel er godt 16,59 kr. pr. liter og 19,09 kr. pr. liter for blyfri 95. Illustration: .

Til sommer kan USA rende ind i en energikrise, der er værre end oliekriserne i 1970’erne, når befolkningen begynder at tage på ferie.

Det kan have konsekvenser for Europa, der kommer til at mangle forsyninger, forudser direktøren for Det Internationale Energiagentur (IEA), Fatih Birol, i den tyske avis Der Spiegel.

»Når den store feriesæson begynder i Europa og USA, kommer efterspørgslen på brændstof til at stige,« udtaler han til avisen.

»Så kommer vi til at se mangel på eksempelvis diesel, benzin og petroleum - særligt i Europa.«

IEA-direktøren siger til avisen, at den nært forestående energikrise kommer til at ramme hårdere og vare længere end de to oliekriser i 1970’erne. Det skyldes, at der er tale om kriser på tre fronter.

»Tilbage i 70’erne handlede det blot om olie,« siger han.

»Nu har vi en oliekrise, en gaskrise og en elektricitetskrise på samme tid.«

I 1973 og 1979 eksploderede oliepriserne, da først den arabisk-israelske Yom Kippur-krig og siden den iranske revolution satte en kæp i hjulet for eksporten af råolie i Mellemøsten.

Nu står verden igen over for en alvorlig geopolitisk krise, hvor vestlige nationer indfører sanktioner mod Rusland i protest over invasionen af Ukraine.

Som resultat er priserne på olie, gas og elektricitet steget på begge sider af Atlanterhavet. Når sommerens ferieræs for alvorlig begynder, kommer der til at være mangel på brændstof i takt med, at folk pakker bilerne med alskens habengut og kører mod feriedestinationen.

Det kommer højst sandsynligt til at skubbe priserne endnu mere i vejret, siger Fatih Birol.

Olie fra Rusland skal reduceres, men gas bliver ikke så let

Tidligere på året fremlagde IEA en 10-punktsplan, der skal skære ned på det globale olieforbrug. Dels for at mindske Ruslands indtægter på olie, dels for at skubbe olieefterspørgslen i en mere bæredygtig retning.

Energiagenturet anslår, at den nye plan kan betyde en reduktion på 2,7 millioner tønder olie om dagen i det globale forbrug.

Planen lægger stor vægt på transportsektoren, hvor hovedpointen er, at vi skal køre langsommere og mindre. Blandt andet foreslår IEA at reducere hastighedsgrænserne på motorveje med mindst 10 km/t, samt at indføre bilfrie søndage i byer.

Rusland tjener enorme mængder penge på eksport af naturgas, og det forsøger de vestlige lande ihærdigt at bekæmpe. EU stræber eksempelvis efter at reducere import af russisk gas med to tredjedele i løbet af 2022.

Men om det er muligt, tvivler energianalytiker i konsulentfirmaet med speciale i energi- og klimaanalyser, Ea Energianalyse, Henrik Lindboe, gevaldigt på.

»Der kan ikke eksporteres nok gas til Europa fra de andre markeder til, at vi kan trække den russiske gas ud af ligningen,« siger han.

Direktøren for IEA, Fatih Birol, udtalte tidligere på året til Bloomberg TV, at det er hele det globale markeds ansvar at gøre hvad de kan, for at holde priserne nede.

»Hvis i ikke bidrager positivt til udviklingen, vil priserne stige endnu voldsommere, og risikoen for en recession i den globale økonomi bliver reel,« sagde han.

Læs også: IEA vil gøre Europa fri for russisk gas: Her er agenturets køreplan

Læs også: EU's udfasning af russisk gas holder ikke: 'Planen vil tvinge virksomheder til produktionsstop'

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Imens man kæmper for nationen og sit liv i Ukraine, så taler man i Vest om, at vi står over for den værste energikrise, når folk i USA og Europa skal bruge benzin til ferien!

Vi skal altså holde vores ferieforbrug op som årsagen til vores problem over for de udfordringer, som Ukraines 45 millioner står over for.

Den fulde nedlukning af import af russisk gas vil betyde noget i retning af et fald i den samlede produktivitet på ca. 6 % inden for tysk økonomi.

Det er altså luxusproblemer vi står med, selv hvis vi går fuldt ind for de mest smertefulde sanktioner mod russisk økonomi.

Jeg synes, at det er lidt uartigt, at vi over hovedet tøver.

  • 80
  • 8
  • men hvorfor skal benzin priserne absolut stige af de her årsager? Men ellers er jeg enig i at så må vi bare suge maven ind, lade være med at køre på ferie - cykle en tur i stedet for og / eller betale det som benzinen nu kommer til at koste, hvis man absolut vil køre et eller andet sted hen på ferie.
  • 22
  • 1

En ting er energipriserne, men Rusland og Ukraine står også for en væsentlig del af udvinding og produktion af kunstgødning til traditionelt landbrug. Fødevare kan blive meget dyrere, for dem der i forvejen bruger en stor del af deres indkomst på mad, i f.eks. Afrika og Aseien.

  • 17
  • 0

Der mangler en samlet strategi for boykot af Rusland. På olie-og gasområdet skal EU får fart på egenproduktionen, omstilling til andre energikilder og import udenfor EU. Vi skal bygge LNG-terminaler, så vi kan modtage naturgas på skib fra bl.a. USA, Qatar og Saudi Arabien, Tyskland bliver nødt til at genåbne sine lukkede kernekraftværker. I Danmark må vi få sat turbo på olie og gasudvinding fra Nordsøen. Over sommerens skal vi i al fald ikke bruge meget gas til opvarming og så skal der udarbejdes en strategi for at få firmaer der bruger naturgas i produktionen over på andre energikilder.

  • 10
  • 7

Jesper Ørsted> altsammen meget godt - men hvad med at overveje energibesparelser ?

Isolere vore huse - køre langsommere og flere i vore biler - skrue ned for lysforureningen om natten m.m.m.

  • 19
  • 9

Den værste begrundelse for umådeholdende prisstigninger er helt bestemt de som syntes det er sjovt at tale priserne op. Mere eller mindre fornuftige "eksperter" elsker at gøre sig interessant ved at råbe "det bliver dyrer " "vi må forvente flere prisstigninger" og mere af samme skuffe.

Det kan kun være en lille del af prisstigningerne som er velbegrundet, det er trods alt kun ca. 20% af brændstoffet som kommer fra Rusland.

Det er hele vejen igennem næsten som en bager der blev interviewet, han lavede håndværkskager, han var ifølge eget udsagn nødsaget til en 25% prisstigning fordi flere råvarer var steget med op imod 30%. Men hvis der er tale om "bagerbrød" må langt størstedelen ved varene altså være arbejdsløn -- som ikke er steget.

Al den tale og unødvendige prisstigninger vil gøre os alle fattigere og få næste overenskomsthorhandlinger ødelagt på forhånd. Der er alt for mange som ter sig som griske finansfolk.

  • 27
  • 4

Der er for mindre end 1 kr korn i et rugbrød til 20 kr. (i hvert fald 4 kr moms).

Men når kornet stiger med 30% til 1,30 kr, så må hele brødet naturligvis stige til 26 kr. Det er logik for økonomer.

Enig, men burde "de frie markedskræfter" ikke netop stoppe den slags? Hvis en bager sætter prisen op til 26 kr, så kan en anden udkonkurrere ham, ved kun at at lade prisen stige med 30 øre? Og hvorfor gælder den mekanisme ikke på energimarkedet? Det vil jeg gerne belæres om, for jeg kan heller ikke få det til at give mening.

  • 14
  • 0

Desværre nej...

https://eu.usatoday.com/story/money/econom...

Høje benzin og dieselpriser skyldes mest afsindigt høje afgifter. Lige nu i Nuuk koster en liter benzin 4.40 kr og helt efter bogen koster en liter diesel noget mere, nemlig 4,55 kr. Her skal man lige huske, at prisen er den samme over hele Grønland og hvor dyrt det må være at frakte olien rundt i sådant kæmpe land og det er ikke så ligetil, hvor dele af landet er froset til en stor del af året tænk også lige hvor langt det er at fragte olie til Grønland, så godt gået Polaroil ! 👍. Se pristavle i klip 01:45, imponerende at man har kunnet holde priserne under 7 kr/l lige siden 1974 og det endda med miljøafgift der blev indført i 2011. https://kvf.fo/netvarp/sv/2022/06/03/i-gro...

Her på Færøerne koster en liter benzin 14,66 kr/l. 🙁

  • 4
  • 2

Høje benzin og dieselpriser skyldes mest afsindigt høje afgifter

https://bilmagasinet.dk/magasinet/spoerg-b...

Olieselskaberne tager det de kan få, det er godt købmandskab. Prisen afspejler den generelle købekraft i et land, de sælger ikke med underskud.

Fra linkede artikel:

En liter benzin op til 14,59 kr. heraf:

  • Benzin pris 6,99 kr.

  • Energiafgift 4,29 kr.

  • CO2 0,39 kr.

  • Moms 2.92 kr

Energiafgift og CO2 afgift er faste.

Af ovenstående kan vi konkludere at den rå benzinpris her og nu er ca 9-10 kr/liter, hvilket er meget langt fra kostpris, hvilket dit eget eksempel viser.

Det er naturligvis nemmere at give staten skylden, men dem der virkelig tjener på en energikrise er fossilindustrien. De høje priser er i øvrigt cykliske og følges af lave priser for at kvæle VE initiativer.

  • 20
  • 1

De høje priser er cykliske og følges af lave priser for at kvæle VE initiativer.

Uden Putins hjernblødning, ville jeg have givet dig ret i at fossil industrien i mange år har forsøgt at holde en balance der lige akkurat kunne holde VE fra døren.

Nuværende krise er så voldsom og af en karakter at selv en sænkning af fossilpriserne ikke vil kvæle VE initiativer i mange år frem.

Vigtigheden omkring selvforsyning med energi, er den nye virkelighed.

  • 21
  • 1

Nuværende krise er så voldsom og af en karakter at selv en sænkning af fossilpriserne ikke vil kvæle VE initiativer i mange år frem.

Enig. Det er rystende at der skulle en magtsyg diktator til for at skubbe os i den rigtige retning.

Jeg tror også at skiftet til VE er (næsten) irreversibelt.

Vi skal dog igennem en "krise" med meget lave fossilpriser før vi er der. Den periode vil kræve politikere der tænker længere end egen næsetip.

Evt må vi i den periode CO2 beskatte varer fra lande der tænker kortsigtet profit og underbyder Europæiske virksomheder med varer fremstillet med fossiler til spotpris (dukker mig og venter på shitstorm)

PS: hvad med en CO2 skat på varer importeret til EU? Den kunne passende være baseret på CO2 udledning pro capita i det land varen kommer fra.

  • 14
  • 2

PS: hvad med en CO2 skat på varer importeret til EU? Den kunne passende være baseret på CO2 udledning pro capita i det land varen kommer fra.

Har det ikke været foreslået? - noget med at enten laver oprindelseslandet solid CO2 beskatning generelt (og beholder provenuet i landet), eller også lægger EU landene en afgift på varerne når de kommer til EU og dermed gør dem mindre konkurrencedygtige. Dermed skulle der være skabt et incitament i oprindelseslandet for at gå i den rigtige retning.

Det vil helt sikkert være kompliceret at checke, men potentialet for at skabe positiv udvikling er til stede.

  • 4
  • 0
26: det kaldes for "softwarefejl".

quote-funktionen virker i øvrigt heller ikke mere på ipad.

det er skammeligt at en ingeniørforening præsenterer så jammerlige debatplatforme :-(

edit: og nu lægges 1ste linie op i overskriften ... suk

  • 2
  • 0

Men hvordan/hvorfor kan dét bringe kommentarfølgen i udu??

Fordi jeg gemmer min rettede kommentar efter din kommentar. Sidst til mølle kommer nederst. Sikrer at man ikke manipulerer og forplumrer andres udsagn.

Eksempel:

Jeg skriver : Putin er en frihedselskede demokrat.

Du skriver : Nej, han er en magtsyg idiot

Jeg retter til: Zelinskyy kæmper på hele Europas vegne imod Putler.

Jeg siger ikke at nogen kunne finde på ovenstående greb, men jeg tror at det er derfor systemet er som det er. Det er imho ikke en fejl, det er en tilvalgt feature

  • 10
  • 0

De høje priser er i øvrigt cykliske og følges af lave priser for at kvæle VE initiativer.

Nu tror jeg ikke på konspirationer, når de cykliske priser kan forklares med forsinkelse mellem ændringer i efterspørgsel og udbud + spekukation.

Men, den optimale oliepris (for sælgerne) er $120 i 2 år efterfulgt af $30 i 1½ år. Så bliver der luget effektivt ud alternativerne inden for en "projektcyklus", og middelindtjeningen er rigtig høj ;-)

  • 3
  • 0

quote-funktionen virker i øvrigt heller ikke mere på ipad.

det er skammeligt at en ingeniørforening præsenterer så jammerlige debatplatforme :-(

Er det fordi Apple har opdateret deres systemer, eller er det fordi Ing.dk har opdateret deres ?

  • Hvis det første ?

Så er det der du skal henvende dig !

  • Hvis det sidste ?

Så har du ret i din galde ! (jeg tror dog mest på det førte)

Mit indtryk er atbåde Apple og Android gør alt hvad de kan for at presse folk til at købe nyt !

Gerne ved at lave nye IOS og APP funktioner som gør at gamle ting ikke virker, når tilpas mange af disse ting så er tilpasset de nye IOS og APP funktioner, så virker gammel hardvære ikke.

Således skal du nu til at købe ny hardware, da de er holdt op med at opdatere den gamle IOS.

Den cykles har vi set siden den første Iphone: Bevidst teknisk forældelse !

  • 5
  • 0

Den cyklus har Putin brudt, desværre på en ret destruktiv måde !

nej - IEA mfl. er de egentlige syndere!:

...even in the middle of the global energy crisis, the United Nations and the International Energy Agency (IEA), funded by developed nations, are putting pressure on nations to reduce oil and gas investments even more than they already have.

But high oil and gas prices will create political problems for governments as they worsen inflation. And prices are likely to remain high for years not months...

https://notalotofpeopleknowthat.wordpress....

  • 1
  • 14

IEA mfl. er de egentlige syndere

mere om IEAs 'meriter':

...both of these short term crises were tea parties compared to the global shock which the IEA’s policies would instigate. Those earlier crises were quickly nipped in the bud by new oil fields being brought on stream to make up for shortages. Global oil production, for instance, was already 22% higher in 1979 than it had been in 1972, before the Arab- Israeli War.

But in the IEA’s world, there will be no such recovery, only a long, continued contraction. In the IEA’s fantasy world, none of this matters because we will get all of the energy we need from wind and solar power.

But in the real world the results will be cataclysmic. So far we have only been talking about abstract numbers, but with such a collapse in the supply of energy however, the effects will go way beyond a hit to our wallets, or even a bit of rationing. There will inevitably be civil disorder and riots, poverty and starvation. Societies will be destabilised and governments overthrown.

And all in the name of a baseless fear...

https://notalotofpeopleknowthat.wordpress....

  • 0
  • 10
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten