IC4 hjemsøges af ti år gamle problemer
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig vore nyhedsbreve, accepterer du også vores brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-koncernen lejlighedsvis må kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud med videre via telefon, sms og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC4 hjemsøges af ti år gamle problemer

Foto: Jonathan Herrik

Trods DSB's bestræbelser på at udbedre fejlene på IC4 er det stadig døre, trin, koblinger, motorer og bremser, der volder problemer. DSB skal omkring nytår levere ny IC4-anbefaling til Folketinget.

Det er gammelkendte problemer med IC4-togenes vognkasser, motorer og bremser, der stadig martrer DSB. Det erkender selskabet i forbindelse med, at den seneste statusrapport for IC4 fortsat viser alvorlige problemer med togets driftsstabilitet.

»De væsentligste årsager til forsinkelser er dog fortsat vognkasse (døre, trin, kobling), kraftforsyning (motor) og bremser,« skriver DSB i rapporten, som nu er blevet oversendt til Folketingets transportudvalg.

Det er de samme problemer, som har hjemsøgt IC4 siden leveringen i 00’erne. Og som er blevet fremhævet i konsulentrapporter fra Atkins i 2011 og Prose i 2014. DSB har ellers efter sidstnævntes anbefaling nedsat en ekspertgruppe til at arbejde med togets motorsystemer og hyret forstærkning for at få IC4-togene klar til fuld drift i 2019. Selskabet har fra vinteren 2014 til efteråret 2016 udvidet IC4-holdet med 12 teknikere og 32 håndværkere til værkstedet.

Læs også: IC4 præsterer ny bundrekord: Ringere end før redningsplan

Men de samme problemer har påvirket IC4-togenes driftsstabilitet siden, og IC4 præsterede i efteråret en ny bundrekord, idet driftsstabiliteten efter flere måneders fald var endnu lavere, end da DSB skærpede indsatsen for at forbedre tallet efter Proses rapport i 2014. Driftsstabiliteten opgøres i det såkaldte MDBF-tal (mean distance between failure), der dækker over kørte kilometer mellem hvert teknisk problem, der giver forsinkelser på fem minutter eller mere.

»Der foreligger ikke nogen entydig forklaring på den negative udvikling i MDBF, men de væsentligste årsager til forsinkelser er stadig vognkasse (døre, trin, kobling), kraftforsyning (motor) og bremser,« skrev DSB således også i sin forrige statusrapport for september.

Oprustning i efteråret

Dengang havde Anders Egehus, direktør i DSB Drift, vanskeligt ved at pege på, hvorfor det ikke havde været muligt at løse de gammelkendte problemer.

»Vi spørger også os selv, hvorfor vi ikke har været succesfulde med at adressere problemerne. Og hvad der i virkeligheden skal til,« forklarede Anders Egehus i september til Ingeniøren.

Læs også: Her er ekspert-udtalelserne, som gav os fem år mere med IC4

Men i samme måned vejrede DSB trods alt morgenluft og bebudede, at selskabet ville angribe nogle af de grundlæggende problemer i løbet af efteråret.

»Opgraderingen af power packs (motorsystemerne, red.) fortsætter efter planen, og der er nu fire togsæt med renoverede power pack. Det er dog endnu for tidligt at konkludere på effekten af de gennemførte opgraderinger. DSB forventer at begynde arbejdet med justering og smøring af døre og trin i fjerde kvartal 2016, ligesom en opgradering af togets bremsestem også forventes at begynde i fjerde kvartal 2016,« lød det i statusrapporten for september.

Stadig ringere end i 2014

Det fremgår da også af den seneste statusrapport, at DSB har oplevet fremgang med IC4 siden. Fra bundniveauet i september, hvor IC4 præsterede blot 2.904 kilometer mellem hvert problem, der forsinker toget mere end 2:59, og blot 3.503 kilometer mellem hvert problem, der forsinker toget mere end 4:59, er det gået fremad. IC4 præsterer nu 4.397 kilometer mellem hvert problem, der forsinker toget mere end 2:59, og 5.734 kilometer mellem hvert problem, der forsinker det mere end 4:59.

»Det kan ikke konkluderes, om den mindre stigning i MDBF kan tilskrives de gennemførte tiltag i oktober. Det vil de kommende måneder vise,« konkluderer DSB i sin seneste statusrapport.

Læs også: IC4 kommer aldrig til at afløse IC3

Niveauet er dog stadig langtfra tilfredsstillende, eftersom driftsstabiliteten også i den nye opgørelse ligger under de 5.949 kilometer uden tekniske problemer, som var niveauet, da Prose gennemførte sin undersøgelse i 2014. Og der er stadig langt op til de 20.000 kilometer uden problemer, som er målet for 2019. Endelig er IC4-stabiliteten heller ikke overbevisende i lyset af, at toget i 2016 skulle have nået et delmål på 12.500 kilometer uden problemer.

Ny anbefaling på trapperne

Men arbejdet fortsætter, skriver DSB i sin seneste statusrapport.

»Der arbejdes stadig på grundlaget for en nulstilling af dørene, og der planlægges en test på dele af flåden, førend den rulles ud på hele flåden. Derudover er der fokus på opgradering af power pack og de mange power pack- og generatorudfald, der påvirker driftsstabiliteten. Endelig arbejdes der på en opgradering af bremser samt opdatering af manualer til fejlsøgning,« lyder det i rapporten.

Læs også: Analyse: DSB slipper for konsekvenser af brud på IC4-plan

Ingeniøren ville gerne have talt med DSB om, hvorfor de tilbagevendende problemer for IC4 er så vanskelige at blive kvit, men det har DSB ikke ønsket. Årsagen er, at selskabet omkring årsskiftet skal fremlægge en anbefaling om den videre anvendelse af IC4 for Folketinget. Og indtil det sker, ønsker selskabet ikke at tale om IC4, fortæller pressechef Niels-Otto Fisker.

DSB kan heller ikke oplyse, hvornår den imødesete anbefaling ligger klar, men den er ifølge pressechefen »lige på trapperne«.

Kommentarer (24)

Hvis man kigger på DSBs oversigter over MDBF for oktober (DSB rapportering til Transportministeriet offentliggøres på www.dsb.dk) kan man se at IC2 stadig performer, selv om toget ikke har kørt for egen kraft siden august.
Konkret er MDBF for IC2 udregnet efter hvor mange kilometer, IC2 tog er blevet slæbt af andre tog til hensættelse på IC2 kirkegården i Tinglev (der er også en tilsvarende i Fredericia).

Hvis denne opgørelsesfejl er systematisk, indgår de km som nedbrudte IC4 tog slæbes fra nedbrudsstation til værksted som "fejlfrie" km. I teorien kan den øgede MDBF således skyldes at IC4 ganske enkelt har flere nedbrud i oktober, og derfor bugseres mere end i september...

Ja, okay. Den er lidt søgt - jeg skal nok tage sølvpapirshatten på igen...

  • 20
  • 1