I hælene på Google: Ford er på vej med en helt selvkørende bil
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

I hælene på Google: Ford er på vej med en helt selvkørende bil

Illustration: Arvind Govindaraj/Flickr

Den amerikanske bilproducent Ford arbejder på at lancere en 100 procent selvkørende bil om få år. Adskillige producenter arbejder i disse år på civilkøretøjer med forskellige grader af autonomi, og Ford lægger sig tilsyneladende tættest op ad Googles biler, hvor mennesket blot er passager og slet ikke har mulighed for at tage styringen.

Ford vil forsøge at springe en af de største udfordringer for automatisering af biler over, og for at forstå, hvad den intention konkret dækker over, er det nødvendigt at notere, at der arbejdes med en skala fra nul til fem, når man taler om automatisering af biler.

Bare sig, hvor du vil hen

En bil på trin nul har ingen automatiserede funktioner, mens mennesket i en femmer ikke skal foretage sig andet end at diktere en destination.

Fords almindelige biler ligger i dag – ligesom mange andre – på trin to, hvilket vil sige, at der er en del automatiserede funktioner som eksempelvis parkeringsassistent og intelligente kameraer til detektering af fodgængere.

Læs også: Misbrug af Teslas autopilot: Ejerne sætter sig på bagsædet og læser avis

Ford vil springe det tredje trin over for at gå direkte til nummer fire – og bag tretallet ligger den store udfordring: menneskets reaktionstid. På trin tre kan bilen selv styre under almindelige omstændigheder og opretholde en passende hastighed – dog altid med forventning om, at mennesket kan tage kontrollen, hvis der opstår en problematisk situation.

Problemet er, at dette skifte tager lang tid – erfaringer fra Audis test af autonome køretøjer siger mellem 3 og 10 sekunder. Det er for langsomt, og derfor vil Ford lave en fuldt selvkørende bil på trin fire.

»Der er ikke nogen god løsning på det problem lige nu, så derfor forsøger vi at omgå det. Vi er fokuserede på at tage føreren helt ud af ligningen,« siger Dr. Ken Washington, der er vicepræsident for Fords forskningsafdeling, til teknologimagasinet Wired.

At bevare menneskets mulighed

I stedet for at forsøge at gøre skiftet fra computer til menneske hurtigere, vil Ford altså – ligesom Google – fjerne det helt ved at gøre den automatiske styring bedre. Forskellen på Google og Fords tilgange er dog, at sidstnævnte vil bevare menneskets mulighed for at tage styringen.

Læs også: Næste år kan alle teste førerløse biler i Singapore

Det skal i øvrigt nævnes, at forskellen på trin fire og fem er, at på trin fem kan bilen selv køre under alle forhold, mens føreren på trin fire kan blive bedt om at tage styringen under meget specielle omstændigheder som for eksempel lukket banekørsel med helt specifikke krav.

Ford tester i øjeblikket et antal selvkørende biler af modellen Ford Fusion Hybrid i Michigan, og ifølge Ken Washington regner man med at være klar med et færdigt produkt om cirka fem år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

... er igang med det, ford teknologien er snart på plads. Mobileye leverer selvkørselsløsninger til GM, Honda, BMW, Mercedes, Audi, Tesla og flere andre, og det skulle ikke undre, om der kommer konkurrenter på markedet der, leverer til resten.

  • 1
  • 0

Mobileye's system er bare ikke robust nok så det er min vurdering at der er lang vej igen.
Der er dog en let løsning. Lidar scanners. Samme som google bruger og deres er robust eller helt anderledes robust end Mobileye's.

  • 1
  • 1

Sjovt nok er det ikke den mening der deles af bilfabrikanterne, og derfor søger de heller ikke LIDAR løsninger.

LIDAR anses ikke for robust, fordi der er en masse ulemper, som man ikke har med radar/kamera kombinationen, f.eks. evnen til at læse vejskilte, lyskurver og vejafmærkninger dynamisk (Google's biler er afhængige af deres Google Maps til at læse vejskilte og vejafmærkninger), det kan ikke se huller og bump i vejen og kan ikke fungere i regn, tåge, snevejr eller røgfyldte miljøer.

LIDARs skal monteres udenpå bilen for ikke at blive forstyrret af rudeglas og indeholder bevægelige dele, der kan slides op, og skal holde til normal bilkørsel med rystelser og vibrationer.

Et gennemsnitligt HD kamera kan se i langt højere opløsning og derfor længere frem, samt data kan læses i en højere rate (Google's bil kan læse med omkring 10 fps, mens Mobileye læser med 36 fps). Kameraer er endeligt også langt billigere, for det kan være almindelige hyldevarer, man bruger her.

Vi skal heller ikke glemme, at der efterhånden er et stort bagland for deep-learning baseret [i]computer vision[/i], det software der bruges til at genkende elementer i inputs fra helt almindelige kameraer, da det indenfor de sidste 3-4 år er gået hen og blevet meget hurtigt og pålideligt, takket været teknologi som AlexNet. Alt det her er noget, som man kan rode med på sin egen laptop.

Computer vision er faktisk chokerende meget bedre idag, end jeg først troede det var. Det er nærmest et løst problem.

Mobileye's EyeQ3 system implementerer AlexNet i hardware, og derfor giver et meget lavt strømforbrug, under 5W, men der skal flere kameraer på, og det klarer næste-generation chip'en EyeQ4 med 8 kameraer og 2 radarer, og det bliver den første generation, der kommer til at sidde i selvkørende biler om 1-2 år.

Google laver en masse god forskning og er formentligt forrest med studiet i implikationerne ved at have selvkørende biler og kan påvirke lovgivningen.

De har også været først med selvkørende biler, og får derfor meget opmærksomhed, men totalt set bliver de overhalet indenom af bilfabrikanter, der simpelthen bruger standardiseret selvkørselshardware fra f.eks. Mobileye.

Det bliver færdige kasser, som man køber og integrerer i bilerne, og det har Google ikke noget af.

  • 6
  • 1

Er det korrekt forstået at det Mobileye leverer er sensorer + visuel analyse? Altså computer vision-delen?

Så bilfabrikanterne skal selve lave selve planlægnings- og styringsdelen?

  • 0
  • 0

Computer vision er faktisk chokerende meget bedre idag, end jeg først troede det var. Det er nærmest et løst problem.


Det er måske så meget sagt :) Det er ganske forkert omend det er rigtigt at neurale net har på sigt råstyrken. Din optimisme er på sigt korrekt men du tager fejl i tids og indsatsvurdering.
Googles biler har kørt over en million km uden fejl så din påstand at lidar ikke er robust er ganske forkert.
Det er rigtigt at kameraer er billige og Elon har samme overbevisning men det beror på en manglende respekt for sværhedsgraden i at behandle dataen.
Det er derfor lidar er så meget lettere. Og lidar forhindrer jo ikke at bruge kamera til at læse vejskilte.

Hvis du tænker over det så er en roterende laser ikke noget der koster penge at lave og et kamera er ligeledes afhængig af frit udsyn.
Det er min ekspertvurdering at det nuværende Mobileye/Tesla hardware slet ikke er tilstrækkeligt til autonom kørsel. Jeg vurderer ligeledes at de første autonome biler bliver dem der anvender lidar eller anden afstandsmålende sensor.
Det er langt fra umuligt at gøre med kameraer og jeg er enig i at kameraer er mere elegant men jeg har indsigt i hvor tung visuel processering er af real world variation og jeg kan observere at mobileye's system fejler ganske dramatisk og hyppigt på helt basale ting, så jeg vurderer at de er en del år fra at turde at overlade kørslen til bilen hvorimod Google allerede har biler uden rat på gaderne.
Amnon Shashua fra mobileye er dygtig men de har taget en meget optimeret tilgang der er imponerende hurtig men måske er så utilstrækkelig at det kan underminere hele tilgangen og måske hans selvtillid.
Kunstig intelligens er af den type hvor 1000 mænd kan lave en 90% løsning, 10 mænd i verden kan lave en 95% løsning og 1 kan lave en 99% løsning på 10 år og ingen kan lave en 100% løsning.
Problemet med at overlade bilen til at køre helt selv er at den skal håndtere alle situationer uden at gøre noget vildt dumt. Og mobileye's system har demonstreret at køre direkte ind i orange kegler på vejen og endda store blokade vejskilte fordi vejen var skyllet bort. Netop den del overraskede mig meget. Og det var pæn dagslys uden modlys. Hverkan radar eller kamera stoppede bilen.
Den slags grove fejl kan relativt let fikses men det siger mig at de er meget langt fra at kunne håndtere netop de svære specialtilfælde som er nødvendige for ikke at slå folk ihjel.

Med lidar bliver det en konventionelt nem ingeniørløsning. Jo mere jeg tænker over det, jo mere er det sikkert at det bliver sådan.

Er det korrekt forstået at det Mobileye leverer er sensorer + visuel analyse? Altså computer vision-delen? Så bilfabrikanterne skal selv lave selve planlægnings- og styringsdelen?

Jeg er ikke sikker på at mobileye leverer ultralydssensorerne. Kun kameradelen. Og ja Tesla står så for resten eller fra anden side. Tesla bruger kundernes biler til at indsamle vejsporsdata og de bruger kundernes beslutninger i traffiken.

Jeg vil tilføje at jeg spår at bilerne får vejbanesensorer for at vurdere hvor glat der er. En selvkørende bil må ikke gladeligt sejle af vejen bare fordi der er glat. Specielt ikke når kunden har dikteret 150km/t

  • 3
  • 1

Mobileye leverer et system, der kan lave et abstrakt 3D miljø, som så leveres til bilens kørecomputer, der så skal styre bilen fremad, og det software der sidder i kørecomputeren er så det som bilfabrikanten skal lave. Jeg ved faktisk ikke, om fabrikanten selv leverer sensorerne, og om Mobileye så bare laver anbefalinger her.

Styrken i systemet er tungtløftene med at genkende genstande, skilte, lyskurver, vejkanter, markeringer, skraldespande, biler, cykler, personer, osv. og udfører derved en klassificering af alt det den genkender. Det kan f.eks. genkende over 1000 forskellige vejskilte fra forskellige lande.

Der laves genkendelse i flere lag, således at biler genkendes for sig, vejkanter og vejplads genkendes for sig. Fodgænger genkendes også i sit eget lag med position, gangretning og posering, f.eks. til genkendelse af en fagtende politimand eller et barn der løber ud på vejen. Så genkendes fartbump, vejhuller og fremmedobjekter i endnu et lag. Systemet kan kende forskel på plastposer og ting der rent faktisk skal undgås.

Lyskurver kan genkendes med lys, position og hvilken retning lyset peger i, så det kan beregnes om lyskurven har noget med min vejbane at gøre.

Systemet kan også klassificere dyr og deres opførsel, og så kan det give en "bedste retning" vektor til at guide bilen.

Alle lag opdateres samtidigt i real-tid fra en enkelt videostream, og det gøres stærkere over tid med maskinlæring.

I modsætning til hvad Kurt tror, så er der tale om et løst problem i forbindelse med genkendelsen. Så er spørgsmålet at sætte gode nok og et stort nok antal kameraer på og have hardware, der er hurtigt nok til at udføre genkendelse i en passende hastighed.

  • 2
  • 0

I modsætning til hvad Kurt tror, så er der tale om et løst problem i forbindelse med genkendelsen.


Ok. Er det noget du har mod på at vædde om? :) vi kan sige om de eksisterende Tesla biler nogensinde får nogen form for autonom kørsel hvor det ikke kræver konstant opmærksomhed fra føreren. Jeg siger at de ikke gør. Ikke hvorvidt Tesla lancerer det og påstår at den kan men om det rent faktisk går godt og de ikke skal trække i land igen.
Jeg laver kunstig intelligens software til daglig og er blandt de bedste i verden. Hvis ikke den bedste.

  • 0
  • 3

Det er fint nok hvis bilen i tide kan konkludere at nu kommer der noget automatikken ikke kan håndtere. Hvis ikke føreren overtager, så stopper bilen på en sikker måde.

Det kan også være at bilen nægter at køre automatisk i tåge, stærk regn og sne.

Jeg vil være glad for en bil der kan køre automatisk under gode forhold. Det er en start. Så kan jeg leve med at skulle køre selv når vejrliget ikke er til automatisk kørsel.

Det udelukker selvfølgelig drømmen om de selvkørende taxaer i første omgang. Rom blev ikke bygget på en dag.

Jeg tror iøvrigt at Google satser på at lave små by taxier som deres første projekt. Det med vejrliget er ikke så stort et problem i Californien. Man kan forestille sig et ret effektivt system hvor man kombinerer S-tog med selvkørende shuttlebiler. Bilerne kører pendulfart mellem nærmeste station og din endelige destination. Omvendt kan du blive hentet af en Google bil og blive kørt til nærmeste station.

  • 4
  • 0

Ok. Er det noget du har mod på at vædde om? :) vi kan sige om de eksisterende Tesla biler nogensinde får nogen form for autonom kørsel hvor det ikke kræver konstant opmærksomhed fra føreren.

Mig bekendt mangler de eksisterende Tesla biler sensorer der kan se bagud. De har sonar men det rækker kun 5 meter. Dermed er det umuligt at lave en simpel manøvre som at starte fra kantsten eller sikker vognbaneskift. Bemærk at deres autopilot kræver at chaufføren indikerer med blinklyset at det er sikkert at skifte bane.

  • 1
  • 1

Det er fint nok hvis bilen i tide kan konkludere at nu kommer der noget automatikken ikke kan håndtere. Hvis ikke føreren overtager, så stopper bilen på en sikker måde.


Der vil nok være en del med stram tidsplan som ønsker autonome køretøjer hen hvor peberet gror.
(Og for passageren må det være skønt at man kan sove/læse/se film trillekøreturen væk).

Quote:"Jeg vil være glad for en bil der kan køre automatisk under gode forhold. Det er en start. Så kan jeg leve med at skulle køre selv når vejrliget ikke er til automatisk kørsel."
Helt enig og det er jo netop blot assist og en kæmpe hjælp. Vi kan ikke få øjne nok på trafikken.

  • 0
  • 2

Der vil nok være en del med stram tidsplan som ønsker autonome køretøjer hen hvor peberet gror.
(Og for passageren må det være skønt at man kan sove/læse/se film trillekøreturen væk).

Det er jo det der bliver det store salgs parameter for den selv kørende bil. Tiden bliver ikke så vigtigt da den kan bruges til noget fornuftigt, og man vil endeligt slippe for den nedværdigende beskæftigelse det er at pendle i bil.
Der er endnu ingen der ved om det bliver en tids besparelse eller ej. Kommer der flere biler bliver transport tiden længere, specielt i byen hvor den selvkørende bil skal manøvrere i blandt cyklister og gående.
En selvkørende bil skal evne at kunne se langt frem så hårde opbremsninger ikke er nødvendige, da det vil være ret irriterende for passageren uforberedt at blive kastet frem og tilbage i bilen.

Dem med en stram tidsplan må standse bilen 5-6 kilometer før storby centrum, og afmontere den medfølgende el-cykel. Så kan de overhale hundredvis af biler. En våd drøm for en bilist med en stram tidsplan.

  • 0
  • 1

Som med al anden teknologiudvikling er det vigtigt at tænke brugerne og markedet ind. I min optik er autonome biler ikke særligt interessante i private bilejeres øjne - de bilister, der har bundet status i egen bil og sandelig nok skal bestemme, hvordan den skal køre(s), vil ikke i nævneværdigt omfang være interesserede.
Næh, potentialet ligger primært hos taxi-firmaerne og i den kollektive trafik.
Uden at jeg kender taxi-branchens økonomiske forhold i detaljer, så kan jeg ikke forestille mig, at løn til chaufførerne ikke er den altoverskyggende udgift. Eliminér chaufføren og du kan tilbyde et langt, langt billigere produkt = større markedsandel og/eller større overskud. Men vil et taxi-firma tillade tilfældige passagerer at gribe ind og evt. være årsag til en ulykke eller at en ulykke bliver værre, og dermed påtvinger taxi-firmaet større omkostninger og/eller ansvar? Nej, vel? Derfor ligge potentialet her på trin 5, hvor det så til gengæld er massivt.
Kollektiv trafikbetjening i landområder og tyndere befolkede områder er rasende dyrt. Der vil være massive besparelser at hente ved at basere den kollektive trafikbetjening i disse områder med autonome biler. Men også her er det en nødvendig betingelse, at det foregår på trin 5. Endvidere vil den del af flextrafikken, hvor passagererne selv kan komme ud og ind af køretøjet og selv kan diktere destinationen, ligeledes kunne baseres på autonome biler, med massive besparelser til følge. Både i den almindelige kollektive trafik og i flextrafikken vil man kunne tilbyde et langt bedre og mere fleksibelt produkt og til en langt lavere pris.
Når det så er sagt, så tror jeg dog også, der er et ganske stort potentiale i den "almindelige" transport. Men her skal der igen tænkes ud af boksen. Det bliver ikke i første omgang hr. og fr. Hansen, der udskifter deres gammeldags, privatejede bil med en (meget dyrere) autonom bil, hverken på trin 3, 4 eller 5. Men der ligger et stort potentiale i at få "almindelige" bilejere og firmaflåde-administratorer til at tænke i kombinationsløsninger, hvor cykel og kollektive trafikformer kombineres med biler, mest oplagt organiseret som en slags delebilordning, og i den sammenhæng er der et stort potentiale for autonome biler (og jo højere trin, jo bedre).

  • 1
  • 1

de bilister, der har bundet status i egen bil og sandelig nok skal bestemme, hvordan den skal køre(s), vil ikke i nævneværdigt omfang være interesserede.

Det er egentlig temmelig ligemeget hvor interesseret man er, når først det er blevet forbudt at køre med ikke-selvkørende biler.

Det bliver ikke i første omgang hr. og fr. Hansen, der udskifter deres gammeldags, privatejede bil med en (meget dyrere) autonom bil, hverken på trin 3, 4 eller 5. Men der ligger et stort potentiale i at få "almindelige" bilejere og firmaflåde-administratorer til at tænke i

Det kan meget vel ende med, at det at eje en bil er noget, som kun pensionister kunne finde på. Unge mennesker som er vant til at streame alting fra skyen, vil bare købe transport i form af et abonnement til en service der opererer selvkørende biler. Dette sker allerede i byerne i stadigt større omfang med dagens biler.

BMW har allerede besluttet sig til at redefinere sig selv som en transport-leverandør istedet for en bil-producent. De vil ikke være dem, som en stadigt hastigere udvikling efterlader på et sidespor.

Audi og Mercedes tror tilsyneladende på at folk i fremtiden vil ønske selv at eje luksuriøse selvkørende biler.

Spørgsmålet er hvem der har været bedst til at se i krystalkuglen.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten