IC4 forurener mere end sin forgænger

Trods nyere teknologi bliver IC4-toget mere forurenende end IC3-toget. Årsagen er en række forhold, der gør rejsen mere komfortabel, skriver gratisavisen Dato.

IC3-toget vejer 97 tons, mens IC4-toget bliver 63 tons tungere. Til gengæld kan der være flere passagerer i det endnu ikke godkendte tog, der skal drøne gennem Danmark de næste 30 år.

Men Teknologisk Institut vurderer, at det højere antal passagerer ikke vil rokke ved energikontoen.

»Hvis man skal op i samme hastighed inden for samme tid, så er energiforbruget direkte proportionalt gange vægten,« siger Leon Nielsen, specialkonsulent i motor og forbrændingsteknik til Dato.

DSB oplyser, at den øgede vægt er sket af hensyn til øget komfort blandt andet med mere benplads, en sektion med lavt gulv og handicapvenlige toiletter. Dertil kommer, at IC4-toget kan køre 200 kilometer i timen i forhold til IC3-togets 180 kilometer i timen.

DSB's prioriteringer går stik imod Arriva, der satser på lettere tog. De kører blandt andet i Midt- og Vestjylland. Arriva byder også ind på kystbanen med lettere tog per passagerer end ikke blot IC4 men også IC3.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan sakten være i har ret. Men i denne tids alder vi nu lever i findes der kun en kort sætning hertil "Time is monny"

Hvem vil betale for den unydig tid du skal bruge til den daglige transport? Hovdepuldsåren for jernbane er Århus København. Basta længer er landet ikke mere. Når jeg skal til Skørping fra Campus AAU med offentligt transport jeg skal bruge min. 40 minuter, men kørte jeg på Sekunderveje dertil, jeg er fremme på 30 minuter, med motervej 25 minuter. Det var kort transport tid kort fortalt. Den grove her Skal jeg derimod til Haderslev med offentligt transport (NT, DSB og Sydbus) goddag med rygvind sol i nakken 5½ time mod i bil samme strækning 2 timer og 45 minuter. Skal jeg derimod til Rømø hvor vi skal mødes i de gamles sommerhus med offentligt 7 timer modsat i bil du kan nøjes med 3 timer og 20 minuter. Jeg køre en del med DSB på lange strækninger, den længste var til Maribo Fuck det skal du love mig du prøver en dag, den ene vej i bil og retur med lokalbanen og DSB så vil du forstå begræbet "Time is monny" eftersom du skal bruge 14 timer i tog mod bil samme tur kan gøres på 5 timer. Ponten moralen er hvem vil betale for en montør, tekniker eller ingeniør for en rejsetid som er unydvendig, hvis der findes noget der er hurtiger inu! Og vi vil alle sammen ha mere tid sammen i fritid. SF, S, R m.m. ønsker vi skal bruge offentligt transport for miljøet, dertil er der brug for noget som IC-4 "time is monny".

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten