IC4-dommen: IC4-tog er 'sunde' - IC2 skal skrottes

'Grundelementerne i IC4-toget vurderes at være sunde, og de tekniske problemer med IC4 kan løses'.

Sådan lyder den overordnede hovedkonklusion i den første uafhængige ekspertanalyse af teknikken i de skandaleramte IC4-tog.

Læs hele rapporten her.

Læs også: Tidslinje: Følg IC4-købet fra 2000 til i dag

Og eksperterne fra rådgivervirksomheden Atkins fortsætter:

'Der eksisterer ikke alternativer til IC4. Samtidig er IC4-toget - selv når der tages hensyn til omkostningerne med at færdiggøre toget - et billigt tog'.

Atkins-eksperterne peger dog også på de mange tekniske problemer, der plager IC4-togene, og som skal løses.

400-800 millioner kroner ekstra

'En tilfredsstillende driftsstabilitet vurderes at kræve, at IC4-budgettet hos DSB forøges med mindst 50 procent over de næste tre-fem år - svarende til totalt 400 til 800 millioner kroner ekstra'.

Atkins sætter fokus på de to hovedproblemer:

1) Der skal ske en grundlæggende ændring af konstruktionen af togets kobling for at sikre en løbende og gnidningsløs til- og frakobling af togdele i den daglige drift.

2) Der bør etableres en dedikeret enhed i DSB's IC4-projekt, som sikrer den langsigtede forbedring af driftsstabiliteten gennem en systematisk analyse af og opfølgning på de grundlæggende årsager til den manglende driftsstabilitet.

Derudover er der alle de 'mindre' problemer, som Atkins påpeger: dårligt fungerende døre, dårligt fungerende aircondition, elendige koblinger og bremser, der sætter sig fast, når toget holder stille.

'Såfremt IC4 skal indsættes i landsdelstrafikken som oprindelig forudsat, kræver det, at IC4-toget kan til- og frakoble i løbende drift. Det er denne løbende til- og frakobling af togdele, som det nuværende trafikkoncept i høj grad er bygget på,' skriver Atkins i rapporten.

Det er Atkins' vurdering, at DSB bør afsætte betydelige ressourcer til at udstyre IC4-toget med en forsimplet koblingsfunktion. Atkins vurderer, at en løsning bør kunne designes, godkendes og implementeres på omkring et år - om end denne tidsplan vil være ambitiøs.

Uacceptabelt med kun 2.000 km mellem nedbrud

Rapporten har også set på driftsstabiliteten på de IC4-tog, der trods alt er i drift, og det er langtfra tilfredsstillende. Mens IC3 i gennemsnit kører 25.000 kilometer mellem nedbrud, så kører IC4 kører blot 2.000 kilometer mellem nedbrud.

Derfor anbefaler Atkins nye organisatoriske tiltag hos DSB:

'Etableringen af en dedikeret enhed i DSB's IC4-projekt til systematisk fejlopfølgning og -retning, bør ske omgående. Enhedens arbejde med at bringe driftsstabiliteten fra det nuværende niveau på omkring 2.000 km mellem nedbrud til en målsætning på i første omgang 15.000 km mellem nedbrud vil imidlertid kræve et langsigtet og fokuseret arbejde fra DSB'.

Atkins vurderer, at denne målsætning vil kunne nås i løbet af fire år - men en målsætning om 20.000 km mellem nedbrud vil forventes at tage yderligere to-tre år.

IC2 er en trussel mod projektet

Derimod udgør IC4-togets regionale lillebror, IC2, ifølge Atkins en trussel mod projektet.

Derfor vil DSB nu afsøge muligheden for i 'fornuftig økonomisk forståelse med Ansaldobreda at afslutte IC2-projektet', selv om der - ifølge DSB - ikke umiddelbart er juridisk grundlag for en ensidig opsigelse af IC2-kontrakten på nuværende tidspunkt.

(opdateres)

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

der vil gå op til 7 år og der skal bruges imellem 400 og 800 millioner for at togene kommer til at fungere.

Det er da lige før at togene bare skulle skrottes og elektrificeringen sættes igang for de penge!! tidshorisonten ser for mig ens ud!!

  • 0
  • 0

Der nævnes i artiklen (rapporten) at man er kommet frem til der ikke findes noget alternativ til IC4, men for kort tid siden var der en artikel om IC3 hvor producenten lod forstå at de nuværende kunne levetidsforlænges, dette er tilsyneladende ikke et alternativ?

  • 0
  • 0

.. Det nødvendigt med et stærkt drive for at forbedre IC4s pålidelighed – et dedikeret "Team til øget pålidelighed" bør etableres..

.. Sandsynlig leveringsdato for sidste togsæt fra AB er maj 2013

.. Systemet til kobling af togsæt er for komplekst til at den nødvendige pålidelighed nogensinde vil blive opnået og det bør modificeres til at fungere på en måde svarende til IC3.

.. IC4's pålidelighed er dårlig og må øges betydeligt – og så hurtigt som muligt

.. Et "Team for øget pålidelighed" (RIT: Reliability Improvement Team) bør etableres snarest muligt  .. Eksisterende metoder til behandling og analyse af fejldata er alt for afhængige af menneskelig indblanding og bør strømlines (!)

.. Identifikation af grundlæggende årsager til fejl bør have top prioritet

  • 0
  • 0

Der nævnes i artiklen (rapporten) at man er kommet frem til der ikke findes noget alternativ til IC4, men for kort tid siden var der en artikel om IC3 hvor producenten lod forstå at de nuværende kunne levetidsforlænges, dette er tilsyneladende ikke et alternativ?

Åbenbart ikke. Det er i så fald en stor fejl.

I rapporten om materielsituationen tales der i tilfælde af en elektrificering til Esbjerg kun om at indkøbe 10 nye elektriske togsæt til denne strækning. Det lader ikke til, at man har tænkt en total samkøring af togene fra Kbh til Esbjerg/Sønderborg/Flensborg med nyt elektrisk intercitymateriel ind i planen. Det betyder nok, at Sønderborg fortsat skal betjenes med regionaltogsmateriel (IR4).

Fra rapporten: "Økonomi I forbindelse med en elektrificering af strækningen Lunderskov-Esbjerg skal der anskaffes 10 nye el-tog mens merkapaciteten til Femern og den nye bane København- Ringsted kan tilvejebringes af 45 nye el-tog."

Jeg siger: Køb dog et antal nye elektriske sæt, samt et antal med flerstrøms-system til Flensborgdelen, som rækker til at betjene alle tre dele. Så frigør man vel 5-6 stk. IR-4 til brug på Sjælland ud over de 15 IC-3, som i dag kører til Esbjerg og Flensborg.

Mvh. MM

  • 0
  • 0

der vil gå op til 7 år og der skal bruges imellem 400 og 800 millioner for at togene kommer til at fungere.

Det er da lige før at togene bare skulle skrottes og elektrificeringen sættes igang for de penge!! tidshorisonten ser for mig ens ud!!

Problemerne og fornuftige løsninger med IC4 er omtalt mange gange før på ing.dk. Med en ny regering er der gået endnu mere politik i de forkerte beslutninger og mastodonten på lerfødder i Sølvgade kan derfor fortsætte med at smide penge ud af vinduet. De 400 - 800 milioner bliver inden fire år til 1600 milioner. Det er mange penge at smide efter forældet skrot!

  • 0
  • 0

Jo i sidste afsnit af materielrapporten tales om levetidsforlængelse af IC-3 og indsættelse af mellemvogn:

Fra rapporten: "De fælleseuropæiske Tekniske Specifikationer for Interoperabilitet (TSI) vil også påvirke mulighederne for at konstruere nye mellemvogne til IC3-togsættene. Nye mellemvogne vil under alle omstændigheder være omfattet af TSI’erne om støj, tilgængelighed og tunnelsikkerhed. Tilsvarende et helt nyt IC3 tog, vil en sådan mellemvogn skulle godkendes efter nye TSI, som i sig selv gør projektet mindre realistisk. Der blev arbejdet med to alternativer, en standardmellemvogn af kendt type (IR4) og en lavgulvsvogn af ny type."

  • 0
  • 0

Er DSB IC2-toge en anden model end privatbanernes, for der kører de da fint sammen med LINT 41.

  • 0
  • 0

Fra Atkins' rapport:

" 42% af MPTO togsættene er overtaget af DSB (35 ud af 83)  78% af betalingerne er gennemført fra DSB til AB"

  • 0
  • 0

Fra rapporten: "Kulde/træk i førerrum har krævet installation af ekstra isolering, bedre forsegling af kabelgennemføringer og ekstra varmeenheder."

Så må vi se til vinter, om passagererne oplever det samme. Jeg sad i hvert fald i noget af en kulde-strøm, da jeg kørte med et IC-4 i begyndelsen af oktober. Men mon ikke passagererne bare får anvist en anden siddeplads hvis de brokker sig? De har jo ingen "fagforening" at true med...

Mvh. MM

  • 0
  • 0

Jeg tror det kommer til at koste blod, sved, tårer og mange ekstra penge, jeg beholder bilen, hurra for bilen, den kan man regne med!

  • 0
  • 0

...for de danske togpassagerer, at vi lader DSB vurdere fornuften i at fortsætte med dette skandale-projekt.

Men vi skal tilsyneladende bare være et jernbanemæssigt uland: - Kun delvist elektrificerede strækninger (Banedanmarks ansvar) - Kun gamle, svinende, ustabile og dårligt vedligeholdte ME diesellokomotiver - Aldrende IC3 og IR4 tog - Kun leaset dobbeldækker-materiel - Elendige, ukomfortable, larmende og yderst ustabile IC4-tog

Er der da slet ingen lyspunkter?

Jo, da. Med DSB's nuværende ledelsesmæssige evner, kan vi kun håbe på et snarligt salg af denne fuldstændige inkompetente virksomhed.

Det kan ganske enkelt kun blive klasser bedre.

Med venlig hilsen Jens

  • 0
  • 0

så trist, men så sandt.

ja tak til farvel DSB og goddag DB ... ligesom man gjorde med gods .... men det sker (desværre) ikke. Politikerne er jo ligeglade - de kører jo i biler ...

  • 0
  • 0

Hvornår finder man ud af at den største enhed man skal købe med succes i Italien er en FIAT 500 ( den gamle altså) , alt andet bliver håbløst kompliceret...hvorfor det ? jo det tager for lang tid og så vil man hellere igang med noget andet ! Moralen er : Lad en italiener om design Lad en tysker lave tingene Lad en hollænder om at sælge det; men da man stoppede ved designet og trode at det gik jo nok (udbuds betingelser ) så fik man i hvertfald lukket godt og grundigt ned for en dansk arbejdsplads, som jo tidligere har bevist sit værd....så kom endelig DB ! så det er andet en kønsdriften som driver værket !

  • 0
  • 0

Lige nu er al interesse på bremserne. Men lad os alligevel høre om ATKINS forudsætninger holder. Der skulle nåes en milepæl 1. ultimo november 'Pack2D' da skal være implementert på alle Pack 1 tog og dermed alle i drift. ‘Pack 2D’ består af et antal højt prioriterede modifikationer vedrørende pålidelighed og ‘vinter forberedelse’ – og skal implementeres på MPTO ‘Pack 1’ tog okt/nov 2011. Pakken retter fejl på bl.a. fordtrin og bremse og er estimeret til at fordoble antallet af kilometer pr hændelse. Spørgsmålet er nu: a. Har DSB nået denne implementering? b. Har man nået at få driftsdata fra Pack2D-tog inden IC4 stoppet - og viste de den ventede effekt?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten