IC4 sendt ud på skinnerne igen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4 sendt ud på skinnerne igen

Tirsdag formiddag er IC4-togene for første gang på skinnerne igen, siden de blev taget ud af drift den 14. november efter nær-ulykken ved Marslev på Fyn.

Togene kører ikke med passagerer, men har fået tilladelse af Trafikstyrelsen til at køre såkaldt driftssimulering.

Læs også: Trafikordfører overrasket over IC4-tog på skinnerne lige inden samråd

Der er blevet foretaget tre ændringer af togene som følge af Havarikommissionens arbejde efter nær-ulykken i efteråret.

Ifølge en pressemeddelelse drejer det sig om, at togets magnetskinnebremse skal være indkoblet under kørsel.

Desuden skriver DSB, at togets ATC-system (togkontrolsystem) nu advarer lokomotivføreren tidligere, ligesom en teknisk ændring giver mere præcis information om hastighed og tilbagelagt strækning.

Derudover skal DTU ifølge DSB undersøge IC4-togets togcomputer, efter at der blandt andet i Ingeniøren er rejst kritik af netop togets hovedcomputer.

DSB har hidtil afvist al snak om, at IC4-togets togcomputer (TCMS) skulle udgøre en sikkerhedsrisiko, men DTU skal nu være med til at afklare, om det faktisk også forholder sig således:

»Sikkerheden er altafgørende for DSB. Derfor vil vi være helt sikre på, at der ikke er tale om kritiske fejl i IC4's togcomputer,« siger Frank Olesen.

»Vi vurderer, at toget er sikkert, ellers ville vi ikke køre med toget, men som ansvarlig operatør er sikkerheden vores førsteprioritet. Derfor kan vi ikke leve med den tvivl, der er rejst, og vi vil sammen med eksperter fra DTU søge at afklare, om der findes sikkerhedskritiske fejl,« siger han.

»Jeg skal i den forbindelse understrege, at togets mastercomputer ikke er en sikkerhedsbærende del af bremsesystemet, og at den således ikke har været en medvirkende årsag til hændelsen i Marslev,« siger Frank Olesen.

Han fortæller, at det er på baggrund af arbejdet med DTU, at man vil vurdere, hvordan man vil ansøge om lov til igen at køre med passagerer.

Nyheden om, at IC4 igen er - delvist - på skinnerne, kommer få timer inden, trafikordførerne i eftermiddag skal mødes med transportministeren. Han er kaldt i samråd om netop IC4-togenes fremtid.

Dokumentation

Pressemeddelelse fra DSB

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

pudsigt at togene skal være på skinnerne netop nu, hvor der holdes møde om dem....
Gad vide om de også i praksis er ude at køre?

  • 0
  • 0

Med et nyt mere moderne tog, end det eksisterende er det skønt at kunne se frem til:
Lavere støjniveau
Bedre siddekomfort
Bedre pladsforhold
Moderne tilslutningsmuligheder
Bedre adgangsforhold fra/til perron
Bedre adgangsforhold inde i toget
Hygiejniske og rene toiletforhold
Bedre individuelle lysforhold
Bedre individuelle muligheder for lysafskærmning
Bedre aircondition
Kortere og mere præcis rejsetid
Lavere forurening

Hmmm...

  • 0
  • 0

Hvis det ikke var en computerfejl der forårsagede bremseproblemerne, hvad skulle det så være?

Der er tale om en hovedcomputer ( master) og den kan vel ikke gøre for hvis den bliver fejl informeret

Ændringen af ATC systemet kan være det der redder toget, dog uden at vide hvad ændringen består i.

  • 0
  • 0

Tør man mon tage på arbejde i morgen, nu da IC4 er ude af skuret igen.. jeg har ikke lyst til at få sådan en i nakken, så er det for mig lige meget om der det er med eller uden passager. jeg har mine egne 50-200stykker at passe på.

  • 0
  • 0

Det er vel en god ide at køre med det, hvis man samtidig holder godt øje med hvad der sker i elektronikken og mekanikken. Det er ulige sværere at gøre sådan noget på værkstedet.
Det er jo ikke lykkedes at finde noget når det holder stille, og så er der vel ikke andet for end at køre rundt med det.
Er det rigtigt, som jeg læste et andet sted, at de ikke er færdige med at undersøge loggen? ???

  • 0
  • 0

Man må da håbe at BaneDanmark laver køreklanerne for disse driftssimuleringer således at IC4 altid ligger bagefter et godstog. Skulle problemet med bremserne opstå igen, så stopper IC4 vel nok ligesom ved Marslev.

Bortset fra ovenstående og lidet flatterende bemærkning, så undre det mig at IC3 kunne klare sig ganske godt gennem "madolieprøven" når IC4 ikke kunne. Uden at kende sagens detaljer fra andet end pressen, så tyder en del på at IC4 ganske enkelt har blokeret hjulene og dermed bremset med friktionen mellem hjul/skinne (slædekørsel på jernbanesprog). Hvorfor er bremsesystemet ikke lavet så snedigt at lufttykket i bremsecylinderen mindskes, således at hjulene vedbliver at rulle?
At sætte nok en magnetbremse på virker som en panikreaktion og en underligt art symtombehandling - lidt a la at tage en panodil ved smerter fra en kræftknude samtidig med at knudens eksistens fornægtes.

Mens vi er ved trykluften, så beskriver den engelske atkinsudgydelse at luftkompressoren er trukket direkte af dieselmotoren. Det er ikke udsædvanligt (omkring 400 stykker tidligere og nuværende enheder hos DSB havde/har dette princip). Det usædvanlige er at IC4 er det eneste litra, hvor overskudsluften ledes ind i udstødsystemet fra dieselmotoren (se side 32 i den engelske Atkinsrapport).....det princip er ikke set før herhjemme. Har IC4 vrøvl med ødelagte kompressorer grundet tilstoppede magnetventiler mellem kompressor og udstødsystem? JA, men det symtombehandles med en sikkerhedsventil (så springer kompressoren da ikke i luften NÅR magntventilen tilstoppes af sod). At der også versere planer om at sætte ekstra filtre ind i systemet gør sagen endnu mere grotesk. Hvorfor ikke bare gøre som vi altid har gjort - nemlig ledt overskudsluften ud i det fri?

Jeg beklager - jeg kan ikke se den logiske tankegang i handlinger bag hverken den ekstra magnetskinnebremse eller luftkompressoren. Men hvis det er niveauet for fejlafhjælpning, så er der nok langt igen inden IC4 overgår til tilnærmelsesvis forsøgsdrift med passagere.

  • 0
  • 0

@Steffen Frøkjær

""Tør man mon tage på arbejde i morgen, nu da IC4 er ude af skuret igen.. jeg har ikke lyst til at få sådan en i nakken, så er det for mig lige meget om der det er med eller uden passager. jeg har mine egne 50-200stykker at passe på"".

Det gør formentlig godt. Fordi Banedanmark formenligt har sagt til DSB, at de skal holde en bestemt afstand. Det kan være et signal ekster signal. Det kan ses på ATC-anlægget.

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

....For 2 år siden afsluttede Bombardier en større undersøgelse som de var betalt til af DSB og som endte ud med en større rapport.
Jeg kender ikke konklusionen, var kun med i arbejdet som konsulent, men jeg vil anbefale Ingeniøren at grave lidt mere i dette, den viste nemlig at det ville koste meget at rette computeren op, for meget så DSB ville selv :-)
Og nu skal der laves endnu en rapport.....for skatteydernes penge....
Skrot det tog, det bliver ALDRIG godt....

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten