IC4-tog kører videre trods manglende undersøgelse af bremsefejl

En katastrofe var overhængende, da et IC4-tog i går kørte forbi et stopsignal, fordi bremserne ikke virkede, som de skulle. Alligevel kører togene videre, mens Havarikommissionen undersøger, hvad der skete. Det siger DSB's direktør Frank Olesen til Politiken.

»Der er foreløbigt ikke noget, som antyder et generelt problem«, siger Frank Olesen.

Hvordan kan I vide det?

IC4-tog på baneterrænet i Aarhus, hvor DSB's IC4-værksted holder til. (Foto: Das Büro) Illustration: Das Büro

»Det er derfor, jeg udtrykker det på den måde. Der er ikke noget, der tilsiger, at det er et generelt problem. Det kan godt være et generelt problem. Men der er ikke noget i det, vi har set hidtil, som tyder på det«

»Der kan være tre ting, der er gået galt. Det kan ligge i banelegemet, for eksempel glatte skinner på grund af løvfald. Det kan være en menneskelig fejl hos lokomotivføreren eller teknikerne. Eller det kan være en teknisk fejl, enten på dét tog eller på alle IC4-tog«, siger direktøren til avisen.

IC4-toget havde 160 passagerer om bord og var på vej fra København til Aarhus, da toget via et lyssignal fik besked på at standse og vente på et godstog. IC4-togets bremsede imidlertid ikke som det skulle, og derfor kørte toget reelt over for rødt og var ned til 100 meter fra at brage ind i godstoget.

Ifølge Ingeniørens oplysninger havde DSB-medarbejdere koblet en eller flere bremser fra, før toget kørte fra København, fordi der var problemer med bremserne op til afgang.

Læs hele historien på pol.dk

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Tja vi andre må blive på jorden, men inden for togtraffik kører man bare videre...

Såfremt et lignede problem findes på et svævefly, skal flyet undersøges og må ikke flyve, forefindes der en fejl som bare et sekund kunne tænkes at forefindes i andre fly af typen, udstedes et flyveforbud til hele flåden af typen verden over, som med L-13, da man fandt at nogle revnede nitter ved vingerne, dette gjorde at flyet kunne miste vingerne. Alle flyene var/er grounded indtil en løsning er fundet til at screene for fejlen og/eller en udbedring.

Gætter på at det samme gør sig gældende for et tog... Bortset fra at artiklen her antyder at man ikke er lige så striks indenfor togtraffik... Baa vi kører rundt i noget der koster 10-100x mere en en svæveflyver og flere hundrede eller tusinde kan dø i forhold til en pilot og en ko...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten