Dermed forsvinder også mange af de sensorer, der overvåger sammenkoblingen. Sensorernes kontrolsoftware i togets computer måtte derfor slettes, for at systemet stadig fungerer. Den sletning af softwaren har DSB imidlertid opgivet.
’Denne softwareopdatering blev afvist, og derfor har man specificeret en elektrisk foranstaltning til at erstatte signalerne fra de manglende komponenter. Det betyder, at den elektriske foranstaltning kun skal simulere over for togets computer, at skydedækslet stadig er på plads,’ skriver ekspertgruppen.
Hvad var det lige, PHK skrev i hans sidste blog om IC4 http://ing.dk/blog/dsb-ic4-og-software-172822 :
For al software udvikling gælder at enten har programmøren eller også har programmet magten.
Hvis programmøren har magten, fryger han/hun ikke programmet eller at lave ændringer i det, man ved hvordan det virker, kan gennemskue og forudsige hvad der sker.
Hvis programmet har magten er det omvendt: Man tør ikke pille ved noget, for man har ingen ide om hvad der sker eller hvilke effekter det vil have andre steder. Kun de allermest nødvendige rettelser bliver lavet og selv de bliver lavet i en overmåde defensiv stil der meget ofte er i strid med den overordnede arkitektur, eller ligefrem en reimplementering af dele af denne, som man ikke turde bruge.
....
Frem for at få fjernet skramlet, også i softwaren, bygger man nu hardware til at simulere den fysiske mekanisme man har fjernet -- fordi man er bange for at lave rettelser i softwaren.
Hvorfor i alverden bliver man ved med at sende penge til programmører, der i den grad har demonstreret uduelighed på højeste plan? Selv om de opgraderingspakker måske kan bringes til at halte igennem, kan man ikke have den mindste tillid til, at de virker.
Skrot den alligevel forældede TMCS og start forfra med nogle programmører, der kan overskue, hvad de selv laver.