IC4: DSB og ministeriet er allerede i gang med plan B

Tilliden til den nye IC4-køreplan mellem DSB og Ansaldobreda vakler. Hverken transportminister Carina Christensen (K), Folketingets trafikudvalg eller for så vidt DSB selv tror på, at Ansaldobreda kan leve op til det ultimatum, som DSB gav den italienske togleverandør sidste mandag.

Derfor er DSB og ministeriet i fuld gang med at lægge en plan B for at erhverve sig erstatningstog. Planen omfatter, ifølge ministeren, blandt andet muligheden for at indkøbe elektriske tog:

»Det er klart, at det er helt oplagt at drøfte elektrificering af jernbanenettet. Hvad vil det koste? Hvor lang tid vil det tage? - Og så må det holdes op mod, hvad der er af dieseldrevne tog,« forudser Carina Christensen og advarer om, at elektrificeringen både bliver dyr og tager tid.

»Men måske bør man også teste noget færdigt, dvs. materiel, der allerede kører, så vi kan få en prøvetur, inden man afgiver ordre,« sagde Carina Christensen i sidste uge, da hun besvarede spørgsmål fra SF's trafikordfører, Pia Olsen Dyhr.

SF-ordføreren har svært ved at tro på, at hun nogensinde kommer til at køre IC4. Den opfattelse deler ministeren og DSBs bestyrelse, sagde Carina Christensen:

»Det er jo derfor, man tager det her meget drastiske skridt og nu indleder bevægelsen hen imod det, der kan ende med at blive en opsigelse af kontrakten,« slog ministeren fast.

Både Pia Olsen Dyhr og Carina Christensen hæftede sig ved 1. august som en vigtig milepæl i DSB's ultimative aftale med Ansaldobreda - en aftale uden mulighed for at fifle, truer ministeren.

  1. august skal det første IC4-togsæt være godkendt til at køre mellem Jylland og Sjælland. Selv om DSB's ultimatum til Ansaldobreda formelt kræver 14 godkendte IC4-tog leveret til maj næste år, hvis ikke kontrakten om 83 IC4-tog og 23 IC2-tog skal ophæves, er trafikudvalget og ministeren enige om, at 1.august er en vigtig milepæl for, om togene kommer, eller om der skal sættes ind med en plan B. Det er allerede nu aftalt, at trafikudvalget mødes hos DSB lige efter for at evaluere indsatsen.

»Det skridt, DSB's bestyrelse har taget, er uigenkaldeligt. Min holdning er, at vi allerede nu skal gå i gang med at overveje en plan B for, hvad vi skal gøre, hvis vi ikke får togene. Det er vigtigt, at vi forbereder os på, at togene ikke kommer,« sagde ministeren.

»DSB's bestyrelse er gået i gang med at arbejde på et forslag til en plan B, som de vil forelægge os på et tidspunkt. Vi er også i ministeriet gået i gang med at overveje, hvor man mere langsigtet skal planlægge togindkøb her i landet,« sagde Carina Christensen.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Givet den situation DSB sidder i idag, er det da en glimrende lejlighed til for selskabet at forhale modtagelsen af ansaldo-tog og håbe, at selskabets overordnede "bestyrelse" på 179 valgbare medlemmer besinder sig og elektrificerer hovedstrækninger og evt sidebaner!

Hvis da ikke "bestyrelsen" i stedet tvinger dem til at lease tog mhp en hurtig opsplitning af selskabet a la privatiseringen af den engelske jernbane.

  • 0
  • 0

ER4 togene der allerede kører idag er både hurtige og kendte af værkstedet og det øvrige personale. ER4 toget kan kobles med de øvrige IC tog der kører i dag så hvorfor ikke fortsætte med at købe dette kun få år gamle tog, det er miljørigtigt, billigt i vedligehold på eksisterende værksteder. Alternativet kan være at købe flere ET tog, som de der kører på kystbanen og til Sverige. Danske virksomheder har en betydelig med produktion. Begge de 2 togtyper kender vi, sikkerheden er på plads og uddannelsen kendt, sidst er de mindre personalekrævende da togpersonalet kan bevæge sig imellem de sammenkoblede sæt.

Et alternativ til regionaltog er SKODA dobbeltdækker EL. togsættene som kører i Tjekkiet, det er gennemprøvet og af en næsten ny konstruktion.

  • 0
  • 0

Som en fortsættelse af ovenstående kunne de mange penge der blev sparet i indkøb og drift passende bruges til en kraftig udvidelse af køreledningsnettet. En hastighedsforøgelse fra 180 til 200 eller lignende kan helt sikkert vente til der er strøm på hele Danmark, først når det er EL. tog er det muligt at køre og bremse med meget høje hastigheder.

  • 0
  • 0

Peer Pedersen skriver om hastighed op til 200. Det fungerer kun på Separate skinner, så der skal både Køreledninger op såvel som ekstra skinner. Fascinerende fremtid!

  • 0
  • 0

Kære Finn, togene i Danmark kører i dag op til 180 Km/t. det koster ikke ekstra skinner de nuværende er gode nok, Svenskerne har forlængst passeret de 200 Km/t. på de normale skinner, på mange hovedstrækninger, det kunne vi også i Danmark, dog skal sikkerhedsanlægget moderniseres til det. 200 Km/t. er forlængst passeret i det meste af Europa.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten