Pendlerne behøver ikke at sige farvel til dobbeltdækkertogene endnu. Finansudvalget har godkendt DSB's forespørgsel om at forlænge lejen med fem år.
Togene skulle have afleveret tilbage i 2012, men på grund af de mange problemer med IC4-togene, er det nødvendigt at have andet materiel, der kan transportere det store antal passagerer. Transportministeren er godt tilfreds med løsningen.
»En lejeforlængelse er en god mulighed for at løse nogle af de akutte problemer med mangel på materiel. Endda med en materieltype, som vi ved med sikkerhed fungerer og som er velafprøvet,« siger transportminister Henrik Dam Kristensen (S) til Ritzau.
Underdirektør i DSB Trafikplanlægning, Ove Dahl Kristensen, er også godt tilfreds med aftalen.
»Aftalen betyder, at vi - efterhånden som vi får flere IC4-tog ud at køre - på den mellemlange bane vil kunne sikre siddepladser til vores kunder i de mest fyldte myldretidstog,« fortæller han og fortsætter:
»Omvendt hvis vi ikke havde fået mulighed for at forlænge aftalen med udlejer, kunne vi have været nødt til at reducere togtrafikken.«
Det har hele tiden været meningen at dobbeltdækkervognene skulle udfylde hullet, til IC4-togene kunne sættes i drift. Som det er nu, bliver dobbeltdækkertogene brugt i regionaltogstrafikken på Sjælland og Lolland-Falster og i weekendtrafikken mellem København og Jylland.
