IC4 bryder ned 74 gange så ofte som lovet

74 gange så ofte som forudsat i kontrakten med Ansaldobreda bryder IC4-togene ned. Det fremgår af en opgørelse, som Rigsrevisionen selv har udført i forbindelse med sin kortlægning af skandalen om de italienske tog.

Et af målene i kontrakten var, at der højst må være ét nedbrud for hver million kilometer togene kører. Rigsrevisionens opgørelse viser, at de seriebyggede togsæt har haft 74 nedbrud for hver million kilometer.

Lidt bedre ser det ud for de første 14 togsæt, DSB modtog, og som var håndbyggede. De bryder ned 42 gange for hver millioner kilometer på skinnerne.

Læs også: DSB om IC4-tog: De skal bare have et stort serviceeftersyn

Rigsrevisionen fremhæver, at DSB i forbindelse i 2009 lovede politikerne, at IC4 som resultat af forliget med Ansaldobreda 'ville blive bedre og mere driftsstabile end de tog, som DSB oprindeligt havde bestilt'. DSB mente altså at kunne gøre det endnu bedre end et nedbrud for hver million kørte kilometer.

Revisorerne har selv gravet i DSB's systemer for at udarbejde statistikken over nedbrud. Den dækker naturligvis kun perioden frem til bremsesvigtet sidste år, da IC4 fik forbud mod at køre med passagerer.

Revisorerne kunne ikke blot hente opgørelsen hos DSB. 'DSB følger ikke med i, hvor langt DSB er fra at leve op til de krav om driftsstabilitet, der fremgår af den oprindelige IC4-kontrakt,' konstaterer de og gentager pointen flere gange ...:

'DSB udarbejder ikke systematisk ledelsesinformation om, hvor langt DSB er nået med at øge IC4-togenes driftsstabilitet i forhold til de krav i den oprindelige IC4-kontrakt, som DSB i maj 2009 orienterede Transportudvalget om, at togene ville leve op til, når de var færdige.'

Læs også: Rigsrevisionen afslører ny gigant-brøler i IC4-kontrakt

DSB får også lov til at forsvare sig. For det første er der flere forskellige typer af information til ledelse om, hvordan IC4 klarer sig ude på skinnerne. Men driftsinformationen bliver blot ikke sammenstillet med kravene i kontrakten.

Det finder DSB ikke så væsentligt. IC4-togene skal nemlig ikke leve op til kontrakten, før de er helt færdige. Det er de endnu ikke, og det har DSB selv et medansvar for. DSB skal selv bygge togene færdige, og før det er sket, kan statsbanerne ikke holde italienerne op på kravet om at reducere nedbruddene med faktor 74.

Det er endnu uvist, hvornår DSB har sat alle de nødvendige opgraderingspakker i togene, så de officielt kan blive stemplet som færdigbyggede. Desuden skal de have været i drift 'en længere periode', som dog ikke bliver specificeret i Rigsrevisionens rapport.

Læs også: Politikere sender DSB til Italien efter nye IC4-penge

Mens DSB erklærer sig enig i, at IC4-togenes mange nedbrud er 'utilfredsstillende', så medgiver Rigsrevisionen, at opgørelsen ikke viser billedet af de færdige tog.

'Antallet af nedbrud indikerer, at togsættenes driftsstabilitet, målt ved nedbrud, har været meget lav i forhold til kravet i IC4-kontrakten,' skriver de i stedet.

Læs også: 28 danske IC4-inspektører i Italien - hvad laver de egentlig?

Et af de tiltag, som skulle få antallet af fejl på togene ned, er de inspektører, som DSB har sendt til de italienske fabrikker. Der overvåger de produktionen. Særligt gennemgår de togsættene ved såkaldte Hold Points, som markerer, når produktionen af bestemte togdele er færdige. De omfatter:

  • Rå vognkasser til et togsæt.

  • Vognkasser monteret med hovedkomponenter.

  • Bogiesæt, bestående af bl.a. hjulsæt, bremseudstyr og akselvendegear.

  • Færdigbygget og rutinetestet togsæt.

Hvis der er fejl, så skal de udbedres inden næste inspektion. Hvis altså fejlene bliver opdaget, hvilket der ifølge rapporten langtfra er garanti for.

Læs også: Nye IC4-problemer - italienernes lodde-teknik er helt til rotterne

'DSB er til stede, når alle centrale test gennemføres. DSB har oplyst, at testene har en karakter, så en række fejl og mangler på togene ikke vil blive opdaget i den forbindelse, da de f.eks. kan være skjult bag færdigmonterede paneler.'

Rigsrevisionen borer ikke videre i, hvor stor nytte DSB har af inspektører, som overværer test med skjulte dele.

Læs også: Grøn dyst på DTU: Vådt brænde bliver tørt i en fart

Læs Rigsrevisionens beretning her

Rigsrevisionens beretning om IC4 og IC2
[scribd:97691722]

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

""Rigsrevisionen kritiserer, at DSB ikke selv fører statistik med, om IC4-togenes driftssikkerhed lever op til kravene"".

Der gør de da også. Men den "er langt nede i en skuffe".

Jens

  • 0
  • 0

Der gør de da også. Men den "er langt nede i en skuffe".

Og den skuffe er i et aflåst arkivskab i et nedlagt toilet i en kælder, hvor der står 'Pas på Leoparden' på døren

  • 0
  • 0

"Det finder DSB ikke så væsentligt. IC4-togene skal nemlig ikke leve op til kontrakten, før de er helt færdige. Det er de endnu ikke, og det har DSB selv et medansvar for. DSB skal selv bygge togene færdige, og før det er sket, kan statsbanerne ikke holde italienerne op på kravet om at reducere nedbruddene med faktor 74."

Er der nogen der har brug for en røgvender?

  • 0
  • 0

Ha.. Er der ikke grænser for hvor meget man må fejl informere og manipulerer med billeder ? (det var måske denne slags "photoshop" der overtalte DSB til at bestille disse 83 togsæt) Lige noget for Forbrugerombudsmanden.

Ren windpower og elektrificering og grøn natur med høj klar blå himmel, passer jo unægtelig til et togsæt som end ingen gang opfylder EURO 3 normen. Det er sq for komisk.

  • 0
  • 0

Godt være vi som dansk nation i helhed er ansete i udland, men når man som dsb læs: DANSKE STATS baner har kørt et cirkus i SÅ mange år, udelukkende bygget på pauseklovne i manegen, tror jeg at " billetsalget" i cirkus Danmark nok stagnerer en anelse . . . Gad ik engang købe en candyfloss hvis jeg stod i køen. . . Eller hov, jeg betaler skat, ja ok stik mig en popcorn til overpris, så kan jeg evt. Skylle den ned med overbetalt og føraftalt stupid selvfedme . . . !! Mindre "veludviklede" og dårligere stillede lande og deslige kan få det til a fungere . . . Danmark not! Why?? Kæft en lorte aftale . . . Pardon my french:)

  • 0
  • 0

Inden togene kommer i drift burde BaneDanmark anlægge vigespor langs de strækninger hvor det skal køre, samt placere rangerlokomotiver der kan nå frem med en halv times varsel.

  • 0
  • 0

så køb da et märklin startsæt, flyv ikke højere end vingerne kan bære........DSB

  • 0
  • 0

IC4 bryder ned 74 gange så ofte som lovet

Det er sgu flotte tal - det er sjældent nu om dage at nogen holder mere end de lover ;)

  • 0
  • 0

[quote]...ku være et passende øgenavn til IC4 ;-)

6 mil dåsen

Kan kun køre 6 mil og har kostet 6 mil-liarder[/quote]

Os snydt knap 6 mil-lioner danskere. ;)

  • 0
  • 0

Der styres ikke længere imod et driftsikkert tog - det ville også være latterligt, og man kan ikke tage sig sammen til at slutte sagen. Så nu er der sikret fast beskæftigelse til en hel del mennesker. Men kunne vi andre så ikke slippe for de evindelige opdateringer om nye fejl og problemer. Det er så ligegyldigt.

  • 0
  • 0

Er DSB ikke i princippet et privat selskab, og er de så bundet af disse EU udbud? Eller gælder disse regler for alle virksomheder.

  • 0
  • 0

Er DSB ikke i princippet et privat selskab, og er de så bundet af disse EU udbud? Eller gælder disse regler for alle virksomheder.

DSB er Selvstændigt Offentligt Selskab (SOV) og alle selskaber og firmaer er omfattet EU´s licitations regler, om at alt indkøb over 1,4 million skal ud i offentligt udbud.

  • 0
  • 0

[quote][quote]...ku være et passende øgenavn til IC4 ;-)

6 mil dåsen

Kan kun køre 6 mil og har kostet 6 mil-liarder[/quote]

Os snydt knap 6 mil-lioner danskere. ;)[/quote]ja det giver jo 666 så vi ku vel kalde det Antichrist. det blev jo også spået at han skulle fødes omkring det nye årtusinde, men at det skulle være i form af et tog havde ingen regnet med ;-)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten