IC4 kører langsommere end IC3
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4 kører langsommere end IC3

Selv om DSB gentagne gange har oplyst, at IC4's tophastighed er 200 kilometer i timen, så tøffer de stærkt forsinkede italienske togsæt af sted med højst 160 kilometer i timen på de danske skinner.

DSB har ikke søgt om godkendelse til, at togene må køre hurtigere på de danske skinner, oplyser Danmarks Radio.

IC3-toget er derimod godkendt til at køre med sin tophastighed, 180 kilometer i timen på de strækninger, hvor skinnerne tillader det.

Ifølge underdirektør Ove Dahl Kristensen har DSB bevidst valgt først at søge om godkendelse til den lavere hastighed. Godkendelsen til 180 kilometer i timen følger efter planen næste år.

»Det ville have stillet nogle krav, der havde gjort det besværligere for os i denne fase. Det var meget vigtigere for os at få det ud at køre med 160 kilometer i timen, end om det lige kunne køre 180 kilometer i timen,« siger han til Danmarks Radio.

Trafikordfører er overrasket

Danmarks Radio oplyser intet om, hvorvidt og hvornår IC4-togene kommer til at køre 200 kilometer i timen. Til gengæld har statsradiofonien talt med Enhedslistens Per Clausen, der i sidste uge havde kaldt transportminister Lars Barfoed i samråd om DSB's måde at fortælle om IC4-toget på.

»Jeg havde da det klare indtryk at IC4-togene var i stand til at køre 180 kilometer i timen,« siger han

»Jeg vil se en godkendelse på, at togene må køre 180 kilometer i timen, før jeg tror på at det kommer til at ske,« tilføjer Per Clausen.

Ifølge Banedanmark er det muligt at køre 180 kilometer i timen på størstedelen af strækningen mellem København og Aalborg, oplyser Danmarks Radio.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Den almindelige fartgrænse for tog i Danmark, på de strækninger hvor man må køre "hurtigt", er 160km/t. På mange af de strækninger må man yderligere, med tog der har "dokumenteret lav påvirkning af skinnerne", køre 180km/t. Det er da ganske forståeligt at DSB har valgt at springe det trin over i første omgang, udsætte indsatsen til senere, og i stedet fokusere på de ting der ikke virker ved togene?

  • 0
  • 0

160 km/h er utvivlsomt tilstrækkeligt til at opfylde den nuværende køreplan. Under ideelle forhold.

Når forholdene ikke er ideelle, og det sker ikke sjældent, må at IC3-togene køre 180 km/h for at indhente forsinkelser i forhold til køreplanen.

Har DSB mon planer om at lave en ny køreplan med længere rejsetider for at opretholde rettidigheden? Eller vil de nedjustere deres rettidighedsmål for fortsat at kunne sige, at de når deres mål?

  • 0
  • 0

IC4 er jo bygget bevidst overvægtigt.

Måske er det årsagen til, at man først efterfølgende skal teste om/påvise at belastningen af sporet er 'lav'.

  • 0
  • 0

IC 4 er umiddelbart for tunge til at måtte kørre med overhastighed: Det er derfor ikke kun et spørgsmål om at vente med den ansøgning, der skal mere til.

Facit endnu en gang: De velgennemarbejde IC3 er et betydelig bedre produkt end IC4; men DSB skulle jo vælge mellem pest og kolera. Tiden er løbet fra IC4 (det var den allerede da de blev bestilt, men en trafikminister udtalte jo de bevingede ord om at nutidens tog med dieselmotorer er meget mere miljøvenlige end at plastre landskabet til med elmaster!!!) men der findes ingen dieseltog som hyldevare.
Nå jo forresten tyskerne kom jo også med et tilbud, men ak de kunne først levere et år senere end italienerne......HA HA HA HA HA HA HA HA.

  • 0
  • 0

Nå jo forresten tyskerne kom jo også med et tilbud, men ak de kunne først levere et år senere end italienerne......HA HA HA HA HA HA HA HA

Tænker du på DB605?? For så er leveringen jo begyndt he he!!

  • 0
  • 0

Hold da op, kan det køre 160 km/t? Det kunne MA-lyntogene fra 1963 også. Hvis man ser på køretider brugte de 5:45 for at køre fra København til Aalborg (svarende til ca. 4:40 med bro i.st.f færge), hvor det i dag tager 4:50 for IC med 6 stop mere og 4:23 for IC-lyn med et tilsvarende antal stop. Altså en reduktion i rejsetid på 6% - der er godt nok langt hjem til temiplanen!

Noget helt andet er, at Wikipedia opgiver IC4s tophastighed til 222 km/t (udenfor Danmark ?!). Er der nogen, som ved om det er beregnet eller reelt testet?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten