IC4-togenes udstødning går i stykker
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4-togenes udstødning går i stykker

Et piv-utæt udstødningssystem føjer sig nu til den lange række af fejl og mangler på DSB's berygtede IC4-tog.

Nu er togene blevet lappet, men med et materiale, der lugter så grimt, at medarbejderne er nervøse for deres helbred.

Teknologisk Institut er i færd med at undersøge, om de ubehagelige dunster også er sundhedsskadelige. Indtil DSB får resultatet, er kørslen med to af de fire togsæt, som DSB tester med passagerer om bord, indstillet

Dansk Jernbaneforbunds faglige sekretær for lokomotivpersonalet, Per Petersen, siger til Sjællandske, at lugtgenen er midlertidig og opstået, efter at togenes utætte udstødningssystemer er blevet lappet.

Ingeniøren har forgæves bedt DSB uddybe, hvad der er galt med IC4-togenes udstødningssystem.

IC4-togene skulle have været afleveret i 2003 og sat i drift to år senere, men de 83 togsæt, som DSB i 2000 bestilte hos italienske Ansaldobreda, har været plaget af store forsinkelser. Det har indtil videre betydet, at staten siden 2005 har reduceret sin kontraktbetaling til DSB med 1,4 milliarder kroner.

Til gengæld skal DSB i alt betale fem milliarder kroner for de 83 togsæt og har allerede betalt tre milliarder kroner. Hidtil har Ansaldobreda kun vedkendt sig en erstatning på 250 millioner kroner.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...pris og kvalitet ofte følges ad. På trods af regler og den slags, så fåes det bedste ikke altid til den laveste pris.

Eneste fordel med en privatisering af DSB må vel være at de så selv fremover må bestemme hvem de køber tog fra.

  • 0
  • 0

Christoffer - da dit indlæg ikke virker ironisk vil jeg sige at det ikke svarer til mit billede.
Valget af det italienske tog var suverænt DSBs eget valg. DSB tilsidesatte flere af deres egne udbudskrav for at få dette nye "maskuline" tog, og overhørte vist også en del interne advarsler fra teknisk side.

Pris og kvalitet følges vel ikke altid ad? Se på Metroen - det billigste produkt fra samme leverandør levede ikke helt op til kravene, men det skulle det nok komme til lovede de. Selvom staten har tilladt en organisation hvor brug af offentlige midler kan hemmeligholdes tyder meget på at samme leverandør siden har fået mange tillægsbetalinger. Samlet set havde det sandsynligvis været meget billigere at have købt et af de tilbudte konkurrende produkter, der rent faktisk havde bevist sin funktionsevne andre steder.
Er der nogle involverede, der kan supplere med faktuel information?

  • 0
  • 0

Sad forleden og "tog-nørdede" lidt og læste om Litra MA som DSB anskaffede i begndelsen af 60'erne.
Det er mærkeligt at DSB ikke har gentaget successen fra dengang. Der stod man også og manglede nogle nye lyntog og da gjorde man det eneste rigtige: Så sig omkring om ikke der kørte et lyntog rundt i nabolandene. Og jo - i Vesttyskland kørte de nye TEE tog. Så dem købte man et antal togsæt af og som man ved kørte de faktisk lige til de var slidt op. De blev godt nok solgt til Polen, men der kom de aldrig rigtig i drift. Da var de trods alt for slidte/gamle.
IC-4 projektet problem er angiveligt at DSB ville ud og drive tog udvikling i stedet for at være togoperatør. Se på Arivas og Lokalbanens køb af Lint 41 - standard varer som bare dur...

  • 0
  • 0

En endnu mere interessant historie er den om Litra MY, et lokomotiv vi alle kender.
De er nok DSB's mest succesrige investering nogen sinde. De tjente sig selv hjem på kun tre år via reducerede driftsomkostninger i forhold til de eksisterende lokomotiver. Og de kører stadig, mere end 50 år efter (om ikke for DSB, så for andre selskaber).

MvH,

Bent.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten