IC4-chefen: Det går den rigtige vej

Torben Kronstam, hvorfor var der ingen IC4-tog i drift med passagerer 23. og 24. april?

»Torsdag og fredag i påsken kørte IC4-togene ustabilt. Vi tog derfor en beslutning om at tage dem ud af drift lørdag og søndag, som traditionelt er meget små rejsedage, for på den måde at sikre, at vi havde tid til at gøre dem driftsklar, så vi havde dem til rådighed 2. påskedag, som er en af årets travleste rejsedage.

Hvordan vil du beskrive IC4-togenes driftsstabilitet?

Læs også: Se tidslinjen over IC4-skandalen

»Siden vinteren slap sit tag, kan jeg fortælle, at rettidigheden er gået den rigtige vej for IC4-togene. Men vi har ved flere lejligheder meldt ud, at vi ikke var tilfredse med den kvalitet af tog, vi modtog fra italienerne. Den dårlige kvalitet har bl.a. givet sig udslag i en generel rettidighed, der ikke er tilfredsstillende. I starten af marts i år har DSB lejet sig ind i nye værkstedsfaciliteter i Randers, hvilket kommer til at give IC4-programmet ny luft under vingerne, fordi vi har fået yderlige fire spor til rådighed. Det indebærer, at vi vil kunne sætte kadencen på videreudvikling og vedligehold op med højere rettidighed til følge.

Hvilke fejl er det typisk, som fortsat plager IC4?

»Som eksempler kan jeg nævne bremseventiler, der sender 'falske' fejl til togcomputeren og på den måde opstår der bremsefejl, der generer driften. Et andet eksempel kunne være gearet, som især giver problemer ved opstart af toget og har været skyld i aflysninger.«

Hvor mange af de mere end 40 IC4-togsæt, som er kommet til Danmark, er i dag registreret som driftsklare til at køre med passagerer i DSB's systemer?

»Vi har i øjeblikket 18 togsæt, der er godkendt til at køre med passagerer. Dette tal stiger løbende.«

Lever DSB op til de tidligere formulerede ambitioner om at køre 105 ugentlige IC4-afgange - heraf de 25 afgange som kørsel med to sammenkoblede togsæt?

»Vi vurderer hele tiden, hvordan vi bedst udnytter det materiel, vi har til rådighed. I forbindelse med vinteren var der bl.a. problemer med tilfrosne koblinger, og vi valgte derfor at indstille kørslen med koblede tog i en periode for på den måde at få bedre tid til at rette de fejl, vi havde fundet i forbindelse med, at vi begyndte at køre koblet. I starten af april genoptog vi driften med sammenkoblede tog, men deres driftsperformance er stadig ikke tilfredsstillende, og der er derfor eksempler på, at vi har kørt afgange, der skulle have været kørt med to togsæt, med ét togsæt.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

...som man af en-eller-anden irationel grund har en stor kærlighed til: Først skifter man køleren (som faktisk døde, fordi toppakningen er gået), så køber man nye dæk (det MÅ da give bedre vejbeliggenhed...), så begynder man på noget helt tredie - alt imens syn og rustarbejde til flere månedslønninger nærmer sig. På et tidpunkt må man simpelthen trække i bremsen og sige til sig selv, at det er at kaste perler efter svin, og sætte bilen i Den blå avis. Først da indser man, hvor lidt man kan få for "de mange, nye dele". Drop dog de elendige tog, inden Ansaldo får opfyldt sine forpligtelser, og DSB står med "aben" - alle togsættene, uden at kunne bruge dem i daglig drift.

  • 0
  • 0

Og hvordan er det så gået fra den 29 April og så her til d.d. ? Er det muligt at få en ny analyse, så vi kan holde status på fremdriften :)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten