IC4-togenes lillesøster bliver nu testet i Danmark

Det første IC2-tog nogensinde er ankommet på dansk jord. Toget, som er en miniudgave af IC4-toget og som skal bruges til regionaltrafikken, blev bestilt i november 2002. Og ligesom storesøsteren IC4, er toget blevet forsinket gang på gang.

Men nu kan DSB bekræfte, at det første IC2-tog er kommet til landet. Det ankom til Padborg i går og er blevet transporteret mod Aarhus. Ved danske grænse overtog en dansk operatør toget, men ikke for at DSB kunne overtage det.

IC2-toget er nemlig kun i landet midlertidigt for at gennemføre nogle tests, før det igen skal tilbage til Italien. For toget er stadig AnsaldoBredas ejendom.

Det næste stykke tid skal toget udføre ATC tests (Automatic train control). En slags sikkerhedstest som også IC4-togene kom til Danmark for at gennemføre i sin tid. Dengang foregik testene på Vojens-Tinglev banen.

Der er altså endnu ikke et IC2-tog i DSBs besiddelse, og DSB kan ikke oplyse om, hvornår de overtager det første tog. Den seneste aftale lød på, at det første IC2-tog skal leveres i løbet af sommeren. Men DSB har i forbindelse med testkørslen, bedt AnsaldoBreda om en opdateret leveringsplan.

Ifølge forliget fra maj 2009 skal samtlige 23 IC2-tog og 83 IC4-tog være leveret inden udgangen af 3. kvartal 2012.

Se billederne af IC2-toget her.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ifølge forliget fra maj 2009 skal samtlige 23 IC2-tog og 83 IC4-tog være leveret inden udgangen af 3. kvartal 2012.

Opsig kontrakten og lad enten nogle franske eller tyske toge komme hertil, Køb for pokker ikke mere Italiensk skrammel.. Få det væk jo hurtigere jo bedre for os alle

  • 0
  • 0

Skal vi nu ikke lige sige det første NYE IC2 tog

Regionstog på Lolland-Falster har stadig (alle) 13 IC2 (ADTranz/Bombardier) togsæt i drift

Der kører også tre IC2 på de nordvestlige strækninger - Tølløse- og Odsherredbanen.

Jeg ser dog gerne, at de bliver flyttet sydpå, så alle IC2 kunne køre et udvidet rutenet på Lolland-Falster samt Sydsjælland. Så kunne et øget antal Lint tage sig af Nordvestsjælland.

  • 0
  • 0

Hvad skal vi med IC2 fra Italien ? - når end ikke IC4 kan køre tilfredsstillende og kun 6 sæt kan sammenkobles og er det også meningen at IC2 skal kunne sammenkobles ? - og Hvis de kan dette, Hvad er der så i forskel på IC4´ers fejlmarginal ? - eller skal der også bruges 4 år på at få IC2 til at køre.

Tror end ikke, at nogen af dem nogensinde bliver den succes som DSB forventer/håber/tror, for om 9 år er ERTMS indfaset (måske) og så kommer der helt sikkert endnu flere fejl med computerne i IC2 og IC4.

Har den tyrkertro, at motorerne fra Iveco giver op inden 2015 og DSB kan lige så godt som sikkert Amen i kirken, indkøbe/videreleje både Lint´en og Dresino`en, bare for at være på den sikre side. Giv mig en kasse LEGO, og jeg skal dig bygge en IVECO. ;)

  • 0
  • 0

Hvad skal vi med IC2 fra Italien ?

  • når end ikke IC4 kan køre tilfredsstillende og kun 6 sæt kan sammenkobles og er det også meningen at IC2 skal kunne sammenkobles ?

  • og Hvis de kan dette, Hvad er der så i forskel på IC4´ers fejlmarginal ?

  • eller skal der også bruges 4 år på at få IC2 til at køre.

Tror end ikke, at nogen af dem nogensinde bliver den succes som DSB forventer/håber/tror, for om 9 år er ERTMS indfaset (måske) og så kommer der helt sikkert endnu flere fejl med computerne i IC2 og IC4.

Har den tyrkertro, at motorerne fra Iveco giver op inden 2015 og DSB kan lige så godt som sikkert Amen i kirken, indkøbe/videreleje både Lint´en og Dresino`en, bare for at være på den sikre side.

Giv mig en kasse LEGO, og jeg skal dig bygge en IVECO. ;)

De nye toldere ved grænsen,,,,Kan vi ikke få dem til at stoppe indførselen af disse skrammelvarer,,, :o)

  • 0
  • 0

Skal vi nu ikke lige sige det første NYE IC2 tog

Regionstog på Lolland-Falster har stadig (alle) 13 IC2 (ADTranz/Bombardier) togsæt i drift

Det er korrekt at Regionstog nu ejer samtlige 13 IC-2-sæt som blev leveret i 1997. Men det er nu "kun" de 10 sæt (Lollandsbanens 4 + 6 fra de forhenværende nordøstsjællandske baner (som i dag kaldes Lokalbanen), som kører på Lolland, de sidste tre kører på vestsjælland.

Jeg ser dog gerne, at de bliver flyttet sydpå, så alle IC2 kunne køre et udvidet rutenet på Lolland-Falster samt Sydsjælland.

Enig, men Lollandsbanen ha tidligere tilbudt at overtage driften på Gedser-strækningen, men blev afvist. Så dette er næppe sandsynligt.

Der har dog været planer om, at etablere "letbane" fra Maribo til Rødby via Holeby, men dels er det mindst 2 -3 år siden de var på tale. Desuden vil en så forholdsvis kort strækning ikke være velegnet til IC-2-tog som de "gamle", da der af hensyn til rentabilitet og lokale forhold skal være 3 -4 stationer/trinbrætter over ca. 25 km, hvilket vil give en forholdsvis kort afstand mellem de enkelte standsnings-steder.

Umiddelbart vil jeg påstå, at både de "nye" og de "gamle" IC-2 har mindst et lighedspunkt grundet deres størrelse og vægt: De er uegnede til korte strækninger med mange standsnings-steder, og passer bedre til mellemlange strækninger med få stop. F.eks. strækningen Nakskov - Nykøbing F.(hvor de "gamle" kører i dag), som er ca. 55 km lang, med 9 standsnings-steder, fordelt på 5 faste standsnings-steder og 4 trinbrætter hvor der standses efter behov. På førnævnte strækning, tager turen hver vej ca. 45 min., og der påtænkes en opgradering af tilladt maks-hastighed fra i dag 100 km/t til 120 - 130 km/t, når signal-anlægget inden længe opgraderes. Og her passer IC-2 helt perfekt.

  • 0
  • 0

[quote]Enig, men Lollandsbanen ha tidligere tilbudt at overtage driften på Gedser-strækningen, men blev afvist. Så dette er næppe sandsynligt.

Der har dog været planer om, at etablere "letbane" fra Maribo til Rødby via Holeby, men dels er det mindst 2 -3 år siden de var på tale. Desuden vil en så forholdsvis kort strækning ikke være velegnet til IC-2-tog som de "gamle", da der af hensyn til rentabilitet og lokale forhold skal være 3 -4 stationer/trinbrætter over ca. 25 km, hvilket vil give en forholdsvis kort afstand mellem de enkelte standsnings-steder.

Ja, det var ærgerligt, at man ikke ønskede togbetjening af Gedser, især når nu der var et interesseret togselskab. - Jeg kender ikke til planerne om Maribo-Holeby-Rødby, men de lyder interessante.

  • 0
  • 0

[Ja, det var ærgerligt, at man ikke ønskede togbetjening af Gedser, især når nu der var et interesseret togselskab. - Jeg kender ikke til planerne om Maribo-Holeby-Rødby, men de lyder interessante.

Og det har, naturligvis, skabt en vis harme blandt beboerne på Sydfalster.

Ang. planerne om Maribo-Holeby-Rødby, så er det som nævnt 2 - 3 år siden at man sidste hørte noget til dem, og hvorfor at man ikke har hørt mere ved jeg ikke, men jeg gætter på at man ikke har kunne skaffe pengene til projektet, eller afventer Femern-forbindelsen. Det var meningen at materiellet på en sådan strækning skulle være en forvokset letbane, formentlig i stil med de "forvoksede sporvogne" som Nærumbanen anskaffede for ca. 15 år siden. Uvist af hvilken grund, så på trods af at man allerede dengang fra kommunens side (og lokale folketingsmedlemmer) arbejdede på at få etableret en lokal station på banestrækningen mod den faste forbindelse (som erstatning for Rødby Færge station), så valgte folkene bag førnævnte projekt at gå uden en sådan stations placering. Dette stiller jeg mig ærligt talt uforstående overfor, da dette formentlig kunne give nogle passagerer, dels lokale som f.eks. pendlere til Tyskland, dels evt. turister som slipper for omvejen via Nykøbing, men hvis man genoptager planerne kan man vel overveje en justering af linjeføringen.

  • 0
  • 0

Jeg har et par gang nu "mødt" IC4 togsæt på Ålborg banegård når jeg ventet på perron på Nordgående tog og hver gang har det slået mig hvor meget de Italiensk spøgelser laver i tomgang, jeg skal råbe til familie for at den høre hvad jeg siger!!!! -Meget mere ind IC3'erne, måske lidt mere ind de gammel MR togsættene som stadigvæk skal køre i mange år her oppe i Nordjylland.

Men jeg mener helt klart at IC4'er har et støj problem -står man på en perron og en IC4 holder ved siden ad kan ikke før en normal samtale, det er ikke fremskridt i mine "øre". -Der er mange klager over IC3 togsæt der har kørt i tomgang ved rengøring om natten i Nørresundy -så bare vendt til IC4erne blive rengjort her i Nordjylland så får DSB striber af "støj klager"!!!..

Men helt ærlig er der ingen andre har bemærket et støj problem fra IC4erne? jeg mener helt seriøst at der virkelig er talt om et støj problem i byzonerne.

  • 0
  • 0

jo da. har du ikke læst de mange svar i de andre tråde omkring ic4? de larmer mere både inde- og udefor end ic3 - det kan jeg da også godt skrive under på.

generelt får vi på alle måder et ringere tog end ic3 - som også kan kombineres med ir4 på strækninger med køreledninger, hvilket er ret smart. der kommer ingen el-version af ic4 så man kan gøre det samme - totalt idioti.

hvorvidt ic2 larmer skal jeg ikke kunne sige, men sansynligheden taler for det.

  • 0
  • 0

Jeg synes, det ser meget fornuftigt ud, at man kører med en MX foran. Det er et driftsikkert og stille lokomotiv, og så kan toget køre 130 km/t som MR.

Thank heaven for General Motors ;-)

  • 0
  • 0

Jeg synes, det ser meget fornuftigt ud, at man kører med en MX foran. Det er et driftsikkert og stille lokomotiv, og så kan toget køre 130 km/t som MR.

Thank heaven for General Motors ;-)

Jo, men når IC2 kommer på skinnerne skulle den jo kunne rulle 200 km/t :)

  • 0
  • 0

Jo, men når IC2 kommer på skinnerne skulle den jo kunne rulle 200 km/t :)

Ja, så kommer vi nok til at spænde noget andet foran. Bortset fra at Trafikstyrelsen jo aldrig går med til en så vanvittig hastighed som 200 km/t - mennesket er da slet ikke skabt til at bevæge sig så hurtigt ;-)

  • 0
  • 0

Ja, så kommer vi nok til at spænde noget andet foran. Bortset fra at Trafikstyrelsen jo aldrig går med til en så vanvittig hastighed som 200 km/t - mennesket er da slet ikke skabt til at bevæge sig så hurtigt ;-)

Dejlig humor ;)

Vi danskere er så fart (berørings) angste angående vores hjemmelige jernbanestrækninger, at man korser sig i den bagerste del af kroppen.

Kender snart ikke noget land i Europa hvor der ikke er sket en skid med hastigheden de sidste 50 år f.eks Århus - København er kun blevet 11 minutter hurtigere end i 1954, LOL...

  • 0
  • 0

Selv kører jeg ofte på Sønderborgbanen, hvor man jo renoverede banelægemet sidste år. Så nu suser togene igen af sted med den forbløffende hastighed af 100 km/t. Mellem Gråsten og Tørsbøl kører den dog så vidt jeg kan bedømme stadig kun 60-75 km/t. Om det er oversigtsforhold i kurver og overkrøsler skal jeg ikke kunne sige, men det undrer mig, at man, når man nu alligevel bruger et 3-cifret millionbeløb på at renovere banen, så ikke bruger bare en smule ekstra på at øge hastigheden, fx. til 120 km/t. Det må være forholdsvis små justeringer der kræves?

Men men, en forbedring i køretiden Tinglev-Sønderborg fra godt 37 minutter til nu 32 minutter, er jo også værd at tage med...

Så mangler vi bare at der kommer nogle nye togsæt, som ikke er udført i regionaltogskonfiguration (IR4). For pokker der er ikke meget bagageplads i flysæde-kupéerne...

Mvh MM

  • 0
  • 0

Selv om jeg er enig med kommentarerne om at det er "italiens skrammel" så kan jeg også være lidt nøgtern: Ansaldo Breda har også leveret Metro'en i København, ikke sandt? Den er meget populær, og fungerer, selv om det tog sin tid at få styringen ordnet. Der er desuden mærkeligt utrolige features: En station har fået forkert navn og kan ikke ændres!

Et eller andet sted er der noget administrativt sjusk her. Der må være nogle (u)ansvarlige ledere, som tror at man kan købe sig til know-how.

IC42 togene burde analyseres af en gruppe og resultaterne lægges åbent ud. Det, som kan undre mig, er at manhar købt togene så dyrt og efterhånden må man have fået nogle enorme reduktioner i prisen p.g.a. forsinkelsesbøder.

Men hvor meget? Hvordan ser regnskaberne ud? Det kan jo godt være at prisen på den samlede IC4 ordre er så høj at bøderne er det rene vand?

Det normale ville være at hvis ordren ikke bliver annulleret, så kunne erstatningsbeløbene betale en væsentlig del af erstatningsmateriel.

Er der nogen her som har mere information om hvorfor?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten