Der skulle have være 40, men der er kun 12, og de har alle problemer.
Det handler om transport på skinner og den italienske leverandør Ansaldobreda, men denne har det ikke noget med Danmark og IC4 at gøre. Derimod gælder sagen Gøteborg og sporvogne.
Herhjemme er DSB og trafikministeren godt og grundigt træt af den italienske togbygger, som ikke har kunnet få IC4-togene ud på skinnerne. Nu kæmper italienerne også med at levere "tog til tiden" i Sveriges næststørste by, skriver Göteborgsposten.
Aftalen mellem Gøteborgs trafikkontor og Ansaldobreda til knap en halv milliard kroner blev underskrevet for seks år siden, og de første sporvogne skulle være leveret i 2003. Men ak.
Første tog blev leveret mellem jul og nytår 2005, og resten af de tolv leverede vogne har problemer med dunkende, knirkende og larmende lyde og klimaanlæg, der ikke fungerer. Eksempelvis bliver det ofte for varmt for passagererne, når det er for koldt for togføreren og vice verca.
Vognen støjer og bumler langs byens gamle spornet, og dunk fra de ujævne skinner forplanter sig op i vognen og giver en ukomfortabel rejse.
»Vi købte løfter i stedet for virkelighed,« siger Bernt Nielsen, der er kollektivtrafikchef, til Göteborgsposten.
Vi bygger bro med stærke vidensmedier, relevante events, nærværende netværk og Teknologiens Jobfinder, hvor vi forbinder kandidater og virksomheder.
Læs her om vores forskellige abonnementstyper
Med vores nyhedsbreve får du et fagligt overblik og adgang til levende debat mellem fagfolk.
Teknologiens Mediehus tilbyder en bred vifte af muligheder for annoncering over for ingeniører og it-professionelle.
Tech Relations leverer effektiv formidling af dit budskab til ingeniører og it-professionelle.
Danmarks største jobplatform for ingeniører, it-professionelle og tekniske specialister.
Kalvebod Brygge 33. 1560 København V
Adm. direktør
Christina Blaagaard Collignon
Chefredaktør
Trine Reitz Bjerregaard