IC4-bremser skabte togkaos i Horsens

I alt tolv tog blev fanget bag et IC4-tog, der i går eftermiddag gik i stå i Horsens. Det skete klokken 14.30, og først efter kl. 17 kunne det strandede IC4-tog bugseres væk.

En fejl på IC4-togets uheldsramte bremser lader til at have skabt problemet. Bremserne har tilsyneladende ikke kunne løsnes, hvorfor toget var svært at bugsere væk fra stedet.

»Det eneste, jeg har fået at vide, er, at det er en teknisk fejl, og at lokomotivførerne har arbejdet med at løsne togets bremser,« sagde trafikinspektør hos DSB , Dennis Jørgensen, til Jyllands-Posten i går aftes.

DSB har endnu ikke bekræftet, præcis hvad problemet var, og historien melder indtil videre ikke noget, hvilket af det udskældte togs bremsesystemer der var problemer med.

Trafikproppen på skinnerne skabte massive forsinkelser helt frem til de sene aftentimer i går, primært fordi togsæt og personale efter hændelsen var spredt ud forkerte steder på skinnenettet.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det undres at det skal være et problem at et tog blokkerer for så mange tog sydpå. Der er 3 spor på Horsens station. Det må være en lettere sag at køre undenom ??

  • 0
  • 0

I et andet nyhedsmdie stod der at det haverede IC4 var blevet bugseret væk at et andet IC4. Altså må de kunne kobles sammen.

  • 0
  • 0

Det er fordi at Horsens station er af sådan dato at den ikke kan fjernstyres. Skal sporskifterne stilles, skal der en stationsbestyrer fra Fredericia eller Århus fysisk ud og betjene kontrolpanelet...

  • 0
  • 0

Først ville de ikke køre, det var galt. Så kørte de men ville ikke bremse, så var det galt. Nu bremser den, og kan så ikke køre igen, nu er det så galt. Det er ikke nemt at være IC4 tog, man kan da ikke få 3 ting på en gang.

  • 3
  • 0

Hvis det virkelig er sandt må man tage sig til hovedet. Hvad har Banedanmark tænkt sig (i det omfang de har tænkt)? Horsens kommune har 85.000 indbyggere, så det er altså ikke en tilfældig flække.

Der er ligemeget, hvor stor byen er - Randers, som er større, har også en elektronmekanisk anlæg, som hellere ikke bliver betjent andet på de tidspunkter, hvor der er aktivitet. For begge stationer kører stor set alle tog igennem med og uden standsning., så der ikke behov for dyr personale i det daglige. Men det giver problemer ved uregelmæssigheder som her, at man ikke kan fjernstyre disse stationer.

  • 1
  • 0

@ Michael Eriksen. Der findes stadig masser af gamle anlæg rundt omkring i Danmark. Og der findes masser af dygtige mennesker (og ingeniører..) i Banedanmark. De tænker sig en masse om er jeg sikker på. Men Banedanmark er på finansloven og gør (groft sagt) det der bliver bevilget penge til. I mange år har der ikke været investeret i nyanlæg, men blot i vedligehold og 'brandslukning'. Det har dog ændret sig de senere år. De næste år kommer der til at ske ting og sager, da det er besluttet at modernisere jernbanen. Bl.a. ved signalprogrammet som forventes færdigt i 2020. Du kan læse om det her: http://www.bane.dk/visSignalKampagne.asp?a... Der er bl.a. en FAQ hvor du kan se svar på 'almindelige' spørgsmål, samt en teknisk FAQ med mere detaljerede tekniske svar. Forhåbentlig vil det fremgå for dig at der trods alt tænkes i Banedanmark.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten