»En fagforening skal ikke engagere sig politisk.«
[box]
IDA-valg 2019
Valget til IDAs repræsentantskab finder sted frem til og med 11. april.
For de fire studiemedlemspladser er valget afgjort som fredsvalg.
De øvrige 61 pladser vælges blandt alle øvrige medlemmer.
Ing.dk har oprettet en særlig valgzone med nyhedsartikler, meningsmålinger og en quiz.
I alt 13 lister med til sammen 452 kandidater stiller op.
Valget foregår udelukkende elektronisk via personligt link og NemID.
På sit konstituerende møde 11. maj vælger repræsentantskabet formand og hovedbestyrelse.
Læs mere om valget her
[/box]
»De nævnte mærkesager efterlader ingen tvivl: Formålet er at støtte venstrefløjens valgkamp.«
»Jeg kan forstå, at det kan give mening for samfundet at få flere ingeniører til landet, men ikke at det kan være en mærkesag for IDA.«
Sådan lyder nogle af læserkommentarerne på ing.dk til kampagnen ‘Lad fakta tale’, som IDA lancerede for små to uger siden i anledning af det kommende folketingsvalg. Nu påvirker kampagnen også det igangværende valg til IDAs repræsentantskab.
Hensigten med IDAs kampagne er at fremme seks mærkesager: klima, uddannelse, forskning, udenlandsk arbejdskraft, arbejdsmiljø og privacy samt medvirke til at »minde hinanden, vores politikere og medier om, at vi skal debattere på en solid bund af fakta,« hedder det i en e-mail til IDAs medlemmer.
Ingen lister tager afstand fra kampagnen
De 13 politiske lister, der stiller op til IDAs repræsentantskabsvalg, tilkendegiver alle, at IDA skal være mere synlige i samfundsdebatten. Det fremgår af IDA-Kompasset, en kandidattest til IDA-valget.
Selvom de seks lister, Ingeniøren har talt med, repræsenterer forskellige holdninger, tager ingen af dem afstand fra kampagnen.
Heller ikke Cornelius Olesen, listefører for Lederlisten. Han henviser til, at det er en mærkesag for listen, at IDA skal være dagsordensættende i samfundsdebatten:
»Kampagnen er en fin måde at gøre det på, fordi den holder fast i IDAs topmærkesager og er meget neutral. Det kendetegner ingeniører, at vi baserer beslutninger på fakta, og det kan ikke siges bedre, end vi gør her.«
Samfundet har brug for fakta
Hos Ingeniørlisten mener listefører Jørn Guldberg, at IDA udviser et samfundsmæssigt ansvar gennem kampagnen:
»IDA skal ikke have en holdning den ene eller anden vej, for vi er ikke en politisk organisation. Men samfundet har brug for fakta, for alt for mange politiske kampagner baserer sig på følelser og fake news. IDA har viden, og derfor har vi også en forpligtelse til at dele og bruge den viden.«
Ifølge en læserkommentar hælder valget af mærkesager i sig selv mod venstrefløjen, men det har Jørn Guldberg svært ved at genkende:
»Man kan også sidde på den anden politiske fløj og sige, at selvfølgelig er klima vigtigt. Vi forholder os til de 17 verdensmål for bæredygtighed. Det er ikke venstrefløjspolitik, men noget, FN er nået frem til.«
Lad fakta tale-kampagnen bliver markedsført gennem en video, hvor Johan Olsen, forsker på Københavns Universitet og frontfigur i bandet Magtens Korridorer, opfordrer til at give fakta en stærkere stemme i debatten op til folketingsvalget og lade »fakta tale, når du sætter dit kryds«.
10.000 delinger
På nuværende tidspunkt er videoen blevet set 852.000 gange og delt mere end 10.000 gange. Det er rekord for en IDA-video. I den forstand har den opfyldt kampagnens succeskriterium om synlighed, lyder det fra Søren Vang Fischer, listefører for Yngrelisten og næstformand i IDA:
»IDA vil være teknologiens stemme nr. 1, og det bliver vi ikke ved at tie. Vi håber at lede debatten ind på et bestemt spor, fordi vi gerne vil have, at det handler om teknologi og andet, der berører vores medlemmer. Med kampagnen giver vi fakta at debattere ud fra.«
Han har svært ved at forstå, at tiltrækning af højtuddannet udenlandsk arbejdskraft kan opfattes som særligt venstreorienteret:
»Det er jo et emne, som også erhvervslivet sætter på dagsordenen.«
Ikke en dum idé, men ...
De mange delinger af kampagnens video glæder også Thomas Damkjær Petersen, listefører for Fagforeningslisten og formand for IDA, og bestyrker ham i, at kampagnen tjener sit formål, både når det gælder politisk indflydelse på Christiansborg og kampagnens fokus på mærkesager og dokumentation:
»Vi har ramt en nerve her, fordi vi har sat fokus på fakta, specielt inden for klima, som folk er meget optaget af. Vi blander os ikke i, hvad politikerne beslutter, men at de gør det på et oplyst grundlag. Det kan ikke nytte noget, at vi ikke forholder os til, hvordan jordkloden skal se ud på den lange bane. Det skal med i de politiske beslutninger.«
Michael Lamon, listefører for Udviklingslisten, bakker også op om kampagnen, men så gerne, at der var endnu mere dokumentation for de enkelte mærkesager:
»Jeg synes, der mangler yderligere dokumentation, så man er helt sikker på, at man kan stole på tallene, så det ikke bliver ligesom Enhedslisten, der kommer med uargumenterede tal og påstande, som ikke kan bruges til noget, men kun handler om at brokke sig og komme med påstande,« siger han og fortsætter:
»Som fagforening skal IDA komme med fakta. Det er ligegyldigt, om det er venstre- eller højreorienteret, men det skal være fakta, der kan skabe debat i Folketinget.«
Knap så begejstret som de øvrige er Michael Fahlgren, listefører for Selvstændige Ingeniørers Liste:
»Som udgangspunkt er det ikke nogen dum idé med kampagnen, men man kan altid diskutere, om man bruger kræfterne rigtigt. Jeg kunne godt tænke mig, at vi havde medtaget fakta om de store omvæltninger på arbejdsmarkedet, hvor folk i stigende grad vil hente penge hjem fra forskellige kilder. Man skal passe på med at være for dommedagsagtig, men trends, der påvirker arbejdsmarkedet, påvirker ofte velfærden. Derfor ville det have være godt med fakta til politikerne på dette område,« siger han.
Se kampagnen på ladfaktatale.ida.dk
