IC4-leverandør forsinker også svenske sporvogne

Der skulle have være 40, men der er kun 12, og de har alle problemer.

Det handler om transport på skinner og den italienske leverandør Ansaldobreda, men denne har det ikke noget med Danmark og IC4 at gøre. Derimod gælder sagen Gøteborg og sporvogne.

Herhjemme er DSB og trafikministeren godt og grundigt træt af den italienske togbygger, som ikke har kunnet få IC4-togene ud på skinnerne. Nu kæmper italienerne også med at levere "tog til tiden" i Sveriges næststørste by, skriver Göteborgsposten.

Aftalen mellem Gøteborgs trafikkontor og Ansaldobreda til knap en halv milliard kroner blev underskrevet for seks år siden, og de første sporvogne skulle være leveret i 2003. Men ak.

Første tog blev leveret mellem jul og nytår 2005, og resten af de tolv leverede vogne har problemer med dunkende, knirkende og larmende lyde og klimaanlæg, der ikke fungerer. Eksempelvis bliver det ofte for varmt for passagererne, når det er for koldt for togføreren og vice verca.

Vognen støjer og bumler langs byens gamle spornet, og dunk fra de ujævne skinner forplanter sig op i vognen og giver en ukomfortabel rejse.

»Vi købte løfter i stedet for virkelighed,« siger Bernt Nielsen, der er kollektivtrafikchef, til Göteborgsposten.