IC3-togene skal renoveres for 385 millioner for at dække ind for IC4
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

IC3-togene skal renoveres for 385 millioner for at dække ind for IC4

Illustration: DSB

De gamle IC3-tog skal køre videre på de danske jernbaner, selv om toget egentlig er modent til udrangering om få år. IC3-togene blev leveret til DSB over en tiårig periode fra 1989 til 1998, så de ældste togsæt er i dag kun to år fra enden på deres tekniske levetid på 30 år.

»DSB planlægger at anvende materiellet udover denne tidshorisont, og i henhold til den seneste, langsigtede materielplan, forventes den planlagte udfasning at starte i 2026 med udfasning af alle IC3 togsæt i 2028,« skriver transportminister Ole Birk Olesen (LA) til Folketinget.

Det betyder, at de ældste eksemplarer af toget kommer til at køre på banen i 39 år. Men IC3 er stadig det mest driftsstabile tog i DSB's togflåde og præsterede sidste år over 33.000 kilometer mellem tekniske problemer. Til sammenligning leverede Øresundstogene 21.000 kilometer og S-togene 19.000 kilometer mellem tekniske problemer.

Det er vel at mærke næsten ti gange bedre end DSB's enfant terrible IC4, som skulle have afløst IC3 som grundstammen i intercitytrafikken, og som sidste år præsterede beskedne 3.600 km mellem hvert tekniske problem.

Bliver aldrig afløst af IC4

Det er netop erkendelsen af, at IC4 aldrig kommer til at spille den planlagte rolle i togtrafikken, der nu får DSB til at holde IC3 på skinnerne. DSB meldte tidligere på året ud, at IC4 ikke bliver egnet til at køre i intercitytrafikken, og at toget hovedsageligt vil blive brugt i regionaltrafikken, indtil de skal udfases.

Læs også: Analyse: Efter 17 år lapper DSB stadig IC4 efter 'forhåndenværende søms princip'

Læs også: Trods oprustning på værkstedet: IC4 er stadig DSB’s ustabile bundskraber

»En konsekvens af den beslutning er, at DSB skal køre længere tid med IC3-flåden, hvilket betyder, at vi er nødt til at levetidsforlænge dem. Det er det arbejde, der starter nu,« skriver direktør for strategi og togmateriel i DSB Jürgen Müller i en e-mail til Ingeniøren.

De gamle togsæt er imidlertid mærket af deres snart tre årtier på de danske skinner. Derfor kræver de omfattende renoveringer for at kunne leve næsten ti år mere. Den gennemsnitlige alder for de 96 togsæt ligger i dag på 25 år.

Levetidsforlænges for 385 millioner

Prisen for levetidsforlængelsen bliver 385 millioner kroner, og transportminister Ole Birk Olsen for få dage siden har bedt Folketinget om at godkende DSB's udgift. På baggrund af en teknisk kortlægning af IC3-flådens tilstand vurderer DSB, at det er nødvendigt at gennemføre flere levetidsforlængende aktiviteter for at sikre den videre drift frem til 2028.

Læs også: 74 tilfælde af bremseproblemer med IC3 på tre år

Ikke mindst skal gulvene renoveres. De er flere steder blødgjort og sunket på grund af vandskader, og i førerrummene har det ført til råd i gulvene. Tagene skal også renoveres, eftersom der på flere togsæt er sivet vand ned gennem taget under klimaanlægget, som har bredt sig til resten af togets konstruktion. Bogiernes bøsninger i bremsetøjet, torsionsaksel og fjedre skal udskiftes, der skal udbedres tæring i flere togsæt, og skorstene og lyddæmpere skal udskiftes.

»Vi har ingen forventninger om, at arbejdet vil påvirke kunderne, da det vil blive udført, når togene alligevel er på værksted til deres faste eftersyn,« skriver Jürgen Müller videre.

Risiko for grimme overraskelser

Renoveringerne begynder i år og strækker sig frem til 2021. Og arbejdet kan byde på ubehagelige overraskelser, når først DSB begynder at skille de bedagede tog ad.

Læs også: Tidligere sikkerhedschef: »Jeg forstår ganske enkelt ikke, hvordan DSB’s ledelse kan sove roligt om natten«

»Der er knyttet en usikkerhed til det endelige beløb, da standen af nogle togsæt kan vise sig ringere end ventet baseret på de togsæt, der har været underlagt en grundig forundersøgelse. Usikkerheden vedrører bl.a. at der, når de enkelte togsæt skilles ad, kan opdages større skader især på gulve i vestibule og førerrum. Tilsvarende kan skader/korrosion i vognkasserne være af et omfang, der skaber behov for større reparationer end forudsat,« skriver transportministeren til Folketinget.

I prisen på 385 millioner kroner er derfor iberegnet en usikkerhedsreserve på 30 pct.

Jeg kan ikke gennemskue de tekniske ting som boggier etc, men altså våde gulve der rådner, er der ikke tale om forsømt vedligeholdelse?

Hvad skal der ske med de tekniske komponenter, motorer, gear, etc.

Noget andet er, hvilken store vedligehold har toget gennemgået? Efter 30 år, må det da have været igennem en række opdateringer, eller har DSB "forsømt" det?

Og hvordan gør professionelle operatører andre steder?

  • 8
  • 3