IC4 endelig klar til myldretiden - men bossen er stadig ikke tilfreds

Tidligt mandag morgen sendte DSB det første sammenkoblede IC4-tog i drift fra Aarhus Banegård i retning mod Aalborg. Afgangen indvarsler nye tider for den plagede togtype, som i sammenkoblet konfiguration har pladser nok til at køre i myldretidstrafik.

»Det her er et af de helt store hjørner, vi har rundet med IC4-togene. Vi er nu i stand til at køre to togsæt med plads til i alt 410 kunder i kommerciel myldretidsdrift mellem landsdelene. Det er et stort skridt i retning af at skaffe flere tog og flere siddepladser, når spidsbelastningen er størst,« siger DSB's administrerende direktør Søren Eriksen.

I første omgang vil der blive kørt to daglige afgange mellem København, Aarhus og Aalborg, men det antal vil i løbet af 2011 blive øget løbende.

Det vil ikke kun betyde flere tog og et øget antal siddepladser, når der er spidsbelastninger. Det vil også frigive IC3-tog fra landsdelstrafikken, så de kan komme nogle af de sjællandske pendlere til gode som i større og større grad lufter deres utilfredshed over overfyldte myldretidstog på det sjællandske regionalnet.

Søren Eriksen understreger, at det er en nyere og bedre IC4-generation, som nu kommer på banen.

»Vi har arbejdet med varmefordelingen, så temperaturen inde i vognene nu er mere passende og behagelig. Et andet punkt, der er blevet forbedret, er støjniveauet inde i togene,« siger Søren Eriksen, men fortsætter så:

»Når det er sagt, vil jeg understrege, at der stadig vil være udfordringer i forhold til kvaliteten af IC4. Vi knokler hver eneste dag for at bringe togene op i en kvalitet, som vi gerne vil tilbyde vores kunder. Jeg er stadig ikke helt tilfreds med tempoet, for der er mange fejl, men jeg er glad for denne milepæl og ser frem til at kunne tilbyde de danske togpassagerer langt flere IC4-tog i 2011.«

Samtidig er DSB gået i gang med at foretage de første dynamiske tests, der skal bane vejen for, at IC4-toget bliver godkendt til kørsel med tre sammenkoblede togsæt. Det foregår på Gedserbanen, hvor der i øjeblikket ikke kører passagertog. DSB håber at kunne indsætte de sammenkoblede togsæt i slutningen af 2011.

I forbindelse med køreplanen for 2012 vil der blive sat tre sammenkoblede IC4-tog i drift. Alle IC4- og IC2-tog skal være leveret til DSB fra AnsaldoBreda i tredje kvartal 2012.

Ansaldobreda har på nuværende tidspunkt leveret 38 IC4-togsæt til Danmark. Heraf er de fire i gang med at blive gjort klar til overtagelse.

Samtidig fortsætter arbejdet med at opgradere de ældste og mest fejlfyldte IC4-tog til et højere kvalitetsniveau. På nuværende tidspunkt er et af de ældste togsæt blevet opgraderet på IC4-værkstedet i Sonnesgade i Århus, mens DSB ligger i forhandlinger om, hvor de supplerende fremtidige værkstedsfaciliteter skal ligge.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis dobbeltdækkerne der køre regionaltrafikken i dag ikke har pladser nok , hvordan vil det så hjælpe at man indsætter IC3 istedet for de dobbeltdækkere der skal leveres tilbage fra Maj?

Derudover kan jeg heller ikke se hvordan IC4 vil kunne afhjælpe manglen på sidepladser, når 3 IC3 og 1 IR4 kun lige kan holde ved perron, på de fleste stationer!

Det der burde ske nu er at regeringen og oppositionen så til at få elektrificeret resten af jernbanenettet, så DSB i fremtiden kunne købe hyldevare. Desuden lader det osse til at DSB burde tage ved lære af deres bestillinger og i fremtiden lægge sig fast på hvad det er de vil have og når bestillingen så er sendt ud lade være med at bede om ændringer undervejs. For det gør et projekt dyrere og forlænger leveringstiden. At leverandøren så heller ikke har været stabil og ikke er det i ret mange projekter gør kun tingene endnu værre. Hvilket jeg har kunnet se i tidligere artikler om leverancer til SAn Fransisco, Oslo og Nederland, m.fl.

  • 0
  • 0

Der er mulighed for, at få forlænget kontrakten. De tog som DSB har brugt i 10 år, er der ikke meget ved, at få en anden bane til at bruge. Der må være en masse der skal ombygges og det er et ældre/gamlet tog.

mvh

Jens Lindhard

  • 0
  • 0

Regionaltrafikken mellem Ringsted og København betjenes ikke af dobbeltdækkertoge.

Selvom jeg da ville foretrække dobbeltdækkerne fremfor IC3 toge, så er det dog bedre end at skulle stå op helt til København.

  • 0
  • 0

Du beder DSB lægge langsigtede planer, og holde dem? Elektrificeringen gik i stå, og togene skulle laves til at køre i troperne? Det er mystisk med folkevalgte bestyrelser uden faglig indsigt, så kan der forventes flere fadæser som IC4. VKO vil udkonkurere DSB og SSF vil forgylde DSB, men DSB som en driver et offentligt massetransportmiddel begrænses kun af ledelsesmæssig inkompetence. Politikkernes rolle i virksomheders bestyrelser bør begrænses.

  • 0
  • 0

"Vi er nu i stand til at køre to togsæt med plads til i alt 410 kunder..."

Hvor mange flere passagerer transporteres pr. døgn med IC4 i drift, end da IC4 ikke var i drift ?

  • 0
  • 0

Fint med et lille fremskridt. Næste problem: vilkårlig sammenkobling - ?

Indtil videre er der ifølge DSB's materiale kun tale om ét dobbeltkoblet sæt, der skal køre en t/r til Københavns lufthavn hver dag. DSB skriver, at der senere skal indsættes flere togsæt, men der er ikke angivet nogen plan eller takt for det. Så indtil videre skal de mange leverede IC4 samle støv i Århus. og det er nok for tidligt, at sjællandske pendlere bekymrer sig over, om IC3 i pendlertrafikken er en fordel eller en ulempe.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten