IC4-leverandør i pengenød
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4-leverandør i pengenød

Italiens store jernbanevirksomhed, Ansaldobreda, har svært ved at levere tog. Det er ikke bare i Danmark, men også i Norge, Sverige og Storbritannien, at passagererne kigger langt efter italienske tog, metroer og lightrails.

Det betyder, at Ansaldobredas underskud vokser, hvilket i marts førte til et markant fald på 2,97 pct. til 22,19 i moderselskabets Finmeccanicas aktier på børsen i London.

Det dårlige resultat førte i slutningen af marts til, at Pier Francesco Cuarguaglini, direktør og bestyrelsesformand i Finmeccanica, offentliggjorde koncernens strategiske beslutning om at styrke Ansaldobredas serviceaktiviteter på bekostning af togsalg.

Krise i togdrift

Krisen hos den italienske togleverandør har bl.a. betydet, at Ansaldobreda har måttet trække sig fra planlagte licitationer, ligesom den medfører nedskæringer i medarbejderstaben. Nedskæringer, som virksomheden pt. forsøger at ændre fra fyringer til førtidspension.

Ansaldobreda er ikke den eneste kriseramte togproducent i disse år. I 2003 måtte den franske stat spytte i Alstoms kasse for at undgå en truende konkurs. Tidligere havde Adtranz seriøse vanskeligheder. Og The Economist bragte sidste måned et rygte om, at Siemens overvejer at sælge sin togdivision fra.

Muligvis er Finmeccanica inde i de samme overvejelser, efter selskabet i fjor måtte tilføre Ansaldobreda 1,5 mia. kr. i frisk kapital for at undgå lukning.

Brudte IC4-frister koster

Hver gang Ansaldobreda har overskredet IC4-togenes deadline, har det kostet italienerne dyrt, både i penge og i dårligt image.

Fem milliarder skulle for længst have været betalt for IC4-togene, og en ekstra milliard være på vej for IC2-togene. Men DSB har holdt igen på halvdelen. Der er kun betalt 2,6 mia. kr. for IC4-togene og 0,4 mia. kr. for IC2.

Til gengæld har Ansaldobreda betalt en kvart mil­liard kroner i bod til sin danske kunde og må snart vinke farvel til den næste kvarte mil­liard kroner, oplyser DSB.

Når der mangler milliarder i kassen fra forsinkede ordrer, også fra andre end DSB, kommer der til at rulle flere hoveder i Ansaldobreda end den dramatiske slagtning i efteråret 2004. Dengang bad transportminister Flemming Hansen sin italienske kollega, Pietro Lunardi, tale alvor til Finmeccanica, som reagerede ved at fyre hele Ansaldobredas projektledelse på IC4 og erstatte den med tunge folk fra koncernens flysektor.

DSB's ledelse har flere gange fremhævet, at DSB har en stærk kontrakt med Ansaldobreda. Kontrakten har ikke været så stærk, at den kunne skaffe DSB tog til tiden, men den har været stærk nok til at sikre en moderselskabsgaranti. En garanti, som DSB i dag priser sig lykkelig for. For Finmeccanica har en egenkapital på over 30 mia. kr.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten