IC4-tog tages ud af drift
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4-tog tages ud af drift

Havarikommissionen, der undersøger sagen om signalforbikørslen i Marslev i sidste uge, hvor et IC4-tog var tæt på at kollidere med et godstog, har fundet flere uregelmæssigheder i IC4-tog. Der er ifølge DSB også tale om, at et tog ved Høje Taastrup den 4. november passerede et rødt signal med ganske få meter.

Læs også: Nye oplysninger tyder på at løbsk IC4 kørte med flere frakoblede bremser

DSB oplyser, at man ikke kan afvise, at der er tal om en generel fejl. Organisationen har derfor besluttet at standse al kørsel med IC4-tog, indtil begge hændelser er undersøgt af Havarikommissionen.

»Der har indtil nu ikke været nogen indikationer af, at der har været tale om en generel fejl, men vi har i forbindelse med vores granskninger af indrapporteringer af tilsvarende hændelser konstateret endnu en signalforbikørsel, hvor der er visse ligheder i hændelsesforløbet op til forbikørslen, og vi har derfor, som en ekstraordinær sikkerhedsforanstaltning, valgt at indstille al kørsel med IC4-tog indtil videre. Sikkerhed går forud for alt andet,« siger koncerndirektør for DSB Vedligehold Frank Olesen ifølge DSB's pressemeddelelse.

DSB forsøger at indsætte andre togtyper i de afgange, der var planlagt kørt med IC4-tog, og man ved endnu ikke, hvornår IC4-togene igen kommer i drift.

Læs også: Overblik: IC4-året 2011 sag for sag

Dokumentation

Link til DSB's pressemeddelelse

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Denne komiske tragedie udfolder sig løbende med nye akter. Hvis det ikke var fordi det koster os alle sammen en masse penge ville det være morsomt.

DSB's mangel på kompetance fremstår dag for dag mere og mere tydeligt. Sælg hele skidtet til DB, og lad os så komme på skinner.

  • 0
  • 0

Fuldstændig enig i at det er tragikomisk. Men ved at nævne DB viser du at du ikke ved hvad der sker jernbanemæssigt syd for grænsen. I det DB heller ikke kan overholde tiderne og osse aflyser mange tog.

Men der hvor DSB og regeringerne kan lære noget af DB, er ved at DB bygger på allerede kendt teknologi og ikke opfinder den dybetallerken selvom de bestiller nyt materiel.

Regeringen burde hellere lave en nødløsning i 5-10 år og så få elektrificeret hele jernbanenettet. Istedet for at blive ved med at finde elendige undskyldninger for ikke at få elektrificeret. Den motorvej imellem Holstebro og Herning kan sagtens vente hvor imod hele landets befolkning ikke kan vente 20 år på at der måske bliver elektrificeret så der kan købes nyt jernbanemateriel istedet for IC4, der aldrig kommer til at virke. Lige meget hvor mange penge der ofres i dem. IC5 (prototypelyntoget) blev bygget i 2 styk og kørte kun 14 år inden de blev hensat og solgt. IC3 virkede efter 3 års forsinkelse. Hvorfor skal vi så plages med IC4 i xx år??

  • 0
  • 0

Jeg læste her på ing.dk at DSB desværre ikke kunne trække sig ud af den kontrakt de havde skrevet under på.
Er denne alvorlige og livsfarlige fejl et kontraktbrud fra Ansadobredas side?
I så fald, kan disse hændelser falde til DSB's fordel?

På forhånd tak for svaret.

  • 0
  • 0

Det er da den mest positive overskrift jeg har læst længe om IC4. For at tage dem ud af drift må det jo betyde at de rent faktisk har været i drift...

Personligt er jeg ikke sikker jeg tør stige ombord på et IC4 tog. Vil overveje at vente en time til næste IC3 kommer i stedet for. Men det kan selvfølgelig stadig kollidere med et IC4 ude af kontrol.

  • 0
  • 0

Det er nemt nok at pege fingre og skyde skylden på DSB og inkompetence, men Movia kan hellerikke tilskrives for stor kompetence, når der næsten dagligt bliver aflyst busser, har selv bandet over dem i mange år.

Se på verdenens bankkrise hvor der generelt er komplet inkompetence. Har selv arbejdet på stor avis, og bred kompetence er en yderst sjældenhed, selv for højtuddannede.

Statisktisk set er det måske 95% af de ansatte som kun har en smal forståelse af deres job, hvis de skal se ud over deres eget område går det helt galt.

  • 0
  • 0

Jeg syntes det er mistænkeligt at DSB stopper IC4 toget, lige på samme dag det lykkes dem at få de stranded tog over storestrømmen og ikke i sidste uge hvor der var ved at ske en nær ulykke.

I min verden ser det ud til at DSB faktisk har vist der er en fatal fejl på bremserne, men de havde intet andet materiel før nu.

  • 0
  • 0

For mig som passager, er det betryggende, at DSB handler så resolut på en begrundet mistanke om, at der er tale om en generel bremsefejl. Lad os håbe, det kun bliver en kort periode, for kapaciteten i landsdelstrafikken var allerede for lav inden IC4 blev grounded.
Jeg kan se, at flere tager det for givet, at der er tale om en generel fejl, men det er trods alt ikke konstatereret.

  • 0
  • 0

Jeg syntes det er mistænkeligt at DSB stopper IC4 toget, lige på samme dag det lykkes dem at få de stranded tog over storestrømmen og ikke i sidste uge hvor der var ved at ske en nær ulykke.

I min verden ser det ud til at DSB faktisk har vist der er en fatal fejl på bremserne, men de havde intet andet materiel før nu.

Ja, det ligner ikke et tilfældigt sammenfald. DSB har sikkert siden d. 4/11 været klar over den var gal med bremserne, men først efter 'næsten ulykken' i Marslev i sidste uge blev DSB nødt til at handle (Havarikommisionen trådte i karakter).

Hvad der er mest skræmmende er at toget er godkendt til drift med passagerer med 'dårlige bremser', hvordan kan man opnå en godkendelse på et tog der ikke kan bremse under ALLE forhold ??

Hvilken andre skjulte fejl gemmer der sig, som den godkendende myndighed ikke har fundet, og hvor meget kender DSB selv til men forsøger at skulje ?

Endelig skal vi endnu engang høre på at Frank Olesen hælder vand ud af ørene, med at sikkerhed er DSB prioritet nr. 1 - men hvordan hænger det sammen med at sætte et tog i drift der ikke kan bremse ??

  • 0
  • 0

Hvis bladene, og dårlige bremser, får IC4 til at blive groundet, så frygter jeg da hele for hele juletrafikken i år (specielt når DSB i forvejen ikke har den bedste trackrecord i snevejr). Har DSB nogen plan B, hvis IC4 ikke er klar til 22-26 december ræset?

  • 0
  • 0

Det er da betryggende at de har taget dem ud af drift. Men utroligt at det skete på baggrund af en "nær katastrofe" hændelse.
Oscar. DSB fik en klækkelig dekort på IC4 togene og overtog togsættene, købt som beset (som det vist hedder) og skulle selv udrede alle de fejl og mangler der var og stadig er med tog sættene.
Det er så nu X antal år siden og er altså ikke sket.
Det er da på tid at lave et cut loss og finde en anden løsning med IC4.
Men som tingene tilstand er pt i Italien er der nok ikke nogen sansynlighed for at de vil tage imod IC4 tog sættene.
Hvad alternativet skulle være har jeg desværre ikke en løsning på, men som sagt bør denne farce stoppes ASAP for dem koster os alle en masse penge.

  • 0
  • 0

Det er nemt nok at pege fingre og skyde skylden på DSB og inkompetence, men Movia kan hellerikke tilskrives for stor kompetence, når der næsten dagligt bliver aflyst busser, har selv bandet over dem i mange år.

Se på verdenens bankkrise hvor der generelt er komplet inkompetence. Har selv arbejdet på stor avis, og bred kompetence er en yderst sjældenhed, selv for højtuddannede.

Statisktisk set er det måske 95% af de ansatte som kun har en smal forståelse af deres job, hvis de skal se ud over deres eget område går det helt galt.

Er det ikke ved at være på tide at stoppe skydningen på DSB og jernbaner?
De famøse 80 tog blev beordret købt og betalt af folketingsmedlemmer som gang på gang siger vi satser og så vasker hænder.
De venstreorienterede er glade for jernbaner som kører regelmæssigt og som giver mulighed for at pålægge masserne direktiver(Køreplaner).
I krisetider vil der lynhurtigt blive dannet billettildelingskommisariater med fortjenstmedaljeudsigt.
Det man overser er at der ikke er nogen godsvogne og der derfor ikke kan køres tørv fra Åmosen og øl fra Fredericia i tilstrækkelige mængder til Hovedstadens Fornøjelse.
DSB er dumpet for længe siden.Det er vort demokrati som er til eksamen.
Hvordan synes I det går?

  • 0
  • 0

Der kommer et tidspunkt, hvor det ikke længere er et teknisk spørgsmål. Det er ikke længere troværdigt at dette bliver et brugbart tog.

Når man gang på gang har forsøgt at få det til at virke uden succes , så er det eneste rationelle at indse, at sandsynligheden for nogensinde at få et brugbart tog må vurderes lavere og lavere

Og man skulle allerede for lang tid siden have sagt STOP - tage tabet og købe nogle midlertidige togsæt.

Politikerne skal fortælle DSB, at der under ingen omstændigheder må anvendes IC4. og skal forlange alle aktiviteter omkring IC4 stoppes .- bortset fra salgs/skrotnings aktiviteter.

Der er ofte medarbejdere der har hele deres sjæl begravet i de konkrete projektproblemer og ikke kan/vil se det store billede,
Det må stoppes, så brutalt som muligt.

Der skal købes nogle midlertidige togsæt og laves en langsigtet løsning. Som jeg husker debatten, var der bla. nogle ledige IC3 tog i Israel, der kunne renoveres og give en god dækning i 7-12 år.

Og så skal man nok beregne økonomien efter den langsigtede driftsøkonomi og ikke efter mere kortsigtede her og nu investerings synspunkter.

Lars :)

  • 0
  • 0

De famøse 80 tog blev beordret købt og betalt af folketingsmedlemmer som gang på gang siger vi satser og så vasker hænder.
De venstreorienterede er glade for jernbaner som kører regelmæssigt og som giver mulighed for at pålægge masserne direktiver(Køreplaner).

Jeg kan ikke tro at hverken minister eller folketingsmedlemmerne har gjort andet end hvad DSB har anbefalet, ellers står verden da ikke mere.
En minister eller folketingsmedlem har da ikke den kompetance der skal til for at sige ja eller nej til sådan et køb uden at have 100% tiltro til hvad DSB har anbefalet.

Bare mine fem øre...

  • 0
  • 0

Det er altid meget sværere at sige nej end at sige "gå videre".

Hvis man ser på beslutningskæden fra teknisk niveau i DSB, over DSB direktion, over DSB bstyrelse, til Trafikminister (m.fl. i Folketinget), så er der altså ingen som har sagt STOP.
Trafikministrene er ikke ansvarsfrie fordi de godkender en indstilling.

I private firmaer har man samme konstruktion: direktion, bestyrelse og aktieejere. Her stopper festen når ingen nye aktieejere vil købe aktion - selskabets værdi falder; måske ender det med lukning eller salg.
Her er det altså en ekstern vurdering, uafhængig af direktion og bestyrelse, som ender med at tage beslutningen.

Vi er nok kommet dertil, hvor borgerne skal sige STOP - vi tror ikke på det her. Udgifterne er "sunk cost" og kan aldrig komme til gavn. Som skattebetalere, og brugere af DSB, er det os som må STOPPE den her dødsspiral.

Det er muligt, men det er også ikke muligt, at få IC4 igang - omkostninger ufortalt. MEN det virker mest som om det er på tide at lukke og slukke.

Iøvrigt, så har andre anbefalet bogen: "Normal Accidents - Living with High-Risk Technologies" af Charles Perrow. Den kan varmt anbefales, og kan sikkert lånes via folkebibliotekerne (når jeg har afleveret).
Bogen handler om andre teknologier, men analogien til IC4 er slående og konklusionerne i høj grad anvendelige.

  • 0
  • 0

En minister eller folketingsmedlem har da ikke den kompetance der skal til for at sige ja eller nej til sådan et køb uden at have 100% tiltro til hvad DSB har anbefalet.

Problemet er bare at at DSB heller ikke har kompetence til at sige ja eller nej til sådan et køb.

  • 0
  • 0

Den tidligere regering bad Atkins analysere, om der var grundlag for at fortsætte med IC4 projektet, og anbefalingen herfra er klar. IC4-programmet bør videreføres med øget focus på pålideligehed.
Det råd, bør vi følge med den forsigtighed, at vi checker om fremdriften er som forudsat af Atkins.
Man kunne håbe at politikere eller medier holdt øje med det, og 1 december er det derfor relevant at chekce, at Pack2D nu også blev gennemført på alle Pack 1 tog. Og vi må have indsigt i, at preformancedata som driftskilometer/hændelse udvikler sig i den forudsatte takt.

  • 0
  • 0

... at netop 1. decmber er en skelsættende dato ?

Jeg er sikker på der kan findes en undskyldning for at skyde datoen til ......

Det er JO LIGE DET SOM ER PROBLEMET.
Men som en kendt græsk mateamtiker sagde: første går vi halvvejen, så igen halvvejen, i løbet af "hvor lang tid ?" er det så vi er i mål ?

STOP.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten