IC4 kan få dødsdom i næste uge
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4 kan få dødsdom i næste uge

Den bebudede ekspertundersøgelse, som endeligt skal afklare, om IC4- og IC2-togene kan spille en rolle i den danske togtrafik fremover, lander fredag i næste uge. Det oplyser DSB til Ingeniøren.

DSB bekendtgjorde i en pressemeddelelse tidligere på året, at man havde besluttet 'at få uafhængige eksperter til at belyse, om det stadig vil være økonomisk og risikomæssigt rigtigt at fortsætte hele eller dele af arbejdet med at bringe IC4/IC2 op på et niveau, hvor de kan indsættes i landsdelstrafikken som oprindeligt planlagt'.

Ingeniøren kunne efterfølgende fortælle, at det schweiziske ingeniørfirma Prose gennemfører undersøgelsen med bistand fra det schweiziske statslige jernbaneselskab, SBB.

Læs også: Schweiziske ingeniører skal afsige endelig dom over IC4

Udmeldingerne om, hvornår undersøgelsen kunne ventes færdig, har været blandede. DSB skrev i sin halvårsrapport i august, at undersøgelsen ville være færdig inden årets udgang, men transportminister Magnus Heunicke (S) oplyste i et samråd med Folketingets transportudvalg, at den først ville være færdig i januar. Han oplyste i et efterfølgende samråd i oktober, at undersøgelsen ville være klar ultimo 2014.

Har efterlyst afklaring

Transportordførere fra Venstre og Enhedslisten har kritiseret, at de aktuelle politiske forhandlinger om DSB’s kontrakt med staten fra 2015 skulle foregå, inden de schweiziske ingeniørers undersøgelse ligger klar, og spørgsmålet om IC4-togenes fremtid er afklaret. Spørgsmålet om IC4 bliver nemlig afgørende for DSB’s materielbehov fremover.

Læs også: Transportminister vil alligevel forhandle om DSB uden IC4-afklaring

Transportministeriet fortalte i oktober, at ministeriet og DSB sideløbende selv arbejder på 'en fælles forudsætning om, hvad IC4 kan, og de økonomiske konsekvenser af det' med det formål at kunne indlede de politiske forhandlinger om DSB’s nye kontrakt hurtigst muligt.

Det er endnu uvist, om Transportministeriet og DSB skrinlægger deres egen fælles IC4-vurdering, nu da ekspertundersøgelsen er på trapperne.

Den foreløbige regning for IC4 og IC2 har ifølge den seneste opgørelse fra Transportministeriet rundet 6,8 milliarder kroner i år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ved Gud hvordan skal Alle de udestående ingeniører firmaer vide mere end vi selv gør i DSB, det er klodshans og vasken hænderne rene for uduelige vurdering af materiellet før det blev købt

Dette er blot ren ansvars forflygtigelse

  • 7
  • 8

Hold ham udenfor, men DSB har ligesom tydelig demonstreret, at de ikke selv magter opgaven... Hvordan flygter de fra ansvaret sådan her ? Hvem ville nogensinde tage det som valide data, hvis de undersøgte deres eget elendige indkøb som aldrig har indfriet noget fra alle DSBs hidtidige løfter ?

  • 17
  • 1

Du lyder fuldstændig som min mor, bare blive ved og ved og ved og ved.
Min far sagde, at hvis noget ikke lykkedes første gang, skulle man prøve igen og igen, og så skulle man stoppe. Ingen grund til at opføre sig fuldstændig idiotisk!!

  • 21
  • 0

IC4's tid som intercitytog er ikke-eksisterende.

IC4 vil i bedste fald kunne ombygges til de krav vi havde til intercitytog for 14 år siden. Det vil blive dyrt. Men selv hvis det sket er toget færdigt som intercitytog.

IC4 kan ikke udnytte hastigheden på 250 km/t på den nye Ringsted-København bane. Togets max-hastighed er jo 200 km/t. Banen åbner 2018.

Allerede næste år er banen København-Esbjerg elektrificeret. IC4 er et dieseltog.

IC4 bliver ikke godkendt til kørsel i Tyskland. Dermed kan det ikke bruges på Femernforbindelsen. Over Øresund kan IC4 heller ikke køre.

Alle fjernbaner er elektriske fra 2026, de mest centrale er elektrificeret tidligere. Elektriske tog er billigere i drift, derfor kan det næppe svare sig at ombygge togene kun til ca. 10 års drift som intercitytog.

Toget er forældet nu 14 år efter de blev designet. Der mangler komfort, USB-stik, lydisolering og meget andet.

IC4 holdes i live af hensyn til DSB. Men dets fremtid er regionaltog, uden for mange sammenkoblinger, eller skrotning.

  • 25
  • 0

Alle fjernbaner er elektriske fra 2026

Lad os nu se, der skal først skaffes penge til at trække ledninger - mange penge.
I mellemtiden skal der stadig køre hurtige dieseltog mellem Frederecia, Aarhus og Aalborg (årstal?), og her kan antallet af brugbare IC4 nogenlunde passe til efterspørgslen. Vi blev bundet til tabet dengang vi underskrev kontrakten, spørgsmålet er hvor meget brugsværdi vi kan trække ud af vognene.
Det siges også at IC4 kommer til Kalundborg-banen.

  • 1
  • 4

Uden USB-stik - og med monochromt pladsdisplay. Uha da

Ja, et lævn fra fortiden, men selvfølgelig blot få mindre ting i en lang række mangler toget har.

Hvis man dagligt færdes i tog, som DSBs personale bør gøre, bør man hurtigt lægge mærke til de mange passagerer som lader deres mobiler i toget. Det forekommer derfor besynderligt at man har "glemt" USB-stik i designet, og derfor tvinger folk til at tage hele deres lader med til strømstikket i stedet for.

Ofte er der ikke en ledig stikkontakt i nærheden af hvor jeg sidder. Alle er optaget.

  • 3
  • 3

DSB har styr på situationen.

Rapporten er bestilt til at konkluderer. at man bør fortsætte med at ombygge/forbedre på IC4, da toget er grundlæggende sundt (!) og det kun er småting der skal tilrettes for at få det produkt man i sin tid betalte for.

Med den nye rapport får DSB omkring 3 år (ca. den tid der går imellem rapporterne) til at arbejde videre med de dysfunktionelle tog, og med til held kan regningen ramme de 10 mia. inden den næste rapport skal udfærdiges.

(Ironi kan være anvendt)

  • 13
  • 1

C4 bliver ikke godkendt til kørsel i Tyskland. Dermed kan det ikke bruges på Femernforbindelsen. Over Øresund kan IC4 heller ikke køre.

IC4's fader - Hr Lykketoft - kan tage dem med til US, når han nu lige smutter over dammen for at få hæld gode $ ned i sin pensionspose, og hvis han bliver der.

Eller hvis han kommer hjem igen, så må han gerne få alle 82 sæt som forskud på rund fødselsdag (70 år 09.01.2016) samt som afskedsgave for alt alt for lang og alt for utro tjeneste ;)

  • 7
  • 10

at de ikke sakser rejsekortet i samme omgang

(Et pift sarkasme)
Ork, der ligger stadig mange folkelige gener i rejsekortet. Så længe det medvirker til at holde os i bunden af Maslows behovspyramide, virker det sikkert tilsigtet. Vi må for alt i verden ikke få det for frit, så begynder vi bare at tænke selv og det kan man blive sindsyg af......

Mht. overskriften, hvordan kan man dødsdømme noget der aldrig har levet.
Havde Dr. Frankenstein lavet IC4, var han aldrig kommet længere end "it's, it's, it's.......it's......it's...."

  • 12
  • 0

Flot så mange kloge, nærmest alvidende og meget humoristiske mennesker der her i forummet . . . (i)

  • 0
  • 4

Hvornår, ifølge de OPRINDELIGE planer, skulle det være planen af IC4 skulle udfases ?

I projektet fastlægges vel også en forventet levetid for toget og derfra ved man så hvornår man skal til at begynde arbejdet med udbud på en efterfølger ?

Har man indkoorporeret de daværende planer for elektrificering ?

  • 0
  • 0

Hvis man dagligt færdes i tog, som DSBs personale bør gøre, bør man hurtigt lægge mærke til de mange passagerer som lader deres mobiler i toget. Det forekommer derfor besynderligt at man har "glemt" USB-stik i designet, og derfor tvinger folk til at tage hele deres lader med til strømstikket i stedet for.


Se, det kræver at de der bestiller togene, rent faktisk har forstand på tog.
Man kunne jo prøve noget helt vildt......f.eks. spørge dem der arbejder i togene til dagligt.

  • 1
  • 1

USB var slet ikke opfundet da IC4 blev designet!! Så der er ikke noget at sige til at det mangler. Man skal blot lige lave en patch/opdatering som PC-leverandører gør.

  • 2
  • 0
  • ganske kort…

Politikerne kan ikke klantres for at skrive en check ud på DKK 5.5 Mia.

Hvorfor høre vi ikke om de Ingeniører og Advokater der har stået for kontrakten ?

Jeg køre hver søndag en tur forbi IC4’erne på Aarhus Godsbanegård og køre grædende hjem.

Er det jeg ser virkelig hvad Danmarks bedste Ingeniører og Advokater er ansvarlige for… ?

Til sidst – hvorfor har man købt diesel tog når der nu er el-køreledninger fra Aarhus H.

Jamen – er der det ? – ja det er der.

Tidligere Aarhus Borgmester og By-konge, Thorkild Simonsen fik startet op på elektrificering fra Aarhus til København – det er blot et spørgsmål om at få et par master mere sat op…

For dem der måske ikke helt tro på det – tag en tur ned forbi indkørslen til Bruun´s Galleri’s parkeringsindkørsel – så ser man de fineste el-ledninger og master…

  • 3
  • 2
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten