IC4 forurener mere end sin forgænger

Trods nyere teknologi bliver IC4-toget mere forurenende end IC3-toget. Årsagen er en række forhold, der gør rejsen mere komfortabel, skriver gratisavisen Dato.

IC3-toget vejer 97 tons, mens IC4-toget bliver 63 tons tungere. Til gengæld kan der være flere passagerer i det endnu ikke godkendte tog, der skal drøne gennem Danmark de næste 30 år.

Men Teknologisk Institut vurderer, at det højere antal passagerer ikke vil rokke ved energikontoen.

»Hvis man skal op i samme hastighed inden for samme tid, så er energiforbruget direkte proportionalt gange vægten,« siger Leon Nielsen, specialkonsulent i motor og forbrændingsteknik til Dato.

DSB oplyser, at den øgede vægt er sket af hensyn til øget komfort blandt andet med mere benplads, en sektion med lavt gulv og handicapvenlige toiletter. Dertil kommer, at IC4-toget kan køre 200 kilometer i timen i forhold til IC3-togets 180 kilometer i timen.

DSB's prioriteringer går stik imod Arriva, der satser på lettere tog. De kører blandt andet i Midt- og Vestjylland. Arriva byder også ind på kystbanen med lettere tog per passagerer end ikke blot IC4 men også IC3.