IC4 kører bedre og bedre, men der er stadig langt til IC3's driftsikkerhed
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4 kører bedre og bedre, men der er stadig langt til IC3's driftsikkerhed

PLUS.
IC4-togene kører bedre og bedre men er stadig langt mindre pålidelige end deres forgænger IC3. Illustration: GesturGis/Bigstock

Hangardronningerne er kørt ud på sidesporet og resten har fået ny software.

Det skandaleramte IC4-tog har ikke mange år tilbage på danske skinner før udfasningen begynder til fordel for nye lokomotiver. Men det kæmper bravt for sit eftermæle. Ifølge den seneste kvartalsrapport om status på det italienske fejlkøb, som DSB sender til politikerne, bliver der således længere og

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

længere mellem fejlene. Faktisk kan toget nu køre næsten 8300 kilometer eller helt til Zimbabwes hovedstad Harare, uden at en fejl medfører en forsinkelse over et par minutter. Sidste år var turen blevet afbrudt af en fejl efter 4700 kilometer, eller længe før ækvator var blevet krydset. I alt 42 tog - kun omkring halvdelen af de som oprindeligt blev bygget - indgår i driftspuljen. Af dem ...